Steward
Balogh Tamás
21:45

gtpro A Próban a #92-es Porsche vezet Estrével Pier Guidi Ferrarija és a Corvette előtt,  nyolc autó 12 másodpercen belül.

Kollégáim, Balogh Tamás és Gobodics Tamás nevében is nagyon köszönöm az egésznapos megtisztelő figyelmet, olvassátok továbbra is a Formula.hu-t, jövőre pedig találkozzunk ismét a Le Mans-i 24 órás közvetítésén!

Búcsúzzunk a leintés képeivel...

p1 Ritka szoros volt az idei Le Mans, mindössze 11. alkalommal, s 2011 óta először fordul elő, hogy körön belül érkezik be az első két helyezett.

gtam A 41. helyen, az Am 10. helyén végzett a Kessel #83-asa, ezzel Rahel Frey, Michelle Gatling és Manuela Gostner 1977 óta az első tisztán női egység, akik sikerrel teljesítik a Le Mans-t.

És ha nem tévedek (bár ennyi ébrenlét után minden megtörténhet), Alonso mindössze a második pilóta Woolf Barnato után, aki első két Le Mans-ját egyaránt megnyeri.

p1 17 másodperc. Végül ennyi lett a különbség a két Toyota között...

Sorra érnek be az autók, az RLR M Sport már nem tudott továbbmenni, de így is 49 egységet int le a kockás, ami újabb rekordot jelent a 24 órás történetében!

Kazuki Nakajima először, Sebastien Buemi másodszor világbajnok, Fernando Alonso pedig Petter Solberg után a második versenyző, aki két FIA-szakágban is világbajnoki címet szerez!

KAZUKI NAKAJIMA, SEBASTIEN BUEMI ÉS FERNANDO ALONSO MÁSODSZOR IS MEGNYERI A LE MANS-I 24 ÓRÁS VERSENYT!

A utolsó körben járunk...

p1 És akkor közeleg az utolsó kör: a #8-as Toyotával Kazuki Nakajima, Sebastien Buemi és Fernando Alonso győz és világbajnok, a hihetetlenül szerencsétlen testvérautóval Jose Maria Lopez, Kazuki Nakajima és Mike Conway, az új Le Mans-i körrekorder lesz a második, míg a #11-es SMP-vel dobogós az újonc Stoffel Vandoorne, Vitalij Petrov és Mihail Aljosin.

49 autó jelenleg a pályán, pár perc múlva új rekordot állítanak fel a célba érők!

p2 Az LMP2-ben a Signatech megvédi címét, és megnyeri a bajnokságot. Nicolas Lapierre 4 LMP2-es indulása során 4. győzelmét aratja, csapattársai Negrao és Thiriet, akárcsak tavaly. Második lesz a #38-as Jackie Chan autó (Gabirel Aubry, Ho Pin-Tung és Stephane Richelmi), míg a harmadik helyre a pole-ból induló TDS ér be Loic Duval, Francois Perrodo, Matthieu Vaxiviere felállásban.

gtpro Nyolc perc a leintésig, a Pro kategóriát az #51-es AF Corse Ferrari nyeri, Daniel Serra másodszor, James Calado és Alessandro Pier Guidi először kategóriagyőztes Le Mans-ban. Második lesz a #91-es Porsche, a volánnal Brunival, Lietzcel és Makowieckivel, míg harmadik a #93-as testvérautó, a pilóták Bamber, Tandy és Pilet. A világbajnokságot a #92-es Porschével Kevin Estre és Michael Christensen nyeri.

gtam Jó szokásunkhoz híven megkezdjük az eredményhirdetést, mivel úgy tűnik, hogy minden kérdés eldőlt, aztán legföljebb tévedünk... Az amatőr kategóriát a mezőny egyetlen olyan nevezője nyeri, mely nem valamely bajnokságból, hanem "önállóan" nevezett be: Ben Keating privát Fordja, a csapatvezető társai Jeroen Bleekemolen és Felipe Fraga. Második és WEC-bajnok a Team Project 1 Porschéje Jörg Bergmeisterrel, Patrick Lindseyvel és Egidio Perfettivel, míg harmadikként az újabb erős teljesítménnyel előrukkoló tavalyelőtti győztes, a JMW Ferrari zár Jeff Segallal, Wei Luval és Rodrigo Baptistával.

p1 Lopez azért a miheztartás végett ad 2,2 Nakajimának, de ez édeskevés. Illetve legföljebb arra elég, hogy fájdalmasan közel legyenek a végén...

gtam Bleekemolen lerázta Bergmeistert, a győzelem kapujában a Keating Ford.

p1 És Lopez a kivezető körön alig közeledett: úgy tűnik, tényleg feladta a reménytelen küzdelmet...

p1 Itt a verseny vége: Lopezre rászóltak, hogy ne erőltesse. Egy kört azért várjunk, hogy kiderüljön, mennyire veszi komolyan.

p1 Hat kör és 25 másodperc. Körönként 4-5-öt kellene Lopeznek odatennie Nakajimának, ez szinte lehetetlen. Szinte.

p1 Megtankolták a #7-est, tisztes előnye lesz a #8-as autónak – mindjárt látjuk, hogy mennyi.

p1 Lopez előnye most húsz másodperc, közben újabb 3:19,9-es kört dobott oda. Az utolsó utáni pillanatig küzdeni fog az argentin.

p1 Nem találjuk a szavakat... Nem a defektes kereket cserélték le. Sok furcsaság miatt buktak már el Le Mans-győzelmet, de ez toplistás.

p1 Nakajima kint volt az utolsó tankoláson, így most 15 másodperccel vezet a #7-es. De Lopeznek ki kell még jönnie egy üzemanyagfröccsre. Még így is szoros lehet a vége...

p1 Na itt a közlés a Toyotától: Lopez első defektjénél nem a megfelelő kereket cserélték le a szenzor hibája miatt, ezért kellett visszajönni még egyszer... Időt akartak spórolni, hiszen egy teljes szett csere pontosan négyszer annyi idő a bokszban, mint egy szimpla csere – ezen mehet el a győzelem...

p1 Lopez kinyomja az autó szemét, időtlen idő óta először megy 3:20 alá egy Toyota, miközben Nakajima ment egy laza 3:24-et... Mindent megtesz az argentin, de sorsa már nincs a saját kezében.

p2 Példás gyorsasággal dolgozott a Duqueine, a korábban a dobogót ostromló egység most hetedik a kategóriájában.

gtam Bleekemolen odalépett: nyolc másodpercre növelte az előnyt Bergmeisterrel szemben. A Próban úgy néz ki, hogy nem lesz Ford a dobogón, az Am-et viszont megnyerheti az egyetlen privát GT.

Hivatalosan még a rekordot jelentő 50 autó versenyben, de ebből 5 is a bokszban tartózkodik, márpedig a kockás zászlóig el kell jutni ahhoz, hogy célba érőként értékeljenek egy egységet.

p1 Nakajima most egy kör alatt öt másodpercet veszített, de ez már valószínűleg spórolás...

gtpro Valahogy továbbment az órákkal ezelőtt leálló BMW, Eng bejutott vele a bokszig...

p2 Óóóóó, a gyönyörűen versenyző Duqueine felfüggesztéshibával közlekedik nagyon-nagyon lassan...

p1 Helyszíni jelentések szerint nem szenzorhiba történt: két kör alatt két defektet kapott a versenyt domináló #7-es Toyota...

gtam A különbség három másodperc 1397 perc versenyzés után...

gtam Bleekemolen szállt be Keating helyére, ahogy az várható volt: két rutinos róka, két Porsche Szuperkupa-bajnok, két Le Mans-i kategóriagyőztes csap össze az amatőr kategória végső győzelméért.

p1 Nakajima harmadszor megy a győzelem felé az utolsó órában. Tavaly meglett, három éve viszont tudjuk, hogy mi történt... És azt is jó lenne tudni, hogy pontosan mi történt a Toyotával.

gtam Bergmeister jött az utolsó tankolásra, Keating még a pályán – de hamarosan neki is esedékes az utolsó kiállás. És valószínűleg a pilótacsere.

p2 Közben megint a bokszban járt a Signatech, Thiriet öt kör után továbbadta az autót, jobb, ha a profi versenyző viszi el a #36-ost a célig, és a győzelemig.

p1 Szűk perc Alonsóék előnye a #7-es autó cseréje után. Egészen elképesztő, ami történt...

p1 Az éllovas egység:

p1 A #8-as Toyota vezet Le Mans-ban!

p1 Nakajima pillanatokon belül átveszi a vezetést!

p1 Egy órával a verseny vége előtt Lopez alatt lelassul az autó. Most voltak kereket cserélni és a nyomásmérő szerint ismét defekt! Hát mi történik itt?

p1 Lelassult a #7-es Toyota! Hát ilyet!!!

p1 Defekt a #7-es Toyotánál, ha jól hallottuk az üzenetet. De már túl is vannak a kiálláson, belefért.

gtam Hát nagyjából semennyi! Úgy hat másodperc. Két kört kell még megtennie Keatingnek a kerékcsere előtt, Bergmeister addig utol is érheti – és amúgy mintha megint nem lett volna teljesen tiszta az indulás...

gtam Keating bejött letölteni a büntetést, megállt és elindult, nézzük, mennyi előnye marad...

gtpro Éles csata a 7-8. helyen: az egy szem élő Corvette-tel Garcia kergeti Plát a Fordban.

Közben már csak 37,5 másodperc Bergmeister lemaradása...

gtam ÉS ITT AZ ÚJABB DRÁMA! Keating stop&go büntetést kap, mert kipörgette a kerekét a bokszban! A csapatvezető bakija a Le Mans-i kategóriagyőzelembe kerülhet!

gtam Negyven másodperc! Óriási tempóban közelít Bergmeister, de a Keating következő, egyben utolsó kiállása után valószínűleg beül majd a kétszeres Porsche Szuperkupa-, illetve egyszeres Le Mans-i kategóriagyőztes Jeroen Bleekemolen.

p2 Az éllovas Signatechbe visszaült Pierre Thiriet. Azóta már el is telt a hiányzó hét másodperce... A francia úrvezető (azok közül viszont az egyik legjobb) a Le Mans-győzelem és a vb-cím felé viszi a #36-os autót, de egy hibával mindkettőt elbukhatják.

gtam Megint négy másodperc körül! 44 szekundum maradt Keating előnyéből.

gtam Egy történet, amelyről lemaradtunk: a Fässler Corvette-jével ütköző Dempsey-Proton azért nem megy tovább, mert a balesetben részt vevő (sokak szerint okozó) Hoshino, az 58 éves újonc japán úrvezető nem akarta folytatni a versenyt, ami azt is jelentette, hogy fel kell adniuk, mert nem lesz meg a szabályok szerint kötelezően levezetett idő.

gtam Ez most négy másodperc volt a legutóbbi körben! 48 másodperc a különbség.

Köszönet Kováts Olivér kollégának, hogy rávilágított a óriás BMW-meme mibenlétére. Így már érthető, miért törpült el a sportbíró a BMW mellett... 

A Toyotát más terepen már utolérte a dráma: Ott Tanak az utolsó szakaszon az elsőről az ötödik helyre esett vissza az olasz WRC-futamon! A győztes egy spanyol versenyző lett...

gtam Ha semmi rendkívüli nem történik, a 2,5 másodperc körönként pontosan elég az élen álló Ford utoléréséhez az utolsó körökre. De kevesebb nem elég.

p2 Szegény hollandot az ág is húzza: Van der Garde defektet kapott a Nederland-autóval.

p1 Megvolt a P1 utolsó (tervezett) versenyzőcseréje: Lopez, Nakajima, Vandoorne, Senna és Menezes száguld a cél felé. Érdekes, hogy ötük közül csak utóbbinak nem volt F1-es szerződése.

gtam Bergmeister szagot fogott, körönként nagyjából 2-2,5 másodpercet farag a Project 1 hátrányából!

p1 Vandoorne ült vissza az SMP-be, a belga újoncként állhat fel a Le Mans-i dobogóra.

gtam Hűha! Ben Keatingék, a listavezető privát Ford kiállását vizsgálják...

gtam Bergmeister folyamatosan közeledik Keatingre, immár egy percen belül a Project 1. Épp annak a kategóriának a vége lehet szoros, amelyet legkorábban hittünk eldőlni...

gtpro Rockenfeller és a Corvette már csak 20 másodperccel a leggyengébb Ford mögött. Egy helyet még visszaszerezhet a sokáig vezető egység.

p1 Alonso WEC-karrierje egy időre véget ér: Nakajima lesz a befutóember a #8-as autóban, ha célba ér, 100 perc múlva világbajnok lesz az autó. 

gtpro Ajjaj, a Risi is elég régóta a bokszban, már az amatőr élmezőny is lehagyta őket...

gtam 1 perc és 4 másodperc a Keating-autó előnye, de az üldöző immár a profi Bergmeister, míg a lila Fordban muszáj az úrvezető Keatingnek maradnia, hiszen még nincs meg a kötelező hat órája...

Bár elviekben még meglehet a célba érési rekord, valójában egyre valószínűtlenebbnek tűnik: az RLR M Sport két órája a bokszban, míg az Eng alatt összepusztuló BMW a pálya szélén vesztegel.

p1 Kobayashi legutóbbi etapja mindössze 7 körös volt, könnyen lehet, hogy a Toyota már azzal sakkozik, hogy jönnek ki a legjobban a kiállások a 105 perc múlva esedékes leintéskor.

Furcsa belegondolni, hogy Jose Maria Lopez néhány éve Michelisz Norbival együtt a túraautó-világbajnokság legjobbjai között szerepelt – kettejük útja nagyon más irányba vezetett azóta...

p1 Csere a #7-esben, valószínűleg utoljára: Lopez viheti célba a győzelem felé tartó autót!

gtam Na kérem, lehet, hogy mégsem dőlt el az amatőr kategória. Keating sok időt veszített, és most lecserélik az első elemet az autón, miközben a szintén úrvezető Lindsey veszélyesen közelít a Project 1 Porschével. Szerencséjükre a Porsche is most áll ki, így a valamivel egy perc feletti fórból azért fog maradni bőven.

gtpro A BMW még mindig áll... Ezt a képet meg nem értjük, de nagyon tetszik.

gtpro Jonny Adam már csak 23 másodpercre attól, hogy a gyári Astont megkímélje az utolsó hely jelentette szégyentől. Hajrá, mi szurkolunk nekik!

gtpro Philipp Eng alatt egyszercsak megállt az autó, a BMW #81 a második Mulsanne-sikán bukóterében áll.

Két óra van hátra a versenyből, Alonsóék látszólagos megállását pedig most már egészen biztos, hogy nem kell komolyan vennünk, ugyanis egy-két perce a live timing a fél mezőnyről kiírta ugyanezt. De nem, nem álltak meg.

p2 Lanti Atya egy nagyon érdekes dolgot szúrt ki: Pierre Thiriet-nek, az éllovas Signatech úrvezetőjének hét másodperc (!) hiányzik a kötelezően autóban töltendő hat órához. Ez azt jelenti, hogy ha nem akarnak büntetést kockáztatni, vissza kell ültetni Thiriet-t az autóba.

A live timing szerint megállt Alonso alatt a Toyota. De már megy tovább. És persze ez egyáltalán nem biztos, hogy megtörtént.

gtam Keresztben az ujjak a kategóriát vezető Fordnál. Ben Keating, az úrvezető-nagyfőnök a volánnál!

p1 Alonso nemrég járt a bokszban, és visszatért a pályára – valószínűleg idén (és ki tudja, meddig) utoljára.

gtpro Az Aston Martin-főnök Andy Palmer Twitteren arra panaszkodott, hogy nem a pályán verték meg őket, hanem a kvalifikáció utáni BoP-módosítás tette tönkre a versenyüket. Ebben persze lehet valami, hiszen az időmérő leggyorsabb autója hozzá se tudott szagolni a küzdelemhez, másfelől viszont azt is le kell szögeznünk, hogy mindkét autó balesetben nullázta le futamukat, szóval nem lehet kizárólag a BoP-t felelőssé tenni a sikertelenségért.

p2 Hoppácska, hogy egy klasszikust idézzünk! Hiba lett volna a kiesők közé feljegyezni a Nederland-autót, hiszen nagyjából egy óra szerelés után visszaküldték a pályára a Minardi-festésű gépet.

gtpro És még egy érdekesség: a #97-ös Aston, a britek egyetlen állva maradt gyári autója óriási tempóban üldözi az Am mezőny végét, hogy elkerüljön a tökutolsó helyről. Most egy perc a lemaradásuk a férfi-Kessel-autó mögött, de sokkal erősebb köröket futnak.

gtam Az Am 6-7. helyén egy érdekes csata: a lelkes japán csapat a gyönyörű sárga Ferrarival, a Car Guy #57 jelenleg öt másodperccel előzi az egy ponton még a győzelemre is esélyesnek tűnő WeatherTech Ferrarit, melyet jelenleg Toni Vilander terelget.

gtpro Magnussen és a Corvette most nyolcadik a baleset után, de a Ford-vonat végének a nyomában járnak, jelenleg 23 másodperccel vannak a Billy Johnson-féle fekete #66-os mögött.

gtpro Dobogós helyen a legszorosabb a 2-3. helyezett Pro-Porschék párharca: Tandy most 52 másodperccel Makowiecki előtt, de most ő következik a kiállások sorában.

p2 A P2 kategória 4-5. helyén a Duqueine és a United Autosports (jelenleg Dumas és Di Resta az autókban) között kb. két másodperc van, ez a legszorosabb csata a két prototípus-kategóriában.

Na, ha már a kategóriák éllovasai ennyire magabiztosan vezetnek, keressünk magunknak egy-két izgalmas párharcot...

Fogy az idő, és immár mind a négy kategóriában akkora fölénnyel vezet az éllovas egység, hogy innen már nagyon fog fájni, ha végül elbuknak. Nézzük, kik lehetnek 160 perc múlva Le Mans-i győztesek és kategóriagyőztesek, ha a technika és a pilóták is kitartanak.

p1 Toyota #7: Kobayashi, Conway, Lopez

p2 Signatech #36: Lapierre, Negrao, Thiriet

gtpro AF Corse Ferrari #51: Calado, Pier Guidi, Serra

gtam Keating Ford #85: Bleekemolen, Fraga, Keating

gtpro A Ferrari előnye másfél perc a Porsche előtt a kiállás után a Próban – ennyit kellene a német gyártó autóinak ledolgoznia három óra alatt. A lehetetlennel határos.

p2 A bokszban összepusztuló RLR M Sport azóta is a garázsban...

Három óra van hátra, az egyik legjelentőségteljesebb európai bajusz tulajdonosa pedig egy újabb inggel rombolja a közízlést.

Íme, Magnussen balesete:

gtpro A Corvette újra a pályán, a 8. helyen egészen pontosan...

gtpro Ismét egy kis pontosítás a tévénézőknek: a #92-es Porsche vb-címe még mindig nincs veszélyben, hiszen a vb-mezőnyben nem szereplő amerikai autókat kiszedik a végeredményből a pontozásnál, azaz a szükséges 9. helyet csak a WEC-mezőnyben kell elérnie az egységnek. Ami jelenleg is megvan.

gtpro A Corvette még mindig a bokszban, már csak ötödikek...

gtpro MAGNUSSEN! Odacsapja a Corvette-et az újraindítás után a sokszoros kategóriagyőztes dán versenyző! A sérülés nem tűnik nagynak, de jön a bokszba, ezzel pozíciókat veszít. A Ferrarinak áll a zászló innen!

gtam Fraga hibázott az éllovas amatőr autóval! Szerencséje volt.

Újraindítás, 195 perc van még hátra!

p1 Ami pedig az élmezőnyt illeti: a két Toyota között a difi két vonat, azaz bő két perc lesz.

gtam Keatingék előnye szintén perc feletti lesz az üldöző Project 1, és kör feletti a két legerősebb amatőr Ferrari, a Clearwater és a JMW előtt. Dempseyék még az említettektől is le vannak maradva egy vonattal, azaz egy-másfél perccel versenytempóban.

p2 A P2-ben a harmadik-negyedik helyezett, a Duqueine és a United Autosports erősebb autója van egy vonatban, az 1-2-3. helyezettek közt egyaránt többperces különbség lesz az újraindításnál.

gtpro Ha valakinek nincs kedve megvárni a SC-periódus végét: három SC-vonat van a pályán, köztük versenytempóban 1:10-1:30 különbség lesz. A GTE-ben az első vonatban lesz a Ferrari, a másodikban a Corvette, a harmadikban pedig két Porsche, a #91-es és a #93-as. A Corvette-et még ne írjuk le, hiszen legközelebb a Ferrari áll ki, és akkor közel lesznek. Másnak viszont már csak akkor lehet esélye, ha újabb kavarodások lesznek. A két legjobb Ford egy vonatban van a Corvette-tel, de egy körrel hátrébb.

gtpro A Corvette nagyon beragadt a bokszban, rosszul jött ki nekik a kiállás – az sem tűnik kizártnak, hogy a Ferrari saját tankolása után is az élen marad.

Itt a baleset:

p2 A live timing szerint a Nederald ezzel be is fejezte a versenyt, ők a futam 12. kiesője. 49 autó versenyben még, pontosan eggyel több a célba érési rekordnál. De ezt még ne tekintsük hivatalosnak, De Vries ugyanis három keréken, törött futóművel is a bokszba tart...

p2 A 10. helyig kapaszkodott vissza a korábban több balszerencse által sújtott alakulat. De Vries szerencsére jól van.

p2 Nagy tempóban csapódott be a holland csapat holland versenyzője.

Pályán a biztonsági autók természetesen. De Vries az Indianapolis előttoi jobbost egyenesítette ki.

p2 MOST VISZONT IGEN! Összetöri a Nederland autóját Nyck de Vries!

p2 Mindezt nyugodtan leírhattuk, hiszen azon kívül, hogy a korábban balesetező RLR M Sport prototípusa megállt a bokszban, más érdemleges nem történt.

gtam Az amatőrök létszáma viszont kettővel nő, így annyival azért nem lesznek kevesebben a GT-k összességében. Az AF Corse két autót nevezett teljes szezonra (idén is, csak épp a Clearwater és a Spirit of Race színeiben), de marad a Team Project 1, az MR Racing, Dempseyék két autója, a Gulf, a TF Sport és a #98-as Aston is. Emellett érkezik egy második Team Project 1 Porsche, valamint a brit Red River Sport, mely szintén Ferrarival versenyez majd.

gtpro A Próban lesz a legnagyobb fogyatkozás, hiszen az öt gyártóból három marad, azaz a tíz egységből hat. Marad a Ferrari az AF Corse-szal, a Porsche és az Aston Martin, a Ford és a BMW viszont befejezi szereplését.

p2 Az LMP2-ben nagy lesz a forgás, a kategória teljesszezonos résztvevői közül távozik a DragonSpeed, a TDS és a Larbre, érkezik a United Autosports, a High Class, a Cetilar és szintúgy az ELMS-ből a svájci Cool Racing. Marad a mezőnyben a Nederland és a Jackie Chan, de utóbbi egyik autója immár a felkészítő Jota nevén fut majd. Így a jelenleg hetes létszám nyolcra nő.

p1 Versenyzőcsere a #8-asban, Fernando Alonso (első) WEC-karrierjének utolsó stintje következik.

p1 Amíg viszont csendes a pálya, tekintsük át a szeptemberben startoló új világbajnoki szezon mezőnyét! Az LMP1-ből távozik az IndyCarra fókuszáló DragonSpeed, valamint ígéretük szerint csak átmenetileg a hiperkorszakra készülő ByKolles, de a létszám megmarad, ugyanis érkezik az előző évtizedben Le Mans-ban többször induló Team LNT két Ginetta karosszériával.

Rég volt nagyobb cirkusz a pályán, de valami azt súgja, hogy lesz még...

p1 Kettő perc felett a #7-es Toyota előnye, Kobayashiék percről-percre közelebb karrierjük első Le Mans-győzelméhez.

Négy órán belül vagyunk, ami nem más, mint egy standard ELMS-futam távja. Valamint a jövő szezonban már a silverstone-i és sanghaji versenytáv is ennyi lesz.

p2 Ahogy várni lehetett: Perrodo rengeteget veszít, a TDS teljesen leszakadt a 2. helyezett Jackie Chanről, a Duqueine pedig közelít rájuk – nem is csoda, a géposztály egyik legerősebb pilótája, Romain Dumas üldözi a francia úrvezetőt.

gtam 42 év. Ennyi idő után fejezhet be sikeresen Le Mans-t tisztán női csapat. A Kessel #83 most 11. a kategóriában.

gtam Gary Watkins az Autosporttól felvetett egy érdekes dolgot: a Keating garázsában levideózott fék meglehetősen fényesnek tűnt – lehet, hogy nem sikerült lecserélni a jobb elsőt? Hamarosan kiderül, hogy csak a szemünk káprázott, vagy tényleg így történt...

p2 A G-Drive nem adja fel, persze nem is szabad: Vergne lassan látótávolságon belül kerül a kategória harmadik helyén álló IDEC Sporthoz.

gtam Az emlegetett fékcsere: az amatőr kategóriát vezető Keatingék tárcsacserét hajtottak végre, de megőrizték az éllovas pozíciót.

p2 A lengyel pékcsapat defektet apott, de visszaértek a bokszba. Újoncként szépen helytállnak, ha célba érnek, az tőlük megsüvegelendő produkció.

p1 Teljesen beállt a különbség a két Toyota között. Itt már az a kérdés, hogy a #8-as megelégszik a biztos világbajnoki címmel, vagy kockáztatni fognak a Le Mans-győzelemért?

p2 Minden rosszindulat nélkül, de átmenetileg eldőlhet a 2. helyért vívott harc, hiszen a Duval Jackie Chanjét üldöző TDS-be mindjárt beül az úrvezető Perrodo.

p1 A #3-as Rebellion újra a pályán a hosszú szerelés után, de már a P2-t vezető Signatech mögött van a pályán.

gtpro A GTE Próban bízhatunk még, a szétcsúszott kiállások miatt egyelőre lehetetlen megmondani, kinek jön ki jól a ritmus a végén, éppen ezért tippelni sem igazán mernénk a győztesre. A Ford-armada hátrányban van ugyan (bár nem nagyban, másfél körön belül vannak mind a győzteshez képest), de ebből még bármi lehet, különösen ha szükség lesze egy-két fékcserére az élmezőnyben, ami egyáltalán nem megy ritkaságszámba a kategóriában.

p1 p2 Nagyon szoros volt a verseny az éjjel, de mostanra eléggé szétszakadt az eleje: éles, a pályán zajló harc jelenleg legelőrébb a P2 2-3., azaz az összetett 7-8. helyén dúl Richelmi és Duval, azaz a Jackie Chan és a TDS között.

p2 Lottererék mellett egy másik nagy felkapaszkodóról is érdemes szólnunk: a verseny legelején egy defekt által a mezőny végére taszított Duqueine Engineering, akiktől előzetesen sokat vártunk, a riválisok hibáiból profitálva és konstans jó tempót futva már a negyedik helyen áll kategóriájában a Signatech, a Jackie Chan és a TDS mögött!

p1 Ó, már megint szerelésen a #3-as Rebellion. Ez most már nagyon rosszul kezd kinézni, se orrkúp, se kerék, se semmi az autón.

p1 gtpro Jelen állás szerint Michael Christensen, Kevin Estre és Kazuki Nakajima iratkozhat fel az autósport világbajnokainak sorába új szereplőként, Sebastien Buemi második, Fernando Alonso pedig (összesen) harmadik vb-címét szerzi. Nem beszéltünk róla eddig, talán kissé méltatlanul, de ha Alonsóék valamiért kiesnének, és a #7-es Toyota egysége lesz a bajnok, akkor Lopez hajtja végre ugyanazt a bravúrt, ami jelen állás szerint Alonsónak néz ki: azaz Petter Solberg után második versenyzőként két külön FIA-sorozatban világbajnoki címet szerezni.

p2 Tisztázzunk gyorsan valamit, mert úgy tűnik, hogy Kristensenéknek még nem hatott a reggeli kávé: sajnos (legalábbis egyelőre) nincs esély rá, hogy kínai világbajnokot ünnepelhessen az autósport, hiszen az LMP2, ahol (az egyébként hol kínai, hol holland licensszel versenyző) Ho-Pin Tung esélyes, nem számít önálló világbajnoki sorozatnak, ahogy a GTE Am sem, azaz Perfetti sem gyarapíthatja a norvég világbajnokok nem túl hosszú listáját.

gtpro A Pro két gyengélkedő gyártója közül a #82-es BMW áll a legjobban, méghozzá a kategória 10. helyén, Augusto Farfusszal a volánnál, három kör hátrányban az éllovashoz képest. Kissé árnyalja a képet, hogy még a privát Risi is előzi őket.

Már csak öt óra van hátra a versenyből, és emeljük ki, hogy az Eurosport extravagáns riportere egy olyan inget visel, amely már tegnap is volt rajta egyszer.

p1 Conway az élen álló autót kihozta a FCY alatt, szóval a szabályok értelmében most vissza kell jönnie egy teletankolásra.

Elvitték a romot, zöld.

p2 A #32-es hagyta el a motorborítást, jön az egészpályás sárga. A versenyző nem tehetett róla, egyszerűen lerepült...

p2 Hoppá, lerepült a United Autosports egyik autójának hátsó borítása!

p1 14 percet veszített a #3-as Rebellion, ezzel visszaestek az ötödik helyre, négy kör lemaradással Lottererékhez képest. Fékhibájuk volt.

p1 A világért se szeretném az ördögöt a falra festeni, de egy dolgot nem láttunk még, ami nélkül az elmúlt éveben nem múlhatott el Le Mans: a pálya szélén gyökkettővel közlekedő hibridet..

p1 A verseny legelején került bajba az #1-es Rebellion, Lotterer egysége, azóta viszont szépen csendben teszik a dolgukat, és már a 4. helyen hozza az autót a Formula-E jelenlegi harmadik helyezettje.

p1 Nagyon messze még a vége, de mondjuk el: Mike Conway, Kamui Kobayashi és Jose Maria Lopez is először nyerhet Le Mans-t. Sekiya, Ara és Nakajima után a negyedik japán, illetve Froian Gonzalez (és 1954) után a második argentin győztest köszönthetjük 314 perc múlva, ha minden így marad, míg Conwaynek köszönhetően 44-43-ra közelítheti meg az Egyesült Királyság Franciaországot a győzelmi örökranglista élén.

p1 Közel két perc a #7-es Toyota előnye, ezt a pályán aligha hozza be a #8-as.

p2 Közben az is iderült, hogy az indítómotor hibája miatt lett a G-Drive egykörös előnyéből négy kör hátrány. Ennyin múlhat egy Le Mans-i győzelem.

p1 Bokszban a vitathatatlanul leggyorsabb, de rengeteg csapást elszenvedő #3-as Rebellion, amely így visszaesik az ötödik helyre. A jobb első fényszóró burkolatán lyuk tátong, de nem valószínű, hogy emiatt.

A helyszíni időmérő monitoron pár perce a "Talán sóder van a pályán" üzenet jelent meg. Talán majd valaki ellenőrzi.

p1 Ó jaj, nem megy a Rebellion. Vagy hát csak alig. És megint a #3-ast éri a csapás. Az SMP fél kézzel már fogja a bronzérmet.

Na. Tessék tornázni!

p2 Húsz perc, öt kör és hét hely veszteség – újra a pályán a G-Drive, méghozzá két olyan egység, az IDEC és a Panis Barthez között, akikről nem beszéltünk eddig, mert nem volt miért...

p2 Negyed órája a bokszban Ruszinov az orosz Orecával. Vagyis hivatalosan Aurusszal.

Le Mans amilyen csodálatos, olyan kegyetlen is tud lenni... A G-Drive sorozatban másodszor bukik nyert helyzetből, s továbbra is hiába vár első Le Mans-i sikerére...

p2 Különösebb kockázat nélkül kijelenthetjük: ez a verseny elúszott Vergne-ék számára... Nagyon nagy kár érte, 18 és fél órán keresztül remekül mentek,

p2 Már a Signatech vezet, elúszni látszik a G-Drive győzelme. Sőt, már a #38-as Jackie Chan is megelőzte őket, akárcsak a TDS, mely valamikor régen (tegnap délután) a pole-ból rajtolt.

p2 Tervezett kiállásra jött be Ruszinov, de nem ment tovább az autó. Tavaly a leintés után egy nappal veszítették el a Le Mans-i sikert, most itt az újabb balszerencse.

p2 Leszedték az autó hátulját, ez hosszúnak ígérkezik! A Signatech visszavette a körét, három perc múlva átveszi a vezetést.

p2 Jön az újabb dráma? A G-Drive magabiztosan vezető autóját be kell tolni a bokszba!

gtpro A Fordok várnak a lepattanóra: az 5–8. helyen a négy egység.33

gtpro Most nagyon kicsik a különbségek a Pro-kategória első négy helyezettje között, ez csupán azért csalóka, mert eltérő kiállási ritmuson vannak az egységek.

Három standard 6 órás WEC-futam eltelt már, egy még hátra van! 

gtpro Pier Guidi kiállása után Rockenfeller vezet, a Ferrari hátránya tíz másodperc. Vagy behozza, vagy a Corvette cseréjénél visszakerül az élre. (Vagy történik valami váratlan és drámai...)

gtam A élen álló #85-ös Keating Ford tulajdonos-úrvezetője nagyon korrektül nyilatkozott az imént, többek között a saját maga jelentette idővesztségről is szólt pár szót.

gtpro Ha valamiért szomorúak lehetünk az egyébként valóban kiváló idei versenyen, az az, hogy a biztonsági autós fázisok mennyire szétszedték a korábban még nagyon szoros Pro-mezőnyt De ki tudja, talán még összerázódnak újra...

Mindezt nyugodtan végigtárgyalhattuk, mert az elmúlt percekben már-már szokatlan csendben zajlottak a dolgok a pályán... Úgyhogy azt javaslom, mindenki tegye fel a kávét, mert perceken belül úgyis elszabadul a téboly.

gtam Az amatőrök közt a Project 1-nak elég egy ötödik hely a trófeához, és mivel egyelőre a bajnokságban értékelhető autók között ők vezetnek, felesleges is vizsgálni a további eshetőségeket.

gtpro A legsimábbnak tűnő kategória hozhatja az igazi drámát: az éllovas #92-es Porschének mindössze egy 10. hely kell a bajnoki cím bebiztosításához – csakhogy ennek megszerzése jelenleg nem látszik biztosítottnak... Persze ez csak akkor jelenthetne gondot, ha a #91-es nyerne, és egyelőre nem így állnak a dolgok. Az #51-es Ferrari minden ellenkező híreszteléssel ellentétben már nem lehet bajnok.

p2 A P2-ben mindössze négy pont a különbség a jelenleg a futamon második helyen álló Signatech és a harmadik helyezett Jackie Chan #38 között, itt nagyjából biztos, hogy az lesz a bajnok, aki előrébb végez a versenyen. (most ne bonyolítsuk ennél jobban, majd megtesszük, ha kell)

p1 Vessünk egy pillantást a világbajnoki állásra is, hiszen e futam egyúttal a WEC szuperszezonjának zárása is. A P1-ben nagyjából az a helyzet, hogy a ha célba ér a #8-as autó, akkor Buemi másodszor, Nakajima és Alonso pedig először lesz világbajnok a WEC-ben, s ezzel Alonso történelmet ír, hiszen Solberg után mindössze a második autóversenyző lesz, aki két szakágban is FIA-vb-címet szerez.

gtam Az amatőrök között viszont a változatosság kedvéért csak 2 egység esett ki a 16-ból: a #98-as Aston műszaki okokból, a #88-as Dempsey-Proton pedig a Corvette kiesését okozó baleset "szövődményei" okán.

p2 Twitteres szakvélemények szerint defektje van a Jackie Chan-autónak. Lehetséges, és bizonyosan jobb, mint egy váltóhiba, szóval legyen igazuk!

p2 Lehet, hogy véglege elfogyott Jackie Chanék szerencséje! A #37-es éjszakai, váltóhiba miatti kiesése után most a #38-as ragadt ötös fokozatban, és közlekedik nem túl jelentős tempóval a pályán...

gtpro A Pro 17 indulója közül szintén 3 egységtől kellett búcsúznunk: a #95-ös Aston és a #64-es Corvette baleset, a #71-es AF Corse Ferrari motorhiba miatt adta fel a versenyt.

p1 Mindjárt folytatjuk ezt az összegzést, de előtte összegezzük a Rebellion helyzetét: a pálya szélén szűk kettő, a bokszban pedig nagyjából egy újabb kört veszített el az egység, ezzel bő két körre nőtt a bő két másodperc hátrány. Menezes egyetlen apró hibája sokba került, de ezt az autót még mindig nem írnám le, annyiszor visszajöttek már...

p2 A P2-esek 20 indulójából szintén 3 esett ki eddig: legutóbb a DragonSpeed autója, melyet Pastor Maldonado zúzott össze, ezzel megkoronázva az amerikai csapat teljes csődjét; hajnalban a #37-es Jackie Chan (Ricky Taylor autója) váltóhiba miatt adta fel a futamot; az ARC Bratislava autója pedig változatos kicsúszások és problémák után elégelte meg a nyüstölést.

p1 Összesen 50 autó van még versenyben, összegezzük a kiesőket: az LMP1-ben a 8 indulóból 3 már feladta a versenyt, a ByKolles és a DragonSpeed sorozatos technikai hibák, míg a #17-es SMP Orudzsev balesete miatt.

p1 Menezes újra a pályán, eddig nagyjából hat percet veszített az egység, és most jön a bokszba... Ráadásul be is tolják, ha a szerelés megvolt, összegezhetjük az időveszteséget – és a helyzetet.

gtam Miközben mentik a Rebelliont, egy msásik korábban jól szereplő egységről szóljunk röviden: szervócserére kényszerült az éjjel még az Am dobogóját ostromló TF Sport Astonja – teljes csőd a  brit gyártónál.

p1 Lassan megszámolni is nehéz, hányszor kapaszkodott vissza ez az egység a dobogóért vívott harcba, most megint megnő a lemaradás – ki tudja, mekkorára...

p1 Köszönöm a szót, és ismét köszöntöm az olvasókat, méghozzá rögtön egy DRÁMAI hírrel! Menezes a kavicságyba dobta a Rebelliont!

Megv