DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak JOHNNYBET
2023. január 31. kedd

„A versenyzők inkább koncentráljanak a sportra, ne mondjanak semmit”

Megoszlanak a vélemények arról, elfogadhatatlan vagy helyénvaló az FIA sportszabályzatba iktatott módosítása, amely engedélyhez köti a politikai állásfoglalást a versenyzők részéről. Valtteri Bottast nem érdekli a politika, de úgy gondolja, megilleti őt és társait a jog, hogy arról beszéljenek, amiről akarnak. Az ex-F1-es David Coulthard viszont a támogatók táborába állt be.

„Ezek a sportolók rettentő szerencsések, hogy azért fizetik őket, amit mások ingyen csinálnának. Kicsit olyan, mint a köszönőbeszéd az Oscaron. Ha mindenki élne a lehetőséggel, hogy politikai állásfoglalást tegyen, akkor igazából mindennel foglalkozni kellene, hiszen nincs probléma, amely ne lenne senkinek sem fontos” – idézi Coulthardot a Motorsportweek.

„Szóval vagy meg kellene említeni mindent, vagy jobb, ha nem mondanak semmit és inkább a sportra koncentrálnak. Megértem, hogy egyesek a szólás szabadságát hangoztatják, ami abszolút fontos dolog, de arra is emlékezni kell, hogy sportszabályokról beszélünk, nem politikai szabályokról” – beszélt arról Coulthard, hogy a sportnak a sportteljesítményről kell szólnia.

Verstappen szurkolói saját lelátót kapnak Las Vegasban

Idén hosszú időt követően tér vissza Las Vegas városába a Formula-1, a rendezvényen pedig hatalmas attrakcióra készülnek a szervezők, akik a helyszínre látogató rajongókat a lehető legszínvonalasabb módon igyekeznek kiszolgálni. Ez így lesz Max Verstappen szurkolói esetében is, akik szinte bárhol felismerhetők a jellegzetes narancssárga színű öltözékek miatt, Európában pedig több helyen is komplett lelátókat töltenek meg. Erre a 2023-as Las Vegas-i Nagydíj esetében is meglesz a lehetőségük, mivel a kétszeres világbajnok honlapján megjelent infók alapján itt is saját tribünön foglalhatnak helyet a rajongók.

Bár a jegyárakról egyelőre nem írtak konkrétumokat, azt már tudni lehet, hogy aki egész hétvégére szóló csomagot vásárol, az All-inclusive ellátásban részesül az étkeztetés tekintetében, egy prémium Las Vegas-i utazótáskával is gazdagodik, továbbá esélyt kap arra, hogy megnyerje azt a két főre szóló belépőt, amivel beléphet a paddock és a Red Bull bokszának területére egy látogatás alkalmával. Ugyan az árak ezen a weboldalon nem ismertek, többi tribünre szóló jegy darabja 2000 dollárba kerül, így vélhetően Verstappen-lelátók ülőhelyei hasonló összegekért találhatnak majd gazdára.  

Az utolsó nagy rohamra készülnek az ausztrálok

Ahogyan arról tavaly novemberben mi is beszámoltunk, az Ausztrál Nagydíj helyszínen bővíteni kellett a lelátókat a folyamatosan növekvő érdeklődés miatt, így az Albert Park területén található 16 lelátón 39 000-ről 44 000-re nőtt meg az ülőhelyek száma. A jegyeket természetesen szinte azonnal elkapkodták, ám a szervezők most bejelentették, hogy utolsó alkalommal, korlátozott számban még biztosítani tudnak néhány vasárnapi jegyet a szurkolók számára, melynek értékesítése február 8-án melbourne-i idő szerint 10 órakor kezdődik. A futam promótere szerint ezzel sikerült újabb megoldást találni a korábbinál is nagyobb keresletre, több lehetőség azonban már nem lesz.

„Nagyon keményen dolgoztunk azon, hogy a helyszínen minél több rajongónak biztosítsunk lehetőséget arra, hogy megtapasztalhassák, milyen élmény az F1, az F2 és az F3 versenyeit látni. A helyszín és a tervezés végső felülvizsgálata most esélyt adott számunkra, hogy ezt a korlátozott mennyiséget eljuttassuk a szurkolókhoz. A tavalyi év végén négy órába sem telt, amíg elfogytak a tribünre és a Park Passra szóló jegyek a vasárnapi rendezvényre, így arra számítunk, hogy ez a korlátozott mennyiség is ugyanilyen gyorsan elkel majd” – idézte Andrew Westacott, az AGPC vezérigazgatójának szavait a Motorsport.

Új festést villantott az Alfa Romeo F1-es csapata

Bár az autóbemutatójukig még van pár nap, január utolsó napján egy egészen különleges dizájnról rántotta le a leplet az Alfa Romeo. Az istálló közleménye szerint Alfa Romeo F1 Team Stake x BOOGIE néven indítottak új művészeti projektet, amivel szeretnék közelebb hozni a rajongókat a sportághoz. Ehhez a BOOGIE nevet használó, német származású, Svájcban élő világhírű graffitiművész, designer és illusztrátor volt a segítségükre.

A projekt keretein belül elkészített dizájn egyrészről egy 3D-s modellen jelenik meg, amelyet a JigSpace felületén a rajongók közelebbről is megtekinthetnek, másrészt egy fizikailag megjelenő bemutató autón is feltűnik. Ezt Londonban, Zürichben, valamint a csapat hinwili székhelyén is kiállítják majd, utóbbi helyre pedig a leghűségesebb szurkolóik egy csoportját meghívják, hogy a BOOGIE által tervezett festést a művésszel együtt tovább alakítsák majd. Az egy éven át tartó kampány végén az autót az F1 Authentics közreműködésével árverezik majd el, a befolyt összeget pedig jótékonysági partnerük, a Save the Children számára ajánlják fel.

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

Alfa Romeo F1 Team Stake (@alfaromeostake) által megosztott bejegyzés

Charles Leclerc mémmé vált a Ferrari közösségi oldalán

A maranellóiaknál nagyon unatkozhattak hétfőn ugyanis egy üresen hagyott zöld háttérrel posztoltak egy oldalról készült képet a monacói versenyzőről, ami tökéletes alapanyag a mémek gyártásához, ám az olaszoknak ebben az esetben konkréten ez volt a céljuk. „Ideje kreatívnak lenni Twitter” – írták ki az ismert közösségi oldalra feltöltött posztjukban, ami alá természetesen özönlöttek a rajongók különböző alkotásai. Ezeket az alábbi bejegyzés kommentjei között lehet megtalálni és tényleges érdemes átböngészni, mivel némelyik egészen szórakoztatóra sikerült.

Sikerülhet-e Millernek az, ami még senkinek a MotoGP-érában?

Ha imádod a MotoGP-t és nem szeretnél semmiről lemaradni, akkor csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz, ahol még több hírről és információról számolunk be a MotoGP és egyéb motoros bajnokságok kapcsán!

Jack Miller idén már a gyári KTM-et fogja erősíteni a MotoGP-ben, ezzel pedig esélye nyílik arra, hogy három különböző márkával nyerjen futamot a legnagyobb géposztályban, miután korábban Hondával és Ducatival is összejött neki ez. Jól mutatja, mekkora eredmény lenne ez, hogy mióta 2002-ben MotoGP-vé nevezték át a királykategóriát, még senkinek nem jött össze ez a bravúr, pedig olyanok próbálkoztak vele, mint Valentino Rossi vagy Jorge Lorenzo. A világbajnokság 1949 óta íródó történetében is csupán négy motorosnak jött össze a tripla: Mike Hailwoodnak (Norton, MV Agusta, Honda), Randy Mamolának (Suzuki, Honda, Yamaha), Eddie Lawson (Yamaha, Honda, Cagiva) és Loris Capirossinak (Yamaha, Honda, Ducati).

Amikor Millert megkérdezték a történelmi tett lehetőségéről, így felelt az ausztrál: „Bámulatos erre gondolni. Izgatott vagyok. Remélem, hogy sikerülhet. Ezen dolgozunk hétről hétre, de manapság a MotoGP nem vicc. Két motort már kipipáltunk a háromból, most ülünk fel a harmadikra, szóval próbáljuk meg!” – fogalmazott a KTM versenyzője. Hozzá kell persze tenni, hogy nem csupán Miller csinálhatja meg a triplát 2023-ban, hanem Maverick Vinales is, aki Suzukin és Yamahán is nyert már versenyt, csak az apriliás spanyol ezt már tavaly is elmondhatta magáról.

motogp-miller-ktm

 

Videó: Az idei Daytonai 24 órás balesetei

Hétvégén rendezték az IMSA szezonnyitóját, a legendás Daytonai 24 órás versenyt. Mint az az egynapos viadalokon lenni szokott, bőven akadt megforgás és baleset a futam során – ezekből készült egy több mint tízperces összeállítás:

 

Ha pedig valaki a teljes verseny összefoglalójára kíváncsi, az az alábbi videóban visszanézheti a legfontosabb pillanatokat:

„Nem lenne jó az F1-nek a szaúdi felvásárlás” – véli Marko

Bő egy héttel ezelőtt látott napvilágot a Bloomberg beszámolója arról, hogy állítólag a szaúd-arábiai befektetési alap, a PIF 20 milliárd dolláros ajánlatot tett a Liberty Mediának a Formula-1 kereskedelmi jogainak felvásárlásáért, akik viszont nemet mondtak. Az F1 részéről nem kommentálták a híreszteléseket, csak az FIA-elnök, Mohammed ben Sulayem reagált egy Twitter-posztban, amelyben józan észt kért az érdeklődőktől – és amely viszont már kiváltott egy igen ingerült reakciót az F1 vezetőségének oldaláról is.

Mindenesetre sokan ellenérzéseket viseltetnek az iránt, hogy esetleg szaúdi kézbe kerülhetne a sportág: eleve már azzal sem szimpatizálnak sokan, hogy egyáltalán nagydíjat rendeznek egy olyan országban, ahol minimum megkérdőjelezhető, hogy tiszteletben tartják-e az emberi jogokat. Hasonlóra utalt Helmut Marko, a Red Bull F1-es tanácsadója is, amikor az említett pletykáról kérdezték: „Úgy gondolom, nem lenne a legjobb, ha olyan országhoz kerülne a sport, amely kulturálisan eltér attól, ahol a legtöbb versenyt rendezik. És alapvetően ez egy kereskedelmi kérdés, szóval valószínűbb, hogy olyannal történhet meg a tulajdonosváltás, ami megfelel a hagyományosabb vállalati szabványoknak, ha így akarunk fogalmazni” – nyilatkozta Marko az RTL-nek.

f1-marko-2022-redbull

fotó: DPPI

Búcsút vett Kubicától a MiniDrivers

Az Orlen távozásával az Alfa Romeótól Robert Kubica már jó eséllyel nem kap lehetőséget a Formula-1-ben a későbbiekben. Erről és még sok minden másról emlékezett meg a MiniNews e heti adása.

Nívós elismerésben részesült munkájáért Martin Brundle

A brit Motorsport szakoldal díjátadó estjén nívós elismerésben részesült a korábbi F1-es versenyző, ma már a Sky Sports riportereként és szakkommentátoraként dolgozó Martin Brundle. A világszerte elismerésnek örvendő ex-F1-es a 2021-ben elhunyt legendás kommentátorról, Murray Walkerről idén elnevezett elismerésben részesült. Mellette olyan Formula-1-ben ismert személyiségek is díjazottak voltak, mint a McLaren egykori csapatfőnöke Ron Dennis, vagy éppen a Williams korábbi technikai igazgatója, Sir Patrick Head.

Így csapott össze Schumacher és Vettel a Bajnokok Tornáján

A hétvégén megtartott Bajnokok Tornájának elődöntőjében találkozott és csapott össze a két jóbarát, kettejük párharcából pedig Schumacher került ki győztesen, aki később aztán alulmaradt Mattias Ekströmmel szemben a fináléban. A két német összecsapása közben Vettel még hibázott is egy nagyot: átsodródott a pálya másik nyomvonalára.

Mérföldkőhöz érkezett az Audi és a Sauber projektje

Az Audi hivatalosan is bevásárolta magát a Sauber Csoportba, erről értesítette kedd délelőtt a médiát a svájci istálló: "Örömmel jelentjük be, hogy az októberben napvilágot látott terveknek megfelelően 2023 januárjában az Audi kisebbségi részesedést szerzett a Sauber Csoportban. Ez egy fontos mérföldkő az Audi Formula-1-be való belépésének útján. A német márka 2026-tól csatlakozik majd a sorozathoz, a Sauber stratégiai partnereként."

Januári készletkisöprés: még tart az akciónk a Formula Webshopban!

Január végéig, azaz már csak néhány napig szól készletkisöprő akciónk: több friss termékünk is jelentős árengedménnyel vásárolható meg. F1-es szezonösszefoglaló kiadványunk, a Száguldás és cirkusz 2022, és a nemzetközi/hazai szériák összefoglaló kötete, az Autósport évkönyv 2022 mellett 2023-as Formula-1-es falinaptárunk és több más termékünk is 33%-os kedvezménnyel rendelhető webshopunkból január 31-ig. Ezen felül ajándék évkönyvvel kínáljuk egy évre szóló Autósport és Formula Magazin-előfizetésünket, de két évkönyvünk együtt is kedvezményesen vásárolható meg.

Böngéssz a Formula Webshop akciós rovatában IDE vagy a képre kattintva!

webshop-2023-jan-akcio

Dögös Ferrarira cserélte kilencéves Golfját Carlos Sainz

„Már nem csak Ferrari-pilóta, hanem Ferrari-tulajdonos is vagyok” – magyarázta a közösségi oldalára feltöltött videóban Carlos Sainz, amelyen elárulta, hogy megvásárolta első saját utcai autóját, egy Ferrari 812 Competizionét. A spanyol versenyző mostanáig egy Golf GTI-vel közlekedett, amelyet még apja vett neki 18 éves korában. A Ferrari 812 Competizione 6,5 literes V12-es motorral van felszerelve és 830 lóerő leadására képes, a Sainz által birtokolt példány pedig magán viseli az F1-es futamgyőztes jegyeit is: például a becenevévé vált „Smooth Operator” felirat is megtalálható rajta.

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

Carlos Sainz (@carlossainz55) által megosztott bejegyzés

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

Carlos Sainz (@carlossainz55) által megosztott bejegyzés

Daytonai 24 órás: Szoros versennyel és kettős Acura-sikerrel indult a sportautózás új korszaka

A szokottnál is nagyobb figyelem övezte az IMSA WeatherTech Championship idénynyitóját, a legendás Daytonai 24 órást, hiszen ezen a versenyen láthattuk először élesben az itt GTP-nek nevezett új sportautós csúcskategória versenygépeit, az LMDh-autókat, amelyek az amerikai széria mellett az Endurance-világbajnokságon is feltűnhetnek a Hypercarokkal közös géposztályban – s a négy most jelenlévő gyártó közül a Cadillac és a Porsche így is fog tenni már idén, míg a BMW jövőre csatlakozik a WEC mezőnyéhez (az Acura Le Mans-i részvételéről egyelőre nincs hír), ahol a Toyota, a Peugeot, a Ferrari, a Vanwall és a Glickenhaus várja őket.

A debütálás pedig pontosan azt is hozta, amit vártunk tőle: kiélezett küzdelmet, mindenekelőtt az Acura és a Cadillac között, de tempó tekintetében a Porsche is versenyképesnek tűnt, nagy felzárkózást is bemutattak a korai problémáik után. A végső sikerért azonban sem ők, sem a némileg lassabb és rendkívül megbízhatatlan BMW-k nem tudtak harcba szállni. Az Acurák és a Cadillacek viszont többször is egymást váltották az élen, s még az utolsó körökben is csupán másodpercek választották el egymástól az első négy helyezettet – igaz, ehhez több sárga zászlós fázis is kellett.

A győzelmet végül az Acura #60-es egysége szerezte meg: a Meyer Shank Racing ezzel megvédte címét, ahogy a négyesből Tom Blomqvist, Helio Castroneves és Simon Pagenaud is (sőt, a brazil harmadszor győzött), csupán Oliver Jarvis helyére érkezett Colin Braun tavalyhoz képest. Az Acura ráadásul kettős diadalnak örülhetett a #10-es autó (Brendon Hartley, Louis Deletraz, Ricky Taylor, Filipe Albequerque) második helye révén, míg a dobogót az #1-es Cadillac (Sebastien Bourdais, Scott Dixon, Renger van der Zande) tette teljessé, de még a negyedik #2-es Cadillac is csupán 11 másodperces hátrányban futott be. A többi kategória közül egyébként az LMP2 még ennél is szorosabb befutót hozott, mindössze 16 ezredmásodperc (!) választotta el egymástól az 55-ös a 4-es autót a célban.

daytona24-acura-60-2023

Tánctudását csillogtatta Lorenzo – még „Rossival” is koccant

Nem először szerepel showműsorban Jorge Lorenzo a MotoGP-s visszavonulása óta: korábban a Maszkos énekesben lépett fel és jutott negyedik helyig. Ezúttal az El Desafío című műsorban tűnt fel az ötszörös világbajnok: a műsorban nyolc híresség csillogtatja meg tehetségét valamilyen előadás keretében. Lorenzo esetében egy táncprodukcióról volt szó: a spanyol exversenyző csinos hölgytáncosok gyűrűjében ropta, egy ponton pedig egykori nagy riválisának és csapattársának, Valentino Rossinak beöltözött fellépő is feltűnt a színpadon, akivel még össze is koccantották a vállukat. Íme, Lorenzo produkciója:

 

Ha imádod a MotoGP-t és nem szeretnél semmiről lemaradni, akkor csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz, ahol még több hírről és információról számolunk be a MotoGP és egyéb motoros bajnokságok kapcsán!

Az F1-et tulajdonló Liberty Mediáé a legértékesebb sportbirodalom

A Forbes magazin tette közzé a legnagyobb sportbirodalmak 2023-as listáját, amelyen első helyen végzett a Formula-1 kereskedelmi jogait birtokló Liberty Media. Az F1 elmúlt években látott megugró népszerűsége miatt ez nem meglepő: a magazin is kiemeli, hogy tavaly óta öt százalékkal nőtt a sportág piaci értéke. A Forbes 17,1 milliárd dollárra saccolja az F1 értékét: ez elmarad a szaúdiak által állítólag felajánlott 20 milliárdos vásárlási értéktől, de nem annyival, amennyivel Mohammed ben Sulayem heves indulatokat kiváltó Twitter-reakciója sejtetni engedett. Maga a Liberty Media egyébként 20,8 milliárd dolláros értékkel bír, miután némi részesedése az IndyCarban érdekelt Meyer Shank Racing csapatban is van.

f1-barcelona-start-2022

fotó: DPPI

Itt visszanézheted a Bajnokok Tornája vasárnapi versenyét

A szombati Nemzetek Kupája után vasárnap az egyéni küzdelmek következnek a Race of Championsön, ahol többek között Sebastien Vettel, Valtteri Bottas, Mika Hakkinen, Mick Schumacher és Sebastien Loeb is harcol a Bajnokok bajnoka titulusért. A sorsolásról itt írtunk, az alábbi videóban pedig élőben lehet követni a magyar idő szerint délben kezdődő versenyt:

Neonáci áthallás miatt váltott rajtszámot az IndyCar-csapat

Utólag módosított egyik autója és versenyzője, Benjamin Pedersen rajtszámán az IndyCarban szereplő AJ Foyt Racing. Eredetileg a 88-ast szánták az újonc pilótának, ám a csapat jelezte: ideológiai áthallás miatt ezt lecserélik 55-ösre. „Miután a múlt héten bemutattuk a 88-as rajtszámú autónk festését, felhívták rá a figyelmünket, hogy a két külön indított számunk együttesen bizonyos ideológiai és szimbolikus jelentéssel bír. Az AJ Foyt Racing nem támogat ilyen ideológiákat, és annak érdekében, hogy elkerüljük a negatív asszociációkat, a rajtszámot 88-asról 55-ösre cseréltük” – olvasható az istálló közleményében.

Bár Foyték nem konkretizálták, milyen ideológiai áthallásokra céloztak, alighanem neonáci konnotációkról van szó: a 88-as a 14-essel kombinálva neonáci többletjelentéssel bír, és Santino Ferrucci révén a 14-es a másik rajtszám, amelyet használni fognak az IndyCar 2023-as idényében.

indycar-foyt-pedersen-88

Fernando Alonso komoly mérföldkőhöz érhet el az idei szezonban

A spanyol pilóta már most is egy hosszú és eredményes karriert tudhat maga mögött, ám ennek még korántsem akar véget vetni. Ezt jól bizonyítja, hogy az idei évre egy új kihívást választva az Aston Martin csapatához szerződött, ha pedig minden jól halad, akkor már ebben az évben elérheti a húszezer megtett kört a Formula-1-ben. A vonatkozó rangsorban Alonso már így is magasan az élen áll 19153 körrel, így amennyiben konstans teljesítményt nyújt és az autója is elég megbízható lesz, akkor akár már ősszel elérheti a bűvös húszezres határt, ami korábban még senkinek sem sikerült.

A kétszeres világbajnokhoz jelenleg Kimi Raikkönen áll a legközelebb ebben a tekintetben 18621 körrel, míg az aktív versenyzők közül Lewis Hamilton a fő üldöző, aki eddig 17681 kört teljesített. Az F1 által megosztott statisztika alapján a jelenlegi mezőnyben Sergio Perez, Valtteri Bottas és a visszatérő Nico Hülkenberg fért még be a legjobb öt közé, de az is látszik, hogy vannak, akik nullával állnak, hiszen Logan Sargeant és Oscar Piastri is első F1-es futamára készül.

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

FORMULA 1® (@f1) által megosztott bejegyzés

F1-es világbajnok és NASCAR-legenda indul egy csapatban Le Mans-ban

Erős pilótahármas költözik az 56-os garázsba a 2023-as versenyen: a 2009-es Formula-1-es világbajnok Jenson Button, a hétszeres NASCAR Cup-bajnok Jimmie Johnson, valamint a DTM-bajnok és Le Mans-nyertes Mike Rockenfeller alkot egy csapatot.

Az 56-os garázst minden évben egy jövőbemutató, különleges projekt kapja meg – 2021-ben például mozgássérült versenyzők indultak egy átalakított LMP2-es autóval. Az idei projekt szlogenje a NASCAR-t Le Mans-ba vinni: a Hendrick csapat egy Next Gen Chevrolet Camaro ZL1 modellt alakított át. A próbálkozás nem példátlan, a múltban többször is versenyeztek NASCAR-autók a francia egynaposon.

Button elmondása szerint akkor értesült a projektről, amikor megkérdezte a teljes szezonos versenyzéstől visszavonult Johnsontól, mi a terve 2023-ra: ezt követően Rockenfellertől kapott meghívást egy tesztre. Az F1-es világbajnok egyszer már rajthoz állt a 24 óráson, 2018-ban Mihail Aljosin és Vitalij Petrov csapattársaként az LMP1-ben. Johnson sosem versenyzett még Le Mans-ban, a tapasztalatot Rockenfeller hozza, aki tízszer is rajthoz állt, LMP1-es (2010) és GT2-es (2005) győzelmet is szerzett.