Steward
Balogh Tamás
DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak JOHNNYBET
2022. május 28. szombat

A Toyota és az Aston Martin bejelentkezett a WEC 2020/21-es szezonjára

A 2019-es Le Mans-i 24 órás hetének péntekén a Hosszútávú Világbajnokság, a WEC bejelentette, hogy a 2020/21-es szezontól az LMP1-es csúcskategóriát új géposztály váltja fel, amelyben a prototípusok mellett utcai hiperautók versenyre specializált verziói is részt vehetnek.

Két gyártó azonnal jelezte részvételi szándékát, és versenygépeiket is bemutatták. Az LMP1-et jelenleg egyedüli gyári formációként uraló Toyota a GR Super Sport alapjaira fejleszt egy hibrid prototípust, amely jelenleg tervezési fázisában tart.

A jelenleg GT osztályban érdekelt Aston Martin szintén a rajtrácson lesz hiperautójával egy év múlva: a brit márka utcai szörnyetege, az Adrian Newey által tervezett Valkyrie átalakított verziójával áll rajthoz. Andy Palmer, az Aston Martin elnöke 6,5 literes, V12-es szívómotort ígért.

Itt élőben nézheted az 50. nürburgringi 24 órás versenyt

A hétvégén rendezik a világ egyik legpatinásabb hosszútávú sportautóversenyét, a nürburgringi 24 órást (a WTCR is ennek a betéteseményeként vendégeskedett a Nordschleifén, csak az ő versenyeiket lefújták), amelynek ráadásul ez lesz az 50. kiadása. Az egynapos futam szombaton 16 órakor startol, s az alábbi videóban elvileg a teljes 24 órát élőben lehet majd követni:

„Miért kellene amiatt kivenni Monacót a naptárból, mert nehéz itt előzni?”

Az elmúlt időszakban többször felmerült, hogy veszélyben lehet a Formula-1-es Monacói Nagydíj jövője. Egyfelől egyre több az új helyszín, márpedig a Concorde-egyezmény alapján legfeljebb 24 fordulót tartalmazhat egy szezon, másfelől a Liberty Media szeretné elérni, hogy Monte-Carlo is hasonló jogdíjat fizessen a rendezésért, mint a legtöbb pálya, s nem lennének többé kivételezett helyzetben a múltjuk miatt. Emellett problémát jelent, hogy a jelenlegi nagyobb F1-es autókkal már szinte képtelenség előzni a hercegség utcáin, így a versenyek gyakran fulladnak unalmas vonatozásba.

Ennek ellenére a pilóták gyakorlatilag egytől egyig kiálltak Monaco mellett: „Tele van kihívásokkal. Bárhol elkövethetsz egy apró hibát, ami más helyszínen nem is befolyásolná az eredményedet, itt viszont komoly következményekkel járhat” – mutatott rá Sergio Perez. Red Bull-os kollégája, Max Verstappen szerint a történelmi hagyományok miatt is helye van Monte-Carlónak a menetrendben, s ezzel egyetértett a ferraris Carlos Sainz is: „Jó lenne egy előzési pontot tenni bele: nem fogok hazudni, az javítana a show-n. De szerintem eleve mindenki tudja, hogy ez a hétvége az időmérőről és a bokszkiállásokról szól” – tette hozzá a spanyol.

Sainz honfitársa, a mezőny rangidőse, Fernando Alonso is úgy véli, hogy a kevés sikeres manőver nem indok Monaco száműzésére a naptárból: „Nem látok rá okot, hogy miért ne lenne helye a naptárban. Mert nehéz az előzés? Szingapúrban is az, ahogy Barcelonában és Budapesten is az volt a DRS előtt, mégsem beszéltek arról, hogy ki kellene őket venni a naptárból. Most sok mindenről beszélnek a közösségi médiának köszönhetően, teljesen random dolgokról, és ennek sincs értelme.”

alonso-monaco-dppi

fotó: DPPI

Pontosítják az üzemanyag-hőmérsékletre vonatkozó szabályokat

Az elmúlt hetekben többször is a figyelem középpontjába került az üzemanyaghűtés kérdése a Formula-1-ben: Miamiban az Aston Martin egy ezzel kapcsolatos hiba miatt ragadt a bokszban a startprocedúra során, s kis híján így járt Barcelonában Max Verstappen és Pierre Gasly is. A szabályok szerint az üzemanyag hőmérséklete legfeljebb 10 fokkal lehet a levegő hőmérséklete alatt – ezt az edzések esetén egy, a futamoknál két órával a kezdés előtt állapítják meg hivatalosan.

A Motorsport.com információi szerint a csapatok szeretnék elérni, ha hamarabb megállapítanák ezeket az értékeket, hogy legyen idejük pontosan beállítani az üzemanyag hőmérsékletet. Arról egyelőre nincs hír, hogy ez megtörténik-e, mindenesetre más fronton történt egy pontosítás: Eduardo Freitas versenyigazgató a szombati monacói jegyzeteiben jelezte, hogy mostantól egytizedes pontossággal adják meg a levegő-hőmérsékleti adatokat az istállók számára.

verstappen-barcelona-redbull

Ecclestone: Már rég kaptam hírverést, gondoltam, generálok egy kicsit

Mint arról mi is beszámoltunk, néhány napja fegyvert találtak Bernie Ecclestone-nál egy brazil repülőtéren, akit néhány óráig őrizetbe is vettek emiatt, de aztán óvadék fejében távozhatott az országból. Amikor a Formula-1 egykori vezérét a történtekről kérdezte a Reuters, a 91 éves üzletember egy viccel ütötte el az egészet: „Az utóbbi időben nem igazán kaptam hírverést, szóval gondoltam, generálok egy kicsit.”

Ecclestone azt is állította, hogy nem került sor letartóztatásra, más okozta a késlekedést: „Nem tartóztattak le. Helyi valutában kérték az óvadékot, de nem volt nekünk olyan, úgyhogy ebből kerekedett dráma” – magyarázta. A fegyver kapcsán elmondta: soha nem vett éles lőszert bele, ezért nem is gondolta, hogy regisztrálnia kellene azt, s egyébként is inkább csak viccből és jelképes elrettentésből szerezte be, nem igazi védelem céljából.

ecclestone-dppi

fotó: DPPI

Hatalmasat repült és fejre állt Colton Herta az Indy 500 utolsó edzésén – videó

Pénteken rendezték az utolsó tréninget a vasárnapi indianapolisi 500 mérföldes verseny előtt, amely nem telt el óriási baleset nélkül. Az F1-gyel is többször szóba hozott Colton Herta csapta falnak óriási tempónál az autóját, amely a levegőbe emelkedett, majd fejtetőn állt meg. Szerencsére úgy tűnik, az amerikai tehetség épségben megúszta az ijesztő incidenst:

 

Herta a történtek után elmondta, hogy „sok mindennek hálás”, és ezek között említette az aeroscreent is. Nem ez volt egyébként az edzés egyetlen balesete: korábban Santino Ferrucci és David Malukas összeérésének köszönhetően az utóbbi ütközött a falnak.

 

A 106. Indy 500 vasárnap magyar idő szerint 18:30-kor startol.

F1-es és MotoGP-időmérő, WTCR-futamok, F2-es sprint – ez a szombati menü

Bőven lesz mit nézni a szombati nap folyamán, délelőtt a MotoGP-vel kezdődik a program, de még koraeste is a motorsport lehet a középpontban - az F1-es szabadedzés és időmérő körül több sorozattal is foglalkozhatunk.

Szombat (május 28.) 

09:55 - 10:40 MotoGP, 3. szabadedzés (tv: Aréna4, élő)

10:00 WTCR, 1. futam (tv: Eurosport 2, élő)

12:35 WTCR, 2. futam (Eurosport Player, élő)

13:00 - 14:00 Formula-1, 3. szabadedzés (tv: M4 Sport, élő)

13:30 - 14:00 MotoGP, 4. szabadedzés (tv: Aréna4, élő)

14:10 - 14:50 MotoGP, Időmérő (tv: Aréna4, élő)

16:00 - 17:00 Formula-1, Időmérő (tv: M4 Sport, élő)

16:00 - Nürburgringi 24 órás verseny 

16:15 MotoE, 1. futam (arena4plus.network4.hu, élő)

17:20 Red Bull Rookies Cup, 1. futam (arena4plus.network4.hu, élő)

17:40 Formula-2, Sprintfutam (tv: Duna World/M4 Sport+, élő)

-00122018_131

fotó: dppi

Tsunoda egyetlen megrovásra a rajtbüntetéstől

A Monacói Nagydíj péntekjére jutott némi vizsgálat a szabadedzések után, Yuki Tsunodát és Kevin Magnussent idézték be, akik az alagútból kifelé tartva nem értették meg egymást. A felügyelők a fiatal japánt találták vétkesnek, aki manőverével arra kényszerítette társát, hogy a balesetet elkerülendő mozdulatot tegyen. Az AlphaTauri állítólag számtalanszor jelezte Tsunodának a dán pilóta érkezését, de ő mégsem húzódott félre a gyorskört futó Haas elől. Jutalma így egy megrovás lett, ami a szezonban már a negyedik; a következővel automatikusan együtt fog járni egy tíz rajthelyes büntetés is.

A Williams levette, a McLaren most visszarakta autójára a Senna-logót

A szezon elején kisebb felhördülést váltott ki, amikor a Williamsekről eltűnt az évek óta megszokott S betű, amely Ayrton Senna logója volt. Akkor Jost Capitóék ezt azzal magyarázták, hogy a jövőbe szeretnének tekinteni, s természetesen más módon továbbra is őrizni fogják a háromszoros világbajnok emlékét.

Most azonban, alig néhány futammal később újra feltűnt egy autón a legendás S betű: ezúttal a McLarenre került fel, s mostantól folyamatosan látható lesz az MCL36-oson. Senna a wokingiak színeiben nyerte mindhárom címét, a csapat közleménye pedig azt is kiemelte, hogy a hagyomány elindításának nem is találhattak volna méltóbb helyszínt, mint Monaco, amely pályának koronázott királya volt a brazil a maga hat győzelmével.

senna-logo-mclaren

Hamilton: Túl sok időt és energiát fordítunk az ékszerügyre

Az elmúlt hetek egyik fő témáját a Formula-1-ben az FIA szigorúbb fellépése jelentette az autóban való ékszerviselést illetően. A legfrissebb fejlemények szerint június végéig engedményt tettek, így egyelőre nem osztanak büntetést azoknak, akik megszegik az előírásokat. Az egyik leginkább érintett pilóta Lewis Hamilton, akit természetesen a Monacói Nagydíj pénteki sajtótájékoztatóján is megkérdeztek az ügyről: „Hogy őszinte legyek, úgy érzem, túl sok időt és energiát fordítunk erre. Mindent elmondtam az előző versenyeken, amit el akartam ez ügyben, és ezen a hétvégén sem erre koncentrálok. Mindig kiveszem az ékszereimet, amikor autóba ülök, és továbbra is így fogok tenni. Az orrpiercing nem probléma jelenleg” – mondta el a Formula.hu jelenlétében a hétszeres világbajnok.

Hamiltont később arról is kérdezték, van-e szerinte pozitívuma annak, hogy az FIA ilyen szinten is előrelépéseket sürget a biztonság érdekében: „Nézd, az ékszerszabályt 2005-ben vezették be. Szerintem mindnyájan viseltünk ékszereket a teljes F1-es karrierünk során. Nem volt ebből probléma a múltban, és nem hiszem, hogy most szükség lenne problémát kerekíteni belőle. Egyértelműen pozitívum, hogy együtt dolgozunk az FIA-val, de nem kellene minden hétvégén újra elővennünk a témát. Vannak ennél lényegesebb ügyeink is.”

hamilton-ekszer-dppi

Hamilton, Leclerc és Perez is különleges sisakkal készült Monacóra – fotók

Többen is speciális monacói sisakkal jelentkeztek, Lewis Hamilton bukója például fehér alapszínben pompázik a hétvégén:

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

Lewis Hamilton (@lewishamilton) által megosztott bejegyzés

Természetesen Charles Leclerc is különlegességgel készült hazai nagydíjára:

A Red Bullnál pedig Sergio Perez villantott egy retro-beütésű dizájnt a hercegségbeli versenyhétvégére:

15 ezred döntött a pole-ról a Nordschleifén, Michelisz a legjobb magyar

Pénteken már az időmérőre került sor a WTCR nürburgringi állomásán – viszont az eredetileg tervezett 40 helyett csak 30 percig tartott a kvalifikáció, mivel a csütörtöki problémák után egy külön negyedórás gumitesztes edzést is rendeztek a mezőnynek. Az abroncsokkal az időmérőn is adódott probléma, és ebben sajnos egy magyar is érintett volt: Tassi Attila bal hátsó abroncsánál repült le némi karosszériaelem a Döttinger Höhe nevet viselő, rettenetesen hosszú egyenesben, de hondás kollégája, a bajnokságot vezető Nestor Girolami is pórul járt.

Az élen sokáig a Lynk&Co-armada tanyázott, a legvégén azonban a Comtoyou Audik megelőzték őket: a Túraautó-világkupa mezőnyébe visszatérő Mehdi Bennani zsebelte be a rajtelsőséget, mindössze 15 ezreddel megelőzve mátkatársát, Gilles Magnust. Santiago Urrutia és Yann Ehrlacher követte őket, majd jött legjobb hyundaiosként Mikel Azcona, míg Girolami nyolcadik lett. A magyarok közül Michelisz Norbert szerepelt a legjobban a maga kilencedik helyével, ez neki első sort jelent a fordított rajtrácsos futamra (a pole ott Yvan Mulleré). Tassi az említett probléma után csak 14. lett, míg Nagy Dániel a 17. helyen zárt a Zengő Motorsport színeiben. Az ő Cuprája viszont legalább egyben maradt, Rob Huff ugyanis a falba rakta a magyar csapat autóját: a korábbi világbajnok így is a 12. rajthelyet kaparintotta meg.

bennani-wtcr-nordschleife-pole

Baleset, piros zászló és Lawson-pole az F2-es időmérőn

Sokáig a bajnoki listavezető Felipe Drugovich állt az élen az F2 monacói időmérőjének A csoportjában, de egy sárga zászló ellenére elorozták tőle az első helyet - úgy, hogy Drugovich ütközött neki a falnak, ezért lett a sárga zászló. Lawson ennek ellenére javított és elvitte a pole-t, de az időeredményét a körülmények miatt vizsgálják - nem biztos, hogy megtarthatja a körét, ha nem, akkor Drugovich mögé szorul.

A B csoportban Theo Pourchaire 83 ezredmásodperccel előzte meg Jüri Vipset, az összesített táblázaton övé lett a második legjobb idő. A kvalifikáció végén pedig jött Jake Hughes balesete, aki az uszodánál vágódott a falba, emiatt piros zászlóval meg is szakították az edzést - majd végleg le is zárták.

Hughes bukása:

Hamiltont is megajándékozta fenékvillantós képével Bottas

Nagy karriert futott be az interneten, majd pedig egy jótékonysági árverésen az a fotó, amelyet Valtteri Bottas töltött fel a közösségi oldalára, ahogy egy folyóban mártózik meg meztelenül. A képnek egy bekeretezett példányát pedig Monacóban átadta volt mercedeses csapattársának, Lewis Hamiltonnak is, akivel szemlátomást a finn átigazolása után is remek maradt a kapcsolata: Bottas alá is írta a képet – a hétszeres világbajnok pedig ígéretet tett rá, hogy egyszer Coloradóban lemásolja a fotót, s abból pedig ő küld egy példányt exkollégájának!

Kezdődik a monacói hétvége, íme a pénteki program

A MotoGP szabadedzésével indul a hétvégi menü, de lesz F2 és WTCR is, délután pedig jönnek az F1-es szabadedzések.

Péntek (május 27.)  

09:55 - 10:40 MotoGP, 1. szabadedzés (tv: Aréna4, élő)

11:40 - 12:20 Formula-2, Időmérő (tv: M4 Sport, élő)

13:00 - 13:40 WTCR, Időmérő (Eurosport Player, élő)

14:00 - 15:00 Formula-1, 1. szabadedzés (tv: M4 Sport, élő)

14:10 - 14:55 MotoGP, 2. szabadedzés (tv: Aréna4, élő)

17:00 - 18:00 Formula-1, 2. szabadedzés (tv: M4 Sport, élő)

-00122018_114

fotó: dppi

Eső kavarhatja meg a lapokat a monacói futamon

Érdekesen alakulhat az időjárás a hétvégi Formula-1-es Monacói Nagydíjon. Az előrejelzések egybehangzóan remek időt jósolnak a pénteki edzések és a szombati kvalifikáció idejére – igaz, akkora hőség nem lesz, mint múlt héten Barcelonában: ezúttal csak nagyjából 26 fokot várnak, amely még csökkenhet is, ha felhős lesz az égbolt. A vasárnappal azonban már más a helyzet, ugyanis a legtöbb meteorológiai intézet esőt valószínűsít a hét utolsó napjára – arról azonban már megoszlanak az előrejelzések, hogy a futam előtt, közben vagy csak után érkezhet meg az égi áldás Monte-Carlóba. A RaceFans.net arról ír, nagyjából 30 százalék esély van a csapadékra az egész nap során, így elképzelhető, hogy változó körülmények között rendezik az aznapi versenyeket – ami viszont biztos, hogy jelentősen, akár tíz fokkal hűsebb időben, mint az előző két nap eseményeit.

eso-monaco-f1-dppi

Egytől tízig: Így értékeltük a mezőny barcelonai teljesítményét

A Formula Podcast legújabb adásában jó (?) szokásunk szerint sorra vettük az F1-es mezőny tíz tagjának teljesítményét, s egy 1 és 10 közötti pontszámmal értékeltük a főszereplőket. Hogy pontosan mire jutottunk, azt meghallgathatjátok a barcelonai értékelő adásunkban 01:04:00-tól.

 

 

A Formula Podcast az alábbi felületeken érhető el – iratkozz fel, kövess minket!

spotify

rss-logo

 applepod2


stitcher

castbox

buzz3

google-pc

rp 

deezer

addict

Tassi az edzések legjobbja a Nordschleifén, Michelisz az 5.

Mivel a nürburgringi 24 órás betéteseményeként vendégeskedik a Zöld Pokolban a WTCR, már csütörtökön kezdetét vette a program a szabadedzésekkel. Az első 40 perces gyakorlás során a címvédő Yann Ehrlacher bizonyult a leggyorsabbnak, a kora este tartott FP2-n viszont már Tassi Attila érte el a legjobb, 8:52,201-es köridőt, így az Engstler Honda magyarja zárta az élen a napot. Mögötte Mehdi Bennani lett a második az Audival, megelőzve az ezúttal technikai gondokkal is küzdő Ehlracher-t és a Hyundai párosát, Mikel Azconát és Michelisz Norbertet – akik egyébként kiváló szektoridőket futottak, a rendkívül hosszú Döttingér Höhében viszont egyértelműen elmaradnak a riválisoktól. Ami a Zengő Motorsportot illeti: az első tréningen Rob Huff és Nagy Dániel az előkelő 4. és 9. helyeken végzett, kora estére viszont mindketten kicsúsztak a top 10-ből (12. és 14. helyezés). A nap krónikájához tartozik még, hogy az FP1-en Esteban Guerrieri összetörte a Honda Civicet. A program péntek délután folytatódik az időmérővel, majd szombaton következnek a futamok.

tassi-honda-nordschleife-1

Belilultak a Pramac Ducatik Mugellóban

Új névadó szponzori szerződést jelentett be az Olasz Nagydíj előtti csütörtökön a Ducati első számú szatellit alakulatának számító Pramac Racing: mostantól a Prima, a „biztosítási szektort forradalmasító technológiai cég” lesz a főtámogatójuk a következő három szezonban. Mindez pedig Johann Zarco és Jorge Martin versenygépeinek dizájnján is meglátszik már Mugellótól kezdődően: az eddigi piros-kék színeket a lila váltotta fel dominánsként – íme:

pramac-ducati-lila-1

Ha imádod a MotoGP-t és nem szeretnél semmiről lemaradni, akkor csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz, ahol még több hírről és információról számolunk be a MotoGP és egyéb motoros bajnokságok kapcsán!

pramac-ducati-lila-2

A Red Bull és az AlphaTauri vendégei idén sem unatkoznak majd Monacóban

Azt már megszokhattuk, hogy az energiaitalosok csapatai mindig impozáns motorhome-okat hoznak a paddockba, ez alól pedig a Monacói Nagydíj helyszíne sem kivétel, ahol lenyűgöző környezetbe helyezik el a felszereléseiket, így a csapattagokat, és a vendégeket elképesztő látvány fogadja majd a hétvégén. Erről most az AlphaTauri közösségi oldalaira töltöttek fel néhány képet.

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

Scuderia AlphaTauri (@alphataurif1) által megosztott bejegyzés

Raikkönen visszatér: rajthoz áll a NASCAR Watkins Glen-i futamán

Kimi Raikkönen a tavalyi évadzáró Abu Dhabi Nagydíj után vonult vissza a Formula-1-től, néhány hónap múlva azonban újra versenyezni fog. A Trackhouse Racing ugyanis bejelentette, hogy a 2007-es F1-es világbajnok ül be az egyik autójukba a NASCAR Cup Series Watkins Glen-i állomásán augusztus 21-én. A Jégember szereplése a csapat Project91-es kezdeményezésének része, amelynek keretében nemzetközi autósportos sztárokat ültetnek a #91-es rajtszámú Chevrolet-jükbe.

Raikkönen számára nem teljesen ismeretlen a NASCAR: az F1-től való kétéves távolmaradása során elindult a Nationwide Series és a Truck Series egy-egy versenyén 2011-ben. A finn pilóta a mostani bejelentés kapcsán elmondta: egyetlen alkalomról van szó, így a lehetőség az ő és a családja számára is kedvezőnek tűnt. „Remélhetőleg jó versenyünk lehet és jól fogunk szórakozni. Nyilván nem ismerem az autót és a pályát, de biztos vagyok benne, hogy megoldjuk” – fogalmazott Raikkönen.