A Formula-1-es Monacói Nagydíj időmérője volt a szombati nap fő eseménye, ez pedig hazai sikerrel végződött, hiszen Charles Leclerc egy roppant kiélezett időmérőn pole-pozícióra váltotta az edzéseken látott formáját. Oscar Piastri került hozzá a legközelebb, mögöttük a csapattársaik következtek, miközben Max Verstappennek be kellett érnie a hatodik rajthellyel – igaz, a csapattárs Sergio Perez pedig Fernando Alonsóval együtt már a Q1-ben kiesett. A kvalifikáció beszámolója itt olvasható!
Leclerc rajtelsősége egyébként nem volt magától értetődő: csak az időmérő után árulta el a Ferrari pilótája, hogy erőforrásgondjai voltak az utolsó edzésen, ezért cserére kényszerült a csapat, ráadásul időmérő közben is az autóhoz nyúltak, így javult a Q3-ra.
Piastri eközben úgy érzi, néhány hiba is közrejátszott abban, hogy lemaradt a rajtelsőségről Leclerc-rel szemben, viszont azt ígérte, hogy már rögtön a rajt után támadni fogja ellenfelét.
Sainz egyszerre volt elégedett és csalódott is, mivel úgy érzi, előrelépett az edzésekhez képest, de a harmadik rajthelynek nem örült. Azt viszont hangsúlyozta a spanyol, hogy vasárnap számára is a csapattárs győzelme lesz a prioritás. Sainznál amúgy egy ideig kérdéses volt, hogy megtarthatja-e a harmadik rajthelyét, de a felügyelők végül nem büntették Alexander Albon feltartásáért – minderről bővebben ide kattintva.
A Mercedesnél felemásan értékelték a pilóták az időmérőt: míg George Russell ugyan frusztrált volt, hogy századokkal maradt le a harmadik helyről, összességében örült a fejlődésüknek és fordulópontot remél Monacótól, Lewis Hamilton viszont csalódott volt, hogy ismét kikapott csapattársától, és szerinte csak a házon belüli vereséget magyarázza az, hogy a fiatalabb brit kapta meg a továbbfejlesztett első szárnyat.
A Red Bullnál teljes volt a betli: Max Verstappen úgy fogalmazott, olyan szinten kellett kerülnie a kerékvetőket az RB20-assal, mintha egy felfüggesztés nélküli gokartot vezetne. Persze a szenvedés nem lepte meg a hollandot, Helmut Marko pedig arról is lerántotta a leplet, hogy a valódi gondot az okozza, hogy a szimulátorban nem látták előre, hogy ennyire küszködni fognak a huplis aszfalton és a rázóköveken.
A Q1-ben kieső Perez egyébként nem erre, hanem a forgalomra és a reklámmatricákra fogta a korai búcsúját. Előbbit említette sorstársa, Alonso is, aki szerint a mezőny csoportokra bontása lehetne a megoldás minderre a monacói időmérő – a spanyol véleménye itt olvasható.
Az időmérő végeredménye aztán órákkal a leintés után változott, hiszen a Haasok DRS-énél szabálytalanságot találtak: a hátsó szárny legfelső lapjának állítható pozíciói közötti rés meghaladta a szabályokban megengedett 85 milliméteres értéket. A csapat elismerte a hibáját, a dupla kizárást így sem úszhatták meg – részletek, indoklás és az időmérő módosított végeredménye itt található.
Vegye meg az Andretti!
A pályán kívüli történések szintjén az Andretti-projekt kapcsán írtunk több történésről. Egyfelől a csapatvezetők Christian Horner vezetésével arról beszéltek, hogy üdvözölnék Andrettiéket az F1-ben, de szerintük a „legtermészetesebb megoldás” erre egy mostani alakulat felvásárlása lenne – ahogy azt a Sauber-főnök szerint az Audi is bemutatja.
Mindeközben sajtóhírek szerint a Concorde-egyezmény 2026-tól érvényes új változatába már 200 helyett 600 millió eurós „belépti díj” kerülhetne be az újonnan beszálló istállók számára, ráadásul azt is kikötnék, hogy az első idényükben nem jogosultak semmiféle pénzdíjra – részletek itt.
Mi történt az F1-en kívül?
Maradva Monacóban: a Formula-3-ban és a Formula-2-ben is történt egy-egy piros zászlós megszakítást kiváltó incidens a sprintfutamokon. Az F2-ben az újonc Taylor Barnard, az F3-ban az Alpine bolgár akadémistája, Nikola Tsolov szerezte meg első győzelmét – beszámoló ide kattintva.
A Formula-E eközben Sanghajban szerepel, ahol a szombati első futam az utóbbi időben megszokott kaotikus mezőnyversenyt hozta. A győzelem sorsa az utolsó körben dőlt, miután Mitch Evans ekkor előzte meg Pascal Wehrleint, idei második diadalát aratva, míg a dobogót a vb-éllovas Nick Cassidy tette teljessé a másik Jaguarral.
Végezetül pedig MotoGP, ahol a pole-pozíciós Aleix Espargaro győzött a sprinten, de a féltávú futam ennél sokkal kalandosabb volt, hiszen Raul Fernandez, Brad Binder, az utolsó körben pedig a címvédő Francesco Bagnaia is az élről bukott. Espargaro mellé a 14. helyről újabb parádés felzárkózást bemutató Marc Marquez, valamint a 20. születésnapját ünneplő Pedro Acosta állhatott még fel a dobogóra, az összetettet vezető Jorge Martin negyedik lett – bővebb beszámoló és eredmények itt találhatók.