DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. október 30. szerda
Retro

HGP 2013 – Egy sikertörténet kezdete

Amikor a 2013-as Magyar Nagydíjon Lewis Hamilton megszerezte első mercedeses győzelmét, talán kevesen hittük volna, hogy milyen folytatás alapjait fektette le ezzel.

A 2013-as szezonnak épp a felezőpontján rendezték a 28. Formula-1-es Magyar Nagydíjat, melyre az akkor háromszoros világbajnok Sebastian Vettel komoly előnnyel érkezhetett meg. Az addigi kilenc futamból a német négyet megnyert, s emellett volt két további dobogója is, így 34 ponttal járt Fernando Alonso előtt a bajnoki táblázaton, míg Kimi Raikkönen hátránya 41, Lewis Hamiltoné 58, Mark Webberé pedig 64 egység volt.

A Magyar Nagydíj előtt három, utána pedig négy hét szünet volt abban az évben, július elejétől augusztus végéig ez volt az egyetlen futam, mely enyhíthette a rajongók F1 iránti éhségét. Stílszerűbb lenne szomjúságot írnunk, a versenyt ugyanis roppant meleg időben rendezték, ami az előzetes számítások szerint nem kedvezett a Mercedesnek, mely hiába volt roppant gyors – az első kilenc hétvégén hat pole-t szereztek –, a gumikezelés terén komoly gondokkal küzdöttek.

HGP 2013__13



Ami az egykörös tempót illeti, azzal ezúttal sem volt probléma: a Q1-ben és a Q2-ben Rosberg volt a leggyorsabb Hamilton előtt, ám az edzés harmadik szakaszában mégsem született kettős Mercedes-siker, hiszen Rosberg kellemetlen meglepetésre csak negyedik lett. Hamilton viszont megszerezte a pole-t, a szezon során immár negyedszer, míg mögé a bajnoki éllovas Sebastian Vettel, és a lassan Magyarország-specialistává váló Romain Grosjean sorolhatott be a felvezető körön – a francia az előző évi második rajthelyéhez ezúttal egy harmadikat tehetett hozzá.

S hogy Rosberg mellett kik lehettek elégedetlenek a kvalifikációval? Kimi Raikkönen a 6., Mark Webber pedig a 10. rajthelyet szerezte meg, miközben csapattársaik mehettek nyilatkozni az edzés után, a korábbi hungaroringi győztes Jenson Button 13. lett, Paul di Resta pedig már a Q1-ben kiesett a Force Indiával, kevesebb mint egy másodpercet adva csak a legjobb Caterhamnek.

A rajtot követően történt néhány változás az élmezőnyben: Massa megelőzte Raikkönent, Webber és Button több helyet javítottak gyengécske rajtpozíciójukhoz képest, Rosberg viszont kétszer is elhagyta a pályát, így egészen a 12. helyig csúszott vissza. Az ezt követő körökben nem történt sok változás, egészen addig míg Hamilton ki nem állt kerékcserére, ahonnan Button mögé tért vissza, ám hamar megelőzte a britet, az őt követő Vettel viszont beragadt a 2009-es bajnok mögé.

Vettel kiállása után Grosjean, majd a keményebbik gumin startoló Webber is az élre állt egy időre, s úgy tűnhetett, hogy akár az élmezőny dolgába is lesz esélye beleszólni. Nem lett, a meleg ugyanis kikezdte a keményebb keveréket, így az ausztrál végül kénytelen volt beiktatni egy extra kerékcserét. Az élmezőnyben zajlottak az események a verseny ezen szakaszában: Vettel első szárnya Button előzése közben sérült meg, majd Grosjean ért össze a McLaren versenyzőjével.

Ezt követően mutatta be a jó formában lévő francia a verseny legnagyobb előzését: második kiállását követően Massát támadta, s végül a négyes kanyar külső ívén utasította maga mögé a brazilt. A versenyirányítás azonban szabálytalannak minősítette a manővert, mivel időközben elhagyta a pályát, így áthajtásos büntetésre ítélték a francia versenyzőt, aki szezonbéli harmadik dobogójáért küzdött.

Grosjean így aztán nem, csapattársa, Raikkönen viszont felkerült a dobogóra, sőt Vettel problémáit kihasználva végül a második helyen ért célba a finn. A háromszoros világbajnoknak csak a pódium alsó foka jutott, míg mögötte következett a háromszor cserélő Webber, a szürke versenyt futó Alonso, a büntetett Grosjean, az egymás utáni második erős versenyét teljesítő Button, a többekkel bajszot akasztó Massa, a már körhátrányban befutó Perez és a saját maga és csapata szezonbéli első pontját szerző Maldonado, aki annak köszönhette tizedik helyét, hogy Rosberg autója a hajrában megadta magát.

Hamilton sikerével tíz pontot faragott Sebastian Vettel mögötti így is tetemes hátrányán, s bár Kimi Raikkönen volt ekkor a legközelebb a némethez, úgy tűnt, hogy a 2008-as világbajnok lehet majd Vettel legnagyobb kihívója a szezon hátralévő részében. Ennél nagyobbat azonban nem is tévedhettünk volna, a fennmaradó kilenc versenyt ugyanis Vettel egytől-egyig megnyerte, háromszor Alonso, háromszor Webber, egyszer-egyszer pedig Raikkönen, Grosjean és Rosberg előtt, míg Hamilton a soron következő Belga Nagydíj után még csak a pezsgőzésig sem jutott el többet abban az évben...

28. Magyar Nagydíj - 2013. július 26-28.
A rajtsorrend A futam végeredménye
1.  Lewis Hamilton Mercedes 1:19.388 1. Lewis Hamilton Mercedes 1:42:29.445
2. Sebastian Vettel Red Bull-Renault +0.038 2. Kimi Raikkönen Lotus-Renault +10.938
3.  Romain Grosjean Lotus-Renault +0.207 3. Sebastian Vettel Red Bull-Renault +1".459
4.  Nico Rosberg Mercedes +0.332 4. Mark Webber Red Bull-Renault +18.044
5.  Fernando Alonso Ferrari +0.403 5. Fernando Alonso Ferrari +31.411
6.  Kimi Raikkönen Lotus-Renault +0.463 6. Romain Grosjean Lotus-Renault +52.295
7.  Felipe Massa Ferrari +0.541 7. Jenson Button McLaren-Mercedes +53.819
8.  Daniel Ricciardo STR-Ferrari +1.253 8. Felipe Massa Ferrari +56.447
9. Sergio Perez McLaren-Mercedes +3.010 9. Sergio Perez McLaren-Mercedes +1 kör
10. Mark Webber Red Bull-Renault - 10. Pastor Maldonado Williams-Renault +1 kör
Leggyorsabb kör: Mark Webber - 1:24.069, 61. kör
Versenytáv: 70 kör, Idő: napos, forró

HGP 2013__36

További érdekességek

 

A verseny után Romain Grosjean 20 másodperces időbüntetést kapott a Jenson Buttonnal történt ütközés miatt, ám mivel a francia a befutónál 21 és fél szekundum előnnyel járt a brit előtt, ez nem változtatott a helyezésén.
A Ferrari sem úszta meg bírság nélkül a versenyt, mivel a stewardok észlelték, hogy Fernando Alonso háromszor is úgy nyitotta fel az állítható hátsó szárnyat, hogy arra nem lett volna lehetősége, mivel nem járt egy másodpercen belül az előtte haladóhoz képest. A malőrt a csapat hibája okozta, de megúszták pénzbüntetéssel, mivel kiszámolták, hogy Alonsónak kevesebb, mint egy másodperc előnye származott csupán a dologból.
Valtteri Bottas autója a 43. körben a célegyenes elején állt meg műszaki hibával: ez volt a finn versenyző Formula-1-es pályafutásának első kiesése. Azóta se volt sok, eddigi 46 versenyéből mindössze hármat kellett feladnia – kettőt technikai gondok, egyet ütközés miatt.
Adrian Sutil Magyarországon érkezett el karrierje 100. futamához, ám a jubileum nem sikerült valami szépre, hiszen ő lett a verseny első kiesője hidraulikai probléma miatt. A hajrában egyébként ugyanígy járt csapattársa, a hétvége során jobbára csak kínlódó di Resta is.
HGP 2013__34
Negyedik magyarországi győzelmével Lewis Hamilton beállította Michael Schumacher rekordját, a pole-okat tekintve azonban még messze jár a némettől, aki hétszer indulhatott az élről a Hungaroringen.
Mind a négy alkalommal, amikor Hamilton győzött a mogyoródi pályán, Kimi Raikkönen zárt mögötte a második helyen.
Ez volt Lewis Hamilton első győzelme a Mercedesszel, egyúttal 1955 és Stirling Moss után először nyert brit pilóta F1-es futamot az Ezüst Nyilakkal.
A száraz időben tartott Magyar Nagydíjak közül utoljára a 2000-es volt lassabb ennél a futamnál - melyet még a régi vonalvezetésű pályán tartottak.
A 2013-as Magyar Nagydíj a Formula-1 történetének 888. futama volt.

A rovat korábbi cikkei:

1986 - Piquet élete előzésével győzött

1987 - Mansell-dráma, Kesjár autóba ült

1988 - A Senna-Prost csata újabb fejezete

1989 - Mansell legendássá tesz egy kanyart

1990 - Senna árkon-bokron át

1991 - Az utolsó futam Schumacher nélkül

1992 - A Vörös Ötös nálunk ér csúcsra

1993 - Csillagok hullnak, születnek újak

1994 - A Mester első magyarországi sikere

1995 - Amikor Schumachernek sem volt válasza

1996 - Villeneuve letette névjegyét

1997 - Amikor "eltűnt" Damon Hill

1998 - Schumacher legnagyobb győzelme

1999 - Finn ünnep Schumacher távollétében

2000 - Hakkinen-dupla a pokoli hőségben

2001 - A Ferrari kettős címszerzése

2002 - Barrichello búcsúztatta a "régi" Ringet

2003 - Alonso nálunk ér fel a csúcsra

2004 - A hetedik

2005 - Raikkönen felzárkózik Alonsóra

2006 - Az évszázad futama

2007 - Robban a bomba a McLarennél

2008 - Kovalainen öröme, Massa bánata

2009 - Egy majdnem tragikus baleset

2010 - A safety car mindent felkavart

2011 - Button másodszor varázsol az esőben

2012 - Hamilton visszaveri a Lotusokat

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: