Steward
Admin
Pontállások Versenynaptárak Pilóták Csapatok
2019. december 14. szombat
Retro

HGP 1988 - A Senna-Prost csata újabb fejezete

A harmadik Magyar Nagydíjon folytatódott a McLaren-Honda azévi dominanciája, de Ayrton Senna és Alain Prost gondoskodtak róla, hogy újabb szoros csatáról maradjon emlékezetes a futam, ami az eredeti vonalvezetés búcsúját is jelentette.

1988-ra alaposan átalakultak az erőviszonyok, a McLaren ugyanis a Honda és Senna érkezésével nyerő kombinációt rakott össze, amely az F1 történetének legnagyobb egyeduralmát produkálva 15 győzelmet szállított a szezon 16 futama során. Augusztus elején, az év 10. állomásán azonban voltak még jelek, amik bizakodásra adhattak okot azt illetően, hogy a wokingiak nem fognak olyan könnyen elsétálni a magyar győzelemmel.

F1_Magyar GP_1988_08_cut


Ez az idény már átmenetinek számított a turbó- és a szívómotorok között, hiszen a csapatok tudták, hogy a szabályok a következő évtől nem teszik lehetővé a turbók használatát. A nagyobb gyártók, mint a Honda és a Ferrari megpróbálták a végletekig fejleszteni és az utolsó teljesítménycseppet is kisajtolni a feltöltéses motorokból, ám ezalatt egyre több csapat váltott át a Ford, és az újan érkező Judd szívómotorjaira, remélve, hogy a korai tapasztalatgyűjtés révén előnyben lesznek a következő évben. A Hungaroringre pedig a távoli üldözőbolyt képező Benetton és Williams is bízhatott abban, hogy a lassú, kanyargós pályán a turbókból nem lehet majd kihozni a maximális teljesítményt, így ők is odakeveredhetnek az élre.

Ez azonban csak a hétvége egyes részein történt így, például az előző évhez hasonlóan szintén esős, és így tét nélküli pénteki időmérőn, ahol Nigel Mansell Williamse és Alessandro Nannini Benettonja végzett az élen. A szombati, száraz kvalifikáción azonban visszaállt a papírforma, hiszen Senna megszerezte a pole-t, négy tizedet javítva az 1987-es legjobb időn. Most azonban nem tudott sokkal gyorsabb lenni riválisainál, hiszen Mansell egytizedes lemaradásban végzett mögötte, akit Thierry Boutsen, Ivan Capelli, Nannini és Riccardo Patrese követett. Meglepetésre azonban Prost nem tudta hozni csapattársa tempóját, szezonbeli legrosszabb időmérőjét teljesítve csak a hetedik lett, több mint egy másodperccel elmaradva a Senna által felállított etalontól.

A Professzor aztán a versenyt is gyengén kezdte, az első kör végére a 9. pozícióba esett vissza, onnan pedig már a felzárkózás is hosszadalmas volt számára, dacára autója erőfölényének. Az élen eközben Senna meg tudta tartani a vezetést, és bár Mansell az első métereken jobban rugaszkodott el mellőle, a célegyenes végéig a brazil le tudta gyorsulni őt. A brit képes volt továbbra is tapadni rá és a 11. körben az előzéssel is megpróbálkozott, ám megpördült, így csapattársa, Patrese és a Benettonnal Boutsen is elment mellette.

Patrese 20 körig őrizte a második helyet, ám ekkor autója lelassult - a Judd motor egyik hengere felmondta a szolgálatot és visszaesett a mezőnyben. Eközben Prost már áthámozta magát Mansellen is és üldözőbe vette Boutsent, akin a 47. körben jutott túl - ezzel pedig visszaállt a rend és a McLaren újra az első két helyet foglalta el a pályán.

Senna mostanáig sem tudott komoly előnyt kiautózni az élen, Prost számára pedig kifizetődött, hogy idáig az üzemanyaggal és a gumikkal spórolva vezetett. Két kör után egy lekörözést kihasználva megérkezett csapattársa nyakára és az 1-es kanyarban bebújt a brazil mellé. Ám néhány méterig állhatott csak az élen, hiszen túl szélesen fordulva kisodródott a pálya poros részére, ezzel lehetőséget adva Sennának arra, hogy a belső ívet választva visszaálljon az első helyre. Ez volt a páros egyetlen csatája a verseny során, hiszen bár Prost végig riválisa mögött maradt és végül csak fél másodperccel követte őt a célban, több támadást már nem tudott indítani.

Az első kettőt követően tehát a harmadik Magyar Nagydíjnak is brazil győztese lett, ám ezúttal már nem Nelson Piquet, hanem Senna személyében. Piquet a Lotus-Hondával csak a 8. helyen jött be csapattársa, Satoru Nakajima mögött, és három kör lemaradást összeszedve. A dobogóra a két McLaren mellé még Boutsen állhatott fel, akit a felzárkózó Gerhard Berger Ferrarija és Maurizio Gugelmin March-Juddja követett.

Ez volt az utolsó verseny a Hungaroring eredeti vonalvezetésén, hiszen a következő évre kiegyenesítették a 3-4-es kanyarkombinációt, növelve ezzel az előzések lehetőségét.

3. Magyar Nagydíj - 1988. augusztus 5-7.
Az időmérő eredménye A futam végeredménye
1. Ayrton Senna McLaren-Honda 1:27,635 1. Ayrton Senna McLaren-Honda 1:57:47,081
2. Nigel Mansell Williams-Judd 1:27,743 2. Alain Prost McLaren-Honda +0,529
3. Thierry Boutsen Benetton-Ford 1:27,970 3. Thierry Boutsen Benetton-Ford +31,410
4. Ivan Capelli March-Judd 1:28,350 4. Gerhard Berger Ferrari +1:28,670
5. Alessandro Nannini Benetton-Ford 1:28,493 5. Mauricio Gugelmin March-Judd +1 kör
6. Riccardo Patrese Williams-Judd 1:28,569 6. Riccardo Patrese Williams-Judd +1 kör
Leggyorsabb kör: Alain Prost (McLaren-Honda) - 1:30,639, 51. kör
Versenytáv: 76 kör

Képek forrása: DPPI, ATP, Boros Jenő, Eszterváry Ervin, Barcza Zsolt

További érdekességek:

Amennyiben Prostnak sikerül az előzési manővere, és elöl marad végig, ő lehetett volna az 1988-as év világbajnoka. A magyar versenyen voltak a legközelebb egymáshoz….a valóságban Senna 8, Prost 7 futamot nyert, és ez döntött a brazil javára.
A magyar futam után egyaránt 66 pontja volt Sennának és Prostnak, tehát a létező legszorosabbá vált közöttük a versenyfutás!
Nigel Mansell azon a hétvégén bárányhimlővel küszködött, ez jelentősen gyengítette a fizikai állóképességét
Egyetlen kerékcsere volt, éppen Mansell hajtotta végre a Judd szívómotorral hajtott Williams pilótájaként
Csapattársa, Riccardo Patrese a 31. körben rádión jelezte, hogy meghibásodott a motorja. Már a kiálláshoz készülődött, amikor csoda történt, a motor újra rendbejött. Az olasz célba tudott futni, sőt még vb-pontot is szerzett
Silverstone után másodszor szerzett pontot a March-Judd újonc brazilja, Mauricio Gugelmin
A Magyarországról csomagoló McLaren-Honda csapatnak mindösszesen 2 pontra volt csak szüksége, hogy megnyerje a konstruktőri címet. Ehhez rendelkezésükre állt még hat futam, és az egyik legerősebb páros a F-1 történetében. Mondanunk sem kell, hogy a következő alkalommal, a lehetséges maximumot, 15 pontot szerezve szervírozták a vb-címet a McLaren asztalára, Belgiumban
1988-ban Trabantok is versenyeztek a Hungaroringen 
 
A Trabantok különös versenye

 

A rovat korábbi cikkei:

1986 – Piquet élete előzésével győzött

1987 - Mansell-dráma, Kesjár autóba ült

 
Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal:
Olvastad már?