Steward
Vaszilykó Péter
Pontállások Versenynaptárak Pilóták Csapatok
2019. szeptember 17. kedd
Retro

HGP 2011 - Button másodszor varázsol az esőben

A hungaroringi nyárba ritkán megérkező eső a McLaren házi csatájává változtatta a Sebastian Vettel dominanciájával induló hétvégét, a pálya egyik legemlékezetesebb F1-es versenyével szolgálva.

A Magyar Nagydíj ugyan a 19 futamból álló 2011-es szezon 11. állomása volt, de már itt, féltáv környékén sem igazán bíztak a Red Bull riválisai abban, hogy beleszólhatnak a bajnoki címek sorsába. A szoros 2010 után erre az évre a csapat és Sebastian Vettel új fokozatra kapcsoltak, a német az eddigi tíz futamból hatot megnyert, és a többiek lelkesedését az sem javította, hogy az előző hétvégén a Nürburgringen a szezon során először lemaradt a dobogóról.

Bár a Hungaroring egy olyan pálya, amely vonalvezetése miatt sohasem volt a Red Bull erőssége, Vettel szombaton elhozta a pole-t, 1-2 tizedet adva a McLaren párosának, Lewis Hamiltonnak és Jenson Buttonnak, akiket a Fernando Alonsót legyőző Felipe Massa, valamint Mark Webber követett. A három „nagy” csapat tehát le is foglalta az első hat pozíciót.

 HGP 2011_17

Vasárnapra aztán megváltozott az összkép - a hétvége előtt az időjósok már kilátásba helyezték az esőt, és ez délelőtt meg is érkezett, vizesen hagyva a pályát az F1-es futam rajtjára. Ugyan ekkor már nem hullott csapadék, de minden csapat számára egyértelmű választás volt az intermediate gumi a futam elejére. Az élmezőnyből Massa és Webber rajtoltak a leggyengébben, vissza is estek pár helyet, míg az első kör végére egyaránt háromat lépett előre Nico Rosberg és Michael Schumacher, így a két Mercedes a 4. és 6. helyen haladt.

Az élen Vettel megtartotta a vezetést a két McLaren előtt, Hamilton azonban folyamatosan tapadt a Red Bullra a nedves pályán, és az 5. kör kezdetén el is tudott mellette menni a 3-as kanyarban, ahol a német egy hibát vétve szélesen fordult. A 2008-as bajnok tovább növelte előnyét, így még az is belefért számára, hogy biztonságra játszva az utolsók között álljon ki slick gumikért, amikor a 10. kör után már alkalmassá váltak erre a körülmények. Vettel is Hamiltonnal együtt állt ki, ő azonban már csak a gyorsabban reagáló Button mögé tudott visszatérni. Az első kerékcserék után Webber és Alonso üldözte a vezető hármast, míg a Mercedesek hátrébb csúsztak, Massa pedig egy korai megpördülés után csak a 9. helyen haladt. Schumacher már nem is élvezhette sokáig a küzdelmet, hiszen a 27. körben váltóhiba miatt kellett félrehúzódnia.

HGP 2011_70

A 40. kör környékéig még két további kör lezajlott a kerékcserékből, köszönhetően annak, hogy a sport új gumiszállítója, a Pirelli szándékosan gyorsan kopó abroncsokat gyártott a versenyek felpezsdítése érdekében. Button és Vettel ekkor már lágy gumikra váltott, Hamilton viszont Alonsóhoz hasonlóan maradt a szuperlágyaknál, ami valószínűvé tette, hogy az élen álló britnek még egyszer a bokszba kell majd hajtania a hátralévő 30 körben. A dolgok azonban hamar jóval zűrzavarosabbá váltak annál, mint amit pusztán egy eltérő stratégia jelentene, mivel újabb gyenge eső érte el a pályát, így az autók csúszkálni kezdtek.

Hamilton döntő hibát vétett, hiszen megpördült a sikán után, és amikor gyorsan egyenesbe próbálta állítani McLarenjét, elkerülő manőverre és a pálya elhagyására kényszerítette az éppen érkező Paul di Resta Force Indiáját, amit a versenybírók nem néztek jó szemmel. Megcsúszása következtében Button felzárkózott közvetlenül csapattársa nyakára, és az eltérő slick gumikon haladó két brit látványos csatát és néhány, hibákkal tarkított oda-visszaelőzés mutatott be a következő körökben az első helyért. Ideiglenesen Hamilton kerekedett felül, majd dolga végeztével ki is hajtott a bokszba, hiszen további esőre számított, így visszakerültek autójára az intermediate abroncsok. Nem egyedül döntött így a mezőnyben, szintén esőt várt Rosberg, Webber és Barrichello is, így több csapat is megosztotta taktikáját autói között.

Ez azonban hibás döntésnek bizonyult, hiszen az eső elállt, a pálya száradni kezdett, így a kivárásra játszó versenyzők nagy előnyhöz jutottak, miközben a többiek néhány kör elteltével ismét a bokszba viharzottak, immár slickekért. A nemrég még a győzelem felé haladó Hamilton ezáltal négy kör leforgása alatt vagy 40 másodpercet otthagyott a bokszban, kálváriáját pedig fokozta, hogy még egy áthajtásos büntetést is kapott a di Restával szembeni felelőtlen manőverért.

Button így hirtelen egyedül találta magát az élen, és a javuló körülmények között gond nélkül elvezette a McLarent a célig, így 2011-ben Montreal után már második futamát nyerte remekül taktikázva a változó körülmények között.

A második Vettel lett, akire Alonso igyekezett nyomást helyezni az utolsó körökben, ám egy megcsúszás után a spanyolnak be kellett érnie a harmadik hellyel. Hamilton a szükségtelen bokszkiállások rengetege után 6. helyen tért vissza a pályára, ahol gyorsan megelőzte Massát, majd egy szoros csatát követően túljutott Webberen is, így a negyedik pozícióval a lehető legtöbbet ki tudta hozni elfuserált futamából. Hétvégéje azonban remekül illeszkedett 2011-es szezonjába, amely egésze során Hamilton szétszórtabbnak tűnt, mint karrierje bármely más szakaszában.

HGP 2011_73 

26. Magyar Nagydíj - 2011. július 29-31.
Az időmérő eredménye A futam végeredménye
1. Sebastian Vettel Red Bull-Renault 1:19,815 1. Jenson Button McLaren-Mercedes 1:46:42,337
2. Lewis Hamilton McLaren-Mercedes 1:19,978 2. Sebastian Vettel Red Bull-Renault +3,588
3. Jenson Button McLaren-Mercedes 1:20,024 3. Fernando Alonso Ferrari +19,819
4. Felipe Massa Ferrari 1:20,350 4. Lewis Hamilton McLaren-Mercedes +48,338
5. Fernando Alonso Ferrari 1:20,365 5. Mark Webber Red Bull-Renault +49,742
6. Mark Webber Red Bull-Renault 1:20,474 6. Felipe Massa Ferrari +35,237
7. Nico Rosberg Mercedes 1:21,098 7. Paul di Resta Force India-Merc. +1:23,176
8. Adrian Sutil Force India-Merc. 1:21,445 8. Sebastien Buemi Toro Rosso-Ferrari +1 kör
9. Michael Schumacher Mercedes 1:21,907 9. Nico Rosberg Mercedes +1 kör
10. Sergio Perez Sauber-Ferrari - 10. Jaime Alguersuari Toro Rosso-Ferrari +1 kör
Leggyorsabb kör: Felipe Massa (Ferrari) - 1:23,415, 61. kör
Versenytáv: 70 kör

 

További érdekességek:

 

Ezidáig két hungaroringi F1-es futamba szólt csak bele az eső, Button pedig azzal a különleges tettel büszkélkedhet, hogy mindkettőt ő nyerte: 2006 után most is ő olvasta a legjobban az időjárás változását.
A brit ráadásul mindezt 200. nagydíján tette, így ő lett az első, aki nyerni tudott második centenáriumi versenyén.
A futamon összesen 88 bokszkiállás zajlott le - ennél több sohasem volt még egy F1-es versenyen a sport története során. A kerékcserék ilyen magas számához a gumikat gyorsan koptató pálya és a változékony időjárás járult hozzá.
Utolsó versenyét teljesítette az F1-ben Nick Heidfeld. A győzelem nélküli legtöbb dobogó rekordját tartó német a Renault-nál kezdte meg a szezont, ám a nyári szünet után menesztette őt a csapat Bruno Senna kedvéért. Heidfeld számára nem alakult jól a búcsú, egyik kerékcseréje után kigyulladt az autója, amiből emlékezetes módon ugrott ki a célegyenesben.
A verseny során kilenc alkalommal változott az élen álló pilóta személye, ami rekord a Magyar Nagydíjak történetében.
 
HGP 2011_38 
 

A rovat korábbi cikkei:

1986 - Piquet élete előzésével győzött

1987 - Mansell-dráma, Kesjár autóba ült

1988 - A Senna-Prost csata újabb fejezete

1989 - Mansell legendássá tesz egy kanyart

1990 - Senna árkon-bokron át

1991 - Az utolsó futam Schumacher nélkül

1992 - A Vörös Ötös nálunk ér csúcsra

1993 - Csillagok hullnak, születnek újak

1994 - A Mester első magyarországi sikere

1995 - Amikor Schumachernek sem volt válasza

1996 - Villeneuve letette névjegyét

1997 - Amikor "eltűnt" Damon Hill

1998 - Schumacher legnagyobb győzelme

1999 - Finn ünnep Schumacher távollétében

2000 - Hakkinen-dupla a pokoli hőségben

2001 - A Ferrari kettős címszerzése

2002 - Barrichello búcsúztatta a "régi" Ringet

2003 - Alonso nálunk ér fel a csúcsra

2004 - A hetedik

2005 - Raikkönen felzárkózik Alonsóra

2006 - Az évszázad futama

2007 - Robban a bomba a McLarennél

2008 - Kovalainen öröme, Massa bánata

2009 - Egy majdnem tragikus baleset

2010 - A safety car mindent felkavart

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal:
Olvastad már?