A 25. Formula-1-es Magyar Nagydíjra egy roppantul változatos és izgalmas szezonban került sor, mindössze egy héttel egy igen méretes botrányt követően. A hockenheimi Német Nagydíjon ugyanis a Ferrari egy egyértelmű csapatutasítással Fernando Alonso mögé parancsolta a versenyt vezető Felipe Massát, megfosztva a brazilt annak lehetőségétől, hogy pontosan egy évvel kis híján végzetes kimenetelű magyarországi balesetét követően ismét futamot nyerjen.
Alonso a németországi győzelem ellenére is jelentős hátrányban volt a listavezető Lewis Hamiltonhoz képest, aki 157 ponttal állt a bajnokság élén, míg a spanyolnak csupán 123 egysége volt ekkor. Kettejük közt helyezkedett el Jenson Button (143), valamint a Red Bull párosa, Mark Webber és Sebastian Vettel (136-136). A győzelmek terén is igen kiegyensúlyozott volt a szezon, hiszen az addig eltelt 11 versenyen Webber háromszor, míg a másik négy versenyző 2-2 alkalommal tudott nyerni.
Az első szabadedzésen, mely a Red Bull fölényét hozta, Felipe Massa első ízben hajthatott ki a mogyoródi pályára 2009-es sérülését követően – a 3-as és 4-es kanyar közti szakaszon, ahol az eset történt, határozottan lassan gurult végig. Mivel a többi gyakorláson szintén a Red Bullt tűnt a legerősebbnek, egyáltalán nem okozott meglepetést, hogy az időmérő edzést is ők nyerték meg Vettel, Webber sorrendben – a német abban az évben már hetedik alkalommal szerezte meg az első rajtkockát.
A második rajtsort a két Ferrarié lett, de a Red Bullok tempójával egy körön ők sem tudtak mit kezdeni, Alonso hátránya 0,8 és 1,2 másodperc közt mozgott. Őket követte Hamilton és Rosberg, majd jött a két Renault, némi meglepetésre Petrov, Kubica sorrendben – az orosz versenyző először tudta legyőzni lengyel partnerét az időmérőn. A Q3-ba váratlanul Pedro de la Rosa és Nico Hülkenberg jutott még be, míg a nagy hiányzók Jenson Button és Michael Schumacher voltak – előbbi a 11., utóbbi a 14. helyről várhatta a piros lámpák kialvását.
Mark Webbernek – karrierje során nem először és nem is utoljára – egyáltalán nem sikerült tökéletesen a rajtja, így Alonso be tudott vágni elé a Ferrarival. Massa megőrizte negyedik helyét, míg mögé a remekül induló Vitalij Petrov zárkózott fel, igaz csak egyetlen kör erejéig, hiszen Lewis Hamilton már a következő fordulóban visszavette tőle az 5. pozíciót. A startot követően Vettel magabiztosan szakította le magáról üldözőit, körönként közel egy másodpercet adva bajnoki vetélytársainak.
A versenybe a 15. körben Vitantonio Liuzzi hozott fordulatot, bár akaratán kívül: az olasz versenyző első szárnya leszakadt, így a pályára kellett küldeni a safety cart. A bokszban két incidens is történt: előbb Nico Rosberg autójáról vált le a rosszul rögzített jobb hátsó, s találta el a Williams egyik szerelőjét, Nigel Hope-t, majd Robert Kubicát engedték vissza rossz ütemben a kerékcseréről, így a lengyel és Adrian Sutil összeütköztek – utóbbi ki is esett, de a Renault közönségkedvence is lemondhatott ezzel versenye érdemi részéről.
A futam élén is nagy változásokat hozott a biztonsági autós szakasz: Vettel kiállt a bokszba, akárcsak Alonso, Webber viszont a pályán maradt, így ő vezette ekkor a futamot a safety car mögött. A Red Bull célja az volt, hogy hozzásegítse Webbert ahhoz, hogy minél jobb helyzetbe kerüljön Alonsóval szemben, s visszaszerezze a második helyet, amihez váratlanul csapattársa, Vettel nyújtott „önfeláldozó” segítséget. A német ugyanis az újraindítás előtt a megszokottnál jóval nagyobb távolságra leszakadt csapattársához képest, s ezzel Alonsóval szemben is előnyt „harcolt ki” Webbernek.
Ez viszont a sportszabályzat 40.9-es pontjának megsértését jelentette, mely kimondja, hogy legfeljebb tízautónyi távolságra lehet leszakadni a biztonsági autós szakaszban, így Vettelt megbüntették – a bokszutcán végighaladva félreérthetetlen gesztusokkal fejezte ki véleményét a történtekről. Később úgy nyilatkozott, hogy mutogatása pusztán annak szólt, hogy egyszerűen nem értette, miért kapta a büntetést, amit csak a verseny után magyaráztak el neki.
Mire az előző évi vb ezüstérmese a bokszba hajtott letölteni a büntetést, sikerült akkora előnyt kiépíteni a legtöbbekkel szemben, hogy a harmadik helyre tudott visszajönni Alonso mögé. Hamilton ekkor már nem volt versenyben, autója ugyanis váltóhiba miatt a 24. körben megadta magát, így ő nem jelenthetett veszélyt Vettelre – a negyedik helyet tőle megöröklő Massa pedig nem tudott. Vitalij Petrov, Nico Hülkenberg és Pedro de la Rosa viszont szokatlanul remek helyzetben voltak, Hamilton kiesése után az 5-6-7. helyet vehették célba ők hárman, mely mindannyiuk számára szezonbéli legjobbjukat jelentette.
A safety car mögötti hibáját megelőzően sima győzelemre készülő Vettel végül utolérte Alonsót, de megelőzni már nem tudta, így harmadikként zárta a versenyt. Webber szezonbéli negyedik sikerét aratta, s átvette a vezetést a bajnokságban, akárcsak a Red Bull a McLarentől, akik mindössze négy pontot szereztek Magyarországon Jenson Button nyolcadik helyének köszönhetően. A brit mögött Kobayashi ért célba, így született meg a Sauber első kettős pontszerzése a szezonban, a 10. hely pedig Rubens Barrichellóé lett.
A brazil versenyző volt az egyik főszereplője a futam talán legemlékezetesebb jelenetének: a hajrában korábbi csapattársát, Michael Schumachert támadta az utolsó pontszerző helyért, s a célegyenesben előzéssel próbálkozott. A német nem adta könnyen magát, s a bokszutca fala felé szorította Barrichellót, akit azonban nem lehetett megijeszteni, s így is megelőzte a hétszeres bajnokot.
Schumacher manőverét szabálytalannak minősítették, s veszélyhelyzet teremtéséért tízhelyes rajtbüntetést adtak neki a soron következő, belgiumi futamra, ahol újabb fordulatok következtek a páratlanul izgalmas 2010-es szezonban, de ez már egy másik történet...
25. Magyar Nagydíj - 2010. július 30-augusztus 1. |
|||||||
A rajtsorrend |
A futam végeredménye |
||||||
1. |
Sebastian Vettel |
Red Bull-Renault |
1:18.773 |
1. |
Mark Webber |
Red Bull-Renault |
1:41:05.571 |
2. |
Mark Webber |
Red Bull-Renault |
+0.411 |
2. |
Fernando Alonso |
Ferrari |
+17.821 |
3. |
Fernando Alonso |
Ferrari |
+1.214 |
3. |
Sebastian Vettel |
Red Bull-Renault |
+19.252 |
4. |
Felipe Massa |
Ferrari |
+1.558 |
4. |
Felipe Massa |
Ferrari |
+27.474 |
5. |
Lewis Hamilton |
McLaren-Mercedes |
+1.726 |
5. |
Vitalij Petrov |
Renault |
+1:13.192 |
6. |
Nico Rosberg |
Mercedes |
+2.309 |
6. |
Nico Hülkenberg |
Williams-Cosworth |
+1:16.723 |
7. |
Vitalij Petrov |
Renault |
+2.456 |
7. |
Pedro de la Rosa |
BMW Sauber-Ferrari |
+1 kör |
8. |
Robert Kubica |
Renault |
+2.555 |
8. |
Jenson Button |
McLaren-Mercedes |
+1 kör |
9. |
Pedro de la Rosa |
BMW Sauber-Ferrari |
+2.638 |
9. |
Kamui Kobayashi |
BMW Sauber-Ferrari |
+1 kör |
10. |
Nico Hülkenberg |
Williams-Cosworth |
+2.937 |
10. |
Rubens Barrichello |
Williams-Cosworth |
+1 kör |
Leggyorsabb kör: Felipe Massa - 1:22.362, 70. kör |
|||||||
Versenytáv: 70 kör, Idő: napos |
További érdekességek
A rovat korábbi cikkei:
1986 - Piquet élete előzésével győzött
1987 - Mansell-dráma, Kesjár autóba ült
1988 - A Senna-Prost csata újabb fejezete
1989 - Mansell legendássá tesz egy kanyart
1991 - Az utolsó futam Schumacher nélkül
1992 - A Vörös Ötös nálunk ér csúcsra
1993 - Csillagok hullnak, születnek újak
1994 - A Mester első magyarországi sikere
1995 - Amikor Schumachernek sem volt válasza
1996 - Villeneuve letette névjegyét
1997 - Amikor "eltűnt" Damon Hill
1998 - Schumacher legnagyobb győzelme
1999 - Finn ünnep Schumacher távollétében
2000 - Hakkinen-dupla a pokoli hőségben
2001 - A Ferrari kettős címszerzése
2002 - Barrichello búcsúztatta a "régi" Ringet
2003 - Alonso nálunk ér fel a csúcsra
2005 - Raikkönen felzárkózik Alonsóra
2007 - Robban a bomba a McLarennél