Természetesen a Formula-1-es Japán Nagydíj körül forgott április első vasárnapja. A suzukai verseny rögtön egy rajtbalesetet hozott Daniel Ricciardo és Alexander Albon között, amely piros zászlós megszakítást is eredményezett. Az újraindítást követően Max Verstappen magabiztosan zsebelte be idei harmadik győzelmét, a Red Bull pedig Sergio Perez révén a harmadik kettős diadalát 2024-ben. A dobogóra fordulatos taktikai csata után végül Carlos Sainz állhatott fel a Ferrarival – a futam beszámolója és végeredménye itt olvasható, ide kattintva pedig a verseny utáni vb-állás böngészhető.
Verstappen érthető módon boldogan nyilatkozott a versenyt követően, szerinte „nem is lehetett volna jobb” a futam. Perez úgy fogalmazott, hogy ugyan az autó egyensúlya okozott némi bonyodalmat, viszont így is erős versenyt teljesítettek. A mexikói egyébként a jövő kapcsáján azt mondta, hogy egy hónapon belül eldől a sorsa – részletek itt.
Magabiztosnak érezte magát vasárnap Sainz is, így a nehéz előzés és a gumikopás sem volt akadály számára a dobogóig vezető úton. A spanyol a leintést követően azt is elárulta, hogy jelentős fejlesztésekkel készül a Ferrari.
Sainz kollégája, Charles Leclerc pedig a mezőnyből egyedüliként vállalta be az egykiállásos stratégiát, ami a nyolcadikról a negyedik helyre repítette előre: a monacói elismerte, hogy számára is váratlan módon az utóbbi hétvégéken az időmérő jelenti a gyenge pontját. Frederic Vasseur, a Scuderia vezére viszont a jó taktikai döntéseket dicsérte Suzuka után, amely pedig nem volt eddig épp az erőssége a maranellóiaknak.
Más csapatoknál viszont már kérdőjelesebb volt a stratégia megítélése. A McLarennél például Lando Norris hiába érezte úgy, hogy a Ferrarik mindenképp gyorsabbak voltak a Japán Nagydíjon, azért abban nem biztos, hogy mindig jó döntéseket hoztak a kerékcserékkel – a harmadikról ötödik helyre visszacsúszó brit nyilatkozata itt olvasható.
A Mercedes is érdekeset húzott, amikor a piros zászlós megszakítás után a kemény gumikon rajtoltak: ezzel George Russell szerint nyitva akarták hagyni a lehetőséget az egy és a két kiállás előtt is, és csak menet közben dőlt el, hogy utóbbit kell választaniuk. Hamilton nem tudja, lett-e volna más alternatívájuk, de azt is megjegyezte, hogy az autója megsérült egy Leclerc-rel történt összeérésben. A hétszeres világbajnok amúgy nem volt jó hangulatban, a futam után egyszavas válaszokkal hagyott faképnél egy a Ferrariról kérdezősködő újságírót – ezt a párbeszédet itt mutatjuk.
A Mercedes-főnök Toto Wolff amúgy a csalódáskeltő eredmény ellenére is igyekszik pozitívan szemlélni a suzukai tapasztalatokat: szerinte a szörnyű kemény gumis első etap nélkül akár a dobogóért is harcba szállhattak volna.
Russell egyébként egy utólagos vizsgálatban is érintett volt, miután a verseny vége felé Oscar Piastrit támadta a sikánban. A felügyelők végül egyik felet sem büntették – az indoklás, a két versenyző álláspontja, valamint Fernando Alonso szerepe kettejük csatájában itt olvasható.
S ha már szóba került Alonso: a spanyol versenyző hatodik helyre hozta be az Aston Martin, ami szerinte „valószerűtlen” eredmény, és egyúttal karrierje öt legjobbja közé sorolta a suzukai futamot. Alonso emellett a jövőjét érintő kérdésnél a Mercedesnek is odaszúrt kicsit: „Mögöttünk végeztek, nem annyira csábítók!” – jegyezte meg az esetleges átigazolása kapcsán.
Visszatérve a vizsgálatokra: a stewardok megnézték Ricciardo és Albon említett start utáni ütközését is, ám ott sem büntettek senkit. Albon elmondta, hogy már a becsapódás pillanatában átvillant az agyán, hogy a Williams mennyire rosszul áll tartalék alkatrészekkel, míg Ricciardo arról beszélt, hogy ez a hiba nem az egyébként is pocsék szezonkezdetével van összefüggésben, egyszerűen az ilyen esetek előfordulnak.
A nap hőse amúgy a Visa Cash App RB másik pilótája volt, hiszen Yuki Tsunoda néhány szép előzést bemutatva, ezúttal hazai közönség előtt szerzett egy pontot a 10. helyen befutva. A japán versenyző a bokszutcai munkát dicsérte, aminek köszönhetően több riválisát szintén átlépte.
Újabb pocsék eredmény az Alpine-tól: Esteban Ocon és Pierre Gasly 15. és 16. helyezést szerzett a Japán Nagydíjon, miután már a 3. körben, az állórajtos újraindításnál ütköztek egymással, ami megpecsételte amúgy sem túl ígéretes futamukat. Mindkét autó padlólemezéből darab szakadt le – Ocon jobb, Gasly bal oldalán –, ami nagymértékű leszorítóerő-csökkenést jelentett a folytatásban. Bővebben itt írtunk róluk.
Végezetül két fontosabb fejlemény történt, ami nem a pályaeseményekkel kapcsolatos. Verstappen reagált Wolff hízelgő nyilatkozataira: „Nem tehet mást. Nem hagyhat figyelmen kívül. Megértem, hogy engem akar az autójába” – fogalmazott a vb-éllovas.
Emellett írtunk arról is, hogy miután a 2008-as Magyar Nagydíjat megnyerő korábbi F1-es pilótánál, Heikki Kovalainennél aorta aneurizmát diagnosztizáltak a szívében, amely miatt az utóbbi időben már nem is tudott raliversenyeken indulni, a finn most a közösségi oldalán jelentkezett be: elmondása szerint a múlt héten átesett a nyitott szívműtéten, így most megkezdődhet a rehabilitáció időszaka.