Verstappen-siker az év legjobb F1-es sprintjén
Az első fő szombati esemény a Formula-1-es USA Nagydíjon a sprintfutam volt, amelyen Max Verstappen rajt-cél győzelmet aratott, mögötte viszont parádés csaták zajlottak. A második helyet végül Carlos Sainz az utolsó körben happolta el Lando Norris elől – beszámoló és végeredmény ide kattintva.
„Mint a régi szép időkben, végre újra versenyben vagyunk!” – értékelt lelkesen a csaknem négy hónap után újra nyerő Verstappen a sprintsikert követően. Sainz eközben élvezte a csatákat és a Ferrari tempóját látva bizakodva tekint a vasárnapi nagydíjra, míg Norris úgy érezte, a hajrára elfogyott a gumija, így nem csalódott a harmadik hely miatt sem.
Amely egyébként ideiglenesen veszélyben is volt, a felügyelők ugyanis vizsgálták a Charles Leclerc ellen az utolsó kör utolsó szektorában bemutatott védekezését. A stewardok végül úgy ítélték meg, hogy nem vezetett kiszámíthatatlanul a McLaren-pilóta, aki így megúszta büntetés nélkül.
Leclerc ugyan a rádióban még panaszkodott ellenfelére, de a leintés után már a ferraris úgy fogalmazott, hogy Norris tökéletesen védekezett – a monacói és a Ferrari-főnök Frederic Vasseur nyilatkozata itt olvasható.
Norrisnak mindenesetre ezáltal két ponttal nőtt a hátránya Verstappen szemben, így most 54 pontra rúg közöttük a távolság. A konstruktőri tabellán pedig helycsere is történt, a Haas ugyanis a kettős pontszerzésével utolérte és megelőzte a Visa RB-t a hatodik helyért zajló csatában – a teljes vb-tabellák itt tekinthetők meg.
Említést érdemel még a Mercedes is, amelynek kettőse kétféle problémával küzdött a sprinten, George Russellnek ugyanis az első, Lewis Hamiltonnak pedig a hátsó gumijai fogytak el – viszont abban legalább egyetértettek, hogy a W15-ösnek nem kedvezett a péntekinél melegebb időjárás.
Norris „szerencsés” pole-t szerzett Verstappen előtt
A sprint után néhány órával rendezett időmérőn Norris visszavágott Verstappennek, ugyanis 31 ezreddel megelőzte a címvédőt és bezsebelte az USA Nagydíj rajtelsőségét. Ebben az is közrejátszott, hogy Russell Q3 végi balesete miatt Verstappen nem tudta befejezni a körét – végeredmény és összefoglaló itt.
Norris maga is elismerte, hogy szerencsés volt, mert Verstappen és a harmadik Sainz is jobb körön volt a sárga zászlók meglengetésekor. Két riválisa azonban nem bosszankodott a sors által elvett lehetőségen: Verstappen szerint a lényeg, hogy megvolt a Red Bullban a potenciál, de Sainz sem elégedetlen a rajthelyével.
Aki viszont igen, az a kvalifikáció fő csalódásának számító Hamilton, aki már a Q1-ben kiesett: a hétszeres világbajnok rémálomnak nevezte a Mercedese egyensúlyát, és legszívesebben a bokszutcából startolna vasárnap.
Az ötödik pozícióba kvalifikáló Oscar Piastri elmondta: szoros csatára számít az élmezőnyben, amelybe szeretne ő maga is beleszólni vasárnap.
„Túlerőltettem, azt kerestem az autóban, ami nincs benne” – nyilatkozta George Russell, aki a hatodik helyről várhatja majd a mai futam rajtját, miután utolsó gyorskörén falba rakta a Mercedest.
Lezártnak tekinti az FIA a Red Bull-ügyet
Ami a pályán kívül zajló eseményeket, természetesen részben még mindig a Red Bull trükkös eszköze állt a fókuszban, amellyel a pilótafülkéből is állítani tudták a padlólemez előkéjének magasságát. Az FIA azonban lezártnak tekinti az ügyet: Nikolas Tombazis szerint „nem létező történet” a trükk, és úgy véli, hogy mindent megtettek annak érdekében, hogy ne lehessen több vádaskodás.
A Red Bull-főnök Christian Horner is beszélt az eszközről: hosszan magyarázta, miért ártatlan csapata az őket ért vádaskodásokkal szemben, és szerinte csak figyelemelterelésképp fújták fel az ügyet „nyafogó” riválisaik.
Mások is megszólaltak a kérdésben: a Ferrari első embere megbízik az FIA-ban, míg Helmut Marko arról beszélt, miért lenne lehetetlen elkövetniük a gyanított csalást.
Marko vs. Brown
S ha már Marko szóba került: Zak Brown, a McLaren vezérigazgatója alaposan kifakadt a Red Bull-tanácsadó egyik megnyilvánulásán, amelyben arról beszélt, hogy Norris mentálisan gyengébb. „Ízléstelen megjegyzés, 10-20 éve fért bele ilyen” – jegyezte meg Brown.
Nem maradt el persze a viszontválasz sem Marko részéről, aki nem érzi úgy, hogy megsértette volna Norrist: „Megkérdezték, hogy ki nyeri a világbajnokságot, mire én úgy feleltem, hogy Max lesz az, mert ő a legerősebb mentálisan, s ő a leggyorsabb versenyző. Ha megnézzük, hogy a rajtnál Max hányszor nyer pozíciót, illetve védi meg a pozícióját, s ugyanez hányszor sikerül Landónak, szerintem egyértelmű.”
Alonso, Ricciardo, Alpine-motorpartner
Ami az egyéb F1-es híreket illeti: az Alpine jelezte, hogy még ebben az évben bejelenti, ki lesz az új motorpartnerük 2026-tól kezdődően (a sajtóértesülések szerint egyébként a Mercedes).
Mit szeret Fernando Alonso az új F1-ben és mit nem? A 400. nagydíjához közelítő pilóta büszke erre a mérföldkőre, de szívesen elcserélné jobb eredményekre – a spanyol a technológiai fejlődésről, a régi és az új F1 közötti különbségekről is beszélt.
A VCARB vezérigazgatója, Peter Bayer eközben még Daniel Ricciardo furcsára sikerült búcsújára utalt vissza, amikor elárulta, hogy az ausztrál tudott róla, hogy a Szingapúri Nagydíj lesz az utolsó versenye az F1-ben, viszont nem szeretett volna előtte hivatalos bejelentést.