DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. december 22. vasárnap
F1

Költséglimit, Piastri, rakéta – az év F1-es botránya

Ha volt kategória, ahol bőven tudtunk miből válogatni, az a legnagyobb balhéké volt: mutatjuk, mi min botránkoztunk meg leginkább a 2022-es F1-es idény során!

Talán az átlagosnál is több botrány kísérte végig az idei Formula-1-es évad, így hát izgalmasnak ígérkezett az év balhéinak kiválasztása. Akárcsak a szezonértékelőnk többi kategóriájában, ezúttal is felállítottuk a saját top 3-as rangsorunkat, majd ezeket pontozva – az első helyezettek 3, a másodikak 2, a harmadikak 1 egységet kaptak – összeállt a szerkesztőség listája.

f1-dzsidda-raketa-2022



Balogh Tamás: Emlékezetes botrány alakult ki, amikor Oscar Piastri a közösségi oldalán cáfolta az Alpine néhány órával korábbi bejelentését az előléptetéséről, ahogy természetesen a dobogóra kívánkozik a világbajnok Red Bull költségvetési botránya is. Nálam azonban a szezon eleji dzsiddai rakétatámadás viszi a prímet: nem elég, hogy épp szabadedzés közben történt az incidens, utána hosszú órákon keresztül ment a huzavona az F1, az FIA, a csapatok és a pilóták között arról, hogy lefújják-e a Szaúd-arábiai Nagydíjat vagy sem – a szezon legszürreálisabb estéje volt!

1. Rakétatámadás Dzsiddában

2. Piastri–Alpine ellentmondás

3. A Red Bull túlköltekezése

 

Bódog Balázs: Az év legnagyobb balhéja egyértelműen a világbajnok csapatot érinti. A költséglimit megszegése azóta is folyamatosan téma, következményei pedig akár súlyosak is lehetnek a jövőre nézve. A második helyet a francia istálló érdemelte ki, akik szinte egyszerre vesztettek el két pilótát a Magyar Nagydíj környékén, Oscar Piastri tweetje pedig önmagában megérne egy misét. A bronz a pattogásé, ami az év kétharmadában a leggyakrabban előszedett téma volt a száguldó cirkusz világában, de a Mercedes pilótái számára valószínűleg a mai napig rémálmokat okoz.

1. A Red Bull költségei

2. Az Alpine pilótakeringője

3. A delfinezés

 

Gellérfi Gergő: Az első hely itt sem lehetett kérdéses, hiszen a világbajnok csapat volt az első, mely túlköltekezés miatt megbukott a költségsapkát illető ellenőrzéseken. A második helyre én a Japán Nagydíj elejét tettem, ahol egy hibás döntés életveszélybe sodorta Gaslyt és egy sportbírót, míg a harmadik hely az Alpine-é: hogyan veszítsünk el két pilótát 24 óra alatt?

1. A Red Bull átlépi a költségsapkát

2. Munkagép a pályán Suzukában

3. Az Alpine Alonsót és Piastrit is elveszíti

f1-horner-redbull-2022-finger

Gobodics Tamás: A költségvetési szabályszegés az én olvasatomban nem kapott elegendő figyelmet, azonnal elkezdődött a „jó, de ez nem is csalás” mosdatás – én vállalom, hogy szerintem meg de, jelentős szabályszegés történt, amihez hozzácsapódik a közeg elvakítása, a történet félremagyarázása is, ezért sem lett belőle akkora felháborodás az F1-es közegben, mint amekkorának lennie kellett volna. A dobogóra felfér a Red Bull a Verstappen–Perez ellentéttel is, ami a semmiből robbant ki a nyilvánosság előtt, és szerintem még nem is láttuk teljes valójában, ez 2023-ra maradhat. A kettő közé viszont beékelődött az Alpine felsővezetésének baklövése, Alonso viharos távozása és a Piastri-gate – nem sűrűn fordul elő ilyesmi…

1. Költségbotrány

2. Alonso és Piastri távozása az Alpine-tól

3. Verstappen vs. Perez Brazíliában

 

Héjas Szilárd: A Red Bull költségvetési botránya minden idei egyéb balhét felülmúlt, de végül megúszták komolyabb büntetés nélkül az energiaitalosok. A második hely az Alpine-McLaren-Piastri hármasé. A harmadik legbotrányosabb pillanat a dzsiddai verseny helyszíne melletti olajfinomítót ért rakétatámadás és az azt követő döntés, hogy megtartják a hétvége további részét.

1. A Red Bull túlköltekezése

2. Botrány Piastri szerződése körül

3. Rakétatámadás Szaúd-Arábiában

 

Kovács Tamás: Korábban soha nem látott, precedenseket teremtő eseményeket követhettünk figyelemmel idén, melyek közül a sportszakmai szempontokat is figyelembe véve kiemelkedik a Red Bull túlköltekezése és az azt követő velős üzengetések, véleménynyilvánítások. A Piastri-ügyben napról napra változott a „rosszfiú” kiléte, végül azonban egyértelművé vált, hogy az Alpine követett el banális hibát, hiába próbálták a sajtón keresztül Piastrit besározni. A Verstappen–Perez ellentét egyszerű csapaton belüli viszálynak indult, végül azonban túllépett a Red Bull határain, így derülhetett fény Perez szándékos(?) monacói balesetére.

1. A Red Bull túlköltekezése

2. A Piastri–Alpine–McLaren háromszög

3. Verstappen és Perez összezörrenése és következményei

f1-traktor-suzuka

A Jules Bianchival történtek fényében volt különösen felháborító a suzukai traktorincidens

 

Nagyházi Anna: 2022 után 2023-ban sem unatkozott az F1 világa, az idén legnagyobbat szóló balhé főszereplője pedig véletlenül megint a Red Bull volt. Hogy valóban az étkeztetésen ment-e el az a pár millió, már más kérdés. A második helyre az Oscar Piastri leszerződtetése körüli felhajtás került nálam, a fiatal ausztrál már azelőtt adott bőven munkát az Alpine és a McLaren embereinek, mielőtt még első F1-es futamán elindult volna. A lista pedig nem lenne teljes a versenyigazgatóság talán legnagyobb bakija nélkül: a borzalmas körülmények között zajló Japán Nagydíj alatt pályára küldött traktor a versenyzők körében is hatalmas felháborodást keltett a 2014-ben ugyanezen a pályán történtek fényében. 

1. A Red Bull költségsapka-túllépése

2. Oscar Piastri-saga

3. Traktor a suzukai pályán

 

Strommer Benjamin: Tízes listát egyszerűbb lenne írni ebben a kategóriában, annyi vitás dolog történt ebben a szezonban (is). Az én szememben három eset felülmúlta a Red Bull költséglimit-átlépési botrányát, mindenekelőtt az az incidens, amelyről talán kicsit meg is feledkeztünk az azóta történt megosztó események miatt: Dzsiddában rakéták csapódtak be kilométerekre a pályától. Ilyen korábban nem történt az F1-ben, de olyan sem, hogy egy világbajnokot úgy kiközösítsenek, mint Nelson Piquet-t egy még csak nem is egy friss, hanem régebbről előásott interjú miatt – a brazilt jó eséllyel nem is látjuk többé nagydíjhétvégén. Az a bizonyos traktor pedig nem is tévedhetett volna rosszabb helyen a pályán, mint éppen Suzukában, Jules Bianchi tragédiájának helyszínén…

1. Dzsiddai rakétatámadás

2. Piquet rasszista elszólása és kiközösítése

3. Traktor a pályán Suzukában

 

Szikora Tamás: Egy idő után már tényleg csak az volt a kérdés idén, hogy Verstappen mikor lesz kétszeres bajnok, de arra valószínűleg senki sem mert volna fogadni, hogy a díjátadót megelőző interjúk során tudatják mindenkivel a címvédés tényét Suzukában. Amikor a Red Bull csapatáról kiderült, hogy vélhetően átlépték a költségplafont, az is nagy vihart kavart, de szintén döbbenetes volt, amikor Piastri megcáfolta az Alpine bejelentését a szerződtetéséről.

1. Max Verstappen az interjúk alatt lesz világbajnok

2. A Red Bull túllépi a költségsapkát

3. Oscar Piastri cáfolja az Alpine bejelentését

f1-piastri-alpine-2022-2

A szurkoló lapját aláírta Piastri, az Alpine F1-es szerződését nem

 

Végeredmény: A világbajnok istálló túlköltekezése körüli balhé verte ki a leginkább a biztosítékot a szerkesztőség kétharmadánál 2022-ben, így ezen a listán az energiaitalosok végeztek az élen – bár erre aligha büszkék. Az Alpine pilótaszerződései körüli kálvária futott be ezüstérmesként, míg a dobogóra két első helyet is begyűjtve a szaúdi rakétatámadás ért oda, megelőzve a suzukai munkagépincidenst vagy épp Verstappen és Perez interlagosi összezörrenését is. 

1. A Red Bull átlépi a költséglimitet 21 pont

2. Piastri és az Alpine 14 pont

3. Rakétatámadás Dzsiddában 7 pont

4. Traktor a pályán Suzukában 4 pont

5. Verstappen az interjúk alatt lesz világbajnok 3 pont

6-7. Feszültség Verstappen és Perez között Interlagosban, Piquet rasszista elszólása 2-2 pont

8. A delfinezés 1 pont

 

A korábbi kategóriák ranglistái:

Az év versenyzője: 1. Max Verstappen, 2-3. Charles Leclerc és George Russell

Az év csapata: 1. Red Bull, 2. Mercedes, 3. Ferrari

Az év meglepetése: 1. Kevin Magnussen, 2. Alexander Albon, 3. George Russell és Guanyu Zhou

Az év csalódása: 1. Daniel Ricciardo, 2. Ferrari, 3. McLaren

Az év csapatfőnöke: 1. Christian Horner, 2. Toto Wolff, 3. Frederic Vasseur

Az év versenye: 1. Brit Nagydíj, 2. Sao Pauló-i Nagydíj, 3. Magyar Nagydíj

Az év előzése: 1. Hamilton dupla előzése Silverstone-ban, 2. Vettel Magnussen ellen Austinban, 3. Leclerc Hamilton ellen Silverstone-ban

Az év balesete: 1. Zhou rajtbalesete Silverstone-ban, 2. Schumacher a dzsiddai időmérőn, 3. Alonso és Stroll ütközése Austinban

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: