Steward
Gobodics Tamás
Pontállások Versenynaptárak Pilóták Csapatok
2019. június 18. kedd
WEC

Jön a Le Mans: 28 prototípus 24 órás küzdelme

Nézzük végül az LMP kategória mezőnyét, avagy Lehet Más Prototípus győztes, mint a Toyota? A P1-esek között hatan várnak a lepattanóra, míg a húsztagú P2-es kategória a legnagyobb harcot hozhatja.

Az LMP-kategóriák mezőnyének bemutatásával zárul a Le Mans-i 24 órásra készülő sorozatunk. A versenyről a Formula.hu-n 24 órán át FOLYAMATOS ÉLŐ SZÖVEGES KÖZVETÍTÉST olvashattok majd, benne képekkel, videókkal, érdekességekkel, s mindennel, amire érdemes odafigyelni.

p1

Rebellion Racing
Rebellion R13-Gibson

#1 REBELLION RACING CHE Re...

#1 André Lotterer / Neel Jani / Bruno Senna
#3 Nathanael Berthon / Gustavo Menezes / Thomas Laurent

A tavalyi Le Mans-on és azóta is a Rebellion harcol a legeredményesebben a Toyota mögötti „best of the rest” kitüntető pozíciójáért, sőt a #3-as autónak még a bajnoki második helyre is van – matematikai – esélye, egyúttal ez az egység lett az első privát a WEC történetében, mely futamot tudott nyerni, persze nagyrészt a Toyota silverstone-i kizárásának köszönhetően. A kvalifikáció alapján Le Mans-ban is folytatódhat a tendencia, miszerint az orosz SMP-vel csatáznak a svájciak a Toyota mögötti legjobb pozíciókért, a #3-as autó nyers tempója és az #1-es egység tapasztalata nyerő párosítás lehet az idei 24 órás alighanem legmenőbb festését viselő alakulatnak.

ByKolles Racing Team
ENSO CLM P1/01-Gibson

#4 BYKOLLES RACING TEAM AUT...

#4 Oliver Webb / Paolo Ruberti / Tom Dillman

A tavaly óta Gibsonról Nismo-erőforrásra váltó alakulat átmenetileg búcsúzik az endurance-világbajnokságtól, de csupán azért, hogy minél hatékkonyabban készülhessenek fel a hiperkorszakra. Colin Kolles nem adja fel, ezt már megszokhattuk tőle, s kitartóan üldözi első értékelhető Le Mans-i célba érését 2009 óta. Ha sikerülne, az alapvető célkitűzés azzal teljesülne is, az pedig már csak hab lenne a tortán, ha DragonSpeed ellenében meg tudná nyerni a kategória sereghajtóinak különversenyét is.

Toyota Gazoo Racing
Toyota TS050 Hybrid

#7 TOYOTA GAZOO RACING JPN _...

#7 Mike Conway / Kamui Kobayashi / José María López

#8 Sebastien Buemi / Kazuki Nakajima / Fernando Alonso

Az abszolút favorit, mindenek mértéke, az egyetlen gyári csapat. Ha valamelyik autó gond nélkül végig tud menni, akkor nem lehet elvenni a Toyotától a Le Mans-i győzelmet, igaz ez még akkor is, ha az üldözők a szokottnál jóval közelebb voltak az időmérő edzéseken (ebben ugyanis a körülmények is közrejátszottak). A világbajnoki cím még nem dőlt el, Alonsóéknak egy hetedik helyre van szükségük ennek bebiztosításához – azaz más megközelítésben, végig kell menniük, és ha bajba kerülnek, az ne legyen túl nagy. Csak viszonyításként: tavaly ehhez mintegy 25 kör hátrány, azaz szűk másfél óra időveszteség fért volna bele.

DragonSpeed
BR Engineering BR1-Gibson

#10 DRAGONSPEED USA BR Eng...

#10 Henrik Hedman / Ben Hanley / Renger van der Zande

A ByKolles mellett a másik távozó, egyúttal az LMP1 másik „futottak még” kategóriát erősítő tagja. A megbízhatóság és a tempó is sokszor hiányzott az amerikai csapatnál, nekik alighanem a riválisok betlijére is szükségük lehet, ha szép eredménnyel akarnak búcsúzni a WEC-től. Nem mellesleg az egyébként gyönyörű, Gulf-festésű autóban ül a kategória egyetlen bronz besorolású versenyzője, a svéd Hedman, aki csak a szövetség külön engedélyével vezethet (az LMP1-ben alapesetben ugyanis nem szerepelhetnek bronz besorolású pilóták).

SMP Racing
BR Engineering BR1-AER

#17 SMP RACING RUS BR Engi...

#11 Mihail Aljosin / Stoffel Vandoorne / Vitalij Petrov
#17 Szergej Szirotkin / Jegor Orudzsev / Stephane Sarrazin

Az orosz versenyzők krémje, valamint egy rutinos Le Mans-menő és egy jó nevű volt F1-es pilóta: kiváló összeállítással érkezik Le Mans-ba az SMP még úgy is, hogy Jenson Button családi okok miatt lemondta idei szereplését. Az elmúlt időben az oroszok már fel tudták venni a versenyt a Rebellionnal, s a kvalifikáción is legyőzték a svájciakat, így jó esélyük lehet az első összetett dobogójuk elérésére az egykori LMP2-es alakulatnak.

p2

High Class Racing
Oreca 07-Gibson

highclass-20

#20 Mathias Beche / Dennis Andersen / Anders Fjordbach

A dán alakulat esetében teljes mértékben igaz a régi közhely, miszerint már azzal is győztesnek érezhetik magukat, hogy egyáltalán itt lehetnek. A tavaly még az ELMS vert mezőnyébe tartozó, az idei évnyitón azonban oroszlánkörmeiket már megvillantó csapat annak köszönhetően került fel a rajtlistára, hogy a szervezők 60-ról 62-re emelték az indulók létszámát. Két kevéssé ismert dán versenyző mellett a rutinos Beche terelgeti majd az Orecát, mely a kvalifikáción a középmezőny elérésére volt jó.

United Autosports
Ligier JS P217-Gibson

united-22

#22 Phil Hanson / Filipe Albuquerque / Paul di Resta
#32 Alex Brundle / Will Owen / Ryan Cullen

A másik alakulat, melyet az ACO döntése kedvezően érintett: a hivatalosan az ALMS-ből és az ELMS-ből is egy-egy autót nevező amerikai, de brit székhelyű istálló egy 3–4. hellyel hangolt Le Mans-ra az európai sorozat legutóbbi, monzai állomásán, az időmérőn mindkét egység a mezőny első felében volt, az elmúlt két évből pedig egy-egy 3. és 4. hellyel büszkélkedhetnek. Ahhoz minden adott, hogy a tavaly óta Juan Pablo Montoyát elveszítő alakulat legyen zsinórban harmadszor is a legjobb ligier-s egység, de hogy az összetettben ez mire lesz elég az Orecák hada ellen, azt nehéz megjósolni.

Panis Barthez Competition
Ligier JS P217-Gibson

panisbarthez-23

#23 Rene Binder / Julien Canal / Will Stevens

Izgalmas felállással vág neki a versenynek a másik igazán erős ligier-s egység: az igazi Le Mans-specialistának számító Canal, és a magát szintén lassan azzá kinövő Stevens mellett egy endurance-újonc alkotja az ex-F1-es pilóta és a világbajnok futballkapus hármasát. Binder tapasztalatlansága 24 óra alatt bőven visszaüthet, meglepetés lenne, ha a dobogóra kerülnének.

Algarve Pro Racing
Oreca 07-Gibson

algarve-25

#25 John Falb / Andrea Pizzitola / David Zollinger

Le Mans történetének egyik legidősebb pilótájaként indult volna idén a 67 éves úrvezető, Mark Patterson, akit Zollinger helyettesít majd a kategória várhatóan egyik leggyengébb alakulatánál. Az Algarve Pro Racingtől sajnos megszokhattuk, hogy nem sok vizet zavarnak, ezen legföljebb a több szép endurance-eredménnyel rendelkező Pizzitolának lehet esélye változtatni.

G-Drive Racing
Aurus 01-Gibson

#26 G-DRIVE RACING RUS Aur...

#26 Jean-Eric Vergne / Roman Ruszinov / Job van Uitert

A kategória egyik zászlóshajója idén az orosz luxusautógyártó, az Aurus nevét igyekszik ismertté tenni az Oreca-karosszéria átnevezésével. Tavaly megnyerték a 24 órást, de utólag kizárták őket, idén viszont minden esély megvan az „ismétlésre”. Bár van néhány bizonytalansági faktor, többek között a Dunlop abroncsok teljesítménye, valamint a tavalyi LMP3-as Európa-bajnok Van Uitert alkalmazkodó-képessége, összességében nem lenne meglepetés, ha Vergne és Ruszinov ismételten a dobogó tetején ünnepelhetne.

TDS Racing
Oreca 07-Gibson

#28 TDS RACING FRA Oreca 0...

#28 Loic Duval / Matthieu Vaxiviere / Francois Perrodo

A rajtelsőséget megszerezte az összetett Le Mans-győztes Duval, az egyre szebb pedigrével rendelkező Vaxiviere és a 2016-ban Am-kategóriás WEC-bajnoki címet szerző úrvezető Perrodo hármasa, s tavaly is remekül szerepeltek, míg ki nem zárták őket a szintén a TDS által futtatott G-Drive-autóval egyetemben. Hogy mire lehet képes idén a francia alakulat, az elsősorban a jövőre minden bizonnyal az AF Corse-szal a GT-k közé visszatérő Perrodo megbízhatóságán múlik – ahogy a kategória oly sok úrvezetője esetében.

Racing Team Nederland
Dallara P217-Gibson

#29 RACING TEAM NEDERLAND NL...

#29 Nyck de Vries / Giedo van der Garde / Frits van Eerd

Jan Lammers minden rutinja és érdemei elismerése mellett a WEC egyetlen dallarás alakulata versenyzői éren mindenképpen erősödött tavaly óta a McLarentől távozó De Vries érkezésének köszönhetően. A színholland istálló a bajnokságban rendre csak a Larbre-t – vagy még őket sem – tudja megelőzni, így ha tavalyi hetedik helyét meg tudná ismételni a csapatfőnök-úrvezető Van Eerd kedvenc F1-es csapata, a Minardi előtt tisztelgő festést viselő alakulat, az mindenképpen bravúrnak számítana.

Duqueine Engineering
Oreca 07-Gibson

duqueine-30

#30 Romain Dumas / Nico Jamin / Pierre Ragues

Egy újonc, akikre mindenképpen oda kell figyelni: az ELMS-ből érkező francia alakulat a kategória egyik legütőképesebb hármasával érkezik első Le Mans-jára, élén a kétszeres összetett győztes, világbajnok, Pikes Peak- és Dakar-menő Romain Dumas-val.

DragonSpeed
Oreca 07-Gibson

#31 DRAGONSPEED USA Oreca...

#31 Roberto Gonzalez / Pastor Maldonado / Anthony Davidson

Egyre inkább formába lendül a szintén kiemelkedően erős hármassal, többek között a világbajnok Anthony Davidsonnal érkező amerikai alakulat, mely tavaly ősz óta immár a nagyok játékába is bele tud szólni. A spái ráhangolódást megnyerték, az első két Le Mans-i időmérőn ők voltak a leggyorsabbak, így mindenképpen a végső győzelemre is esélyes alakulatok között kell számolnunk velük.

Inter Europol Competition
Ligier JS P217-Gibson

intereuropol-34

#34 Nigel Moore / Jakub Smiechowski / James Winslow

Az idei Le Mans egyik igazi sötét lova az ázsiai LMP3 megnyerésével vívta ki magának a részvétel lehetőségét, s idén már az ELMS-ben is szerepelnek, egyelőre még kevés sikerrel. A versenyzői felállás is sok bizonytalanságot tartogat, nagyon nehéz megmondani, mire lehetnek képesek a Ligier-vel.

Signatech Alpine Matmut
Alpine A470-Gibson

#36 SIGNATECH ALPINE MATMUT _...

#36 Nicolas Lapierre / Andre Negrao / Pierre Thiriet

Beszéltünk már egy-két esélyesről, most jöjjön az egyik legnagyobb: a Signatech #36-osával hosszú évek óta mindig számolni kell – és ez idén talán még inkább igaz lehet. A WEC-tabellát vezetik, hét futam alatt egyszer sem lehetet letaszítani a dobogóról őket, jóllehet győzni egyedül a tavalyi Le Mans-on tudtak a G-Drive diszkvalifikációját követően. Lapierre három Le Mans-i LMP2-es indulásán három győzelmet tudhat magáénak, a formulaautózásból érkező Negrao jól felvette az endurance-versenyzés ritmusát, Thiriet pedig az egyik legjobb úrvezető a mezőnyben. Ha valaki fogadni akar a kategóriagyőztesre, az Alpine-ra átkeresztelt #36-os Orecát mindenképpen vegye számításba.

Jackie Chan DC Racing
Oreca 07-Gibson

#38 JACKIE CHAN DC RACING CH...

#37 David Heinemeier Hansson / Jordan King / Ricky Taylor
#38 Ho-Pin Tung / Gabriel Aubry / Stephane Richelmi

A 2017-es Le Mans meglepetéscsapata, mely kettős győzelmet ért el az LMP2-es kategóriában, és az összetett sikerhez is közelebb került, mint P2-es egység valaha. A #38-as autó felállása az állandóságot képviseli, míg a #37-esbe egy roppant ütős triót szedtek össze Chan, Cheng és a Jota. A dán programozó, Heinemeier Hansson szintén a legjobb úrvezetők közé tartozik, amiről négy kategóriadobogója (az egyiket később elvették) és Am-kategóriás bajnoki címe is tanúskodik, Ricky Taylor tavaly Daytona 24-et és WTSC-bajnoki címet nyert, míg Jordan King idén Sebringben érkezett meg a csapathoz, azonnal győzelemmel. Jackie Chanék ismét ott lehetnek a kategória élmezőnyében, s ők pályáznak a legjobb eséllyel arra is, hogy megfosszák a Signatechet a bajnoki címektől.

GRAFF
Oreca 07-Gibson

graff-39

#39 Tristan Gommendy / Jonathan Hirschi / Vincent Capillaire

Egy ötödik és egy második hely a mérlege tavalyelőtti visszatérése óta a francia csapat, s az ELMS-ben is a mezőny első harmadában szerepelnek egyelőre. Gommendyék valószínűleg idén is ott lesznek az igazi nagyágyúk mögött, hogy könyörtelenül begyűjtsék a lepattanókat.

RLR M Sport
Oreca 07-Gibson

rlr-43

#43 John Farano / Arjun Maini / Norman Nato

John Farano a pénzért, Maini és Nato pedig a fiatalos lendületért felel a tavaly az európai LMP3-as sorozatot megnyerő alakulatban. Idén az ELMS LMP2-es kategóriájában a Le Mans-i újonc Maini jó tempót mutatott, míg Nato az állandó versenyző, de most a Rebellionnal induló Bruno Senna helyére ül be. A francia az elmúlt években a WSR-ben, a GP2-ben, az F2-ben és az ELMS-ben is nyert futamot, de az igazi áttörés még várat magára.

Cetilar Villorba Corse
Dallara P217-Gibson

cetilar-47

#47 Andrea Belicchi / Roberto Lacorte / Giorgio Sernagiotto

A következő szezontól már a WEC-ben szereplő, tavaly az ELMS-ben is a sereghajtók közé tartozó olasz alakulat nem sok vizet zavart eddig, s valószínűleg nem is fog, már csak a Dallara-karosszéria miatt sem. A világbajnokságon már az AF Corse partnereként indul majd a Cetilar, ezzel búcsút vesznek eddigi partnerüktől, a Villorba Corse-tól.

IDEC Sport
ORECA 07-Gibson

idec-48

#48 Paul-Loup Chatin / Memo Rojas / Paul Lafargue

Tavaly harmadikak lettek az ELMS-ben, az idei két futamon két ezüstérmet húztak be eddig, az idei Le Mans-i időmérőn pedig negyedikek lettek. Ha mindehhez hozzávesszük, hogy Memo Rojas háromszor nyert Daytonában, egyszer Sebringben, az azóta a WTSC-be olvasztott Rolex Sports Car Seriesben pedig négyszer volt bajnok, akkor az IDEC-et joggal írhatjuk fel a Signatech, a Jackie Chan, a G-Drive és a DragonSpeed mellett a kategória fő esélyesei közé.

ARC Bratislava
Ligier JS P217-Gibson

arcbratislava-49

#49 Henning Enqvist / Miro Konopka / Konstantin Terescsenko

Tavaly lemaradtak Le Mans-ról, idén viszont az ázsiai Le Mans-sorozat LMP2 Am-kategóriájának megnyerésével ismét kivívta a részvétel jogát a szlovák alakulat, melynek legnagyobb hátrányát a tapasztalat hiánya jelenti: két újonc mellett úrvezető Konopka ül a Ligier-ben – az elsődleges cél a célba érés lehet, ami tavalyelőtt sikerült is a kategória utolsó előtti helyén.

Larbre Competition
Ligier JS P217-Gibson

larbre-50

#50 Romano Ricci / Erwin Creed / Nicholas Boulle

Az egyetlen csapat két bronz besorolású versenyzővel, a szebb napokat is látott (ötszörös Le Mans-i kategóriagyőztes) francia alakulatnál a Silver minősítésű, de szintén úrvezető Nicholas Boulle a legnagyobb név, de igazán komoly eredményeket ő sem tudhat magáénak. Egy igazi oldschool amatőr istállóról beszélünk – két parfümmágnás és egy ékszerbizniszben utazó üzletember összesen három Le Mans-i részvétellel –, akik számára a célba érés komoly fegyvertény lehet.

A publikálás óta megfogyatkozott GTE-kategóriák mezőnyét itt találod megBeharangozó sorozatunk első részében a Le Mans rekordjairól és rekordereiről, a másodikban pedig a mezőny egykori F1-es pilótáiról olvashatsz.

afcorse-51

Ajánlunk a figyelmetekbe néhány további olvasnivalót a Le Mans-i 24 órás történetéről:

Az igazi legendák

Csodálatos versenygépek

Fekete lapok

A legnagyobb sztorik

Ne feledd: a hétvégi Le Mans-i 24 órásról folyamatos élő szöveges közvetítést olvashattok a Formula.hu-n, mely a rajt előtt fél órával, azaz szombaton 14:30-kor kezdődik!

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal:
Olvastad már?