Megkezdjük a felkészülést az idei Le Mans-i 24 órásra: áttekintjük a verseny történetének legfontosabb rekordjait, külön kiemelve azokat, melyek veszélyben forognak. A versenyről a Formula.hu-n 24 órán át FOLYAMATOS ÉLŐ SZÖVEGES KÖZVETÍTÉST olvashattok majd, benne képekkel, videókkal, érdekességekkel, s mindennel, amire érdemes odafigyelni.
Rekordok, melyeket megdönthetnek, vagy legalább beállíthatnak idén.
1. Az 1950-es, 1951-es, 1953-as, 1955-ös, a 2016-os, a 2017-es és a 2018-as Le Mans-on 60 autó indult.
Ez a rekord szinte biztosan megdől, hiszen idén minden korábbinál több, 62 egység nevezését fogadták el.
2. Tracy Krohn és Niclas Jönsson már 13 Le Mans-on szerepeltek csapattársként.
Idén következik tervek szerint az amerikai és a svéd pilóta 14. közös szereplése – az elmúlt négy évből háromszor az LMP2-esek között indultak, most viszont ismét a GT-mezőnyt színesítik, ahol korábban több dobogót is szereztek.
FRISSÍTÉS: Tracy Krohn balesete miatt a #99-es autó nem áll rajthoz, ezzel nem csupán Krohn és Jönsson nem írja felül saját rekordját, de az indulókra vonatkozó új csúcs is csak 61 lehet – feltéve, hogy a többi egység gond nélkül elrajtol.
3. A 2013-as futamon összesen 12 alkalommal járt bent a safety car, három perc híján öt és fél órát töltve a pályán.
A rekord, aminek a megdőlését semmiképp sem szeretnénk látni...
4. A legnagyobb teljesített versenytáv 5410,7 kilométer, azaz 397 kör volt a 2010-es versenyen.
Az esély mindig megvan a csúcsjavításra, ez leginkább az időjáráson és a safety car-szakaszok számán, illetve hosszán múlik.
5. A legtöbb autó, amely körön belül tudott maradni a győzteshez képest: 1 (és ez is ritkán fordult elő: 1933, 1935, 1966, 1969, 1983, 1987, 1988, 2004, 2008, 2011).
Ennek megdöntésére akkor lehet reális esély, ha esetleg mindkét gyári Toyota kiesik – a privát LMP1-esek között ugyanis akár ilyen kicsi különbség is elképzelhető.
6. A legtöbb célba érő 48 egység volt 2017-ben, a legkevesebb pedig 6, 1931-ben.
Utóbbi rekord már bizonyosan az örökkévalóságé, előbbi akkor dőlhet meg, ha legfeljebb 13 autó esik ki a futamon – ami egyáltalán nem kizárt.
7. Az 1923-as Le Mans-on a résztvevők 90,9 százaléka célba ért.
A rekord megdöntésére nagyon kicsi az esély (de teljességgel persze nem zárható ki). Ez akkor történhetne meg, ha legfeljebb 5 autó kényszerül feladni a futamot, ami a modern időkben példátlan lenne.
8. Eddig 25 versenyző tudott győzni az első Le Mans-i 24 órás versenyén, utoljára tavaly Fernando Alonso.
A Toyotánál nem lesz újonc, így itt is csak akkor bővülhet a lista, ha a japánok mindkét autója kiesik. A privát LMP1-esek között akad elsőéves, épp Alonso tavalyi F1-es csapattársa, Stoffel Vandoorne személyében.
9. A versenyben futott leggyorsabb kört 3:17,475-tel Andre Lotterer teljesítette 2015-ben, megdöntve Jackie Oliver 1971-es rekordját.
Buemi tavaly csak két tizeddel maradt el ettől a köridőtől, így a csúcsdöntés teljes mértékben elképzelhető.
10. A leggyorsabb pole-pozíciós kört a Mulsanne-sikánok beépítése óta Kamui Kobayashi teljesítette 2017-ben a Toyotával, 3:14,791 az érvényben lévő csúcs – az abszolút rekord 3:13,9 az 1971-es kvalifikációról, ezt Pedro Rodriguez futotta egy Porschével.
A rekordöntés itt sem kizárt, legalábbis ami a „modern időket” illeti. Az abszolút csúcshoz a tavalyi legjobb időmérős körön mintegy másfél másodpercet kellene faragni.
Most pedig nézzünk néhány (idén legalábbis) megdönthetetlen rekordot:
A gyártók közül a Porsche aratta a legtöbb győzelmet, összesen 19-et – ez biztosan nem fog idén sem megdőlni, hiszen egy GT-győzelemhez az kellene, hogy mind a 28 prototípus komoly bajba kerüljön...
A legtöbb győzelem rekordját Tom Kristensen tartja, aki egyszer Porschével, nyolcszor pedig Audival ért a csúcsra – 2000 és 2005 közt pedig zsinórban hat győzelmet aratott.
Négy olyan versenyzőpáros, illetve -hármas van, akik háromszor is azonos felállásban nyerték meg a 24 órás versenyt, legutóbb Lotterer, Treluyer, Fässler trió.
Yannick Dalmas négy különböző gyártóval tudott Le Mans-t nyerni.
A legfiatalabb versenyző, aki győzni tudott a Le Mans-on, Alexander Wurz volt 1996-ban: 22 évesen és 91 naposan.
A legidősebb versenyző, aki győzni tudott a Le Mans-on, Luigi Chinetti volt 1949-ben: 47 évesen és 343 naposan.
A legfiatalabb rajthoz álló versenyző az amerikai Matt McMurry volt 2014-ben: 16 évesen és 202 naposan.
A legidősebb rajthoz álló versenyző a dél-afrikai Jack Gerber volt 2013-ban: 68 évesen és 110 naposan.
Henri Pescarolo zsinórban 30, összesen 33 Le Mans-on vett részt.
Bob Wollek 1975 és 2000 közt húsz Le Mans-on indult Porschével, ez a legtöbb futam, amelyen valaki egyazon gyártóval részt vett.
Hans Heyer 14 Le Mans-on állt rajthoz úgy, hogy egyetlen alkalommal sem ért célba.
Francois Migault 17 különböző konstruktőrrel szerepelt a Le Mans-on.
Louis Rosier 1950-ben 23 óránál is többet vezetve nyerte meg a versenyt fiával.
Derek Bell mindenki másnál többször, 19 alkalommal ért célba a versenyen.
Jan Lammers első és utolsó Le Mans-i indulása között 35 év (1983–2018) telt el.
Emanuele Pirro 1999 és 2007 közt zsinórban kilencszer állhatott fel a Le Mans-i dobogóra.
A Porsche 1981 és 1987 közt zsinórban hétszer nyerte meg a versenyt.
A győztes és a második közt a legkisebb különbség mintegy 20 méter, a legnagyobb pedig közel 350 kilométer volt.
Az 1971-es futamon a 49 autóból 33 Porsche volt.
A legnagyobb végsebesség, melyet a sikán nélküli Mulsanne-egyenesben elértek, 407 kilométer per óra volt.
Ajánlunk a figyelmetekbe néhány további olvasnivalót a Le Mans-i 24 órás történetéről:
Beharangozó sorozatunk a hétvégi Le Mans-i 24 órásra, melyről folyamatos élő szöveges közvetítést olvashattok a Formula.hu-n, kedden a mezőny egykori F1-es pilótáinak bemutatásával folytatódik.