A Robert Kubica, Yifei Ye, Phil Hanson összeállítású #83-as AF Corse Ferrari nyerte meg a 2025-ös Le Mans-i 24 órást, ezzel sorozatban harmadik alkalommal diadalmaskodott az olasz gyártó a legendás egynapos viadalon. A hármas tarolás azonban elmaradt: a Hypercar-mezőny végéről startoló #6-os Porsche lett a második az #51-es gyári Ferrari előtt.
A JOTA Cadillacek indultak ugyan az első két helyről, a start után pedig az #5-ös Porsche Penske állt az élre, összességében mégis a Ferrari uralta az idei Le Mans-t: bár időről időre akadtak kihívóig – egészen a leintésig –, tempóból összességében a legjobbnak tűntek az idén eddig veretlen márka autói.
Még a hajrára fordulva is úgy festett, hogy akár kisajátíthatják a teljes dobogót is, emiatt pedig némi csapatutasításos mizéria is kialakult a privát #83-as és a gyári egységek között: Kubica egy ponton arra panaszkodott, hogy ők kétszer is elengedték az #51-est, ő mégsem támadhatta Antonio Giovinazzit – igaz, amikor pedig az olaszt kérték a lengyel elengedésére, ez nem történt meg.
A versenyfutást végül részben az döntötte el, amikor az éppen élen álló Alessandro Pier Guidi megforgott a bokszbejáratnál. Ezzel került az élre a #83-as, amely onnantól már nem engedte ki a kezéből a vezetést: Kubica behozta a célba a sárga Ferrarit, amellyel a márka 12. diadalát jegyezte – egyúttal a teljes legénység először győzött Le Mans-ban, ahogy először nyert kelet-európai és nem japán ázsiai pilóta is a patinás viadalon.
A gyári Ferrarik végül hátrébb csúsztak egy helyet, ugyanis az időmérő után kizárt és ezzel a Hypercar-rajtrács végére sorolt #6-os Porsche, amely már az első órákban visszakapaszkodott az élbolyban Kevin Estre révén, a hajrában kitaktikázta a vörös versenygépeket. Így a Matt Campbell-lel és Laurens Vanthoorral kiegészülő vb-címvédő egység szerezte meg a második helyet, míg a dobogó alsó fokát végül az #51-es Ferrari (Giovinazzi, Pier Guidi és James Calado) tette teljessé.
Az említett négy egységen kívül még a #8-as Toyota tűnt képesnek arra, hogy beleszóljon a dobogós helyek sorsába, de végül egy rosszul rögzített kerék megpecsételte Sebastien Buemiék sorsát. Így a pole-os #12-as Cadillac zárt végül az ötödik helyen, majd jött a #7-es Toyota, akik utolsóként futottak be még körön belül, míg őket az #5-ös Porsche, a #38-as Cadillac és a #4-es harmadik gyári Penske Porsche követte.
A pontszerzők sorát pedig végül a #35-ös Alpine tette teljessé, de a francia márka eredményéhez kellett még az is, hogy a sokáig top 10-ben autózó BMW-ket az utolsó órákban utolérje a technika ördöge, amelynek köszönhetően a Hypercar-mezőny végére zuhantak. Két kiesője volt a csúcskategóriának: a két „extra” Cadillac, a #101-es WTR és a #311-es Whelen búcsúzott.
Nyertek a turbópékek LMP2-ben, Porsche-diadal LMGT3-ban
Ami a többi kategóriát illeti, az LMP2-ben majdnem az utolsó óra hozott jókora drámát és fordulatot. A hosszú órák óta vezető #43-as Inter Europol ugyanis áthajtásos büntetést kapott – de végül mivel a Panis Racing pedig lelassult a végén, így is a Tom Dillmann, Nick Yelloly, Jakub Schmiechovsky trió győzött.
A dobogót a #199-es AO by TF tette teljessé a géposztályban, amelyben voltak azért drámák: a két IDEC Sport például – közte az André Lotterer-féle egységgel – egyaránt lerepülő kerék miatt esett ki.
Az LMGT3-ban fölényesen győzött a tavalyi bajnok #92-es Manthey Porsche Richard Lietzcel, Ryan Hardwickkel és Riccardo Perával a volánnál. Második a Vista AF Corse #21-es Ferrarija, harmadik a TF Sport #81-es Corvettje lett a 24 óra végén.
A legnagyobb kieső egyértelműen a Valentino Rossi-féle #46-os Team WRT BMW volt ebben a kategóriában: a szombat este még vezető egység elektronikai hiba miatt búcsúzott. Összesen egyébként 12 egység adta fel a küzdelmet, így 50-en értek célba, ennyi egységet értékeltek: az említett két Hypercar Cadillac mellett három LMP2-es és hét LMGT3-as autó búcsúzott korán.
A Le Mans-i 24 órás versenyről készült élő szöveges tudósításunk ide kattintva olvasható vissza.
A Le Mans-i 24 órás végeredménye:
1. | Hypercar | #83 AF Corse | Y. Ye, P. Hanson, R. Kubica |
2. | Hypercar | #6 Porsche Penske | L. Vanthoor, K. Estre, M. Campbell |
3. | Hypercar | #51 Ferrari AF Corse | A. Pier Guidi, J. Calado, A. Giovinazzi |
4. | Hypercar | #50 Ferrari AF Corse | A. Fuoco, M. Molina, N. Nielsen |
5. | Hypercar | #12 Cadillac Hertz Team Jota | A. Lynn, N. Nato, W. Stevens |
6. | Hypercar | #7 Toyota Gazoo Racing | M. Conway, N. De Vries, K. Kobayashi |
7. | Hypercar | #5 Porsche Penske | J. Andlauer, M. Christensen, M. Jaminet |
8. | Hypercar | #38 Cadillac Hertz Team Jota | E. Bamber, S. Bourdais, J. Button |
9. | Hypercar | #4 Porsche Penske | F. Nasr, N. Tandy, P. Wehrlein |
10. | Hypercar | #35 Alpine Endurance Team | P. Chatin, F. Habsburg, C. Milesi |
11. | Hypercar | #36 Alpine Endurance Team | J. Gounon, F. Makowiecki, M. Schumacher |
12. | Hypercar | #94 Peugeot Totalenergies | S. Vandoorne, M. Jakobsen, L. Duval |
13. | Hypercar | #009 Aston Martin Thor Team | A. Riberas, M. Sorensen, R. De Angelis |
14. | Hypercar | #99 Proton Competition | N. Jani, N. Pino, N. Varrone |
15. | Hypercar | #007 Aston Martin Thor Team | H. Tincknell, T. Gamble, R. Gunn |
16. | Hypercar | #8 Toyota Gazoo Racing | S. Buemi, B. Hartley, R. Hirakawa |
17. | Hypercar | #93 Peugeot Totalenergies | J. Vergne, P. Di Resta, M. Jensen |
18. | Hypercar | #20 BMW M Team WRT | R. Rast, R. Frijns, S. Van der Linde |
19. | LMP2 | #43 Inter Europol Competition | J. Schmiechowski, T. Dillmann, N. Yelloly |
20. | LMP2 | #48 VDS Panis Racing | O. Gray, E. Masson, F. Perera |
21. | LMP2 | #199 AO BY TF | P. Hyett, D. Cameron, L. Deletraz |
22. | LMP2 | #9 Iron Lynx-Proton | J. Reid, M. Capietto, R. de Gerus |
23. | LMP2 | #29 TDS Racing | R. Sales, M. Beche, C. Novalak |
24. | LMP2 | #11 Proton Competition | G. Roda, R. Binder, B. Viscaal |
25. | LMP2 | #22 United Autosports | R. Van der Zande, P. Fittipaldi, D. Heinemeier Hansson |
26. | LMP2 | #25 Algarve Pro Racing | M. Kaiser, L. Fluxa, T. Pourchaire |
27. | LMP2 | #183 AF Corse | F. Perrodo, M. Vaxiviere, A. da Costa |
28. | LMP2 | #34 Inter Europol Competition | N. Boulle, J. Simmenauer, L. Ghiotto |
29. | LMP2 | #23 United Autosports | D. Schneider, O. Jarvis, B. Hanley |
30. | LMP2 | #16 RLR M Sport | M. Jensen, R. Cullen, P. Pilet |
31. | LMP2 | #45 Algarve Pro Racing | G. Kurtz, N. Catsburg, A. Quinn |
32. | Hypercar | #15 BMW M Team WRT | D. Vanthoor, K. Magnussen, R. Marciello |
33. | LMP2 | #37 CLX Pure Racing | A. Malykhin, T. Blomqvist, T. Vautier |
34. | LMGT3 | #92 Manthey 1st Phorm | R. Hardwick, R. Pera, R. Lietz |
35. | LMGT3 | #21 Vista AF Corse | F. Heriau, S. Mann, A. Rovera |
36. | LMGT3 | #81 TF Sport | T. Van Rompuy, R. Andrade, C. Eastwood |
37. | LMGT3 | #27 Heart of Racing Team | I. James, Z. Robichon, M. Drudi |
38. | LMGT3 | #87 Akkodis ASP Team | R. Umbrarescu, C. Schmid, J. Lopez |
39. | LMGT3 | #90 Manthey | A. Au, L. Hartog, K. Bachler |
40. | LMGT3 | #33 TF Sport | B. Keating, J. Edgar, D. Juncadella |
41. | LMGT3 | #57 Kessel Racing | T. Kimura, D. Serra, C. Stevenson |
42. | LMGT3 | #77 Proton Competition | B. Sousa, B. Tuck, B. Barker |
43. | LMGT3 | #13 AWA | O. Fidani, L. Kern, M. Bell |
44. | LMGT3 | #150 Richard Mille AF Corse | C. Toledo, L. Wadoux, R. Agostini |
45. | LMGT3 | #61 Iron Lynx | M. Berry, L. Hodenius, M. Martin |
46. | LMGT3 | #10 Racing Spirit of LeMan | D. Deboer, E. Barrichello, V. Hasse-Clot |
47. | LMGT3 | #193 Ziggo Tempesta Racing | J. Hui, C. Froggatt, E. Cheever III |
48. | LMGT3 | #63 Iron Lynx | S. Grove, B. Grove, L. Stolz |
49. | LMGT3 | #85 Iron Dames | C. Martin, R. Frey, S. Bovy |
50. | LMGT3 | #59 United Autosports | J. Cottingham, S. Baud, G. Saucy |
Kiesett: | |||
LMP2 | #28 IDEC Sport | R. Lafarge, J, Van Uitert, S. Alvarez | |
LMGT3 | #78 Akkodis ASP Team | A. Robin, F. Gerhsitz, J. Hawksworth | |
Hypercar | #311 Cadillac Whelan | J. Aitken, F. Drugovich, F. Vesti | |
LMP2 | #18 IDEC Sport | J. Chadwick, M, Jaubert, A. Lotterer | |
LMGT3 | #54 Vista AF Corse | T. Flohr, F. Castellacci, D. Rigon | |
Hypercar | #101 Cadillac Wayne Taylor Racing | J. Taylor, R. Taylor, F. Albuquerque | |
LMP2 | #24 Nielsen Racing | N. Rao, C. Bolukbasi, C. Braun | |
LMGT3 | #31 The Bend Team WRT | Y. Shahin, T. Boguslavskiy, A. Farfus | |
LMGT3 | #46 Team WRT | A. Al Harthy, V. Rossi, K. Van der Linde | |
LMGT3 | #95 United Autosports | D. Leung, S. Gelael, M. Sato | |
LMGT3 | #60 Iron Lynx | A. Gilbert, L. Hanafin, F, Rueda | |
LMGT3 | #88 Proton Competition | S. Gattuso, G. Levorato, D. Olsen |