Megkezdődött a pályán a Formula-1-es Belga Nagydíj a két szabadedzéssel. A kora délutáni első tréningen Max Verstappen komoly előnnyel zárt az élen, megelőzve Oscar Piastrit és a Williamsszel meglepetésre harmadik Alexander Albont – beszámoló és végeredmény ide kattintva.
A második szabadedzésen aztán már a McLaren ragadta magához a kezdeményezést: Lando Norris volt a leggyorsabb, bő két tizeddel megelőzve csapattársát, Oscar Piastrit, aki két ezreddel múlta felül Verstappent – az összefoglaló és az eredménylista itt található.
A hétvége esélyeit jelentősen befolyásolta, hogy immáron hivatalossá vált, hogy Verstappen tíz rajthelyes büntetést fog kapni motorcsere miatt, így még ha pole-t is szerez, akkor is legfeljebb a 11. rajtkockába állhat majd fel. Nem ő lesz azonban az egyetlen hátrasorolt, Yuki Tsunoda Visa RB-jében ugyanis még több erőforráselemet kicseréltek, így ő a rajtrács legvégére állhat majd fel.
A McLarennél érzik is az esélyt Spában, de Zak Brown elnök-vezérigazgató jelezte: majd a nyári szünetben fognak csak arról egyeztetni, hogy alkalmaznak-e csapatsorrendet annak érdekében, hogy az egyéni címért folyó harcban maximalizálják az esélyeiket (miközben a konstruktőrire abszolút látnak esélyt). Norris és Piastri szerint egyébként még korai lenne ez – bővebben itt.
Norris amúgy az első helye ellenére is arról beszélt pénteken, hogy nem érezte túl komfortosan magát az MCL38-as volánjánál: úgy érzi, a beállításaik megvannak és működnek, de neki kell még összeraknia a dolgokat.
Verstappenék az említett rajtbüntetés utáni felzárkózást illetően kevésbé optimisták, mint az előző két évben a 14. és 6. helyekről aratott győzelmek alkalmával – ráadásul a délutáni második gyakorlásra végrehajtott beállítás-változtatások sem feltétlenül jó irányba vitték az autót.
Hasonló volt a helyzet a Mercedesnél, ahol Lewis Hamilton „elég rossznak” nevezte a pénteket: az FP1-en túl kicsi hátsó szárnnyal és leszorítóerővel mentek, így szenvedtek a középső szektorban, késő délután viszont a módosítások azt eredményezték, hogy csaknem egy másodpercet buktak az egyenesekben – bővebben ide kattintva.
Ami egyébként a fejlesztéseket illeti: abból a Red Bull egy darabot sem hozott, az üldözőik közül a McLaren és a Ferrari csak pályaspecifikus újításokkal érkezett Spába, a Mercedes viszont egy jelentősebb csomaggal igyekszik még inkább felvenni a kesztyűt – a részletek itt olvashatók.
Mi történt a pályán kívül az F1-ben?
Természetesen a pályán kívül is zajlottak az események Spa-Francorchamps-ban. Mindenekelőtt az Alpine állt a középpontban, hiszen az enstone-i istálló megerősítette azt, amiről már tegnap értesültünk: Bruno Famin távozik a csapatfőnöki posztról augusztus végén.
Famin a pénteki sajtótájékoztatón gyakorlatilag azt is megerősítette, hogy megszűnik a Renault F1-es motorprojektje és ügyfélcsapattá fog válni rövidesen az Alpine – minderről bővebben itt írtunk.
A Sauber csapatképviselője, Alessandro Alunni Bravi eközben arról beszélt, hogy az F1-be készülő Audi „sebességet szeretne váltani” Mattia Binotto néhány nappal ezelőtti kinevezésével, de azt is tudja, hogy ezzel az ő pozíciója is majd változhat.
Mi történt az F1-en kívül?
A Formula-2-ben és a Formula-3-ban már időmérő edzéseket rendeztek pénteken Belgiumban: az F2-ben a bajnoki összetett második helyezettje, Paul Aron zsebelte be a rajtelsőséget, míg az F3-ban Callum Voisin szerezte meg a pole-pozíciót.
Végül pedig egy kis MotoGP: a Honda bejelentette, hogy kétéves szerződéshosszabbítást írtak alá Joan Mirrel, így a 2020-as világbajnok 2026 végéig náluk versenyez, jövőre pedig változatlan lesz a gyári alakulat felállása.