2014-től kezdve éveken át a Mercedes-motorral szerelt autók végeztek a rangsor elején, legtöbbször a Force Indiák állították be úgy autójukat, hogy az egyébként is bivalyerős német erőforrás a lehető legnagyobb végsebességet legyen képes elérni. Tavaly megtört a hegemónia, a Ferrarik ugyanis komolyat léptek előre motorerő tekintetében és többnyire az egyik olasz motort találtuk a lista első helyén.
Az idei évre annyira kiegyenlítődtek az erőviszonyok a végsebességek terén, hogy megfelelő beállítással bármelyik erőforrással megszerezhető a legjobb csúcssebesség dicsősége, igaz, önmagában pont nem jár érte. Már nem annyira a nyers motorerőn, hanem az erőforrás kalibrálásán, illetve az aerodinamikai beállításokon múlik, ki hol végez a listán. Éppen ezek miatt is dicsérte a Honda-motort Dr Helmut Marko, a Red Bull főtanácsadója is.
A látványon kívül különösebb értéke nincs (azon a bizonyítékon kívül, hogy az adott motor valóban nem lehet gyenge) az időmérő edzésen elért legmagasabb sebességnek, mivel elég gyakori, hogy az alacsonyabb végsebesség, de jobb kanyarodási képesség többet jelent összességében.
Nagyjából ez rajzolódott ki Hockenheimben is, ahol relatíve nagy fölénnyel végzett az első helyen egy Toro Rosso-Honda, Alexander Albonnal, őt két Ferrari követi, de egy Mercedes és egy Renault is bekerült a legjobb hat közé. Két-három évvel ezelőtt akármilyen aerodinamikai beállítást választhattak volna, a Honda és a Renault biztosan nem kerülhetett volna az élre, azóta viszont láthatóan felzárkózott a japán és a francia gyártó is.
Sebastian Vettel eredményét nem tekinthetjük mérvadónak, mivel már a Q1-ben elromlott az autója, így mért kör nélkül zárta a kvalifikációt. Kicsit viccesen néz ki, hogy a lista legalján Lewis Hamiltont, Max Verstappent és Valtteri Bottast találjuk, éppen ez a három versenyző végzett az időmérő edzésen az első három helyen, tehát összességében a csúcssebesség nem sokat jelentett. A Honda és Hamilton Mercedese között közel 18 kilométer/órás különbséget regisztráltak a mérési ponton, ez másfél-két éve valószínűleg fordítva lett volna.
A Q3-ba jutott pilóták közül csak Kimi Raikkönen, Romain Grosjean és Nico Hülkenberg került a legjobb tizenegy közé a csúcssebességi listán, a legjobb négyből senki, igaz, Albon mögött igen szorosan alakult a többiek eredménye. Bár a futamgyőzelmet végül az utolsóelőttiként jegyzett Verstappen szerezte meg. Amikor viszont igazán szüksége volt a végsebességre, így is simán tudott előzni.