Mercedes vs. Ferrari a vb-ezüstért
Talán a legfontosabb nyitott kérdés, hogy kié lesz a konstruktőri világbajnokság második helye a Red Bull mögött. A szezon nagy részében a Mercedes birtokolta ezt a pozíciót, s bár még néhány futammal ezelőtt is erős teljesítményeket tettek le az asztalra mindenekelőtt Lewis Hamilton révén, a Ferrari mégis felzárkózott rájuk az ősz során.
A többek között Monzában, Szingapúrban és legutóbb Las Vegasban is kifejezetten erős formát mutató Scuderia lemaradása így már csupán négy pont az Ezüst Nyilak mögött. Ahogy azt Frederik Vasseur is elmondta, a lendület mellettük szól, ráadásul érzésük szerint a gumikezelésben is előreléptek. A Mercedes viszont rendre vissza szokott vágni egy kudarc után – úgyhogy izgalmas harcra van kilátás a két élgárda között Abu Dhabiban az ezüstéremért.
McLaren vs. Aston Martin a konstruktőri negyedik helyért
Míg a Mercedes és a Ferrari csatájában egy ideje már érezhető volt a tendencia, hogy a maranellóiak erősödtek riválisukhoz képest és közeledhetnek, a mögöttük zajló küzdelemben némileg váratlanul állt be fordulat. A szezon során az eleinte olykor második erőnek is tűnő Aston Martin lemaradt a fejlesztési versenyben, a McLaren pedig a legnagyobbat ugrotta előre, futószalagon szállították a dobogókat. Ezután ért sokakat váratlanul Fernando Alonso interlagosi dobogója és a McLaren Las Vegas-i kínlódása, aminek köszönhetően hirtelen ismét csak 11 egység lett a wokingiak fórja.
Az esélyek azért mindenképp a McLaren mellett szólnak, valószínű, hogy a múlt hétvégi küszködés csak egyszeri kisiklás volt részükről, míg az Aston Martin feltámadása még korántsem biztos, hogy szintén nem csak pálya- és körülményspecifikus jelenség. Ha viszont esélyt akar magának a silverstone-i alakulat, akkor szüksége lesz arra is, hogy az előző két hétvégéhez hasonlóan ne csak Alonso, hanem a formáját nagyjából meglelő Lance Stroll is erős pontokat gyűjtsön vasárnap.
Ki lesz a sereghajtók legjobbja?
Sokan talán csak legyintenek a konstruktőri vb-tabella hetedik helyéért zajló versenyfutásra, holott az érintett csapatok számára élet-halál kérdés a végső helyezés, hiszen súlyos dollármilliók múlnak rajta. Jelenleg a Williams van lépéselőnyben, de nem dőlhet hátra, mivel a grove-i gárda csupán hét ponttal előzi a Las Vegas-i kisiklást leszámítva a szezon utolsó negyedében erőre kapó AlphaTaurit, amely egy erős kettős pontszerzéssel még elkaphatja Alexander Albonékat, ahogy attól a brit-thai tart is.
Ellenben az Alfa Romeo és a Haas esélyei már mérsékeltek a hetedik helyre, hiszen előbbi lemaradása 12, utóbbié pedig 16 pont, azaz kiugró eredményre lenne szükségük a Williams utoléréséhez – az amerikaiaknak konkrétan több pontot kellene gyűjteniük Abu Dhabiban, mint eddig a komplett idény során! Az viszont nem kizárt, hogy egymással még összecsaphatnak az utolsó pozíció elkerüléséért, ha a Haas a szokottnál erősebb formát mutatna.
Négyes versenyfutás a negyedik helyért
Az egyéni világbajnokságban az első három hely sorsa már eldőlt: az ismét világbajnok Max Verstappen mögött Sergio Perez és Lewis Hamilton is bebiztosította a második és harmadik helyezését. Ellenben a negyedik helyezésért még tulajdonképpen négy pilóta is versenyben van – ketten ráadásul pontazonossággal vágnak neki a mindent eldöntő utolsó futamnak!
Ők ketten pedig a spanyolok, a Red Bullokon kívüli egyetlen győzelmet jegyző Carlos Sainz, valamint Alonso: mindketten 200-200 pontot gyűjtöttek össze. Ha viszont a McLaren visszatalál a Vegas előtti formájához, könnyen lehet, hogy a tőlük öt pontra lévő Norris a negyedik helyezés favoritja: egy „szokásos” második hellyel már akkor is megelőzné Sainzt és Alonsót, ha egyikük sem végez a dobogón. Rajtuk kívül pedig a 188 pontos Charles Leclerc esélyeit sem lehet kizárni, bár a monacói előretöréséhez vélhetően a saját erős eredménye mellett szüksége van a másik trió gyengélkedésére is.
Szingapúr marad-e a Red Bull egyetlen kisiklása?
De úgy is feltehetnénk a kérdést, hogy pontosan milyen számok szerepelnek majd az energiaitalosok és Verstappen nevei mellett a 2023-ban már megdöntött rekordjaik mellett. Hiszen a Red Bull és a holland is már az egy szezonban aratott legtöbb győzelem (20-szor nyert a csapat, ebből 18-szor Verstappen) csúcsának birtokosa, de ezeket a számokat még tovább növelhetik.
Ráadásul ha a bikák valamelyik versenyzője nyer, akkor a McLaren 1988-as tarolása óta először fordulhatna elő, hogy egy csapat csupán egy nagydíjat nem húz be az adott idényben. Az előzetes esélyek egyértelműen mellettük szólnak, hiszen azon túl, hogy a korábban a Mercedest is megtréfáló Szingapúr mellett eddig az összes pályán ütőképesnek tűnt az RB19-es, Abu Dhabi különösen sikeres helyszínüknek számít, hiszen Verstappen már a 2020-as szezonzárót is megnyerte, s azóta veretlen is ezen a pályán, hiába alakítottak némileg a nyomvonalon 2021-re.
Az F1-es Abu Dhabi Nagydíj teljes menetrendje ide kattintva böngészhető.