F1Stat rovatunk soron következő cikkében rendhagyó módon a nyári szünet előtti két versenyhétvége legérdekesebb statisztikáit együtt tekintjük át.
Győztesek
Oscar Piastri karrierje első futamgyőzelmével a sportág történetének 115. győztese lett, egyúttal Brabham, Jones, Webber és Ricciardo után az ötödik ausztrál, valamint Damon Hill, Alonso, Button, Kovalainen és Ocon után a hatodik versenyző, aki Magyarországon éri el első sikerét.
Piastri lett az első F1-es futamgyőztes, aki a 21. században született – egyetlen volt Luigi Fagioli személyében, aki a 19. században született, mindenki más a 20.-ban.
Piastri győzelmével már a 7. különböző versenyző ünnepelhetett idén, a négy nagycsapat pilótái közül csak Sergio Perez nem tudott győzni. Ilyen sok különböző győztesre utoljára 2012-ben volt példa, s összesen hétszer győztek ennél többen egy szezonban – köztük az említett, 8 győztest hozó 2012-es szezonban.
A 2003-as Magyar Nagydíjon és a 2004-es Monacói Nagydíjon első győzelmét szerző Alonso és Trulli óta először fordult elő, hogy két egymás után „felavatott” új futamgyőztes csapattársakként éri el ezt a sikert.
A McLaren a 2012-es szezonzáró óta először szerzett rajtelsőséget és győzelmet is egyazon hétvégén, összességében pedig ez volt a 12. magyarországi győzelmük – az első 2012 óta.
Spában George Russell lett az F1 történetében a hatodik, illetve Michael Schumacher (1994) óta az első versenyző, akit kizárnak egy futam megnyerését követően.
A győzelmet megöröklő Lewis Hamilton karrierje 105. sikerével Max Verstappen után a második pilóta lett, aki egynél több futamot tudott nyerni idén.
A 0,647 másodperces különbség az 1. és a 2. helyezett között a legszorosabb volt a Belga Nagydíjak történetében.
Dobogósok
A McLaren a 2021-es Olasz Nagydíj óta első, a 2010-es Kanadai Nagydíj óta pedig második kettős győzelmét aratta Magyarországon Lando Norris második helyének köszönhetően, aki már 12. alkalommal zár ebben a pozícióban.
Lewis Hamilton Magyarországon karrierje 200. dobogóját szerezte, s természetesen az első versenyző lett, aki elérte ezt az álomhatárt. Mivel Spában is a pódiumra állhatott, a 2022-es szezonhajrá óta először sikerült ez neki zsinórban háromszor.
A Hungaroringen az F1 történetében 17. alkalommal fordult elő, hogy az első három helyezett Mercedes-motoros autóval versenyzett – egy rövid ideig úgy tűnt, hogy Belgiumban is megismétlődhet ez…
A Spában végül második helyen záró Oscar Piastri karrierje során negyedszer végzett a második helyen – csak két pozíció van, melyen legalább ennyiszer zárt futamot: negyedik és nyolcadik egyaránt ötször lett.
Miközben Charles Leclerc a győzelmek tekintetében „csak” a 9. a Ferrari történetében, a rajtelsőségeket illetően Schumacher után a második, a pódiumokat tekintve pedig beérte Felipe Massát a csapatrangsor 6. helyén.
Leclerc és Sainz pontjainak köszönhetően a Ferrari lett az első csapat az F1 történetében, akik átlépték a 10000 megszerzett pontot.
Az F1 történetében harmadszor fordult elő, hogy a harmadik helyről induló versenyző nyer, az élről induló harmadik lesz, miközben a második helyre az ötödik rajtpozícióból ér oda valaki. Az első az 1961-es Német, a második a 2008-as Monacói Nagydíjon történt – melyet szintén Lewis Hamilton nyert meg.
A többiek
A Kínai Nagydíj óta a Magyar Nagydíj volt az első, ahol Leclerc javítani tudott a rajtpozícióján.
A 2009-es óta ez volt az első Magyar Nagydíj, melyen Fernando Alonso elindult, de nem szerzett pontot.
Kevin Magnussen kilencedik Magyar Nagydíján is célba ért – ilyen sok versenyt csak Ralf Schumacher teljesített kiesés nélkül a Hungaroringen.
A Hungaroringen 18. helyen befutó Esteban Ocon újoncéve óta nem zárt versenyt ennyire rossz helyen (2016-ban Mexikóban 21. lett a Manorral), míg a 19.-ként végző Zhou karrierje leggyengébb futameredményét jegyezte.
A Belga Nagydíj volt sorozatban a negyedik verseny, melyet Max Verstappen nem nyert meg, 2020 óta ez a versenyző és csapata leghosszabb nyeretlen sorozata.
Lehet, hogy a győzelmek, sőt a dobogók mostanában elmaradoznak, de a Red Bull sorozatban 57 pontszerzésnél jár, mely az ötödik leghosszabb széria az F1 történetében. Jelenleg a McLarenél a második leghosszabb 28-cal.
A Spában ötödikként befutó Lando Norris először nem fért be a legjobb négybe a Japán Nagydíj óta – leszámítva persze a kieséssel záruló Osztrák Nagydíjat.
Carlos Sainz Spában már karrierje során 25. alkalommal végzett a 6. helyen, ami Felipe Massa (27) után a második legtöbb, míg Sergio Perez 29. alkalommal lett 7., ami a legtöbb az F1 történetében.
Esteban Ocon sorozatban hetedik alkalommal szerzett pontot Spában, egyúttal kilencedik helye a legjobb eredménye volt a tavaly Las Vegasban elért negyedik helyezés óta. Csapattársa, a 13. helyen célba érő Gasly továbbra is minden Belga Nagydíjon pontot szerzett – ám ez volt az eddigi legrosszabb itteni eredménye, s először rontott helyet a rajtpozíciójához képest.
Kevin Magnussen Spában a szezonnyitó óta először ért célba jobb pozícióban csapattársánál, Nico Hülkenbergnél.
Az időmérők
Lando Norris Magyarországon karrierje harmadik rajtelsőségét szerezte meg, a Hungaroring történetének harmadik legszorosabb időmérőjén. Norris a 67. versenyző az F1 történetében, aki legalább három pole-pozíciót ért el.
Norris mind a hat magyarországi időmérőjén megelőzte aktuális csapattársát, ezúttal csak egy hellyel – Oscar Piastri második helyével a McLaren a 2012-es szezonzáró óta először sajátította ki az első rajtsort.
A két McLaren-pilóta, valamint Max Verstappen minden eddigi magyarországi időmérőjén a Q3-ba jutott – persze ez Piastri esetében mindössze két alkalmat jelent. Valtteri Bottas ezzel szemben bemutatkozó éve, 2013 óta először nem jutott be a Q3-ba.
Sergio Perez Magyarországon a megelőző hat verseny alatt negyedszer esett ki a Q1-ben, a Red Bull-lal pedig először fordult elő ilyesmi a Hungaroringen. A mexikói az elmúlt 11 évben csak egyszer előzte meg csapattársát a Magyar Nagydíj időmérőjén.
George Russell a tavalyi és az idei Magyar Nagydíj között minden alkalommal az első tízből rajtolt, Magyarországon viszont 2023-ban és 2024-ben is elbúcsúzott a Q1-ben.
Belgiumban Max Verstappen sorozatban negyedszer volt a leggyorsabb az időmérőn, de egyszer sem rajtolhatott el az első rajtkockából, ugyanis 2021-ben nem volt állórajt, az elmúlt három évben pedig rajtbüntetés miatt hátrasorolták.
A hollandtól Charles Leclerc örökölte meg a pole-t, aki karrierje 25. rajtelsőségével beérte Niki Laudát és Nelson Piquet-t az örökranglista 12. helyén. A 25-ből mindössze 20-at nyert meg, azaz a pole-jai 80 százalékát nem tudta győzelemre váltani, a 6-nál több pole-lal rendelkező versenyzők közül csak Coulthard (83,3%) és Arnoux (88,9%) esetlben rosszabb ez az arány.
Mivel Leclerc nem nyert, sorozatban hatodszor nem tudott győzni a pole-pozíciót szerző pilóta, amire 2010 eleje óta nem volt példa.
Daniel Ricciardo Magyarországon és Belgiumban is megelőzte csapattársát az időmérőn – zsinórban kétszer erre 2021 őszén volt képes.
A Haas Spában a 2023-as Monacói Nagydíj óta első kettős Q1-es kiesését szenvedte el – az idei Monacói Nagydíjon büntetés miatt kerültek a rajtrács végére.
Zhou Spában a szezon során hetedszer érte el az időmérő edzésen az utolsó helyet.
Belgiumban senki nem esett ki háromnál többször a Q1-ben, most Hülkenberg, Magnussen és Tsunoda is beérte Alonso, Ricciardo, Kvjat és Ericsson „rekordját”.