DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. október 30. szerda
Formula+

F1Stat: A hajrá mindent felforgatott

Megszakadt a Mercedes rossz sorozata, Hülkenberg és a Haas remekelt, Hamilton 300. alkalommal szerzett pontot, már csak Piastri hibátlan idén – spielbergi F1-es statisztikák.

George Russell karrierje második győzelmét szerezte, ezzel kiiratkozott az egyszeres futamgyőztesek 26 tagú táborából (akik közül kilencen az Indy 500-on szerezték sikerüket) és az F1 történetében 79. pilótaként jutott el két sikerig.

russell-austria-1



Russell mindössze nyolc körön át vezette a versenyt győzelme előtt, ami a legkevesebb, amit a győztes az élen töltött Max Verstappen 2022-es dzsiddai sikere óta – és a tavalyelőtti Magyar Nagydíj óta először történt meg, hogy nem az nyert, aki a legtöbb körön át vezetett a futamon.

Russell győzelme megszakította a Mercedes második leghosszabb győzelem nélküli sorozatát az F1-ben, mely 1 éven, 7 hónapon és 17 napon át tartott. A leghosszabb ennél mintegy 55 évvel volt hosszabb 1955 és 2012 között.

A Mercedes Russell (és a csapat) előző futamgyőzelme, a 2022-es interlagosi hétvége óta először szerezte a legtöbb pontot egy F1-es hétvégén.

russell-austria-5

Oscar Piastri karrierje legjobb eredményét állította be a második hellyel, a McLaren 2003 óta először végzett az első kettő között Ausztriában, míg Carlos Sainz először zárt az első négy között a Red Bull Ringen – annak ellenére, hogy egyetlen más pályán sem versenyzett annyiszor, mint itt.

A 2011-es Német és a 2014-es Magyar Nagydíj után ez volt a harmadik verseny az F1 történetében, melyen egy brit, egy ausztrál és egy spanyol pilóta osztozik a dobogón – a brit Hamilton, a spanyol Alonso, míg az ausztrál Webber, illetve Ricciardo volt az előző két esetben.

A 2015-ös Magyar Nagydíj után másodszor fordult elő az F1 történetében, hogy a 3. helyről induló pilóta nyer, a 7. helyről rajtoló lesz a második, míg a dobogó alsó fokára a negyedik pozícióból startoló versenyző ér fel.

piastri-austria

Ezzel együtt a 2021-es bakui futam óta először fordul elő, hogy az első rajtsorból induló pilóták egyike sem áll dobogóra, akkor Leclerc negyedik lett, Hamilton pedig hajrábéli hibája után pedig pontot sem szerzett.

Ha már Hamilton, a hétszeres világbajnok immár 300. versenyhétvégéjén szerzett pontot, ellenben csak a 299. nagydíjon, tavaly Katarban ugyanis csak a sprinten növelte egységeinek számát.

Max Verstappen karrierje során 40. alkalommal indulhatott az élről, ötödikként éri el ezt a határt, időrendben Senna, Schumacher, Hamilton és Vettel után.

verstappen-austria-pole

A Red Bull Ring az első pálya, ahol a holland eljutott öt rajtelsőségig, s összességében ő a hatodik versenyző Fangio, Senna, Schumacher, Hamilton és Vettel után, akik egy pályán ötször is az élről indulhatnak.

Hülkenberg hatodik helyével a 2019-es Olasz Nagydíj óta legjobb eredményét érte el, míg a Haas a 2019-es idénynyitó óta csak kétszer, a 2022-es idénynyitón és az azévi Osztrák Nagydíjon zárt az első hat között.

A Haas utoljára 2022-ben ugyanitt végzett mindkét autójával a legjobb nyolc között, ahogy Magnussen is először zárt az első nyolcban a tavalyelőtti spielbergi futam óta.

hulkenberg-austria-2024

Daniel Ricciardo karrierje 250. nagydíján állt rajthoz, az F1 történetében 12. versenyzőként éri el ezt a számot. A jelenlegi mezőnyből Alonso, Hamilton és Perez után ő a negyedik, legközelebb Valtteri Bottas érheti el a bűvös határt, de csak akkor, ha 2025-re is szerződést kap, míg Nico Hülkenberg a következő szezon végére juthat el idáig.

A Q3-ról 15 ezreddel lemaradó Ricciardo első mclarenes szezonja, 2021 óta először tudta legyőzni aktuális csapattársát két egymás utáni időmérő edzésen.

Pierre Gasly sorozatban negyedszer szerzett pontot, ilyesmire utoljára három évvel ezelőtt, a 2021-es imolai és francia hétvége között volt példa, amikor az AlphaTauri színeiben zsinórban hatszor zárt az első tízben.

gasly-austria

Utoljára 1999-ben fordult elő, hogy egy Ferrari-pilóta célba ért Ausztriában, de nem szerzett pontot – akkor Mika Salo kilencedik, most Charles Leclerc 11. lett.

A Sauber újabb kettős Q1-es kiesést könyvelhetett el az elmúlt hat futamból immár ötödször – az időmérőt 20.-ként záró Zhou idén már hetedszer lett utolsó a kvalifikáción.

Ausztriában egyébként sem megy nekik túl jól: sorozatban hatodik itteni futamukon maradtak pont nélkül, utoljára a 2020-as szezonnyitón Antonio Giovinazzi zárt az első tíz között a hinwiliek színeiben.

sauber-austria

Fernando Alonso karrierje során először lett 18., ezzel az 1. és a 19. hely között már minden pozícióban befejezett legalább egy F1-es nagydíjat.

Lando Norris karrierje során először kvalifikálta magát egymás után két futamon az első sorba.

Norris és egyúttal a McLaren idei első kiesését könyvelhette el, s a futam utolsó körei voltak a csapat idei első nem teljesített versenykörei. Ezzel véget ért a brit 11 futamos pontszerző sorozata, a jelenlegi leghosszabb Verstappené, Hamiltoné és Russellé, akik utoljára Melbourne-ben nulláztak.

norris-austria-defekt-dppi

A legtöbb teljesített versenykör ezzel Oscar Piastrié idén, aki egyedüliként futotta le mind a 679 kört, mögötte Russell a második 677-tel, majd jön Alonso 674-gyel és Norris 672-vel – a spanyol egyébként egyszer sem esett ki Russell-lel és Norisszal ellentétben. A legkevesebb kör a minden futamon rajthoz álló versenyzők közül Perezé 582-vel.

A háromszakaszos időmérő 2006-os bevezetése óta soha nem volt ilyen kicsi, 798 ezred a különbség a Q1 első és utolsó helyezettje között.

Sprintes statisztikák

Max Verstappen tizedik alkalommal tudott sprintet nyerni, ezzel az eddigi F1-es sprintek kétharmadán övé lett az elsőség. Rajta kívül csak Valtteri Bottas tudott egynél több sprintet megnyerni. Kettőt.

A rajtelsőségeknél is hasonlóan nagy a holland fölénye, nyolcnál jár 15 nekifutásból, ezen a téren Norris áll hozzá a legközelebb. Kettővel.

mclaren-austria-2

Miközben a nagydíjakon egyelőre jelentősen elmarad tőle az eredményességet tekintve, Oscar Piastrinak ugyanúgy három sprintdobogója van, mint Lando Norrisnak – a sprintenként pontátlagot tekintve pedig az ötödik legjobb az ausztrál Verstappen, Sainz, Perez és Leclerc után.

A spielbergi kettős dobogóval a McLaren megközelítette a Ferrarit és a Mercedest ezen a téren: a Red Bull 20, a Ferrari 9, a Mercedes 8, a McLaren pedig 7 dobogót szerzett egyelőre a „kisdíjakon”, rajtuk kívül az Alpine-nak sikerült még egyet behúznia.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: