Ha imádod a MotoGP-t és nem szeretnél semmiről lemaradni, akkor csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz, ahol még több hírről és információról számolunk be a MotoGP és egyéb motoros bajnokságok kapcsán!
Teljesítette az első előszezoni kollektív tesztet a MotoGP mezőnye Sepangban, ahol három napon át köröztek a versenyzők (leszámítva Franco Morbidellit és Raul Fernandezt, akik bukások miatt voltak kénytelen részben vagy egészben kihagyni a gyakorlást). Természetesen egyetlen tesztből nem érdemes messzemenő következtetéseket levonni az előttünk álló 2024-es szezonra, de azért kirajzolódott néhány trend Malajziában.
Mindenki retteghet a GP24-es Ducatitól
Az nem kérdés, hogy kik zárhatták a legelégedettebben a háromnapos tesztet: a friss, 2024-es Ducatit használó motorosok zártak az élen mindhárom alkalommal, az összesített eredménylistán pedig az első három pozíciót sajátította ki a Francesco Bagnaia, Jorge Martin, Enea Bastianini trió (a negyedik versenyző, aki idén GP24-es Desmosedicivel fog menni, a múlt heti esése miatt hiányzó Franco Morbidelli).
Ráadásul ami igazán fenyegető lehet a riválisok számára, hogy a regnáló világbajnok Bagnaia szerint még csak nem is aknázták ki teljesen a motorban rejlő potenciált, és így is könnyedén jöttek mindenkitől a nem hivatalos rekordot jelentő 1:56-os köridők az utolsó napon.
És itt Bagnaia mellett a „mindenkitől” szón is hangsúly van. Úgy fest, a címvédő gyári csapattársa, Bastianini a tavalyi sérüléssel és küszködéssel teli évad után újra megtalálta a Bestia-üzemmódot. „Valósággal a fellegekben jár, ez újra a 2022-es Bastianini” – lelkendezett Davide Tardozzi Ducati-főnök. Persze azért apró lábjegyzetként jegyezzük meg, hogy Malajzia volt az egyetlen pálya tavaly, ahol Bastianini igazán jó teljesítményt nyújtott, sőt nyert is, szóval a végkövetkeztetéssel várjuk meg Katart.
A Pramackal tavaly vb-ezüstig jutó Martin esetén nem a tempó kapcsán lehettek kérdőjelek a teszt során, hanem a Ducati egyik leginkább beharangozott újítása, az új aerodinamikai burkolat kapcsán, szerdán ugyanis még a spanyolnak nem ízlett a fejlesztés.
„Volt egy kis fejfájásom emiatt, mert láttam, hogy Peccónak és Eneának tetszik, nekem viszont nem. Furcsa volt, mert általában azonosak a visszajelzéseink. De ma egyből versenyképesnek éreztem magam vele reggel, aztán egymás után össze is vetettem őket, és jobbnak éreztem az újat” – összegzett a The Race által idézett Martin, aki valóban az új aeróval futotta a második helyet érő körét.
Gigi Dall’Ignáék már hetekkel ezelőtt jelezték, hogy idén nagyobb lehet a különbség az előző évi és a legfrissebb technika között – s ha azt nézzük, mennyire könnyedén jöttek az eredmények a még nem kiforrott motorral, ez valóban aggasztó lehet a többiek szempontjából.
Mi a helyzet Marquezzel?
Valószínűleg ismét Marc Marquezre irányult a legnagyobb figyelem, ám a november végi valenciai teszttel ellentétben Malajziában nem villogott, sokkal visszafogottabban teljesített a Gresini új szerzeménye. Ez persze több tényezőnek köszönhető: a nyolcszoros világbajnok maga is elmondta, hogy Sepang egyfajta mumuspályája, a keddi első napot szinte teljes egészében bukta a sorozatos műszaki hibák okán, szerdán pedig beismerte, hogy még mindig „túl hondásan” ül az előző évi verziójú Ducatin.
Ezek után csütörtökön már jött egy hatodik helyezést érő időt az idősebb Marquez, ami már biztatóbb volt, de azért a 31 éves versenyző továbbra is arról beszélt, hogy egyelőre nincs a többi márkatárs szintjén: „Állítottunk néhány dolgot a motoron, és én is változtattam a motorozási stílusomon. A csapat is elkezdett jobban megérteni engem, és az időmérős próbálkozás jobban is sikerült. De még így is fél másodpercre vagyunk az éllovasoktól, akik rendkívül gyorsak egy körön” – fogalmazott Marquez a Motorsport.com hasábjain.
Malajziában egyelőre a fiatalabb Marquez, Alex gyorsabb volt – ő végzett a három GP24-es ducatis mögött negyedikként –, de az öcs is kihangsúlyozta: „túl közel” van már most a bátyja, így semmi szükség arra, hogy tanácsokkal lássa el.
Jó lóra tehetett a VR46
Ami a maradék két ducatist illeti: a teszt egyik meglepetése volt talán Fabio di Giannantonio szereplése. A 2023-as idény utolsó szakaszában formába lendülő, s a katari győzelmével gyakorlatilag a MotoGP-s karrierjét is megmentő olasz a jelek szerint gyorsan beilleszkedett az új, VR46-os közegbe. Nem is elsősorban az egykörös teljesítménye volt látványos, hanem amit a leginkább sprintszimulációnak betudható 9-10 körös etapon nyújtott csütörtökön, a MotoGP honlapjának összegzése szerint ugyanis az ő átlaga volt a legjobb a mezőnyben.
Pedig emlékezhetünk: anno Valentino Rossi csapata eleinte nem is számolt Di Giannantonióval a Repsol Hondához igazoló Luca Marini esetleges helyetteseként, csak a katari győzelme után nem hagyhatták figyelmen kívül a feljavuló produkcióját. Maga a motoros is elégedett volt: „Ha holnap lenne a verseny, nem lennénk rosszak” – értékelt Di Giannantonio.
Ezzel szemben a csapattárs Marco Bezzecchi, aki tavaly futamokat nyert és bronzérmes lett a világbajnoki összetettben, sokkal jobban küszködött. Az olasz érezhetően nem találta az összhangot a GP23-as Desmosedicivel, egyedüli ducatisként nem fért a top 8-ba, az egész mezőnyből egyedül ő nem gyorsult csütörtökön, többször is bukott a három nap során, és ő maga is elismerte, hogy egyelőre nem elégedett.
A KTM lehet a fő üldöző
Megszokhattuk már a KTM-ektől, hogy általában csendes tesztet teljesítenek, a vezérpilótaként tetszelgő Brad Binder például a keddi nyitónapon még ki sem próbálta a 2024-es motort, csupán a téli rozsda lesöprésére és a ritmus felvételére koncentrált. Aztán szerdán befurakodott az első háromba, végül pedig a csütörtöki záró órában ugrott előre a hetedik pozícióba.
Az osztrákok látványos gyorsulást produkáltak az előző évi sepangi teszthez képest, és mint arról írtunk, ők is igyekeznek felvenni a versenyt a Ducatival az aerodinamikai háború terén. Egyelőre viszont csak a saját elmondása szerint is bizakodó Binder villog a gyári csapatból, Jack Miller visszafogott időket produkált – neki még érezhetően fejlődnie kell, ha fel akarja venni a kesztyűt a dél-afrikai kollégájával.
Acosta tényleg nem viccel
Már csak azért is szüksége lesz erre Millernek, mert óriási fenyegetés leselkedik rá házon belül. Pedro Acostáról tudjuk már egy ideje, hogy az elmúlt évek legnagyobb reménysége – elvégre akárki azért nem lesz világbajnok újoncként a Moto3-ban és második évében a Moto2-ben –, de amit Sepangban láthattunk tőle, az alighanem a legoptimistább várakozásokat is felülmúlta.
Hozzá kell persze tenni, hogy újoncként a múlt heti háromnapos shakedownteszten is pályára gurulhatott a Gas Gas Tech3 spanyolja, azaz már jobban formába lendülhetett, mint a legtöbb riválisa, de az, hogy alig fél tizedmásodperccel maradt csak el Bindertől, ráadásul ő is a hivatalos körrekordon belül zárt, rendkívül biztató – ráadásként pedig még a sprintszimulációja is kifejezetten ígéretesnek tűnt. Nagyon gyors ütemben fejlődik Acosta, hosszú ideje nem kezdett ennyire erősen debütáns a MotoGP-ben, mint ő.
A parádéja különösen a csapattárs és másodéves Augusto Fernandezzel összevetve szembetűnő, hiszen a két évvel ezelőtti Moto2-es vb-győztes végig a mezőny hátsó traktusaiban szerepelt az eredménylistán. Ha azt mondtuk, hogy Miller aggódhat Acosta jelenléte miatt, ez a honfitársra még fokozottabban igaz.
Hol is áll az Aprilia?
Talán az Aprilia valós teljesítményét a legnehezebb belőni a maláj tesztet követően. Aleix Espargaro egyedüliként tudott befurakodni a Ducatik közé az eredménylista élmezőnyében, s maga a spanyol is hangsúlyozta, hogy a 2024-es csomagban sokkal több potenciál rejlik, mint az elődjében, s az új aerodinamikai csomag – amelyről szintén hosszan írtunk a minap – is fekszik neki.
Sőt az erős sprintszimulációs időket még jobb fényben tünteti fel, hogy a jelek szerint ő volt az egyetlen, aki használt abroncsokon teljesítette a hosszabb etapot – amelyekről egyébként általánosságban elmondható volt, hogy több másodperccel gyorsabbak voltak, mint a tavaly novemberi nagydíjhétvégén.
Kérdőjelek azonban így is akadnak bőven az RS-GP kapcsán. A melegedési problémák, amelyek főként épp értelemszerűen a forró égövi távol-keleti futamokon kínozták a noalei gyártó versenyzőit, nem feltétlenül oldódtak meg, a középső fordulatszám-tartományokban még hiányzik némi nyomaték a motorból, és abban Espargaro és az Aprilia-menedzser Massimo Rivola is egyetértett a teszt végén, hogy még nem állnak készen arra, hogy a vb-címért harcoljanak a Ducatikkal.
Ráadásul egyelőre csak Espargaro mutatott biztató időket az Apriliával. A teszteken rendre villogó Maverick Vinales sehol nem volt, ahogy az immár Davide Brivio által vezetett Trackhouse Racingnél szereplő Miguel Oliveira sem, azaz egyelőre a 2024-es motor csak Espargaro kezei között működik igazán (Fernandez pedig az említett keddi balesete okán nem mehetett túl sokat a 2023-as verzióval).
A Honda javulhatott a legtöbbet, de…
Rátérve a két japán gyártóra, amelyek egyaránt a legtöbb kedvezményt jelentő D kategóriában vágnak neki a 2024-es évadnak az új rendszerben – ez több tesztlehetőséget, évközi motorblokkfejlesztést jelent többek között –, az összesített eredménylistán végül egy hajszállal a Honda végzett előrébb, hiszen Joan Mir befért az első tízbe is.
Az új RC213V egyértelműen jobb, mint a tavalyi változat, Mir nem véletlenül volt bizakodó: „A realitás az, hogy sokkal gyorsabbak voltunk, mint előző évben. Elégedettnek kell lennünk, hiszen javultunk” – mondta el a 2020-as világbajnok, aki további előrelépésre számít másfél hét múlva Katarban.
Azért persze nem fenékig tejfel a helyzet a Hondánál, hiszen mint arra Mir maga is rámutatott: egyetlen teszt nem elegendő a problémahegyek megoldására. Az új Repsol-szerzemény, Marini pedig szerdán el is mondta, hogy mindenekelőtt a hosszabb etapon, használt gumikon érezhető a tapadás- és teljesítményvesztés a Hondával. „Üdv a világunkban” – kommentálta az olasz visszajelzéseit a csapattárs Mir. Azaz úgy fest, egy körön meg lehet villanni a Hondával, a versenytáv viszont már más tészta.
Csak egyik gyengeségén javított a Yamaha
Könnyen lehet, hogy a másik japán óriásnál viszont pont ellentétes a helyzet, mint a Hondánál. Szerdán kisebb meglepetést keltett, hogy Fabio Quartararo a legjobbak között szerepelt a végsebességek toplistáján, hiszen évek óta az egyik leglassabb technikának számít az egyenesekben a YZR-M1-es. Többek között ennek volt köszönhető, hogy a rossz rajthelyekről nehéz volt a felzárkózás a yamahások számára – ezen a téren talán előreléptek a hangvillások.
Viszont a rossz rajthelyek kiváltó okát a jelek szerint nem tudták megoldani: Quartararo szerint továbbra is az egykörös tempó hiányzik a legjobban. „Örültem, amikor az 1:57,5-ös időt futottam, de ez is volt a limit, amit mindig könnyen megtalálunk. Ezzel viszont nagyon messze vagyunk” – összegzett a 2021-es világbajnok, aki épp csak kiszorult a top 10-ből a tabellán.
A francia a minap arról is beszélt, hogy elektronika terén óriási a hátrányuk, csütörtökön pedig azt is elhintette, hogy nem tudja, Katarra érkezik-e még egyáltalán számottevő új alkatrész a motorhoz. Mindezt pedig helyezzük abba a kontextusba, hogy Quartararo többször elmondta: meg kell győznie őt a Yamahának, ha 2024 után is meg akarják tartani őt. Mindeközben pedig az új igazolás, Alex Rins csendes teszten van túl, viszont nincs messze Quartararótól: nagyjából három tizeddel volt lassabb, mint a motort sokkal jobban ismerő kollégája.
A MotoGP-mezőny legközelebb másfél hét múlva, február 19-én és 20-án gurul pályára a kétnapos katari hivatalos teszten. A szezonnyitót ugyanott a március 8-10-i hétvégén rendezik.
A sepangi teszt összesített eredményei:
1. | Francesco Bagnaia | Ducati Team | Ducati GP24 | 1:56.682 | |
2. | Jorge Martin | Pramac Racing | Ducati GP24 | 1:56.854 | 0.172 |
3. | Enea Bastianini | Ducati Team | Ducati GP24 | 1:56.915 | 0.233 |
4. | Alex Marquez | Gresini Racing | Ducati GP23 | 1:56.938 | 0.256 |
5. | Aleix Espargaro | Aprilia Racing | Aprilia RS-GP | 1:57.091 | 0.409 |
6. | Marc Marquez | Gresini Racing | Ducati GP23 | 1:57.270 | 0.588 |
7. | Brad Binder | KTM Factory | KTM RC16 | 1:57.307 | 0.625 |
8. | Fabio Di Giannantonio | VR46 Racing | Ducati GP23 | 1:57.343 | 0.661 |
9. | Pedro Acosta | Gas Gas Tech3 | KTM RC16 | 1:57.365 | 0.683 |
10. | Joan Mir | Repsol Honda | Honda RC213V | 1:57.374 | 0.692 |
11. | Fabio Quartararo | Monster Yamaha | Yamaha M1 | 1:57.525 | 0.843 |
12. | Maverick Viñales | Aprilia Racing | Aprilia RS-GP | 1:57.528 | 0.846 |
13. | Takaaki Nakagami | LCR Honda | Honda RC213V | 1:57.765 | 1.083 |
14. | Jack Miller | KTM Factory | KTM RC16 | 1:57.851 | 1.169 |
15. | Marco Bezzecchi | VR46 Racing | Ducati GP23 | 1:57.867 | 1.185 |
16. | Alex Rins | Monster Yamaha | Yamaha M1 | 1:57.879 | 1.197 |
17. | Johann Zarco | LCR Honda | Honda RC213V | 1:57.942 | 1.260 |
18. | Miguel Oliveira | Trackhouse Racing | Aprilia RS-GP | 1:58.000 | 1.318 |
19. | Luca Marini | Repsol Honda | Honda RC213V | 1:58.008 | 1.326 |
20. | Cal Crutchlow | Yamaha Test Team | Yamaha M1 | 1:58.673 | 1.991 |
21. | Augusto Fernandez | Gas Gas Tech3 | KTM RC16 | 1:58.740 | 2.058 |
22. | Lorenzo Savadori | Aprilia Racing | Aprilia RS-GP | 1:58.814 | 2.132 |
23. | Michele Pirro | Pramac Racing | Ducati GP24 | 1:58.865 | 2.183 |
24. | Raul Fernandez | Trackhouse Racing | Aprilia RS-GP | 2:00.120 | 3.438 |