A közelmúltig megszokott volt a Formula-1-ben, hogy a csapatok a Spanyol Nagydíjon – általában az évad negyedik vagy ötödik versenyén – vetik be első nagy fejlesztési csomagjukat, egyszerűen logisztikai ok miatt, hiszen ez volt a szezon első európai fordulója, nagyjából két hónappal az első verseny után, ami elegendő idő egy csomag kidolgozására.
A Covid és a 2020-as szezon óta azonban borult a szokásos menetrend, Barcelona már nem az első európai nagydíj (2023-ban csupán az év nyolcadik versenye lesz). Két helyszín tűnik célszerű határidőnek az első fejlesztési csomagra: az első a negyedik forduló, az Azerbajdzsáni Nagydíj, amely bár logisztikailag nem számít európai versenynek, a háromhetes tavaszi szünetet követi és majdnem két hónap elválasztja a szezonnyitótól. A Bakut egy héttel követő Miamiba nem célszerű fejlesztési csomagot szállítani, ezért a következő lehetőség azoknak a csapatoknak, akiknek Azerbajdzsán még túl korai, az ehhez képest három héttel későbbi Emilia Romagna-i Nagydíj, az első igazi európai versenyhétvége, a szezon hatodik állomása. Ezen a két versenyen megosztva láthatjuk a csapatok többségének nagy fejlesztési csomagját.
Már Bakuban újítanak
A sort mindjárt a bajnokcsapattal kell kezdeni – a Red Bull nem tétovázik, egy kisebb teljesítményalapú fejlesztést már az Ausztrál Nagydíjon bevetett, az első szárny véglapjait és hármas-négyes elemét módosította. A nagyobb csomag pedig Azerbajdzsánban várható, tartalma egyelőre nem ismert. Az első három, egymástól jelentősen különböző karakterisztikájú pályán egyaránt, szinte minden típusú pályaszakaszon az RB19 volt a leggyorsabb és leghatékonyabb autó. A fejlesztésekkel még jobban leszakítanák az Ausztráliában versenytempóban hét-nyolc tizedmásodperccel elmaradó riválisokat – ráadásul már Bakuban, ahol a fő ellenfelek közül ketten, a Ferrari és a Mercedes még az eddigi specifikációval indulnak.
Az üldözőcsoportból egyedül az Aston Martin fejleszt már Azerbajdzsánra, és azt sem titkolják, a fő újítás új hátsó szárny lesz. 2022-ben a csapat stratégiája az volt, hogy különböző szárnyakat fejlesztett az eltérő karakterű pályákra, de a költségplafon miatt idén ezt a megoldást elvetik. Azerbajdzsánra mindenesetre készül egy új szárny, az időzítésből pedig az sejlik ki, hogy a bevallottan kanyarokban való erős teljesítményre tervezett AMR23 egyenesbeli teljesítményét javítanák, ami különösen fontos az utolsó kanyarok és célegyenes kétkilométeres padlógázas szakaszán.
A legnagyobb volumenű új csomag várhatóan a McLarené lesz: a wokingi együttes már az autóbemutatótól fogva ígérte a bakui fejlesztést, hiszen az előszezonban elismerten nem sikerült tartani a fejlesztési tervet, így kénytelenek voltak az MCL36 nem véglegesnek szánt verziójával elmenni az első három versenyre. Andrea Stella csapatfőnök beszélt arról, hogy nem egy pillanatban érkezik B autó, hanem három lépésben: az első a bakui csomag lesz – egy sajtóértesülés szerint új padlólemez-koncepcióval –, a második a nyári szünet előtt, a harmadik pedig a szünetet követően jön majd, így alakul át teljesen a McLaren.
Meggyőző fejlesztési terve van az Alpine-nak: a csapat ígérete szerint jelentős csomag érkezik Azerbajdzsánba, pár új alkatrészt Miamiba is elküldenek, aztán Imolában ismét fejlesztenek. A folytatásban is várható két lépcső, Kanadában és Nagy-Britanniában, azaz a kilencedik és 11. versenyen. Ilyen sűrű ütemterve egy másik csapatnak sincs, legalábbis nyilvánosan.
Az Alpine közvetlen ellenfele jelenleg a McLaren (ha nem dobálnak el annyi pontot Bahreinben Ocon hibáival és Ausztráliában az ütközéssel, jócskán előttük lehetnének), de a csapat előtt más célpontok lebegnek: Pat Fry technikai főnök négy-öt tized másodperc lefaragásáról beszél, ami az Aston Martin, a Ferrari és a Mercedes triójához viszonyított jelenlegi hátrány. Ambiciózus, de az Alpine már 2022-ben is remekelt a fejlesztési versenyben, az idei stratégia pedig szintén ígéretesnek tűnik.
Imoláig várnak
A második csoportba tartozik a két másik topcsapat – a Mercedes és a Ferrari is kijelentette már, csak az első európai helyszínen érkezik nagy fejlesztési csomagjuk. A két istálló közül mindenképpen a Mercedes az érdekesebb. A csapat álláspontja szerint a következő versenyeken is lesznek új alkatrészek, de kizárólag pályaspecifikus módosítások, a normál éves fejlesztési terv első nagy lépése Imolában érkezik.
A W14 várt koncepcióváltása ismeretében pedig igazán izgalmas kérdés, mennyire fog megváltozni az autó Olaszországban. A fejlesztések jellegéről egyelőre konkrétumot nem tudni, a legnagyobb kapaszkodó Toto Wolff azon kijelentése, hogy „az autó kialakítása” változni fog. Ezt többféleképpen lehet értelmezni, egyesek új, hagyományos kialakítású oldaldobozokat várnak a zero-pod helyett: ez egybevágna még az autóbemutatón elhangzott ígérettel, miszerint az első néhány verseny után változni fog az oldaldoboz területe. Ami valószínű, hogy mint a McLaren esetében, úgy a Mercedesnél sem egy lépcsőben érkezik egy radikálisan új B autó, Imola az első ütem lehet.
A Ferrari fejlesztéseiről az olasz sajtó közölt részletes listát: a Motorsport szerint új padlólemezt, hátsó felfüggesztést és oldaldoboz-kialakítást is kap az SF-23 a nagyobb leszorítóerő és jobb vezethetőség érdekében. Hozzá kell tenni, hogy ugyanez a forrás ezeket a fejlesztéseket radikális változásokként és az eredeti fejlesztési tervtől való letérésként aposztrofálta, azóta pedig Frederic Vasseur cáfolta, hogy B autó épül idén – így az is felmerülhet, az újdonságok skálája valóban ilyen átfogó lesz-e.
Az imolai fejlesztési csomagot a Ferrari eredetileg Bakura szánta, de a folyamat csúszott: kérdés a csapatnál, akárcsak a Mercedes esetében, mekkora hátráltató tényező lesz, hogy mások két versenyen át már fejlesztett autóval indulnak ellenük. Vasseur egyébként Miamira is ígért (várhatóan kisebb) újdonságokat, valamint Barcelonára szintén egy csomagot.
Kérdőjelek négy csapatnál
Az AlphaTauri már a szezon előtt agresszív fejlesztési tervet harangozott be, kisebb, de sűrűbb újításokkal, azóta pedig azt is elárulták, az aerodinamika szempontjából legfontosabb alkatrészt, a padlószekciót öt-hat alkalommal dolgozzák át idén. Az első körön pedig túl is vannak, már Ausztráliában új padlót és diffúzort mutattak be – azaz tekinthetjük úgy, hogy az első nagy fejlesztési csomagon az AlphaTauri már Baku előtt, elsőként túlesett. A csapatnál egyelőre nem nyilatkoztak arról, Azerbajdzsánban vagy Olaszországban várható-e fejlesztési csomag, illetve a második padlómódosítás mikor esedékes.
Az Alfa Romeo háza táján nem sokat tudunk erről a témáról: a csapatnál – amely 2022-ben épp a fejlesztési versenyben bukott rengeteget – beszéltek arról, hogy az Aston Martint tekintik példának, de hogy milyen konkrét tervvel követnék a példát, arról már nem ejtettek szót.
A Haasnál is hangsúlyozták, el akarják kerülni az elmúlt évek jellemző tendenciáját, miszerint a fejlesztési versenyben fokozatosan hátrafelé csúsznak. Günther Steiner Ausztráliában hangsúlyozta, a csapat „támad, nem védekezik” – hogy hol és mivel, egyelőre nem tudni.
A Williams fejlesztési terveit szintén homály övezi – Alex Albon kiemelte, az alacsony gumikopású és kis leszorítóerőt igénylő pályákon szerepelhetnek Melbourne-höz hasonlóan jól idén, mint például Monza. James Vowles csapatfőnök azonban arról beszélt az ausztrál futam kapcsán, hogy a 2024-es fejlesztés érdekében az idei költségvetésből kell feláldozni – ami arra utal, hogy a csapatnál kisebb léptékű újdonságokat láthatunk idén.