DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. december 23. hétfő
F1

Érdekességek a Francia Nagydíj előtt

28 év után tér vissza a mezőny Le Castellet-be, tíz év kihagyás után pedig Franciaországba. Több statisztikát is összegyűjtöttünk a Francia Nagydíj előtt, ami igencsak meghökkentő lehet.

Rendkívül emlékezetesre sikeredett az utolsó, itt futott verseny, amihez egészen 1990-ig vissza kell mennünk az időben. Hatalmas meglepetésre, két és fél kör híján Ivan Capelli győzött a Leyton House-Judd versenyautóval, ami egyébként előtte a középmezőny hátuljára sem mindig volt elég (egy versennyel korábban, Mexikóban egyik Leyton House sem tudta magát kvalifikálni).

Az akkor még kevésbé ismert Adrian Newey azonban kitűnően tervezte újra az autót és a futam közepén a Capelli-Gugelmin páros az első két helyen futott, végül egy apróbb motorhiba miatt Capelli csak második lett a helyi hős, Alain Prost mögött, aki ezzel harmadik győzelmét szerezte a Ferrarinál.

Hogy mi változott 1990 óta? Még nem létezett a világot átszövő internet, éppen csak leomlott a berlini fal, az Angliát Franciaországgal összekötő „Csalagút” pedig még szintén csak félkész állapotban volt. Ayrton Senna és Alain Prost csatáztak a világbajnoki címért, az autókba pedig még csak másfél éve kezdtek újra szívómotorokat szerelni a turbók betiltása után. Azóta a pályát átépítették, már tizenöt kanyarból áll és 5,8 kilométer hosszú lett.

2008 (Magny-Cours) után tér vissza a Formula-1 Franciaországba, akkor Felipe Massa győzött a Ferrarival. Az utolsó három Francia Nagydíjat a Scuderia nyerte, mert 2007-ben Kimi Raikkönen, előtte egy évvel pedig Michael Schumacher vitte el a pálmát. Az utolsó nyolcból összesen hatot söpört be az olasz istálló.

Az utolsó három Francia GP-t a Ferrari nyerte


A jelenlegi mezőnyből csak Kimi Raikkönen és Fernando Alonso (2005) diadalmaskodott Franciaországban. Prost 1990-es győzelme azért is különleges, mert ez volt a Ferrari fennállásának 100. sikere. Ezúttal három francia pilóta indul harcba, Romain Grosjean (Haas), Esteban Ocon (Force India) és Pierre Gasly (Toro Rosso), valamint három istálló használ francia (Renault) motorokat: a gyári csapat, a McLaren és a Red Bull, bár utóbbi jövőre már Hondára vált, így érdekes lehet a franciák fogadtatása.

Ha Hamilton győzni tud, egyedülálló rekordot tartana az F1-ben, miszerint 23 különböző ország nagydíját nyerné meg. Most huszonkettőnél jár, ezzel megosztott első helyezett a hétszeres világbajnok Michael Schumacherrel. Sebastian Vettel futamgyőzelme is mérföldkő lenne, ugyanis ez lehetne az ötvenegyedik, amivel éppen utolérné a francia legendát, a szintén négyszeres világbajnok Alain Prostot. 

Fernando Alonso vasárnap besöpörte a Le Mans-i 24 órást, ezzel mindössze az ötödik F1-es világbajnokká vált, akinek sikerült ez a bravúr. A tizes kanyar a pálya leghíresebb része, egy roppant hosszú egyenes végén 85 fokban jobbra fordulnak a pilóták úgy, hogy teljes gázon teljesítik a kanyart, nagyjából 300 kilométer/órás sebességgel. A Formula-1-es naptár egyik leggyorsabb kanyarja. Az újraaszfaltozott pálya felülete hasonlít a hasonlón átesett Silverstone-i és barcelonai aszfaltcsíkhoz, így a gumik megfelelő hőmérsékleten tartása komoly feladat elé állíthatja a mérnököket és a pilótákat.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: