DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 5. kedd
Retro

Retro – Egy kiscsapat sztárrá válik egy napra

Az F1 történetének egyik legkülönlegesebb egynapos feltámadása. Az előző nagydíjra a csapat egyik pilótája sem tudta kvalifikálni magát, két héttel később pedig kis híján a győzelem is összejött.

1990-ben a Leyton House-March istálló vitte véghez ezt a csodát. Mexikóban még 4,3 másodperc lemaradással a legjobb 26-ba sem tudtak bekerülni az időmérőn, így a futamon el sem rajtolhattak. A frissített aero-csomag azonban annyira jól sikerült, hogy Franciaországban Capelli a 7. kockát szerezte meg 0,9 másodperc hátránnyal, a versenyen pedig mindkét Leyton House csodálatosan futott.

A Leyton House (sokak szerint minden idők legszebb autója) két és fél körre volt a futamgyőzelemtől


A kvalifikáción Nigel Mansell szerezte meg a pole pozíciót Gerhard Berger és Ayrton Senna előtt, Prost, szokásához híven nem nyomta túlzottan szombaton, a negyedik kocka bőven jó volt neki. A két March (Ivan Capelli és Mauricio Gugelmin) határozott egyedül úgy, hogy a forró körülmények ellenére kerékcsere nélkül próbálják teljesíteni a nagydíjat. Ez remek húzásnak bizonyult.

A rajtnál Berger jött el a legjobban, mögötte Mansell, Senna, Nannini és Boutsen következett, Prost kifejezetten rosszul rajtolt, csak a hatodik helyen haladt jó ideig. Capelli tudatosan visszafogta magát, visszaesett a 10. helyre, de kímélte az abroncsait. A bokszmunkák után alaposan összekuszálódott a mezőny, Ivan Capelli az élre állt, mögötte csapattársa, Gugelmin, majd a jó ütemben cserélő Prost minden más kerékcserés versenyző elé keveredett.

Prost nem tudott mit kezdeni a gumijait remekül megkímélő Capellivel

Prost sosem volt híres a kapkodásáról, kivárta a megfelelő előzési helyzetet egészen az 54. körig. Sajnos Gugelmin végül a harmadik helyet is elvesztette, mivel három körrel később az addig remekül működő Judd-erőforrás megadta magát. Prost Ferrarija felzárkózott Capellire, de hiába támadta hosszú körökön keresztül, nem bírt az olasszal. Capelli motorja az egyenesben elég erős volt, a gumijait pedig megfelelően kímélte ahhoz, hogy a verseny végén is jól tapadjon.

A Leyton House óriási csoda küszöbén állt, ám Capelli motorja is elkezdett rendetlenkedni mindössze három körrel a vége előtt, Prost köszönte szépen és megelőzte őt a hosszú egyenes végén. Az olasz pilóta még a hibás motorral is meg tudta őrizni második helyét Ayrton Senna előtt, így a Leyton House March az elszalasztott győzelem ellenére is hatalmas bravúrt hajtott végre. Pontot szerzett még Piquet, Berger és Patrese.

Prost kivárása végül ismét kifizetődött és begyűjtötte a 9 pontot

Prost pályafutása 42. győzelmét szerezte meg, ráadásul hazai közönség előtt. Akkor még nem tudhattuk, de ez volt a Leyton House utolsó dobogós helye (ezen a néven az egyetlen), ahogy Ivan Capellinek is, korábban 1988-ban állt kétszer a pódiumon a fiatal olasz.

Hogy mekkora meglepetés is volt a két March Paul Ricardban látott produkciója, az is mutatja, hogy ugyan itt még több, mint a fél szezon hátravolt, év végéig már csak egyetlen pontocskát gyűjtött a csapat Gugelmin révén, mert ugyan voltak biztató teljesítményeik, de a versenyautó megbízhatósága csapnivaló volt. Ezen a napon azonban Ivan Capelli volt a sztár.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: