Természetesen a Formula-1-es USA Nagydíj pályán zajló történései uralták a pénteki híreket. Azok után, hogy az egyetlen szabadedzésen még kettős Ferrari-siker született, a sprintidőmérőn már Max Verstappen volt a leggyorsabb: a vb-éllovas 12 ezreddel utasította maga mögé George Russellt. Charles Leclerc lett a harmadik, míg a vb-címért harcoló Lando Norrisnak be kellett érnie a negyedik rajthellyel a sprintre. Mindkét Haas top 10-es, Oscar Piastri és Sergio Perez viszont már az SQ1-ben, illetve az SQ2-ben búcsúzott: részletes beszámoló és végeredmény itt.
„Jó napunk volt. Természetesen a sprintkvali mindig nagyon nehéz, sosem tudhatod, mennyit tudsz nyomni. Egész nap jól működött az autó. Örülök, hogy első lettem, régen volt már, szóval elégedett vagyok a mai nappal” – értékelt a leintés után a spái időmérő óta tétre menő sessiont először élen záró Verstappen.
Vb-riválisa, Lando Norris sokkolónak nevezte a körét, amellyel negyedik lett, a helyezés kapcsán pedig a Csernobil című műsor elhíresült szállóigéjét megidézve úgy fogalmazott, hogy lehetett volna jobb, de rosszabb is.
A másik mclarenes, Oscar Piastri volt az egyik negatív meglepetése a sprintidőmérőnek, az ausztrál így fogalmazott SQ1-es kiesése és 16. helye után: „A kör nagy része jó volt. Az utolsó szektorban elkövettem pár hibát, illetve az utolsó előtti kanyarban egy picit túl gyorsan próbáltam menni, és ez lett az eredménye.”
Lewis Hamilton is csalódott volt hetedik helyével a Mercedesben. A brit pilóta a sprintkvalifikáció után elárulta, hogy balszerencsésen jött ki neki a sárga zászló, pedig négy tizedmásodperces előnyben volt éppen akkor a körén.
A ferraris Charles Leclerc a harmadik leggyorsabb volt a sprintidőmérőn, viszont többet várt magától, nem értette a hirtelen tempóbeli visszaesést a lágy keverékű abroncsokon. A sprintfutamon a győzelemre hajt. Csapattársa, Carlos Sainz szerint maximalizálták az eredményt, a spanyol az ötödik lett.
A sprintformátum ellenére egyébként több csapat is komoly fejlesztési csomaggal érkezett Austinba: a McLaren és a Mercedes például egyaránt alaposan átépítette az autóját, ahogy a Haas is – a teljes listáról itt írtunk bővebben.
Dagad a Red Bull-botrány
A pályán kívül a Red Bull körül kipattant ügy szolgáltatta a fő beszédtémát. Az energiaitalosok ugyan elismerték az FIA gyanúja után, hogy van az autójukban olyan eszköz, amellyel a pilótafülkéből lehetne állítani a padlólemez elülső részének magasságát, a csapat állítja, hogy ezt nem tették meg parc fermé hatálya alatt és Max Verstappen szerint sem trükköztek.
Ez persze a nagy rivális McLarent nem hatotta meg, a pilótapáros után Zak Brown még keményebb szavakkal követelt alapos vizsgálatot az ügyben: „Ha teljesítmény szempontjából hozzányúlsz az autóhoz parc fermé hatálya alatt, az fekete-fehér helyzet, egy jelentős szabályszegés, amelynek súlyos következményekkel kell járnia” – fogalmazott a wokingiak elnök-vezérigazgatója.
Volt azonban valaki, aki védelmébe vette a Red Bullt, méghozzá Lewis Hamilton: „A sport része az innováció. A Red Bull állt az élen, ők újítottak, és igazából minden csapat feszegeti a szabályok határait, hogy a lehető legtöbbet tudja belőle kihozni, még ha kicsit túlzásba is viszik” – nyilatkozta a Mercedes hétszeres világbajnoka.
A Red Bull egyébként az FP1 után kamerák előtt mutatta meg az FIA embereinek, hogyan is működik az eszköz – az erről készült videó itt tekinthető meg:
QUE IMAGEM QUE A SKY PEGOU!
— Estagiário da F1 (@EstagiariodaF1) October 18, 2024
A FIA examinando o funcionamento do polêmico sistema da Red Bull pic.twitter.com/IUevylkx2z
Bár a fókuszban tehát a Red Bull trükkje áll, de nemrég még a McLaren mini-DRS-e keltett komoly hullámokat. Ennek kapcsán fejlemény, hogy a csapat jelezte: Baku óta az összes konfigurációjó hátsó szárnyán módosított valamennyit, hogy „ne legyen további probléma”.
Lawson vs. Perez, Bottas bejelentésre vár
A pilótapiac fennmaradó néhány kérdése kapcsán is történtek megszólalások az F1-ben. Sergio Perez például a Red Bull-vezetőség nyilatkozatai ellenére is állítja: „száz százalék”, hogy kitölti a szerződését és jövőre is a mezőnyben lesz.
A helyére talán legjobb esélyekkel pályázó Liam Lawson – akire immár biztosan rajtrács végi indulás vár majd a vasárnapi nagydíjon – ugyanakkor egyelőre nem foglalkozik a nagycsapat ülésével, a céljait viszont kitűzte: minél hamarabb pontot szerezni a Visa RB-vel és versenyben kell lennie a csapattárs Yuki Tsunodával.
Maga a japán amúgy arról beszélt, hogy Lawson érkezése megfűszerezi azt a „szétlövést”, amely talán Perez üléséért zajlik, de úgy érzi, nem sokat változott a helyzete, mivel úgy érezte, hogy már Daniel Ricciardo oldalán is hasonló volt a tét.
Ami pedig a másik kiadó ülést, a Sauberét illeti: Valtteri Bottas egyre inkább türelmetlennek tűnik, elmondása szerint ugyanis hiába állapodtak meg már gyakorlatilag mindenben, a bejelentésre és az aláírásra még mindig várni kell. „Kérdezd Mattiát erről” – irányította át a riportereket az Audi-projektet vezető Mattia Binottóhoz a finn.
Közös nyilatkozat és pluszpont a pole-ért?
A káromkodásügy is újra fókuszba kerülhet Austinban, miután Verstappen tovább tervezi folytatni a bojkottját a hivatalos sajtótájékoztatók ellen, George Russell a GPDA elnökeként pedig jelezte: minden F1-es pilóta ugyanazon a véleményen van, így formálisan is kiadnak majd egy közös állásfoglalást a témában.
Abban is egységesnek tűnik a pilóták álláspontja, hogy a pilóták többségük nem bánja, hogy 2025-től eltűnik a leggyorsabb körért járó pont az F1-ben, mások pedig inkább a pole-pozícióért adnának egy extra egységet jutalmul – részletek itt.