Végre beáll Norris mögé a McLaren
A Formula-1-es Azerbajdzsáni Nagydíj csütörtöki nulladik napjának egyik legfontosabb fejleménye volt, hogy Andrea Stella, a McLaren csapatfőnöke végre kimondta: mostantól Lando Norrist priorizálják, hogy a britnek legyen esélye egyéniben is ledolgoznia a 62 pontos hátrányát Max Verstappennel szemben – de úgy alkalmaznak csapatsorrendet, hogy közben ne sérüljenek a versenyzési elveik.
Bakuban a két pilóta is megszólalt a témában. Norris állítja: győzelmeket nem fog ezentúl sem átadni neki Oscar Piastri, csak alacsonyabb pozíciókban lehet helycsere, és azt is hangsúlyozta, hogy nem ajándékba akarja kapni a vb-címet, hanem Verstappennel megharcolva és őt legyőzve akarja azt megszerezni.
Maga Piastri úgy vélekedett, ez a megfelelő időpont arra, hogy elkezdje támogatni Norrist, de azt ő is hangsúlyozta, hogy nem fog minden esetben félreállni a csapattársa elől – az ausztrál szavai ide kattintva olvashatók.
Newey még mindig az F1 fókuszában
Természetesen Adrian Newey Aston Martinhoz igazolása is fő téma volt a bakui paddockban. Fernando Alonso például elmondta: mivel csak jövő márciusban áll munkába a szakember, a hatása először csak a 2026-os autón fog érződni – éppen ezért azt is megjegyezte, hogy neki nem biztos, hogy lesz ideje megvárni, amíg beérik a sztártervező munkájának és az Aston egyéb fejlesztéseinek a gyümölcse.
Newey döntésének hátteréről egyébként menedzsere, a korábbi csapatfőnök Eddie Jordan beszélt: szerinte a 65 éves mérnök úgy emelné fel az Aston Martint, ahogy egykoron a Red Bull-lal tette, s átigazolásában éppenséggel Alonso is kulcsszerepet játszott.
A másik fő jelöltnek Newey megszerzésére a Ferrari tűnt, de a jövő évi párosuk nem csalódott amiatt, hogy elszalasztották a tervezőt: „Ahogy korábban is mondtam, megtiszteltetés lett volna Adriannel dolgozni, de volt szerencsém két olyan csapattal is bajnokságot nyerni, ahol Adrian nem volt” – fogalmazott Lewis Hamilton. Az ő és Charles Leclerc nyilatkozata itt olvasható bővebben.
Newey megszerzése kapcsán amúgy az Aston-csapatfőnök, Mike Krack arról beszélt, hogy ezzel új ajtók és lehetőségek nyílhatnak meg a silverstone-i csapat előtt, például sztárversenyzők leigazolására is: az alakulattal már korábban is szóba hozott Max Verstappen előtt például „mindig nyitva állnak” a kapuik.
Ez utóbbiról persze magát Verstappent is megkérdezték, aki kitérő választ adott és nem zárkózott el a lehetőségtől, hogy az Astonnál dolgozzon újra együtt Newey-val: „Jelenleg más gondjaim vannak, amelyekre nagy figyelmet fordítok, és amelyeken dolgozom, szóval ez talán valami olyasmi, amin a jövőben elgondolkodom. De nem most.”
A Ferrari vb-esélye, a Mercedes visszafejlesztése, a Red Bull gondja
Fred Vasseur optimistán tekint a hétvégi F1-es Azerbajdzsáni Nagydíj elé, hiszen évek óta versenyképes volt itt a Ferrari autója, ráadásul a morál most kifejezetten jó a monzai győzelmük után.
Carlos Sainz emiatt konkrétan úgy érzi, hogy a vörösök is harcban vannak még a világbajnoki címért, és azt is elmondta, minek tudható ez be: „A szezon középső része rosszul sikerült, de még mindig harcban vagyunk. Ez mutatja, hogy milyen messzire jutott ez a csapat a versenyek végrehajtását tekintve, és akkor is sikerül begyűjteni a pontokat, amikor az autó nem úgy teljesít, mint a szezon elején vagy mint Monzában.”
Mindeközben most épp a Mercedes került kisebb hullámvölgybe a nyári szünet óta. Lewis Hamilton az azeri médianapon úgy fogalmazott, hogy „a megérzése azt súgja”, hogy a fejlesztések csúsztak félre az Ezüst Nyilaknál.
Ezt pedig lehet, hogy az istálló is így látja, ugyanis várhatóan a bakui hétvégén mellőzni fogják a Spában bevetett problémás padlólemezt – igaz, az akkori csomag többi elemét fent hagyják a W15-ösön.
A mindkét világbajnokságot vezető, de egyre kisebb előnnyel rendelkező Red Bullnál eközben Verstappen kemény munkát végzett, hogy újra rátaláljanak a helyes útra: „A csapattal, a gyárban voltam ezen a héten, és szimulátoros munkát végeztem a most következő két F1-es hétvége előtt” – árulta el a regnáló világbajnok.
Verstappen csapattársa, Sergio Perez pedig újfent arról beszélt, hogy mostanra váltak akkorává a Red Bull általa már korábban is emlegetett gondjai, hogy azok láthatóvá váltak és az azokra kevésbé érzékeny Verstappen számára is nehézségeket okoznak.
Hosszabb DRS-zóna, Bottas jövője, Magnussen eltiltása
Több más kisebb téma is adódott a fentieken túl csütörtökön Bakuban – ahol az FIA egyébként több ponton hozzányúlt kicsit a pályához, például a DRS-zónához, ezeknek a részleteiről itt írtunk.
Az egyik ilyen téma az egyetlen ténylegesen kiadó 2025-ös ülés, a Sauber második autójának sorsa, Valtteri Bottas pedig a Gabriel Bortoletóval kapcsolatos pletykák ellenére is kifejezetten optimistán nyilatkozott: szerinte jól haladnak a tárgyalások Mattia Binottóval, és még mindig „99 százalék”, hogy jövőre is az F1-ben fogjuk őt látni.
Csapattársa is védelmébe vette a büntetőpontok összegyűlése miatt egy futamról eltiltott Kevin Magnussent: Nico Hülkenberg szerint a dán Pierre Gaslyval történt monzai incidense „semmi nem volt”, és úgy érzi, a felügyelők túlságosan is be akarnak avatkozni minden kontaktnál. „Talán át kellene gondolni és megváltoztatni a büntetési iránymutatást, mert képesnek kell lennünk versenyezni egymás ellen, és máskülönben ez nehéz lesz. Unalmas lesz, ha nem tudunk többé versenyezni, mert állandóan büntetnek minket” – mondta el a német.
A Magnussent helyettesítő Oliver Bearman második F1-es futamára készül, ahogy Franco Colapinto is a Williamsnél: az újonc argentin többek között azt árulta el ma Bakuban, hogy Norris volt az első, aki üzent neki, miután két hete bejelentették az érkezését.
Érkezik a Hyundai a sportautózás csúcskategóriájába
A végére pedig egy F1-en kívüli fontos bejelentés: egy rövid közösségi médiás posztban történt bejelentéssel hivatalossá vált, hogy a Hyundai egy LMDh-autóval száll be az endurance-versenyzés csúcskategóriájába, méghozzá a Genesis márkanév alatt. A dél-koreai gyártó bejegyzése úgy fogalmaz: az LMDh-program egy „új pillére” lesz a márkának, amely az elmúlt évtizedben a WRC-ben (a képen az ottani autójuk látható) és a TCR-ben is érdekelt volt – részletek itt.