A szokásos két szabadedzéssel kezdetét vette a Formula-1-es Ausztrál Nagydíj hétvégéje. Az első tréningen Lando Norris volt a leggyorsabb, míg Alexander Albon autót tört, míg a második gyakorlást a Ferrari hozta el Charles Leclerc elsősége révén, aki mögött Max Verstappen és Carlos Sainz következett – a két edzés beszámolói itt és itt olvashatók.
A Williams nehéz döntése
Albon említett autótörése komoly következményekkel járt a Williams számára, ugyanis a karosszéria olyannyira megsérült, hogy a pályán nem is tudja azt megjavítani a csapat. Tartalék karosszériája azonban nincs a grove-i istállónak Melbourne-ben, ezért úgy döntöttek, hogy Albon megkapja Logan Sargeant autóját a hétvége további részére, amelyet így a másodéves amerikai kénytelen kihagyni.
The moment Alex Albon brought out the red flags#F1 #AusGP pic.twitter.com/Osz5naXKQR
— Formula 1 (@F1) March 22, 2024
Sargeant karrierje legnehezebb pillanatának nevezte a Williams döntését, amelyet James Vowles csapatfőnök azzal magyarázott, hogy a középmezőnyben minden esélyt meg kell ragadni a pontszerzésre. Vowles egyébként azt is hozzátette, hogy biztosítani kell, hogy többé nem kerülnek ilyen helyzetbe – amely egyébként annak volt köszönhető, hogy télen jelentős változtatást eszközöltek a karosszériák építésével kapcsolatban, ami miatt megcsúsztak a gyártással, erről FormulaPlusz rovatunkban írtunk bővebben.
Esély a Ferrari pole-pozíciójára?
Rátérve az élbolyra: Leclerc úgy érzi, az Ausztrál Nagydíj kínálhatja számukra eddig a legjobb esélyt arra, hogy pole-pozíciót szerezzenek, bár a monacói az erős versenyetapja ellenére is úgy érzi, hogy a Red Bull még előttük jár. Viszont csapattársa, a vakbélműtétje után visszatérő és magát az autóban jól érző Sainz is szeretne megküzdeni a rajtelsőségért.
Verstappen egyébként maga is úgy látja, hogy a Scuderia erős egyelőre az Albert Parkban, a zsinórban tizedik győzelmére hajtó holland azonban nem aggódik emiatt – a regnáló világbajnok és jelenleg is vb-éllovas Red Bull-os szavai itt olvashatók.
Amit pedig a köridőkből és a pénteki adatokból ki lehetett olvasni a két élgárda várható küzdelmét illetően, miszerint ezúttal tényleg valós fenyegetést jelenthet legalább szombaton a Ferrari, a FormulaPlusz rovatban közzétett elemzésünkben összegeztük.
Lando Norris szintén Ferrari-pole-t jósol amúgy szombatra, miközben a McLaren saját napja kapcsán úgy fogalmazott: csalóka lehet az FP1-es első helyük, közel sem volt olyan jó péntekjük, mint az kívülről tűnhetett.
A Mercedesnek pedig kívülről sem tűnt úgy, hogy jól sikerültek volna a szabadedzések: Lewis Hamilton konkrétan úgy fogalmazott, hogy még soha nem volt ennyire kevés önbizalma az autóban, Toto Wolff csapatfőnök pedig elismerte, hogy egy drasztikus beállítás-változtatás alaposan visszafelé sült el a hétszeres világbajnoknál – a nyilatkozataik ide kattintva olvashatók.
Kétkiállásos F1-es futam jöhet?
Érdekesség még, hogy a pénteki tapasztalatok alapján több versenyző is utalást tett arra, hogy a korábbi évekhez képest változatosabb stratégiákat láthatunk majd a vasárnapi versenyen, köszönhetően annak, hogy a Pirelli ezúttal a három leglágyabb gumikeverékét vitte el az Albert Parkba. „Az előző években könnyed egy kiállásról beszéltünk, most viszont egyelőre nem úgy tűnik” – fogalmazott a mercedeses George Russell, aki szerint a teljes mezőny szemcsésedéssel küzd.
„Természetesen az elejétől kezdve tudtuk, hogy a szemcsésedés tényező lehet itt” – ismerte el a Pirelli vezetőmérnöke, Simone Berra azt, hogy szándékosan akartak változatosabb taktikákat előidézne a merészebb gumikiosztással. „Eddig világos volt, hogy a C3 és a C2 és az egy kiállás a jó, ami elég unalmas volt a gumiválasztásokat illetően. Idén úgy fest, kicsit más a helyzet, a gumikezelés nagyobb különbséget jelenthet az előző évekhez képest.”
Mi történt a pályán kívül az F1-ben?
Történt egy-két fejlemény a pályán kívül is az Ausztrál Nagydíj péntekjén. Zak Brown például szerződéshosszabbítást írt alá a McLaren F1-es csapatával, a vezérigazgató így további hat évig irányítja majd a wokingi alakulatot – részletek itt.
Téma volt természetesen a Susie Wolff bírósági feljelentése kapcsán feléledő Wolff-ügy is, amelyről férje, Toto Wolff beszélt: szerinte felesége végig fogja vinni az ügyet, és nem hagyja, hogy a szőnyeg alá söpörjék a dolgokat.
S ha már Wolff: a Mercedes-vezér újfent nyilatkozott Max Verstappenről is, akiről csak a Red Bull belső viszályai kapcsán tudja elképzelni, hogy lelépjen a leggyorsabb autóval rendelkező Red Bulltól, ami viszont őket illeti, időt fognak hagyni a címvédőnek, hogy eldöntse, mit akar – a nyilatkozat itt olvasható.
Helmut Marko pedig újra keményen kritizálta a Visa RB párosát: szerinte Daniel Ricciardo és Yuki Tsunoda is túl lassú a futamokon, és pontszerzési esélyt szalasztottak el az első két nagydíjon. A tanácsadó Sergio Perezt ugyanakkor dicsérte, szerinte a lecserélése egyelőre fel sem merült – bővebben ide kattintva.
Vettel Porschét tesztel, döbbenetes ütközés az F3-ban
Ami az F1-en kívüli történéseket illeti, de még maradva Melbourne-ben: a Formula-2-ben Dennis Hauger, a Formula-3-ban Leonardo Fornaroli szerezte meg a pole-pozíciót. Utóbbi szériában viszont a nap fő eseménye Nikola Tsolov elképesztő szándékos ütközése volt, amelyért mindössze három rajthelyes büntetést kapott – videó minderről itt.
A nap kétségkívül legfontosabb Ausztrálián kívüli híre az volt, hogy a Porsche Penske Motorsport bejelentette, hogy Sebastian Vettel is tesztelni fogja a WEC-ben az évadnyitót megnyerő hypercarjukat. A négyszeres F1-es világbajnok elmondta: izgatott a lehetőség miatt, de egyelőre más tervei nincsenek – részletek ide kattintva.
A MotoGP-ben is lezajlottak a pénteki edzések a portimaói Portugál Nagydíjon, amelyek után Enea Bastianini volt a leggyorsabb, megelőzve Jack Millert és a szezonbeli első versenyhétvégés bukását elkönyvelő Marc Marquezt. Beszámoló és eredmények itt találhatók, ha pedig további motoros hírekre vagy kíváncsi, csatlakozz Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz!
Végül, de nem utolsósorban pedig ajánljuk figyelmetekbe legújabb ralihíradós videónkat, amelyben Gobodics Tamás szedte össze, mit kell tudni a hamarosan rajtoló ORB-szezon előtt a várható 2024-es főszereplőkről: