DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. április 27. szombat
Hírösszefoglaló

GPS-hiba az edzésen, második időmérőt terveznek – pénteki F1-es hírek

Az Ausztrál Nagydíj edzésnapja mellett az új sprinthétvégi formátum volt a vezető téma. De március 31-én a 2032-ig bebiztosított Magyar Nagydíjról is olvashattunk.

Nem alakult simán az Ausztrál Nagydíj egyik pénteki szabadedzése sem: az első tréninget két piros zászló is megszakította, az elsőt azért, mert elszállt a GPS-rendszer, így a versenyzők nem kapták meg az elengedhetetlen információt csapatuktól a forgalomról. (Összefoglaló az edzésről itt.) A második tréninget pedig a megérkező eső hátráltatta – erről itt írtunk. A korlátozott releváns köridők alapján Max Verstappen vezet Fernando Alonso előtt.

Lássuk, mit mondtak a napról a csapatok! Káosz volt a pénteki nap a Red Bull számára: Verstappen a tapadásra, Perez a pénteki zűrzavarra panaszkodott a szabadedzéseket követően, azonban mindketten úgy vélik, hogy szárazon nem lesz gondjuk – bővebben itt.

Az Aston Martin pilótái elégedettek az AMR23-as pénteki teljesítményével, ám mindketten örülnek a várható száraz időjárásnak. Alonso figyelmeztet: sok dolgot kell még megérteniük az időmérő előtt. Így értékelt a spanyol és Stroll.

Ez volt a Ferrari eddigi legjobb pénteki edzésnapja Charles Leclerc szerint. Ő és Carlos Sainz is pozitívumokról számolt be a napot követően, ám egyikük sem számít nagy előrelépésre a vasárnapi futamon. Nyilatkozataik erre találhatók meg.

Csupán a harmadik rajtsort tartják elérhetőnek a Mercedes pilótái – a csapatnál Toto Wolff részéről elhangzott egy fontos információ, legközelebb csak Imolában kap fejlesztést az istálló, és attól a csomagtól sem várható csoda.



A GPS-probléma kapcsán a versenyzők kifejtették, miért volt különösen veszélyes a kialakult helyzet. „Úgy tűnt, mintha mindenkinek bekötötték volna a szemét, amint elszállt a GPS-rendszer” – fogalmazta meg Kevin Magnussen, akin kívül Bottast és De Vriest is idéztük ugyanerről.

Megjöttek a hírek a pénteki alkatrészcserékről: az Alfa Romeo és a Haas új belső égésű Ferrari-motort kapott, a gyári Mercedesnél sebességváltót cseréltek, az összes Mercedes-motoros autóba pedig új kipufogórendszer került. Büntetést senki sem kap – a cserékről részletesen itt írtunk.

A nap szabadedzéstől független nagy híre a sprinthétvégék formátumára vonatkozott: eredetileg a német Auto Motor und Sport írta meg, már az Azerbajdzsáni Nagydíjtól változhat a lebonyolítás, a szombati szabadedzés helyére egy második időmérő beiktatásával – ezt az értesülést aztán Günther Steiner megerősítette a csapatfőnökök sajtótájékoztatóján. A témát alaposabban is körbejártuk: a megvalósítás nem olyan egyszerű, mint elsőre gondolnánk, főleg már Bakuban: elképzelhető, hogy a korábbról, 2003-2005 közti időszakból ismert egykörös lebonyolítás lesz a megoldás. Ajánljuk az erről szóló cikket.

A sprintmenetrend és a szabadedzések tervezett átalakítása olyan kísérleti hétvégéket eredményezhet, mint amilyen az imolai lesz (ahol az időmérős gumiszabályt tesztelik élesben) – márpedig Max Verstappennek kezd elege lenni abból, hogy állandóan módosítják a menetrendet. „Azt remélem, nem lesz túl sok variálás. Máskülönben nem leszek itt túl sokáig” – mondta meglepően erélyesen Verstappen. Erről itt írtunk.

Más beszédtémák is vannak Ausztráliában, a helyszínen érthető módon az aktív pilótákhoz hasonló szerepet kapott Daniel Ricciardo, aki először vesz részt nagydíjon a Red Bull tartalékjaként. Nem kezdett el gyorskaját enni és a kanapén heverve mozizni, ez pedig azt mondatja az ausztrállal, hogy újra az F1-es mezőnybe akar kerülni – ezt nyilatkozta maga Ricciardo. Aki kapcsán az Alpine megerősítette: valóban tárgyaltak a 2023-as versenyülésről, mielőtt Pierre Gaslyt választották.

Melbourne-ben van Michael Masi, a világbajnokság korábbi versenyigazgatója is – a betétprogramként szereplő Supercars bajnokság vezetőségének tagjaként. Természetesen nem kerülhette el az arra vonatkozó kérdést, hogy tönkretette Lewis Hamilton 2021-es szezonját, és talán örökségét is. Az ausztrál leülne a hétszeres világbajnokkal erről beszélni, ha igény lenne ilyesmire – ezt mondta Masi.

Fernando Alonsónak viszont egy csípős megjegyzése volt Hamilton irányába. „Rövid a memóriája, öregszik!” – így reagált a Red Bull-os kijelentésre, azaz arra, hogy az RB19 a leggyorsabb autó, amelyet Hamilton életében látott.

A Formula+ rovatban a hétvégén bevezetett fejlesztéseket tekintettük át csapatról csapatra. A Red Bull több dolgon is variált, a Ferrari és az Aston Martin viszont semmihez nem nyúlt hozzá: mutatjuk, hogy melyik csapatok autóin mi változott erre a hétvégére.

Még pár rövid hír Melbourne-ből. Az FIA szigorított a dzsiddai dobogós kavarodást okozó szabályon: mostantól szabálytalannak számít, ha bokszutcai időbüntetés letöltése közben az emelő megérinti az autót (ahogyan bármilyen más jellegű érintés). Zak Brown elárulta, nincsen kilépési záradék Lando Norris szerződésében, a pályán először versenyző F2 és F3 kaotikus időmérő edzéseiről pedig itt írtunk. Aki ennél is több hírre és érdekességre szomjazik, a hétvége még több mozzanatát megtalálja a négy napon át frissülő hírfolyamban.

Egy hazai vonatkozású F1-es hírről is beszámoltunk pénteken. A Magyar Közlönyben jelent meg, a kormány egyetért a Hungaroring fejlesztésével annak érdekében, hogy 2032-ig rendezhessünk F1-es futamot: 2024-ben 17,5 milliárd forint a rendezői jogdíj. Részletek itt.

Az Ausztrál Nagydíj szombati és vasárnapi programja a Ne maradj le cikkben található.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: