Mint arról mi is írtunk, sajtóértesülések szerint felmerült, hogy megreformálják a sprintes nagydíjhétvégék lebonyolítását a Formula-1-ben. Az elképzelés lényege, hogy külön időmérőt rendeznének a szombat délutáni sprint és a vasárnapi verseny rajtrácsának meghatározására. Ezzel két legyet ütne egy csapásra az F1: egyfelől leválasztaná a sprintet a futamról – ami már előzőleg is felmerült ötletként –, hiszen előbbi nem befolyásolná utóbbi rajtsorrendjét, másfelől megszabadulhatna a szombat déli második szabadedzéstől, amely a parc fermé-szabályok okán teljesen értelmetlen volt a kvalifikációt követő napon.
Günther Steiner, a Haas csapatfőnöke pénteken Melbourne-ben meg is erősítette, hogy tervben van a változtatás, méghozzá már az idei első sprinthétvégétől, azaz a soron következő Azerbajdzsáni Nagydíjtól kezdődően. A terv szerint a pénteki időmérő határozná meg a vasárnapi indulási sorrendet, míg a szombat délelőtti kvalifikáció az aznapi sprintét – azaz a szombat gyakorlatilag egy teljesen önálló eseményként is felfogható lenne. Steiner megjegyezte: a fordított felállást is megfontolják, azaz azt, hogy a pénteki edzés kvalifikáljon a sprintre, a szombati pedig a nagydíjra.
Rendhagyó időmérők a sprintekhez?
Amennyire egyszerűnek hangzik az elképzelés, annyi kérdést azért felvet még a megvalósíthatósága. Egyfelől a sportszabályzatot több ponton is át kellene írni ehhez: kérdés többek között, hogy miként kezelné az új menetrendet a parc fermé-szabály, valamint milyen gumikiosztás mellett lenne megvalósítható mindez. Előbbi okozná vélhetően a kisebb gondot, hiszen eleve a sprinthétvégéken tilos már a beállításokhoz nyúlni a pénteki kvalifikáció kezdetétől, az abroncskérdés azonban már összetettebb.
A Pirelli a sprintes nagydíjakra összesen 12 szett gumit szállít versenyzőnként: két szett kemény, négy közepes és hat lágy keverékűt. Nem nehéz átlátni, hogy ezzel a mennyiséggel – amit Bakura már le is gyártott és szállított az olasz gumicég – eléggé nehéz lenne két háromrészes kvalifikációt teljesíteni folyamatosan friss abroncsokkal.
Elképzelhető persze, hogy a második időmérőn használt gumikkal menjenek a versenyzők, de a Motorsport és AMuS értesülései szerint felmerült egy érdekes elképzelés is a probléma viszonylagos orvoslására: a sprinthez tartozó edzést egykörös rendszerben futhatnák. Az egykörös időmérők nem teljesen idegenek a Formula-1-től: 2003 és 2005 különböző formában így rendezték a kvalifikációt, a megítélése viszont eléggé vegyes volt a formátumnak, hiszen előfordulhatott olyan, hogy nagyon eltérő körülmények között kellett körözniük az egyes pilótáknak. Mindenesetre az eltérő lebonyolítású időmérők még egy plusz izgalmi faktort jelentenének a sprinthétvégéken.
Meglesz-e időben a szabály?
Persze bármi is lenne a végső javaslat, azt el is kellene fogadni Bakuig – és itt jön a következő nehézség, ugyanis a szabálymódosításra előbb a csapatok sportigazgatóit tömörítő Sporttanács tagjainak kellene rábólintania, majd az F1 Bizottságnak, végül pedig a Motorsport Világtanácsnak is jóvá kellene hagynia. A dolgot tovább nehezíti, hogy a Motorsport úgy tudja, sokan közülük húsvéti szabadságot is terveztek a Kínai Nagydíj törlésével keletkezett csaknem egy hónapos szünetre. Igaz, ha Bakura nem tudják véglegesíteni a reformot, a soron következő sprinthétvégéig, az Osztrák Nagydíjig bőven lenne erre idejük.
Otmar Szafnauer, az Alpine csapatvezetője és a már idézett Steiner egyébként azt is felvetette kérdésként, hogy vajon egyetlen szabadedzés elegendő lenne-e az autók finomhangolására – de ha a versenyzők véleményére vagyunk kíváncsiak, ők már a minap letették a garast a kevesebb tréning mellett.
Christian Horner Red Bull-főnök pedig igazából csak azt nevezte „nevetségesnek”, hogy épp egy olyan nagy tempójú utcai pályán rendezik majd az idei első sprintet, mint Baku: a nézők szórakoztatását jól szolgálhatja majd mindez, de a költségplafon és az esetleges töréskárok fényében nem érti ezt a döntést.