DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. május 1. szerda
F1

Így „kötötte be” az F1-esek szemét a GPS-probléma

Szokatlan hiba miatt kellett félbeszakítani az első melbourne-i szabadedzést: a versenyzők elmondták, miért volt különösen veszélyes a kialakult helyzet.

Érdekes probléma miatt kellett belengetni a piros zászlókat a Formula-1-es Ausztrál Nagydíj első szabadedzésének 40. perce környékén: miután elszállt a GPS-rendszer, a csapatok nem tudták követni, hogy hol járnak az autók a pályán, így a forgalomról sem tudták értesíteni a versenyzőiket. Ki is alakult néhány necces szituáció, Nico Hülkenberg például Lando Norrist érte utol, ami miatt a fűre is le kellett hajtania.

A Motorsport.com szaklap úgy tudja, a hiba a gumiaadatokat élőben szolgáltató rendszer szerverével adódtak gondok, ez kavarta meg a GPS-rendszert is. Amelynek a leállása tényleg biztonsági kockázatot jelentett, ahogy arra többek között Valtteri Bottas is utalt a pénteki nap végén:

f1-melbourne-day1-autok



„Nyilván kicsit trükkössé teszi a dolgokat. A pályától is függ, de ha a mezőny fele gyorskörön van, a másik fele pedig lassan halad, akkor az egész kicsit beláthatatlan. Úgyhogy ez szerintem biztonsági kérdés. Úgy gondolom, lehetne ezt menedzselni, de mindig benne van az extra kockázati tényező, hogy valaki leparkolt egy beláthatatlan kanyarban, más pedig padlógázzal érkezik.”

Az újonc Nyck de Vries is egyetértett a megszakítással: „Igen bölcs dolog volt tőlük, hogy leintették piros zászlóval, mert nagy a tempó és senki sem volt szinkronban. Ráadásul a láthatóság is rossz. Ha pedig a csapatra és a mérnöködre vagy utalva, hogy tájékoztasson a különbségekről, s ezt nem tudja, akkor az necces helyzetekhez vezethet, ahogy azt láthattuk is. Nincs túl sok hely itt, viszonylag szűk a pálya, ráadásul folyamatosan kanyarog, így a tükörben sem látsz sok mindent. Nem sok az igazi egyenes, leszámítva az 1-es kanyar előttit.”

 

Az F1-esek nem tudták, hogy gond van

A Haast erősítő Kevin Magnussen arra is rámutatott, hogy a helyzetet az is súlyosbította, hogy sok pilóta számára talán nem is volt egyértelmű, hogy baj van a GPS-rendszerrel, így továbbra is a mérnöküktől várták a forgalommal kapcsolatos információkat:

„Úgy tűnt, mintha mindenkinek bekötötték volna a szemét, amint elszállt a GPS-rendszer. Szerintem ez azért is volt, mert tudjuk, hogy a mérnökünkre támaszkodhatunk a forgalmat illetően. Nem hiszem, hogy mindenki tudta, hogy elromlott a GPS-rendszer, szóval amikor nem hallasz semmit, arra számítasz, hogy nem is jön mögötted senki. Ha tudtuk volna, hogy elszállt a rendszer, óvatosabbak lettünk volna és többet néztük volna a tükröt.”

A fentebb már említett Hülkenberg a Norris-incidens kapcsán annyit jegyzett meg, hogy a mai jelenetek megmutatták, mely pilóták támaszkodnak jobban a mérnökük információra, mint a többiek. A német egyébként szintén egyetértett az edzés megszakításával.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: