DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. április 29. hétfő
Formula+

A Red Bull legelöl, de kisebb az előny?

A Ferrari hátránya egy körön mindössze egy tizedmásodperc az adatok alapján, a McLaren a harmadik erő, a Mercedes végre jó beállításokat talált – ez olvasható ki az F1 csonka suzukai edzésnapjából.

Hiányos pénteki napot kell elemeznünk, ha a Japán Nagydíj erőviszonyát illetően próbálunk tapogatózni: a második szabadedzés érdemben ment a kukába, vele együtt a suzukai délutánra ütemezett hosszú etapok is, melyekből kiindulva a vasárnapi versenytempót lehet feltérképezni.

Az első szabadedzés sem volt teljes a Logan Sargeant balesetét követő piros zászlóból kifolyólag, ezen azonban már próbálgatták a csapatok az egykörös tempót, így bár a szokottnál kevesebb pénteki információból, de felállítható egy erősorrend a szombati kvalifikációra készülve.

Csökkent a Red Bull suzukai fölénye

Max Verstappen uralta a 2023-as Japán Nagydíjat, a pole-pozíciót 0,581 másodperc előnnyel szerezte meg, a futam leintésekor pedig 19 másodperces különbséget épített ki a második Lando Norrishoz képest. Ekkora dominanciára az eddigi jelek alapján 2024-ben nem számíthatnak, de tény, hogy az első szabadedzésen nem csupán az első két helyezést szerezte meg a két Red Bull, hanem a szektorokat is uralták: az elsőben és harmadikban Verstappen, a másodikban Sergio Perez rendelkezett a legjobb részidővel, ráadásul a második helyekre is csak egy kívülálló fért fel, Carlos Sainz Ferrarija az első szektorban.



A korábbi terveknek megfelelően első fejlesztési csomagját kapta meg a Red Bull: tovább alakították a 2024-re jelentősen megújult légbeömlőt az optimális bemeneti nyomás érdekében, ehhez igazították a padlóélek vonalvezetését és a padlólemez felületét.

A megújult RB20 a lassú és gyors kanyarokban is a legjobb tempót produkálta, Verstappen az összesítésben 0,208 másodperccel volt gyorsabb Carlos Sainznál, a Formula1.com számításai alapján azonban az egykörös tempóban kisebb a különbség: a Ferrarihoz képest 0,10, a McLaren előtt 0,46, a Mercedeshez képest 0,52, a szintén számottevően fejlesztett Aston Martinhoz képest pedig 0,57 másodperc. A hatodik erőnek saccolt RB lemaradását már 1,22 másodpercre teszi a becslés.

Arról Verstappen is beszélt a médiának a nap végén, hogy nem számít a 2023-as menetelésre Japánban, ahol az előző két évben nyerni tudott: „Szerintem összességében az egész évben azt láthatjuk, hogy egy körön egyértelműen közelebb kerültek a többiek. Természetesen a hosszú etapos tempók kapcsán lövésem sincs, hogyan fognak kinézni, de nem számítok akkora különbségekre, mint tavaly ezen a pályán.”

Egy további adalék a köridőkhöz, hogy bár a tavalyi nagydíj még csak szeptemberben volt, Verstappen az első szabadedzésen 1,6 másodpercet gyorsult akkori idejéhez képest – erre a cikk végén még visszatérünk.

A Ferrari közelebb a vártnál

A fő üldöző személye az előző három nagydíj eseményeinek tükrében nem meglepő, a Scuderia azonban előzetesen kifejezetten arra számított, hogy Suzuka gyors kanyarjai és irányváltásai nem kedveznek majd az SF-24-nek.

„Hogy őszinte legyek, kicsit közelebb vagyunk a Red Bullhoz, mint azt vártam. Tavaly nyolc tizedre voltunk az időmérőn, így jó érzés vagy jó kiindulási alapot jelent, hogy most csak két tizedmásodpercre zártunk az FP1-en. De így is nehéz lesz legyőzni a Red Bullt ezen a hétvégén” – fogalmazta meg ezt pénteki nyilatkozatában Carlos Sainz. Mind ő, mind Charles Leclerc úgy gondolják, a jelenlegi szint kevés lenne ahhoz, hogy pole-pozíciót szerezzenek.

Helmut Marko Red Bull-tanácsadó elejtette, piszkálja az a hosszú etap, amelyet Charles Leclerc produkált a szabadedzés során. A hosszú ezúttal csak hat kört takar kemény abroncson, de a monacói ezen az etapon átlagban kilenc tizedmásodperccel gyorsabb volt Verstappen hétkörös kifutásánál ugyanezen a keveréken – természetesen nem ismert az üzemanyagszint, de feltételezhetjük, hogy a Red Bull volt kevésbé kiélezve.

Az egyes pályaszakaszokat elemezve az F1.com alapján a Ferrari elmarad a lassú és gyors kanyarokban, de ezredekkel a Red Bull előtt áll a közepes kanyarokban, egyenesekben pedig a leggyorsabb a csapatok között – ez utóbbi arról árulkodik, hogy alacsonyabb üzemanyagszinttel és feljebb tekert motorral mentek, mint a Red Bull, amelynek felségterülete általában az egyenes.

A McLaren a harmadik erő

A pénteken látottak alapján a McLaren nem fogja megismételni bravúros 2023-as teljesítményét, amikor a csapat második-harmadik helyet szerzett az időmérőn és a futamon is, de ők tűnnek a harmadik erőnek – igaz, a fent említett adatok alapján jelentősebb, 0,36 másodperces lemaradásban a Ferrarihoz képest.

A McLarennél kísérletezés zajlott az első edzésen, Norris alacsonyabb leszorítőerős beállítást tesztelt Piastrihoz képest, amivel nem volt kifejezetten elégedett. A McLaren lemaradása a második és harmadik szektorban jelentkezik, a jellemző tendenciának megfelelően a csapat a lassú kanyarokban vesztett legtöbbet a Red Bullhoz és a többi üldözőhöz képest.

Áttörés a Mercedesnél Japánban?

„Jó edzés volt, tényleg jó edzés volt, a legjobb eddig idén, és ez a legjobbnak érződő autónk eddig idén” – fogalmazta meg Lewis Hamilton mai nyilatkozatában. A csapat számos újdonságot kipróbált az első edzésen, és Andrew Shovlin nyilatkozata alapján úgy néz ki, sikerült kedvezőbb működési tartományba kerülni az abroncsokkal – ez feltételezhetően ahhoz kapcsolódik, hogy a hűvös időjárás kedvez a W15-nek idén.

Az előrelépés a beállítások és következetesség terén üdvözítő hír a Mercedesnek, amire lehet építkezni, de nem jelenti feltétlenül azt, hogy a kellő tempó is meglesz: a csapat negyedik az erősorrendben, lemaradása a Red Bullhoz képest öt, a Ferrari mögött négy tizedmásodperc – hosszú út vezet még innen előre.

Az Aston Martin saját, padlólemezt, diffúzort, övszárnyat és motorborítást érintő fejlesztései mellett az ötödik erőnek tűnik, közel a McLaren és Mercedes duójához: Fernando Alonso a gyors kanyarokban mutatott figyelemreméltó tempót.

A lágy gumi jól működhet a versenyen

A tavalyi Japán Nagydíj első edzéséhez viszonyított 1,6 másodperces javulást a Pirelli az autók gyorsulása mellett a hűvösebb aszfalttal magyarázza. Ez a körülmény segíti a C3 abroncs működését, ami alapján Simone Berra, a Pirelli vezető mérnöke azzal számol, hogy a lágy abroncs preferált választás lesz a vasárnapi futamon is. A gumi teljesítményelőnyt jelent a rajtnál és az első körökben, fontos fegyvertény egy olyan pályán, ahol komplikált az előzés.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: