DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. december 22. vasárnap
F1

Új gumiszabály miatt volt ennyire eseménytelen az FP2

Négy helyett öt szett köztes abroncs használható fel 2024-ben egy nagydíjhétvégén, de a korábbi pénteki engedmény nélkül – ami takarékoskodásra ösztönzi az F1-es csapatokat.

A versenyhétvégi esős gumikiosztásra a következő szabály érvényes a Formula-1 2024-es szezonjában: öt köztes (intermediate) és kettő teljes esőgumi használható fel autónként a nagydíj egésze során, péntektől vasárnapig.

Egy kisebb módosítás történt az eddigi szabályozáshoz képest: a köztes gumiból eddig négyet, esőgumiból hármat lehetett használni a hétvégén, viszont ha valamelyik pénteki szabadedzés esősnek volt nyilvánítva, a versenyző pedig használta a köztes keveréket, egy ingyen szett járt neki a hétvége folytatására. A szabály arra sarkallta a csapatokat, hogy esőben is letapogassák a pályát.

Az új előírás azonban arra ösztönöz, amit a Japán Nagydíj második szabadedzésén láttunk: a tréningen teljesített mindössze 65 kör (normál esetben három versenyző tesz meg ennyit egy edzés folyamán) töredéke született köztes abroncson, a körözés zöme az utolsó percekben zajlott, amikor a pálya már elég száraz volt slick abroncshoz. A csapatok inkább spóroltak az inter abronccsal, hogy a folytatásban öt szett álljon rendelkezésre, ha az időmérő és futam is esős körülmények között zajlik – a nézőknek pedig eseménytelen szabadedzést kellett végigülni.

Mért kört egyedül a két VCARB tett meg a köztes keveréken


Lewis Hamilton is rámutatott, a szabály az oka, amiért ilyen gyér volt a forgalom a pályán az esőben: „Kár, hogy nem lett szabadedzésünk. Változtattak a gumiszabályon, emiatt senki nem megy ki és használja az intermediate-et. Nincs értelme a dolognak.”

A Pirelli javaslata

A gumiszállító vezető mérnöke, Simone Berra leszögezte: a szabály megváltoztatásába nem volt beleszólásuk, a módosításról a csapatok, az F1 és az FIA döntöttek közösen.

„Ezt még meg fogjuk vitatni az FIA-val és a csapatokkal, hogy megtaláljuk a módját, hogyan használják őket a szabadedzésen is. Végül nem mi döntünk, de a következő hetekben vita tárgya lesz” – ígérte a Pirelli-mérnök. Javaslata is van a probléma orvoslására:

„Öt szett állhat a rendelkezésükre a hétvége elejétől, de ha egy edzést esősnek nyilvánítanak, akkor visszaadnak egy szett köztes abroncsot. Így értelmetlen lenne nem felhasználni, új szettet visszaadni, arra bátorítaná őket, hogy használják” – részletezte a lehetséges megoldást Berra.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: