Ha imádod a MotoGP-t és nem szeretnél semmiről lemaradni, akkor csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz, ahol még több hírről és információról számolunk be a MotoGP és egyéb motoros bajnokságok kapcsán!
Mindössze másfél héttel az első, sepangi gyakorlás után már le is zajlott a MotoGP második, egyben utolsó téli tesztje Katarban. Természetesen a tesztekből sosem lehet messzemenő következtetéseket levonni, de az összesen öt nap során hasonló trendek rajzolódtak ki az erőviszonyok kapcsán.
„Mindenben jobb” a GP24-es Ducati
Ezt nem mi mondjuk, hanem Francesco Bagnaia, aki nem mellesleg Malajziában és Katarban is nem hivatalos körrekorddal zárt az élen. Méghozzá komolyabb erőlködés nélkül. „Hihetetlen érzés, minden területen jobb a 2024-es motor, mint az előző” – összegzett a második tesztet követően a regnáló világbajnok.
Franco Morbidelli portimaói bukása miatt ezúttal sem volt jelen, de Bagnaia két GP24-es társa, Enea Bastianini és Jorge Martin ugyancsak meggyőzően szerepelt a lusaili pályán. Bastianini konkrétan második lett az eredménylistán, épp csak elmaradva honfitársától, Martin pedig csak amiatt szorult hátrébb a hetedik pozícióba, mert kedden szokatlan vibráció jelentkezett a hátsó kerekén.
Ezt az apróságot leszámítva viszont tükörsima tesztidőszakot teljesített az új versenygéppel a bolognai gyártó – és ez az, ami igazán aggodalomra adhat okot a riválisok számára, hiszen az előző években azért akadtak gyermekbetegségei az aktuálisan friss konstrukciónak. Most ilyen nem látszik, Bagnaia, Bastianini és Martin is egyből és könnyedén szállította a gyorsköröket. Ne nagyon fogadjunk ellenük.
Marquez túl az első ducatis bukásán, de ez még jól is jöhet
Azért a GP23-as Desmosedicin ülők sem panaszkodhatnak. Fabio di Giannantonio Katarban is erősnek tűnt a sprintszimuláció során, ő talán a Ducati-táboron belül a tesztidőszak meglepetése, sőt VR46-os kollégája, Marco Bezzecchi is mintha megtalálta volna a formáját az utolsó napra.
Természetesen külön kell beszélni Marc Marquezről, aki az első napon még visszafogott eredményt ért el, kedden aztán a negyedik pozícióval ő lett a legjobb a régi Ducatit használók közül. Közben pedig begyűjtötte az első ducatis esését is, de mint azt a Gresini nyolcszoros világbajnoka elmondta: az utolsó tesztnapon tudatosan növelte a kockázatot, hogy jobban kitapasztalja a határokat.
Viszont Marquez szerint a fentebb említett három gyári motoron ülő márkatárs egyértelműen gyorsabb egyelőre. „Azt mondják a versenyzésben, hogy mindig az utolsó három tizedet a legnehezebb megtalálni. Itt tartok most, és meg kell értenem, hogyan kerülhetek közelebb” – értékelt a Motorsport hasábjain a spanyol.
Villogott az Aprilia, de…
A Ducatikkal egyedül az Aprilia tudta érdemben felvenni a versenyt Katarban, ráadásul biztató lehet a noalei gyártó számára, hogy Malajziával ellentétben nemcsak az itt is közülük leggyorsabb Aleix Espargaro, hanem a gyári csapattárs Maverick Vinales, sőt a Trackhouse tavalyi specifikációjú RS-GP-jén ülő és a sepangi sérüléséből visszatérő Raul Fernandez is ütőképes időket motorozott, egyedül Miguel Oliveira érződött kissé elveszettnek.
Ennek köze lehet ahhoz, amire Espargaro is felhívta a figyelmet: az Aprilia jelentős aerodinamikai újításai egy újfajta motorozási stílust is igényelnek. Ezzel küzdött Vinales is két hete, viszont az Aprilia igyekezett megoldást találni a gondjaira azzal, hogy egy „áltetővel” egészítették ki a diffúzorként szolgáló hátsó részt a motorján.
Javult az Aprilia egyértelműen, de azért nem eszik olyan forrón a kását. Espargaro szerint a motorerő még mindig némi gyengeség, ráadásul árnyalja a katari remeklésüket, hogy az olasz márka rendre jól muzsikál az alacsony tapadással rendelkező pályákon, s a lusaili is ezek közé tartozik.
A KTM lehet a meglepetés?
Szinte minden téli előszezont úgy zárhatunk, hogy a KTM a sötét ló, az ő teljesítményüket a legnehezebb olvasni, s ez most is így van, az előjelek azonban sokkal pozitívabbak, mint a korábbi években. Katarban ugyan csak a harmadik erőnek tűntek az osztrákok, de ennek Brad Binderék nem tulajdonítottak túl nagy jelentőséget.
A dél-afrikai vitte ismét a zászlót a KTM-nél, de csapattársa, Jack Miller is jelezte, hogy „több lehet még a zsebükben” annál, amit megmutatták – sőt, még az ezúttal kissé visszafogottabb, de újonchoz képest így is roppant meggyőző produkcióval előálló Gas Gas-motoros, Pedro Acosta is megjegyezte, hogy ők lehetnek az évad meglepetései! Ha a pályán látott eredmények alapján kissé szürkék is voltak, a KTM-táborból áradó optimizmus és önbizalom árulkodó lehet: a Ducatik túl erősnek tűnnek számukra, de mögöttük ott lehetnek az üldözőboly elejében.
Nincs igazán előrelépés a Yamahánál és a Hondánál
Ha már az új kedvezményrendszerben is ugyanabba a kategóriába esnek, érdemes egy kalap alatt kezelni a két japán gyártót, még ha csupán annyi is a közös bennük, hogy problémákkal küzdenek. Azok jellege viszont eltér: a Yamaha végsebessége még az új igazolás, Alex Rins szerint is javult, viszont Fabio Quartararo úgy érzi, egy körön továbbra is óriási a lemaradásuk, „elfogadhatatlannak” nevezte, hogy alig jelent számukra valamit, ha friss szett gumi kerül fel az M1-esre – ráadásul a 2021-es világbajnok kedden már a versenytempóját sem találta túl biztatónak.
Az eredménylistán így is a Yamaha végzett előrébb, de a Hondánál érezhető bizakodóbb hangulat. Joan Mir – akit gyomorproblémák hátráltattak az utolsó tesztnapon – hétfőn úgy fogalmazott, hogy meglepődött, mert alacsony elvárásokkal érkezett Dohába, de még az LCR Honda új szerzeménye, Johann Zarco is megjegyezte, hogy a valós potenciáljuk jobb lehet, mint amit a köridők sugallnak.
A Honda gyenge pontja Sepangban a versenytempó volt, ebben Katarban sem jeleskedtek – egyelőre úgy fest, a két japán óriás legfeljebb egymással harcolhat ismét az utolsó pozíció elkerüléséért, de ne feledjük: az említett engedmények révén több lehetőségük lesz tesztelni és fejleszteni, azaz ha jól dolgoznak, nagyobb ütemben dolgozhatják le a hátrányukat.
A MotoGP tesztidőszaka ezzel véget ért, a motoros királykategória szereplői legközelebb bő két hét múlva ugyanezen a helyszínen, a szezonnyitó Katari Nagydíj edzésein gurulnak majd pályára.
A katari teszt összesített eredményei:
1. | Francesco Bagnaia | Ducati Lenovo (GP24) | 1:50.952s |
2. | Enea Bastianini | Ducati Lenovo (GP24) | +0.120s |
3. | Aleix Espargaro | Aprilia Racing (RS-GP24) | +0.308s |
4. | Marc Marquez | Gresini Ducati (GP23) | +0.383s |
5. | Raul Fernandez | Trackhouse Aprilia (RS-GP23) | +0.389s |
6. | Maverick Viñales | Aprilia Racing (RS-GP24) | +0.435s |
7. | Jorge Martin | Pramac Ducati (GP24) | +0.514s |
8. | Fabio Di Giannantonio | VR46 Ducati (GP23) | +0.537s |
9. | Brad Binder | Red Bull KTM (RC16) | +0.631s |
10. | Marco Bezzecchi | VR46 Ducati (GP23) | +0.726s |
11. | Jack Miller | Red Bull KTM (RC16) | +0.768s |
12. | Miguel Oliveira | Trackhouse Aprilia (RS-GP24) | +0.884s |
13. | Alex Marquez | Gresini Ducati (GP23) | +0.992s |
14. | Fabio Quartararo | Monster Yamaha (YZR-M1) | +1.013s |
15. | Pedro Acosta | Red Bull GASGAS Tech3 (RC16)* | +1.094s |
16. | Alex Rins | Monster Yamaha (YZR-M1) | +1.151s |
17. | Johann Zarco | LCR Honda (RC213V) | +1.210s |
18. | Takaaki Nakagami | LCR Honda (RC213V) | +1.432s |
19. | Joan Mir | Repsol Honda (RC213V) | +1.505s |
20. | Luca Marini | Repsol Honda (RC213V) | +1.725s |
21. | Augusto Fernandez | Red Bull GASGAS Tech3 (RC16) | +1.818s |
22. | Cal Crutchlow | Yamaha Test Rider (YZR-M1) | +2.060s |
23. | Michele Pirro | Pramac Ducati (GP24) | +2.703s |
24. | Lorenzo Savadori | Trackhouse Aprilia (RS-GP) | +10.448s |