DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. december 22. vasárnap
Formula+

Mit tudtunk meg a katari MotoGP-tesztből?

Verhetetlennek tűnő GP24-es Ducatik, erősödő Marquez, felemás Aprilia, rejtőzködő KTM, sehol nem lévő Honda és Yamaha – ezek az utolsó előszezoni teszt tanulságai.

Ha imádod a MotoGP-t és nem szeretnél semmiről lemaradni, akkor csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz, ahol még több hírről és információról számolunk be a MotoGP és egyéb motoros bajnokságok kapcsán!

Mindössze másfél héttel az első, sepangi gyakorlás után már le is zajlott a MotoGP második, egyben utolsó téli tesztje Katarban. Természetesen a tesztekből sosem lehet messzemenő következtetéseket levonni, de az összesen öt nap során hasonló trendek rajzolódtak ki az erőviszonyok kapcsán.

 

„Mindenben jobb” a GP24-es Ducati

Ezt nem mi mondjuk, hanem Francesco Bagnaia, aki nem mellesleg Malajziában és Katarban is nem hivatalos körrekorddal zárt az élen. Méghozzá komolyabb erőlködés nélkül. „Hihetetlen érzés, minden területen jobb a 2024-es motor, mint az előző” – összegzett a második tesztet követően a regnáló világbajnok.

motogp-teszt-1-bagnaia



Franco Morbidelli portimaói bukása miatt ezúttal sem volt jelen, de Bagnaia két GP24-es társa, Enea Bastianini és Jorge Martin ugyancsak meggyőzően szerepelt a lusaili pályán. Bastianini konkrétan második lett az eredménylistán, épp csak elmaradva honfitársától, Martin pedig csak amiatt szorult hátrébb a hetedik pozícióba, mert kedden szokatlan vibráció jelentkezett a hátsó kerekén.

Ezt az apróságot leszámítva viszont tükörsima tesztidőszakot teljesített az új versenygéppel a bolognai gyártó – és ez az, ami igazán aggodalomra adhat okot a riválisok számára, hiszen az előző években azért akadtak gyermekbetegségei az aktuálisan friss konstrukciónak. Most ilyen nem látszik, Bagnaia, Bastianini és Martin is egyből és könnyedén szállította a gyorsköröket. Ne nagyon fogadjunk ellenük.

 

Marquez túl az első ducatis bukásán, de ez még jól is jöhet

Azért a GP23-as Desmosedicin ülők sem panaszkodhatnak. Fabio di Giannantonio Katarban is erősnek tűnt a sprintszimuláció során, ő talán a Ducati-táboron belül a tesztidőszak meglepetése, sőt VR46-os kollégája, Marco Bezzecchi is mintha megtalálta volna a formáját az utolsó napra.

motogp-teszt-2-marquez

Természetesen külön kell beszélni Marc Marquezről, aki az első napon még visszafogott eredményt ért el, kedden aztán a negyedik pozícióval ő lett a legjobb a régi Ducatit használók közül. Közben pedig begyűjtötte az első ducatis esését is, de mint azt a Gresini nyolcszoros világbajnoka elmondta: az utolsó tesztnapon tudatosan növelte a kockázatot, hogy jobban kitapasztalja a határokat.

Viszont Marquez szerint a fentebb említett három gyári motoron ülő márkatárs egyértelműen gyorsabb egyelőre. „Azt mondják a versenyzésben, hogy mindig az utolsó három tizedet a legnehezebb megtalálni. Itt tartok most, és meg kell értenem, hogyan kerülhetek közelebb” – értékelt a Motorsport hasábjain a spanyol.

 

Villogott az Aprilia, de…

A Ducatikkal egyedül az Aprilia tudta érdemben felvenni a versenyt Katarban, ráadásul biztató lehet a noalei gyártó számára, hogy Malajziával ellentétben nemcsak az itt is közülük leggyorsabb Aleix Espargaro, hanem a gyári csapattárs Maverick Vinales, sőt a Trackhouse tavalyi specifikációjú RS-GP-jén ülő és a sepangi sérüléséből visszatérő Raul Fernandez is ütőképes időket motorozott, egyedül Miguel Oliveira érződött kissé elveszettnek.

motogp-teszt-3-espargaro

Ennek köze lehet ahhoz, amire Espargaro is felhívta a figyelmet: az Aprilia jelentős aerodinamikai újításai egy újfajta motorozási stílust is igényelnek. Ezzel küzdött Vinales is két hete, viszont az Aprilia igyekezett megoldást találni a gondjaira azzal, hogy egy „áltetővel” egészítették ki a diffúzorként szolgáló hátsó részt a motorján.

Javult az Aprilia egyértelműen, de azért nem eszik olyan forrón a kását. Espargaro szerint a motorerő még mindig némi gyengeség, ráadásul árnyalja a katari remeklésüket, hogy az olasz márka rendre jól muzsikál az alacsony tapadással rendelkező pályákon, s a lusaili is ezek közé tartozik.

 

A KTM lehet a meglepetés?

motogp-teszt-4-ktm

Szinte minden téli előszezont úgy zárhatunk, hogy a KTM a sötét ló, az ő teljesítményüket a legnehezebb olvasni, s ez most is így van, az előjelek azonban sokkal pozitívabbak, mint a korábbi években. Katarban ugyan csak a harmadik erőnek tűntek az osztrákok, de ennek Brad Binderék nem tulajdonítottak túl nagy jelentőséget.

A dél-afrikai vitte ismét a zászlót a KTM-nél, de csapattársa, Jack Miller is jelezte, hogy „több lehet még a zsebükben” annál, amit megmutatták – sőt, még az ezúttal kissé visszafogottabb, de újonchoz képest így is roppant meggyőző produkcióval előálló Gas Gas-motoros, Pedro Acosta is megjegyezte, hogy ők lehetnek az évad meglepetései! Ha a pályán látott eredmények alapján kissé szürkék is voltak, a KTM-táborból áradó optimizmus és önbizalom árulkodó lehet: a Ducatik túl erősnek tűnnek számukra, de mögöttük ott lehetnek az üldözőboly elejében.

 

Nincs igazán előrelépés a Yamahánál és a Hondánál

motogp-teszt-5-quartararo

Ha már az új kedvezményrendszerben is ugyanabba a kategóriába esnek, érdemes egy kalap alatt kezelni a két japán gyártót, még ha csupán annyi is a közös bennük, hogy problémákkal küzdenek. Azok jellege viszont eltér: a Yamaha végsebessége még az új igazolás, Alex Rins szerint is javult, viszont Fabio Quartararo úgy érzi, egy körön továbbra is óriási a lemaradásuk, „elfogadhatatlannak” nevezte, hogy alig jelent számukra valamit, ha friss szett gumi kerül fel az M1-esre – ráadásul a 2021-es világbajnok kedden már a versenytempóját sem találta túl biztatónak.

Az eredménylistán így is a Yamaha végzett előrébb, de a Hondánál érezhető bizakodóbb hangulat. Joan Mir – akit gyomorproblémák hátráltattak az utolsó tesztnapon – hétfőn úgy fogalmazott, hogy meglepődött, mert alacsony elvárásokkal érkezett Dohába, de még az LCR Honda új szerzeménye, Johann Zarco is megjegyezte, hogy a valós potenciáljuk jobb lehet, mint amit a köridők sugallnak.

motogp-6-honda

A Honda gyenge pontja Sepangban a versenytempó volt, ebben Katarban sem jeleskedtek – egyelőre úgy fest, a két japán óriás legfeljebb egymással harcolhat ismét az utolsó pozíció elkerüléséért, de ne feledjük: az említett engedmények révén több lehetőségük lesz tesztelni és fejleszteni, azaz ha jól dolgoznak, nagyobb ütemben dolgozhatják le a hátrányukat.

A MotoGP tesztidőszaka ezzel véget ért, a motoros királykategória szereplői legközelebb bő két hét múlva ugyanezen a helyszínen, a szezonnyitó Katari Nagydíj edzésein gurulnak majd pályára.

A katari teszt összesített eredményei:

1. Francesco Bagnaia Ducati Lenovo (GP24) 1:50.952s
2. Enea Bastianini Ducati Lenovo (GP24) +0.120s
3. Aleix Espargaro Aprilia Racing (RS-GP24) +0.308s
4. Marc Marquez Gresini Ducati (GP23) +0.383s
5. Raul Fernandez Trackhouse Aprilia (RS-GP23) +0.389s
6. Maverick Viñales Aprilia Racing (RS-GP24) +0.435s
7. Jorge Martin Pramac Ducati (GP24) +0.514s
8. Fabio Di Giannantonio VR46 Ducati (GP23) +0.537s
9. Brad Binder Red Bull KTM (RC16) +0.631s
10. Marco Bezzecchi VR46 Ducati (GP23) +0.726s
11. Jack Miller Red Bull KTM (RC16) +0.768s
12. Miguel Oliveira Trackhouse Aprilia (RS-GP24) +0.884s
13. Alex Marquez Gresini Ducati (GP23) +0.992s
14. Fabio Quartararo Monster Yamaha (YZR-M1) +1.013s
15. Pedro Acosta Red Bull GASGAS Tech3 (RC16)* +1.094s
16. Alex Rins Monster Yamaha (YZR-M1) +1.151s
17. Johann Zarco LCR Honda (RC213V) +1.210s
18. Takaaki Nakagami LCR Honda (RC213V) +1.432s
19. Joan Mir Repsol Honda (RC213V) +1.505s
20. Luca Marini Repsol Honda (RC213V) +1.725s
21. Augusto Fernandez Red Bull GASGAS Tech3 (RC16) +1.818s
22. Cal Crutchlow Yamaha Test Rider (YZR-M1) +2.060s
23. Michele Pirro Pramac Ducati (GP24) +2.703s
24. Lorenzo Savadori Trackhouse Aprilia (RS-GP) +10.448s
Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: