Időről időre visszatérő téma a Formula-1-ben a hajlékony szárnyak kérdése, az utóbbi időben pedig ismét felmerült, hogy igencsak szürke zónának számít a terület, mivel a jelenlegi ground-effect szabályrendszerben a csapatok mindent megtesznek annak érdekében, hogy a lehető legjobb balanszt érjék el az autóval menet közben, a menet közbeni erőhatások miatt pedig nem tudnak teljesen merevek lenni az elemek.
Mostanáig az FIA csak statikus ellenőrzéseket hajtott végre a szárnyak rugalmasságának tesztelésére, és a hírek szerint nem is merült fel annak gyanúja, hogy egyes istállók túl messzire mentek volna a megoldásaikkal. Ugyanakkor a Nemzetközi Automobil Szövetség szeretne pontosabb képet kapni az első szárnyak menet közbeni működéséről és hajlékonyságáról, ennek érdekében pedig a Belga Nagydíjtól kezdődően kamerákkal figyelik azok viselkedését.
Bár az FIA részéről hangsúlyozták, hogy nem arról van szó, hogy szerintük bárki kijátszana valamilyen kiskaput, csupán szeretnék felmérni a helyzetet, és ha lesz is bármilyen módosítás, az legfeljebb 2025-re történhet meg, nem pedig az idei évad közben, az Olasz Nagydíj hétvégéjén mégis újra középpontba került az ügy.
A McLaren és a Mercedes formajavulása és néhány belső kamerás felvétel alapján ugyanis kérdések merültek fel a riválisokban, hogy az említett két alakulat megoldása belefér-e még a szabályok adta keretekbe. Példának okáért Lando Norris pole-körének onboard videóján is látszik, ahogy az egyenesben nagy tempónál és nagy terhelésnél lejjebb hajlik az első szárny, a féktávokon pedig vissza feljebb emelkedik:
Fastest lap, on the fastest track
— Formula 1 (@F1) August 31, 2024
Ride on board with @LandoNorris for his pole position lap in Monza#F1 #ItalianGP @pirellisport pic.twitter.com/Ykmg9soTln
A Motorsport.com értesülései szerint a két fő rivális istálló, a Ferrari és a Red Bull is szeretne világosan látni, hogy pontosan mi engedélyezett és mi nem, ezért egyeztetésekbe kezdhetnek az FIA technikai vezetőjének, Nikolas Tombazisszal. Erre utaltak a hétvégi megszólalásaik is, például a Ferrarit irányító Frederic Vasseur részéről:
„Ezt a beszélgetést nem veletek akarom lefolytatni, hanem Tombazisszal. De tiszteletben kell tartanunk az FIA döntését. Le fogjuk folytatni a beszélgetéseket, de ezt belsőleg kell kezelnünk az FIA-val.”
A Red Bull részéről Helmut Marko sportszakmai tanácsadó az ORF-nek nyilatkozva tett határozott kijelentést: „A McLaren és a Mercedes első szárnyát ki kell elemezni” – jelentette ki Monzában Marko, míg a csapatfőnök Christian Horner diplomatikusabban fogalmazva jelezte: ez az FIA kérdésköre, bízniuk kell bennük, és egyértelmű, hogy jelenleg átmennek a kérdéses szárnyak a Szövetség tesztjein.
Reagált az FIA
Vélhetően a fenti nyilatkozatokra is reagálva az FIA kedd délben egy rövid közleményt juttatott el a Formula.hu-hoz. Ebben hangsúlyozzák, hogy az FIA minden versenyhétvégén számos méréssel ellenőrzi az első szárnyakat, és minden elem megfelelt a 2024-es szabályokban.
Mint írják, a Belga Nagydíj óta a pénteki szabadedzéseken extra kamerákat használnak, hogy jobban felmérjék a szárnyak viselkedését, és ez a gyakorlatilag legalább Szingapúrig folytatódni is fog. Ez lehetővé teszi számukra, hogy több adattal rendelkezzenek: ahogy arra az FIA rámutat, az első szárnyak terhelési mintázata sokkal eltérőbb képet fest a csapatok között, mint például a hátsó szárnyak vagy a padlólemezek szélei, ezért nehezebb pontosabb terhelési teszteket eszközölni.
Az FIA azzal zárja a közleményét, hogy joguk van új teszteléseket bevezetni, ha szabálytalanságot gyanítanak, és bár erre nincs terv rövid távon, közép- és hosszú távon viszont értékelik folyamatosan a helyzetet.