Szenzációs futamot hozott a Le Mans-i 24 órás 100. évfordulója: az esemény első felében oda-vissza dobálták egymásnak a vezetést a gyártók, állt az élen a Ferrari, a Toyota, a Cadillac, a Porsche és jó ideig még a Peugeot is, majd vasárnap már az #51-es Ferrari és a #8-as Toyota elképesztő csatáját láttuk.
A Ferrari remek tempót diktálva egyperces előnyt épített fel, de azt egy technikai hiba pont el is tüntette – egy bokszkiállás után nem sikerült újraindítani az autót, csak ennyi késlekedéssel, így öt másodperccel a Toyota mögé ért vissza az egység. Alessandro Pier Guidi aztán a pályán visszaelőzte a Toyotát, és onnantól az olaszok autója járt előrébb, de a különbség volt két másodperc alatt is, húsz fölé pedig már nem ment – hosszú-hosszú órákon keresztül űzték-hajtották egymást ebben a tartományban.
A Toyota mindent megpróbált, elnyújtott stratégiát, ilyen-olyan taktikai finomságot azért, hogy minél nagyobb nyomást helyezzen a Ferrarira, de nem tudta kibillenteni ellenfelét a japán alakulat, majd bő másfél órával a vége előtt megérkezett a döntő hiba: a frissen beült Ryo Hirakawa hibázott egy féktávon, ezzel elvesztett egy percet, és a megtört autót be is kellett hozniuk a bokszba.
Ezzel eldőlt a küzdelem, az #51-es Ferrari bő háromperces előnyt menedzselhetett, és onnan már nem is rontotta el: Antonio Giovinazzi, Alessandro Pier Guidi és James Calado feljuttatta a csúcsra a Ferrarit, amely az AF Corse munkájával nyert újra Le Mans-i 24 órást abszolút értékelésben. Egy ijesztő pillanat azért volt még az utolsó fél órában, amikor ismét nem indult el az autó a bokszban, de ez is belefért az előnybe.
A #8-as Toyota jött be másodiknak, a #2-es Cadillac pedig két kör hátránnyal odaért a dobogó alsó fokára. A márka abszolút elégedett lehet a teljesítményével: a #2-es pódiuma mellett a #3-as is jól szerepelt, negyedik lett annak ellenére, hogy bőven volt kalandja a futam első szakaszában.
A pole-ból induló #50-es Ferrarinál egy kavics okozott sérülést az ERS-hűtőnél, amely miatt csaknem fél óráig kellett szerelni az autót a bokszban, de végül ötödik lett, míg a #7-es Toyota egy indcidens áldozata lett: egy GT-Ferrari egy LMP2-es autó is érintett volt, a balesetben pedig úgy megsérült a Toyota, hogy nem tudta folytatni a küzdelmet.
A Porschék közül a Jota fél óráig vezette a versenyt, ám a kínai Ye Yifei hibázott, s csúnyán összetörte az autót, de a legrosszabbul a sokáig a Toyotákkal együtt haladó #75-ös járt, mely megállt Jaminet alatt, és az első hiperautós kieső lett. A #6-os defektet kapott, az #5-ös pedig ugyan behúzhatta volna az ötödik helyet, de a hajrában sokadszorra is elérte egy probléma, így csak kilencedik lett.
Szintén gyenge futamot zárt a Peugeot, amelynél a #94-es sokáig az esemény sztárja volt, és huzamosabb ideig vezette is a versenyt, mert a hűvös, nedves körülmények nagyon feküdtek az autónak, de Gustavo Menezes végül a harmadik helyen haladva falba tette az autót. Végül a #93-as nyolcadik helyét tudja felmutatni a francia gyártó.
A két Glickenhaus nagy baj nélkül teljesítette a futamot és a hatodik-hetedik helyet szerezte meg a 24 óra végére.
Az LMP2 az Inter Europolé, a GTE-ben a Corvette nyert
A hypercarok mellett a másik két kategóriában is szoros, érdekes, feszült küzdelmet láthattunk gyakorlatilag végig.
Az LMP2-ben nagyon magabiztos és meggyőző autózást bemutatva, a futam nagy részében vezetve végül az Inter Europol Competition #34-es autója aratott győzelmet Albert Costa, Fabio Scherer és Jakub Smiechovski vezetésével, a második helyre a Team WRT #44-es autója jött be Robert Kubica, Louis Deletraz és Rui Andrade irányításával, míg a dobogó alsó fokát elképesztő küzdelem után a #30-as Duqueine szerezte meg
A GTE-ben a #33-as Corvette, a #85-ös Iron Dames Porsche, a #25-ös ORT Aston Martin és az #56-os Project 1 Porsche csatázott a dobogós pozíciókért, egyúttal a győzelemért is, az eltolt stratégiák miatt sokszor változott a vezető egység kiléte is.
Végül vasárnap nap közben sebességet tudott váltani a Corvette Nicky Catsburg, Ben Keating és Nicolas Varrone révén, kiépített egy masszívabb fórt, az utolsó másfél-két órának már kényelmesebb helyzetben vághatott neki, és végül szép győzelmet aratott a Le Mans-i 24 óráson. A második az ORT Astonja lett, a dobogóra pedig nagy hajrával még a GR Racing #86-os Porschéja állhatott fel.
Részletesebb összefoglalóhoz ajánljuk a futam közben írt helyzetjelentéseinket:
Négy és nyolc óra közötti események
Így fordultunk ár az utolsó négy órára
Az idei Le Mans-i 24 órás futam végeredménye:
1. | #51 Ferrari AF Corse | Pier Guidi/Calado/Giovinazzi |
2. | #8 Toyota Gazoo Racing | Buemi/Hartley/Hirakawa |
3. | #2 Cadillac Racing | Bamber/Lynn/Westbrook |
4. | #3 Cadillac Racing | Bourdais/Van Der Zande/Dixon |
5. | #50 Ferrari AF Corse | Fuoco/Molina/Nielsen |
6. | #708 Glickenhaus Racing | Dumas/Pla/Briscoe |
7. | #709 Glickenhaus Racing | Mailleux/Berthon/Gutierrez |
8. | #93 Peugeot Totalenergies | di Resta/Jensen/Vergne |
9. | #5 Porsche Penske Motorsport | Cameron/Christensen/Makowiecki |
10. | #34 Inter Europol Competition | Smiechowski/Costa/Scherer |
A 24 óra eseményeit itt követhetitek vissza percről percre!