ÉLŐ: A 100 éves Le Mans-i 24 órás
Nagy szeretettel köszöntjük kedves olvasóinkat, megkezdődik élő közvetítésünk a világ legnagyobb autóversenyéről, a 100. születésnapját ünneplő Le Mans-i 24 órásról!
Az elmúlt napokban jó néhány cikkel igyekeztünk minél jobban ráhangolódni a versenyre: Le Mans történetének legjobbjai, legcsodálatosabb autói és az álmuk beteljesítéséért életüket adó versenyzők bemutatása után összefoglaltuk a szabályokat és az egyéb tudnivalókat, valamint a mezőnyt is bemutattuk.
Viharfelhők gyülekeznek Le Mans felett, feltámadt a szél. Az előrejelzések szerint már délutántól zivatarok zavarhatják meg a legendás versenyt, s nagyjából este tízig változó időjárási körülmények várhatóak. Éjszaka sem kizárt az esőzés, majd vasárnap reggel és délelőtt száraz időben folytatódhat a száguldás – mielőtt ebédidő tájban visszatér a zuhé a La Sarthe versenypályára. A levegőhőmérséklet a hajnali órákban egészen 16-ig csökken, majd a befutó körül 27 fokot mutat az előrejelzés.
A Hypercar kategória rajtsorrendjéből eltűnt egy autó: a #708-as Glickenhaus a bokszból kénytelen rajtolni váltóproblémák miatt – ami itt automatikusan egy kör hátrányt jelent.
A Hypercar kategória rajtelsőségét a Ferrari szerezte meg: az #50-es autó az #51-es előtt nyerte meg a Hyperpole-t, míg a két Toyota a 3. és az 5. helyen zárt. A BoP-t az utolsó pillanatban módosították, aminek a Toyotánál roppantul nem örültek, hiszen ők kapták a legnagyobb pluszsúlyt.

Öt perc múlva indul a felvezető kör!
Az IDEC Sport #48-asa vezeti majd fel a bajnokságtól idén búcsúzó LMP2-es mezőnyt, mögöttük a #28-as Jota és a #41-es WRT következik – Kubica-rajongók az utóbbi autót figyeljék nagyon!
A Le Mans-tól is elbúcsúzó GTE-mezőny élén Ben Keating Corvette-je, mögöttük az ománi Aston Martin és az #54-es AF Corse következik.
A francia légierő felfesti a pálya egére a trikolórt, LeBron James pedig megadja a jelet a motorok beindítására...
A mezőny elindult a felvezető körre!
A #43-as DKR nem tudott elindulni a felvezető körre.
Vizes a pálya, nedvesek a rázókövek... Veszélyes lesz a száraz gumin rajtolók számára az első kör.
Érkezik a mezőny a rajthoz...
Green flag. One formation lap.
— FIA World Endurance Championship (@FIAWEC) June 10, 2023
IT IS TIME.#WEC #LeMansCentenary #LeMans24 pic.twitter.com/leF1IYGbxc
A Porsche-kanyarokat elhagyta a mezőny, közeledünk a célegyeneshez, pillanatokon belül elrajtol a centenáriumi 24 órás.
ELKEZDŐDÖTT!
Koccannak a prototípusok az elején! Hát itt többen nem lesznek boldogak!
Az Action Express autója becsapódott a sikán után!
Összetört az autó eleje, de egyelőre továbbmegy három keréken, és folyamatosan hagyja el az alkatrészeket...
Élre áll a #8-as Toyota! Az első kanyarban kalamajkát okozó Porsche az ötödik a két Toyota és a két Ferrari mögött. A második helyre visszaeső #50-es autót már támadja a #7-es Toyota is.
Biztonsági autó!
Kavicságyban az egyik Inter Europol prototípus.
Az egyetlen LMP2-es egység, melyben egy bronz besorolású pilóta rajtolt, az ALMS-ből érkező #32-es Inter Europol volt. Nem jött be, Mark Kvamme a NASCAR-autó elől menekülve hibázott a vizes pályán.
Az új biztonsági autós szabályt a következőképp lehet összefoglalni. Ugyanúgy megmarad a három biztonsági autó (A, B, C jelzésekkel), ám idén már az incidens miatti munkálatok végeztével a B és C safety car kiáll, s egyetlen vonattá áll össze a mezőny. Itt azonban még nincs vége: ezt követően azok az autók, amelyek az aktuális kategóriaéllovas előtt haladnak az SC-vonatban, megelőzhetik a biztonsági autót és visszaállhatnak a boly végére – amivel egyébként kis híján egy környi hátrányt le is dolgoznak. Miután pedig ez megtörtént, még géposztályok szerint is átrendezik a mezőnyt: előbb az LMP2-es, majd pedig a GT-autók húzódnak félre, hogy megelőzhessék őket, így kvázi külön egy-egy bolyként startolnak újra a Hypercar, az LMP2 és a GTEAm kategória szereplői.
Itt látható a rajt utáni kalamajka:
4pm, Le Mans: It’s time for a century of dreams to become reality. @ROLEX#WEC #LeMans24 #LeMansCentenary #Rolex pic.twitter.com/wEqZTIuRya
— FIA World Endurance Championship (@FIAWEC) June 10, 2023
A kategória 2. helyéről rajtoló ománi Aston Martin is eltűnt, nem fejezte be az első kört. Vajon hova lettek...?
Buemi hibát jelez az elektromos rendszerben...
Itt látható Aitken balesete az Action Express Cadillacjével.
Drama on the first lap for the #311 Action Express Racing as Jack Aitken hits the barrier.#WEC #LeMans24 #LeMansCentenary pic.twitter.com/FDQ8VhP2Ri
— FIA World Endurance Championship (@FIAWEC) June 10, 2023
A korlátot javítják a baleset helyén.
A Live Timing megzavart minket: ha valaki aggódott volna az ománi Aston Martinért, jelentjük, megvan, Charlie Eastwood a kategória harmadik helyén halad.
Mindhárom kategóriából álltak ki egységek a bokszba, a Hypercarok közül egyedül a Jota privát Porschéje, melyben jelenleg Da Costa ül.
Szép az, ami érdek nélkül tetszik. Mint például a #24-es NASCAR-autó:

Nem esett még szó a két Peugeot-ról, most a 8. és a 10. helyen állnak.
Elkezdik összeszedni a mezőnyt, csak az élen haladó safety car marad a pályán.
Nézzünk egy villámsorrendet: Toyota, Ferrari, Toyota, Ferrari, Porsche, Cadillac, Porsche, Peugeot, Porsche, Peugeot, Cadillac, Glickenhaus, Vanwall. Plusz messzebb a mezőnyben a bokszba álló Jota Porsche, a rajt előtt bajba kerülő másik Glickenhaus és a jelenleg is szerelés alatt álló Action Express Cadillac.
A balesetező Action Expressen kívül minden autó a pályán, zajlik a mezőny összehúzása.
A legtöbb célba érő a tavalyi versenyen volt, amikor 62 autóból 53 teljesítette a Le Mans-t.
Meg kell mondjuk, ezt a mezőnyrendezést nagyon szépen hajtják végre elsőre. Az más kérdés, hogy jó-e ez nekünk. Egyértelmű, hogy az előző szabály igazságtalan volt, de ez is az. Csak máshogy.
Most esnek vissza a GTE-k az LMP2 mögé. A két lekörözött egység, a bokszból induló #708-as Glickenhaus és a #32-es Inter Europol marad a mezőny végén.
Hamarosan elengedik a mezőnyt bő 35 perc után. Nézzük, a második rajt hogy sikerül majd...
Zöld-zöld-zöld! Buemi vezetésével indul el a mezőny!
Az LMP2 éléről rajtoló három egység nem járt a bokszban, egyelőre tiszta a verseny, azonos kiállásszámmal állnak az élmenők.
Conway megelőzi az #50-es Ferrarit, az első két helyen a két Toyota!
A GTE-mezőny viszont alaposan összekavarodott, az #54-es AF Corse Ferrari, melyben jelenleg Davide Rigon ül, az élen maradt, a Corvette viszont kiállt, ahogy az ománi TF Aston is. A bokszban járó egységek közül a #88-as Proton áll a legjobban a korábban az LMP2-ben és a GTE Próban is kategóriát nyerő Harry Tincknell irányítása alatt.
A két Ferrari szépen tapad Conwayre, közben Buemi kezd elhúzni – Calado és Nielsen viszont inkább egymást terrorizálja a vörös autókban.
Talán nem így kellene viselkedni a csapattársaddal egy 24 órás verseny 49. percében... Mit gondoltok ti erről?

Egyre csúnyábban néz ki az ég. Ha a fények alapján kellene tippelni, azt mondanám, mindjárt leszakad az ég.
Nielsen támadja Conwayt és Calado is jön! Megvan, a Ferrari visszajön a második helyre!
A három gyári Porsche már Calado nyakán!
Na nézzük akkor a taktikát. Kiszedik az #50-es Ferrarit a 2. helyről a 10. kör végén – pedig a safety car miatt ez nem feltétlenül indokolt. Vajon mit törpöltek ki? Közben Conway nagyon szépen tartja a mezőnyt, hogy Buemi meglóghasson.
Hopsza! A Jota Porschével Da Costáé a leggyorsabb kör jelenleg: 3:29,493.
Az egyik kedvenc autófestésünk egyértelműen az #56-os Project 1 Porschéé. Rexy jelenleg a 2. helyen áll Matteo Cairoli kezében Rigon Ferrarija mögött.

Rexy támadja Rigont, de a harmadik helyen álló #60-as Porsche is száguld mögöttük. A már bokszban járó egységek között élen álló Tincknell Porschéjára Catsburg zárkózik fel az utolsó Le Mans-i GTE Corvette-tel.
Nasr megelőzi Conwayt! Porsche előz Toyotát!
Miközben a Toyota–Porsche küzdelmet csodáltuk, eltelt a verseny első órája.
Faragja lefelé a különbséget Calado Buemihez képest, Conwayt pedig nyomás alatt tartja a két Porschével Vanthoor és Christensen.
Az LMP2 első hét helyén most hét olyan egység, melyek korábban jártak a bokszban, hiszen az élmenők most álltak ki. Paul Loup Chatin most a nyolcadik az eddig élen álló IDEC-egységgel.
Conway a 14. kör végén érkezik első kiállására, a Porschék most 1-2 körön át zavartalanul száguldhatnak.
Calado folyamatosan zárkózik fel Buemire. Eközben a #3-as Cadillacé a leggyorsabb kör Sebastien Bourdais-vel – ez az az autó, amely lángra kapott a Hyperpole végén.
A 15. kör végén érkezik Buemi, Nasr, valamint Bamber a #2-es Cadillacben.
Conway egyébként lecserélte a lágy keveréket, melyen elrajtolt, és Bueminél is csere volt. Várhatóan ennek a körnek a végén jönnek a többiek is. A korábban kiálló Nielsen áll az élre, ugyanis tényleg jönnek mindannyian: Calado, a két Porschével Vanthoor és Christensen, valamint a verseny elején egyszer már kiálló Jota. A 16. kör végén járunk.
Nielsen vezet a Ferrarival a szintén valamivel előbb, a 10. kör végén kiálló Sebastien Bourdais előtt! Második helyen a Cadillac!
A korábbi Le Mans-okon rendszerint a második órávan már a kisebb kategóriákkal foglalkoztunk, és néha néztünk rá az élmenőkre. Hát most nem tudom, mennyire tudunk majd a többiekre figyelni...
Egy vonatban halad az #5-ös Porsche, a Jota, Conway Toyotája és a két Peugeot... De előttük sincsenek messze a többiek.
Ferrari, Cadillac, Toyota, Ferrari, Cadillac, Porsche, Porsche, Toyota, Porsche, Porsche. Na ki tippelt volna erre?
Az imént ÖT Hypercar haladt egy másodpercen belül! Bamber a Cadillackel keményen támadja Calado Ferrariját, össze is érnek! Hihetetlen versenyzést látunk!
76 perc szerelés után sikerült visszaküldeni a pályára az Action Expresst!

A GTE pole-pozíciósát, a Corvette-et be kell tolni szerelésre a garázsba...
A rendkívül rutinos Ricky Taylor belekoccant Giedo van der Garde autójába – a #13-as Tower a #39-es Graff-fal különbözött össze.
Rodrigo Sales, óriási bukás!
A célegyenes végén szállt el a Nielsen Racing bronz kategóriás versenyzője. Lassú zóna a helyszínen, Sales próbál közelekedni a ronccsal.
Ezzel az autóval próbál visszatérni a garázsba Sales...

A 20. kör végén jön az élen álló Ferrarival Nielsen és érkezik Bourdais is a 2. helyről. A lassú zónát kihasználják, 10 kör után jöttek mindketten. Buemi vezet Calado és Bamber Cadillacje előtt!
Megvan az első kiesőnk: a Nielsen autója nincs olyan állapotban, hogy közlekedni lehessen vele. Ben Hanley nem ült autóba az idei Le Mans-on, és Mathias Beche-nek is csak egy etap adatott meg.
Újabb baleset! A Tower #13-asát a kétszeres Daytona-győztes Ricky Taylor töri rommá!
A 22. kör végén jön Buemi, Vanthoor (Porsche #6) és Conway is. Teljesen felkavarodnak a taktikák.
Itt látható a Nielsen-autó balesete:
SLOW ZONE The #14 Nielsen Racing crashes into the barrier in the Dunlop chicane.#WEC #LeMans24 #LeMansCentenary pic.twitter.com/YWeXcFRwp4
— FIA World Endurance Championship (@FIAWEC) June 10, 2023
Pilótacsere volt az #50-es Ferrariban, így csak a 11. helyen halad a pole-pozíciós autó a rajtelsőséget kivívó Fuoco kezében. És Calado is kiáll, Bamber Cadillacje vezeti a Le Mans-t!
Ez pedig Taylor bukása a Tower #13-assal:
Ricky Taylor in the Tower Motorsports car has a big incident.#LeMans24 @AlwaysRaceDay pic.twitter.com/RkRnoZqvbE
— Mr Matthew CFB (@MrMatthewCFB) June 10, 2023
A Dunlopban újabb baleset! Két GTE, a #21-es AF Corse Ferrari és az #55-ös GMB Aston a korlátban – és úgy tűnik, Bourdais okozta a bajt a #3-as Cadillackel, azzal az autóval, mely nemrég még második volt!
Jelenleg a #2-es Cadillac vezet két Porsche, az #5-ös és a #75-ös előtt, de ők még csak egyszer jártak kint. A kétszer tankolók között Toyota, Porsche, Porsche, Toyota, Ferrari, Ferrari a sorrend.
A törmeléket a pályára fújja a szél a Dunlop-híd után, elég nagy a zűrzavar a pályán.
Bourdais kiszáll, szerelni kell a balesetező Cadillacet. Két óra alatt két autójuk szállt ki a győzelemért vívott harcból, a harmadik viszont ebben a pillanatban vezeti a Le Mans-t.
Nem Bourdais okozta az esetet, ez alapján a kép alapján vétlen áldozatnak tűnik...
Accidente rarísimo en zona lenta, al parecer uno de los GT se tragó esa zona y le pegó a uno de los punteros, en este caso el Cadillac de Sebastian Bourdais, una pena #LeMans24 #IMSA #WEC #24heuresdumans #24hLeManspic.twitter.com/0a2Q7PSLrz
— Ulter Motorsports #DetroitGP (@ultermotorsport) June 10, 2023
Körhátrányban tér vissza a nemrég még az első helyért küzdő Cadillac – a volánnál immár nem egy négyszeres, hanem egy hatszoros amerikai open wheel-bajnok: Dixon váltotta Bourdais-t.
Márkatársuk, Renger van der Zande elfogadhatatlannak minősítette az AF Corse #21-esének versenyzője, Ulysse de Pauw akcióját, mely kiszedte a #2-est a versenyből.
Továbbra is lassú zóna a kör első felében, miközben megkezdődött a verseny harmadik órája.
Bamber, Christensen és Nast az élen álló hármasban már négy körrel nyújtották el kiállásukat Buemihez és Conwayhez, három Caladóhoz, hattal Fuocóhoz képest.
Nem esett eddig túl sok szó Kollesék Vanwalljáról. Most is csak azért fog, mert a hátsó felfüggesztés hibája miatt a bokszba kényszerültek.
Időközben az összes lassú zóna véget ért, újra teljes tempót lehet futni az egész pályán.
Egyébként nagyon szép ez a Vanwall...

Bamber a 28. kör végén a bokszban, a két Porsche viszont még mindig száguld az élen Christensennel és Nasrrel. Az első tíz helyezett egy percen belül, először vezet a Porsche idén! Négy márka állt az élre 113 perc alatt, eggészen elképesztő.
Nasr bejön a 29. kör végén, Christensen viszont még tovább megy! Lassan egy kiállásnyi előnyt autóznak ki az #50-es Ferrarival szemben.
Amint az #5-ös Porsche kijön, továbbra tíz autó lesz egy percen belül. Elmélkedhetünk majd azon, mennyire volt fair a BoP-módosítás, de egyelőre élvezzük csak a versenyt, mert ez maga a csoda...
Meg is történik, bent a Porsche, Buemi vezet, aki egyáltalán nem a 15. körében jár, a Jotának előbb lesz esedékes a következő kiállás.
Buemi ismét fékproblémákat jelez a csapatnak!
Fuoco megeszi Conwayt, a negyedik helyen most a Ferrari #50-ese. Közben az #5-ös Porschébe beült Dane Cameron a korábbi GTE-világbajnok Christensen helyére.
Az Iron Lynx #60-as megforog, és telibe csapja a #16-os Proton Porschét! Schiavoni nem is tud továbbmenni!
Úgy tűnik, a Bourdais-vel balesetbe keveredő #21-es AF Corse és #55-ös GMB Aston számára is véget ért a Le Mans. Négy kiesőnk van jelenleg.
Lassú zóna a GT-k balesete helyén.
Fuoco száguld, most harmadik, de mindjárt elkapja a Jota Porschét is!
Hú de régen beszéltünk az LMP2-ről: Robert Kubica az élről állt ki és adta át a #41-es WRT-t Rui Andradének, de jó eséllyel visszaállnak az élre, ha a többiek is megejtik harmadik kiállásukat!
A DKR LMP2-ese megtört kicsit és lassú tempóban közlekedik a pályán.
Együtt bokszban a Jota és a Ferrari a 33. kör végén. Buemi 11 körnél jár, hamarosan ő is érkezik.
Hirtelen összerendeződik a Ferrari taktikája, mindketten kiálltak, és az #51-esbe beült Antonio Giovinazzi!
Még nem esik a pályán, de körülbelül mindenhol máshol esik a környéken!
Bajba került a #6-os Porsche, Kevin Estre lassú defektet kapott. Most ők állnak a tizenegyedik helyen, amely az élboly utolsó pozíciója. Nagyon jól mennek a Peugeot-k is, Vergne jelenleg a MÁSODIK helyen áll, ami akkor is csodálatos, ha a kiállásoknak is köszönhető.
Nagyon csúnya baleset! A #22-es Uniteddel Lubin oldalról telibe csapta az egyik GTE Ferrarit!
Nem Ferrari volt, a #77-es Protonnal Mikkelsen volt a vétlen áldozat.
Úgy tűnik, hogy már hat kiesőnél járunk: az egymással ütköző #60-as Iron Lynx és a #16-os Proton a live timing szerint befejezte a Le Mans-t.
Itt látható az ütközés pillanata:

Itt pedig a Lubin–Mikkelsen találkozó látható.
#LeMans24#LeMans24jp pic.twitter.com/mnGkrLeKxm
— - nikko (@hntzk5523) June 10, 2023
Esik az eső a pálya egyes részein!
Újabb lassú zóna a pálya elején. Nehéz már követni őket.
A Tower jelentette: Ricky Taylor balesete után visszatért a csapathoz, és jól van.
Nagyon vizes a pálya déli része, a körülmények slicken egészen durvák. Vajon bejön valaki? Bamber bejön a Cadillackel, és közben a #94-es Peugeot azonos kiállásszámmal a második! Menezes repül a 9X8-cal!
Borzalmasan esik a pálya déli részén, esnek az autók a kavicságyba egymás után!
Hihetetlen körülmények, bejön a biztonsági autó!
Jó döntés, borzalmasak a körülmények, össze-vissza forognak az autók.
Elszabadult a káosz! És akkor a nagy kérdés, hogy érdemes-e cserélni most...
És lehetne ez még sokkal rosszabb is... Csak nézzük meg a radart:
Vége a harmadik órának, rengetegen a bokszban...
Az Iron Dames közben már a második helyen! Nagyon szépen halásztak a zavarosban. A korábbi éllovas GR Porsche viszont a bokszban, mivel Riccardo Pera is eldobta ott, ahol a Glickenhaus, Dixon és mások megforogtak.
Úgy tűnik, a #83-as Ferrari az eső áldozata lett: Lilou Wadoux nem tudott visszajönni a pályára...
Hihetetlen! A Ferrari, a Toyota, a Cadillac és a Porsche után a PEUGEOT is vezeti a 24 órást!
Az idő továbbra is nagyon rossz, egyelőre nincs hír arról, mikor folytatódhat a verseny.
A sorrend Peugeot, Jota, Ferrari, Ferrari, Cadillac, Porsche, Peugeot, Toyota, Toyota.
A P2-ben a Jota vezet Fittipaldival, mögöttük jön a két Alpine, a sértetlen United, majd az 5. helyen a Vector Sport.
A GTE-ben az #54-es AF Corse vezet Rigonnal, aki a kezdetek óta az élmezőnyben volt, mögötte jön az Iron Dames #85-tel Sarah Bovy, majd Rexy, azaz az #56-os Project 1 Porsche, a negyedik a #911-es Proton, azaz Michael Fassbender autója, míg a legjobb Aston az 5. helyen álló #72-es TF Sport.
Itt láthatjuk a Porsche-kanyarokban kialakuló káoszt: Lilou Wadoux autója a 12. másodpercben korlátnak csapódó Ferrari volt...
Chaos on track as rain appears #WEC #LeMans24 #LeMansCentenary pic.twitter.com/c8OyTGBGfN
— FIA World Endurance Championship (@FIAWEC) June 10, 2023
Az Arnage-tól északra fekvő részt érdemes figyelni. Innen is láthatjuk, hogy lehetne rosszabb is a helyzet...