Idén ünnepli centenáriumát a világ egyik legismertebb és legnagyobb autóversenye, a Le Mans-i 24 órás, ez azonban az 1936-os francia munkássztrájk, valamint a második világháború és utózöngéi miatt elmaradt viadalok miatt még „csak” a 91. kiírás lesz. Ami nem változott száz év alatt, hogy továbbra is 24 órán tart a futam, s az a győztes, aki az egynapos időtartam alatt a leghosszabb távot teljesíti, ugyanakkor már hosszú-hosszú évek óta nem egy pilóta szerepel egy egységben: a jelenlegi szabályok szerint háromfős alakulatok alkotják a mezőnyt. Az előírás szerint egyetlen versenyző sem tölthet összesen 14 óránál hosszabb időt a volánnál.
A kategóriák
Le Mans-ban – és összességében a sportautózásban – megszokott, hogy egyszerre több géposztály versenygépei csapnak össze. 2023-ban összesen három kategória indul Le Mans-ban. A csúcsot a Hypercar kategória jelenti, amely azonban valójában kétféle szabályrendszer összevonását jelenti: egyfelől az LMH-prototípusok szerepelnek itt – mint a Toyota, a Ferrari és a Peugeot –, másfelől az LMDh-szabályrendszer szerint épített versenygépek – mint például a Cadillac vagy a Porsche –, amelyek abban különböznek LMH-társaiktól, hogy többek között a karosszériát nem maguk fejlesztik, hanem külső beszállító (a Dallara, az Oreca, a Ligier és a Multimatic) látja el őket vele. A kétféle platform között úgynevezett Balance of Performance, azaz teljesítmény-kiegyenlítő rendszer hivatott elérni az egyenlő küzdelmet – erről később még külön.
A másodvonalt jelenti az LMP2-es kategória, ahol alacsonyabb költségvetés mellett készülő prototípusok versenyeznek privát istállók színeiben. A hírek szerint nem kizárt azonban, hogy az előző években a WEC-et kis túlzással életben tartó géposztályban száműzik majd a világbajnokságról – erről itt írtunk bővebben.
Idén GT-kategóriából is már csak egy lesz a GTE Pro megszűnésével, így némileg okafogyottá is vált, hogy GTE Amnak nevezzük a géposztályt. Itt a közúti sportautókra hajazó versenygépek szállnak harcba egymással.
A három fő géposztályon kívül pedig lesz egy külön induló is az 56-os garázs projekt keretein belül, méghozzá egy átalakított NASCAR-autó formájában, amelyet a Jenson Button, Mike Rockenfeller, Jimmie Johnson trió fog vezetni – viszont így kategóriagyőzelemért értelemszerűen nem szállhatnak harcba.
A lebonyolítás
Eltérően az Endurance-világbajnokság többi fordulójától, két felvonásban rendezik a kvalifikációt a Le Mans-i 24 órásra. Az első időmérőt már le is futotta a mezőny szerdán, amely arról volt hivatott dönteni, hogy az egyes kategóriákban mely nyolc egység jut be az úgynevezett Hyperpole-ba, ahol pedig az első nyolc pozíciót, köztük értelemszerűen a rajtelsőséget is, döntik el egymás között a versenyzők. Ez utóbbira csütörtök este kerül sor.
Emellett persze rendeznek szabadedzéseket is, ráadásul mivel értelemszerűen egy 24 órás versenyen éjszaka is kell körözni, két alkalommal esti körülmények között is tréningeznek a csapatok.
A BoP
Muszáj szót ejteni a fentebb már említett BoP-ról és annak Le Mans előtti megváltoztatásáról is. A kezdeti értékeket még a szezon előtt határozták meg, s a kommunikáció alapján arról volt szó, hogy az első négy futam során legfeljebb az említett kétféle szabályrendszer szerint épített autók közötti egységes BoP-n módosítanak.
Ehhez képest végül az egész BoP-t átrajzolták Le Mans-ra: az eddigi három futamot egyaránt megnyerő Toyota hízik a legtöbbet, egész pontosan 37 kg-ot, a legfőbb üldözőnek számító Ferrari 24 kg-ot, a Cadillac 11 kg-ot, a Porsche pedig 3 kg-ot – azaz LMH- és LMDh-modell egyaránt részesült módosításban. A Toyoták így most 1080 kg-ot fognak nyomni Le Mans-ban, a Ferrarik 1064-et, a Porsche 1048-at, a Cadillac 1046-ot, a Peugeot-k 1042-t, a Vanwall és a Glickenhaus pedig 1030-at – utóbbi háromnál tehát változatlan az érték az eddigiekhez képest. Az extra tömeg azért annyit magával hoz, hogy változik az említett négy márka egy etap alatt felhasználható energiamennyisége: a Toyotáé 4 megajoule-lal nő, a Ferrarié 2-vel, a Cadillacé pedig 1-gyel.
Az FIA és az ACO egy rövid közös közleményt is kiadott a BoP-módosítások kapcsán: „A 2023-as FIA Endurance-világbajnoki szezon első néhány versenye az előzetesen vártnál nagyobb különbségeket mutatott a különböző LMH-kategóriás autók között. Figyelembe véve ezeket a tényezőket és az elérhető adatok mélyreható elemzése után a WEC Bizottság úgy döntött, hogy az a célkitűzés, hogy kiegyenlített legyen a küzdelem a Hypercar géposztályban, a legjobban úgy érhető el, hogy korrekciót léptetünk életbe az LMH és az LMDH platformok között, de egyúttal azokon belül is.”
Az új szabály, ami átrajzolhatja a verseny képét
Talán a legjelentősebb és legnagyobb hatással bíró újítás – amely kapcsán a Toyota a minap ki is kelt – a biztonsági autós fázisokra vonatkozó procedúra megváltoztatása. Az eddigi években megszokhattuk, hogy a balesetek alkalmával három különböző safety cart küldtek be a pályára Le Mans-ban, s mindenki ahhoz a „vonathoz” csatlakozott, amely mögé éppen odaért – csakhogy ez akár egy addig kiélezett csatát is szétszakíthatott, ha épp rossz ütemben vagy helyen gurult pályára a biztonsági autó.
Ezt hivatott megakadályozni az új szisztéma. Ugyanúgy megmarad a három biztonsági autó (A, B, C jelzésekkel), ám idén már az incidens miatti munkálatok végeztével a B és C safety car kiáll, s egyetlen vonattá áll össze a mezőny. Itt azonban még nincs vége: ezt követően azok az autók, amelyek az aktuális kategóriaéllovas előtt haladnak az SC-vonatban, megelőzhetik a biztonsági autót és visszaállhatnak a boly végére – amivel egyébként kis híján egy környi hátrányt le is dolgoznak. Miután pedig ez megtörtént, még géposztályok szerint is átrendezik a mezőnyt: előbb az LMP2-es, majd pedig a GT-autók húzódnak félre, hogy megelőzhessék őket, így kvázi külön egy-egy bolyként startolnak újra a Hypercar, az LMP2 és a GTEAm kategória szereplői.
Az újítás kapcsán megoszlanak a vélemények, hogy igazságosabb-e és főleg nem lesz-e túl lassú a procedúra – ismerve Le Mans-t, alighanem élesben is látni fogjuk az új megoldást majd.
A 2023-as Le Mans-i 24 órás teljes mezőnyét bemutató cikkel pénteken jelentkezünk, magáról a szombat 16 órakor rajtoló versenyről pedig folyamatosan frissülő percről percre szöveges közvetítés formájában fogunk tudósítani!