Hiába szállt be több gyártó idén a Hypercar kategóriába, az Endurance-világbajnokság első három fordulóján a Toyota meggyőző teljesítménnyel húzta be a győzelmeket. Emiatt viszont a Le Mans-i 24 órást megelőzően a szervezők belenyúltak a Balance of Performance, azaz a teljesítmény-kiegyenlítő rendszer értékeibe – annak ellenére, hogy előzetesen arról volt szó, hogy erre legfeljebb a legendás egynapos után kerülhet sor.
A legtöbbet természetesen éppen a Toyota hízott, amely 37 kg-mal lett nehezebb Le Mans-ra, míg a fő üldözőnek számító Ferrari csak 24 kg-os extra tömeget kapott. Vélhetően ez is belejátszott abba, hogy csütörtökön a Le Mans-ba fél évszázad után visszatérő vörösök uralták a Hyperpole-t és hozták el az első két rajthelyet a szombat-vasárnapi versenyre.
Bár a WEC sportszabályzata nem engedi meg a csapatoknak azt, hogy nyíltan kritizálják a BoP-t érintő döntéseket, Rob Leupen, a Toyota csapatigazgatója azért így is beleszállt az eljárásba, ahogy az utolsó pillanatban, nem sokkal a múlt vasárnapi tesztnap előtt változtatott az ACO és az FIA – minderről még a Hyperpole előtt beszélt:
„Nem beszélhetek magáról a súlyról, de arról igen, hogy a játék kellős közepén változtattak a folyamatokon és a rendszeren. Az a véleményünk, hogy nem kellett volna ezt tenniük. Vagy ha ezt kellett tenniük, nem úgy, ahogy tették” – idézi Leupen szavait a Motorsport.com. „Szeretnénk, ha ilyesmi nem fordulna elő többet.”
„Nyilván nyomás van a szervezőkön. Nem jó úgy belekezdeni egy programba, hogy nem tudsz egyből nyerni, de azért van ebben logika. Véleményünk szerint az a logikus, hogy ne kiabálj a leghangosabban azért, hogy megkapj valamit. A logika az, hogy hosszú ideje keményen dolgoztunk, s ezt most többé-kevésbé lenullázták. Úgy fest most, hogy ha elég hangos vagy, akkor valamit változtatnak, hogy az előnyödre váljon. Rendkívül elégedetlenek vagyunk ezzel a folyamattal.”
A Toyotának ugyanakkor nem csak a BoP-változtatás böki a csőrét, hanem az is, hogy csak Le Mans-ra visszahozták az idén betiltott gumimelegítő paplanokat, miután a korábbi versenyeken több incidens is történt a bokszból kivezető körön. Leupen rámutatott: ők eddig annak fényében dolgoztak a szezonra és a Le Mans-i 24 órásra készülve, hogy úgy tudták, nem használhatnak gumimelegítőket, azaz a múlt hétvégi tesztnapig nem gyakoroltak úgy az abroncsokkal, mint ahogy az egynapos során kell majd használniuk őket.
A Le Mans-i 24 órás szombaton 16 órakor startol, a Formula.hu pedig folyamatosan frissülő szöveges közvetítés formájában tudósít majd az egész versenyről!