DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. december 22. vasárnap
WEC

Le Mans: Kezdődik!

Szombat délután háromkor elrajtol a világ legnagyobb autóversenyének 2018-as kiadása – beharangozó sorozatunk utolsó részében szólunk pár szót a kategóriákról, a versenyzői besorolásokról és a szabályokról.

A szombaton 15 órakor kezdődő versenyről a Formula.hu-n 24 órán át FOLYAMATOS ÉLŐ SZÖVEGES KÖZVETÍTÉST olvashattok majd, benne képekkel, videókkal, érdekességekkel, s mindennel, amire érdemes odafigyelni.

KATEGÓRIÁK

A csúcskategóriában, az LMP1-ben a gyári résztvevők száma tavaly óta ötről kettőre csökkent, így a Toyota a verseny egyedüli és abszolút esélyesének számít. A tavalyi egy helyett ezzel szemben nyolc privát alakulat indul a P1-esek közt, így igen valószínűtlen, hogy 2017-hez hasonlóan az összetett győzelem közelébe kerülhetnek az LMP2-esek. A tavalyi 25-ről ezzel szemben húszra csökkent a „másodosztály” létszáma, elsősorban azért, mert több alakulat előlépett innen a P1-esek közé. Három gyártó, az Oreca, a Ligier és a Dallara karosszériáiba kerülnek be a Gibson egységmotorjai, az előzetes forma alapján az orecás egységek komoly fölényben lehetnek a többiekkel szemben.

48-idec

A P2-es időmérő győztese, a #48-as IDEC Oreca


A 30 GT-s egység közül 17 tartozik az erősebb, a Pro kategóriába, ahol idei specifikációjú autókkal vehet részt a BMW érkezésével immár öt gyártó: a bajorok két egysége mellett a Corvette és a teljesen új autót építő Aston Martin szintén kettő, az AF Corse afféle félgyári csapatával nevező Ferrari három, míg a Ford és a Porsche négy-négy autóval szerepel, utóbbiak közül kettő-kettő, valamint a két Corvette az észak-amerikai WeatherTech-sorozatból érkezik.

Az „amatőrök”, azaz a GTE Am kategóriában egyetlen gyári egység szerepel, a #98-as Aston Martin, a maradék 12 helyen hat Porsche, öt Ferrari és egy Aston osztozik – legnagyobbrészt tavalyi autók ezek, de 2016-os is megtalálható köztük.

A négy kategóriát könnyen megkülönböztethetővé teszi a rajtszám keretének színe: a P1-é vörös, a P2-é kék, a GTE Pro-é zöld, a GTE Am-é narancs színű.

64-corvette

Zöld hátterű rajtszám = GTE Pro

VERSENYZŐI BESOROLÁSOK

Az elért eredményeik és életkoruk alapján a versenyzőket különböző minősítésekkel látják el. Az érdeklődők kedvéért itt olvasható a kritériumok teljes listája – néhány példával a mezőnyből:

Platina: Nemzetközileg ismert, profi versenyző, aki nincs még ötven éves, és legalább kettőnek megfelel az alábbi feltételek közül:

- rendelkezett F1-es szuperlicensszel
- nyerni tudott a Le Mans-i 24 óráson (LMP1 vagy GTE Pro)
- WEC-bajnok volt az LMP1-ben vagy a GTE Próban
- egy autógyártó fizetett gyári pilótája volt versenyképes eredményekkel
- a legjobb öt között zárt az összetettben az alábbi bajnokságok egyikében: F3000, GP2, CART/ChampCar, IRL/IndyCar, Formula-E, WeatherTech (vagy előzménysorozatai) prototípus-kategória, illetve bármelyik FIA világbajnokságon vagy világkupán
- a legjobb három között zárt az összetettben egy nemzetközi F3-as sorozatban vagy egy nagyobb nemzetközi együléses szériában (pl. WSR, Super Formula)
- megnyerte a V8 Supercarst, a Porsche Szuperkupát, vagy az ALMS, illetve a WeatherTech SCC valamely profi kategóriáját
- legalább három arany követelményt teljesített
- bárki, akit eredményei alapján az FIA méltónak tart erre

Például: Andre Lotterer, Bruno Senna, Fernando Alonso, Loic Duval, Mike Rockenfeller, Frederic Makowiecki, Jörg Bergmeister, Patrick Long

alonso-wec

Az LMP1-esek nagy többsége platina kategóriába tartozik

Arany: Nemzetközi  vagy országos sorozatban induló amatőr vagy profi versenyző, aki megfelel az alábbi követelmények egyikének:

- megfelel a platina kategória követelményeinek, de 50 és 55 év között van
- a legjobb három között zárt az összetettben egy másodvonalbeli nemzetközi együléses szériában (pl. A1 GP, GP3, Superleague Formula, Formula Renault 2.0, stb)
- megnyert egy regionális vagy nemzeti együléses sorozatot (országos F3, FR2.0, stb)
- a legjobb három között zárt az összetettben a Porsche Szuperkupában, a DTM-ben, a Super GT-ben vagy a V8 Supercarsban
- megnyerte a BTCC-t, egy nagyobb GT-sorozatot, vagy egy nagyobb sportautószéria GT-kategóriáját
- eredményesen szerepelt a Sportszabályzat L függelékében meghatározott sorozatok valamelyikében
- Ezüst besorolású lenne, de köridői rendszeresen jobbak az Arany kategóriás versenyzőkénél
- bárki, akit eredményei alapján az FIA méltónak tart erre

Például: Alex Brundle, Gustavo Menezes, Tom Dillmann, Ho Pin Tung, Sven Müller, Matteo Cairoli

Ezüst: Amatőr versenyző, aki megfelel az alábbi követelmények egyikének:

- megfelel a platina kategória követelményeinek, de 55 és 60 év között van, vagy az arany követelményeinek, de 50 év felett van
- 30 évnél fiatalabb, és nem esik bele sem a platina, sem az arany követelményekbe
- bajnoki címet szerzett bármilyen profi szériában, vagy jelentősebb endurance-versenyen
- bajnoki címet szerzett bármilyen nem profi szériában (pl. Ferrari Challenge, stb)
- magas szinten versenyzett gokarttal
- Bronz besorolású lenne, de köridői rendszeresen jobbak az Ezüst kategóriás versenyzőkénél
- bárki, akit eredményei alapján az Endurance Bizottság méltónak tart erre

Például: Christina Nielsen, Mathias Lauda, Roberto Gonzalez, Pierre Thiriet, Eddie Cheever III

Bronz: Bárki, aki B-kategóriás jogosítvánnyal rendelkezik, alkalmasnak találják a pályaversenyzésre, továbbá az alábbiak egyike igaz rá:

- 60 éves elmúlt
- Arany kategóriás volt és elmúlt 55 éves
- Ezüst kategóriás volt és elmúlt 50 éves
- Elmúlt 30 éves különösebb eredmények nélkül
- 30 éves kora felett szerezte meg első versenyzői licenszét, s nem felel meg semmilyen magasabb kategóriának

Például: Tracy Krohn, Paul Dalla Lana, Jan Lammers

A GTE Pro kategóriában nincs megkötés az egységek összetételére (rendszerint arany és platina besorolású pilóták alkotják azokat) – a GTE Am-ben viszont, a név alapján nem meglepő módon – minden egység csak egy pilótát választhat szabadon, a másik kettőből az egyik legfeljebb bronz, a másik legfeljebb ezüst lehet. Az LMP1-esek közt természetesen nincs helye a teljesen amatőröknek, így a bronz-kategóriás versenyzők ki vannak zárva innen (a DragonSpeed #10-esében induló Hedman esetében a szövetség kivételt tett), az LMP2-ben viszont kimondottan kötelező helyet adni nekik: a három versenyzőből legalább az egyiknek ezüst vagy bronz kategóriába kell esnie.

hedman

Henrik Hedman, az LMP1 egyetlen bronz kategóriás versenyzője - külön engedéllyel

SZABÁLYOK

Egy ennyire komplex versenyen természetesen rengeteg szabály merül fel, itt most meg sem próbáljuk ezeket összefoglalni, csakis a legfontosabbakat emeljük ki az „újonc nézők” kedvéért. Három versenyző alkot egy csapatot, akik a kerékcserék és tankolások során cserélhetnek helyet. Biztonsági okokból egy pilóta legfeljebb négy órát vezethet egyhuzamban, összességében pedig tizennégy órát - rendkívüli hőmérséklet esetén csökken az egyhuzamban maximálisan autóban tölthető idő.

A kerékcserék és a tankolások során – melyek nem történhetnek egyszerre, csakis egymás után – a bokszban egyszerre csak meghatározott számú szerelő dolgozhat az autókon, azaz a komolyabb szerelésekhez be kell tolni azt a garázsba.

És végül a legfontosabb szabály: a verseny természetesen 24 órán át tart, s az nyer, aki a legtöbb kört teszi meg – az összetett első mellett a négy kategóriában külön győztest is hirdetnek.

A sorozat eddigi részei:

1. Visszatérnek a szörnyetegek

2. Az igazi legendák

3. A csúcsok

4. Ex-F1-es minden harmadik autóban

5. Csodálatos versenygépek

6. Akik életüket adták álmaikért

7. Minden, amit a mezőnyről tudni kell

Beharangozó sorozatunk ezzel véget ért, tarts velünk 15 órától a Le Mans-i 24 órás folyamatos élő szöveges közvetítésén a Formula.hu-n!

40-gdrive

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: