Steward
Gobodics Tamás
Pontállások Versenynaptárak Pilóták Csapatok
2020. február 26. szerda
WEC

Le Mans: Minden, amit a mezőnyről tudni kell

Ha tudatosan szeretnéd végigkövetni a világ legnagyobb autóversenyének 86. kiadását, most segítséget nyújtunk ehhez: az alábbi cikkben az összes résztvevőről megtalálsz mindent, amit tudni érdemes! 4 kategória, 40 csapat, 60 autó, 180 pilóta, régi ismerősök és nagy esélyesek, minden egy helyen.

Folytatódik a Le Mans-i 24 órásra készülő sorozatunk, melynek leghosszabb részében bemutatjuk a világ legnagyobb autóversenyének teljes mezőnyét! A versenyről a Formula.hu-n 24 órán át FOLYAMATOS ÉLŐ SZÖVEGES KÖZVETÍTÉST olvashattok majd, benne képekkel, videókkal, érdekességekkel, s mindennel, amire érdemes odafigyelni.

p1



Rebellion Racing
Rebellion R13-Gibson

01-rebellion

#1 André Lotterer / Neel Jani / Bruno Senna
#3 Mathias Beche / Gustavo Menezes / Thomas Laurent

Egy évnyi LMP2-es kitérő után a 2010 óta ezen a néven szereplő Rebellion visszatért a csúcskategóriába, s úgy tűnik, hogy a Toyota mögötti mezőny zászlóshajója lehet, reális eséllyel pályázva történetük első összetett dobogójára, melyet tavaly LMP2-esként is csak kizárásuk következtében buktak el. Az autó erejét a spái 6 órás futam jól megmutatta, a sokéves LMP1-es tapasztalat pedig éppúgy nyomhat a latban, ahogy az #1-es autó felállása is, amelyben az elmúlt évek legnagyobb Le Mans-i ásza, Lotterer mellett a szintén Le Mans-győztes és WEC-bajnok Neel Jani, valamint az LMP2-bajnok Bruno Senna is helyet kapott. A másik autó sem épp gyenge, Beche az állandóságot képviseli a csapatnál, Menezes két éve, Laurent pedig tavaly nyert LMP2-ben – utóbbinak ez sokáig emlékezetes módon egy összetett második helyet is ért a Jackie Chan autóval.

ByKolles Racing Team
ENSO CLM P1/01-Nismo

04-bykolles

#4 Oliver Webb / Dominik Kraihamer / Tom Dillman

A korábban évenként nemzetiséget váltó Lotus utódja 2015 óta szerepel ezen a néven, s az elmúlt években a „szegény ember LMP1-es csapata” szerepet töltötték be. Célba érniük csak egyszer sikerült, akkor viszont nem sikerült a helyezéshez szükséges versenytávot teljesíteniük, majd ki is zárták őket – pedig ha tavaly végigmennek, akár győzelmet is ünnepelhettek volna, ehelyett mindössze hét kör után kiestek. Spa alapján nem tűnik reménytelennek a helyzetük, hiszen a privátok közül csak a Rebelliontól kaptak ki, versenyzői felállásuk viszont a gyengébbek közé tartozik a kategóriában.

CEFC TRSM Racing
Ginetta G60-LT-P1-Mecachrome

05-CEFC

#5 Charlie Robertson / Mike Simpson / Leo Roussel
#6 Oliver Rowland / Alex Brundle / Oliver Turvey

Ha nincs kedvünk kimondani a csapat igen hosszúra nyúlt nevét, nyugodtan hivatkozhatunk rájuk Manorként is, hiszen ez a tavaly óta kínai színekben versenyző alakulat valójában az előző két évben még az LMP2-ben szereplő brit istálló – melynek nevében a CEFC a kínai főszponzort, a TRSM betűkapcsolat pedig a Talent Racing Sports Manor rövidítést takarja. A John Booth és Graeme Lowdon által vezetett alakulat éve rettenetesen kezdődött, hiszen a szponzori kifizetések elmaradása miatt vissza kellett lépniük Spától a kvalifikációt követően, s csak remélni lehet, hogy a problémák megoldódtak – az időmérős eredményen mindenesetre látszik a lépéshátrány. Az #5-ös autót három kevésbé ismert pilóta vezeti, a 21 éves Charlie Robertson LMP3-as ELMS-bajnok volt 2015-ben, a 34 éves, sokáig gokartozó Mike Simpson tavaly az ázsiai LMP3-ban lett harmadik, míg a 22 esztendős Leo Roussel friss ELMS-bajnoknak mondhatja magát. A másik, tisztán brit autóban jóval erősebb nevek ülnek, Oliver Turvey korábban Le Mans-i kategóriagyőztes volt, Brundle tavaly az összetett dobogót érte el a Jackie Chan-autóval, míg a korábbi WSR-bajnok és F2-bronzérmes Rowland idén debütál az egynaposon.

Toyota Gazoo Racing
Toyota TS050 Hybrid

07-08-toyota

#7 Mike Conway / Kamui Kobayashi / José María López
#8 Sebastien Buemi / Kazuki Nakajima / Fernando Alonso

A verseny abszolút esélyese, az egyetlen gyári prototípus a mezőnyben, akik a Le Mans-ihoz képest mintegy fele olyan hosszú spái pályán is körönként másfél másodpercet, a hatórás versenytáv alatt pedig két kört (azaz több mint egy Le Mans-i kört) adtak a legjobb üldözőnek. A figyelem elsősorban a #8-as autóra szegeződik Fernando Alonso miatt, aki rutinos Le Mans-menőkkel veheti célba a nagy tripla második koronáját, míg a #7-esben Kobayashi, Conway és Lopez próbálja felvenni a versenyt az egyetlen riválissal, a testvérautóval. Ha nem kerül nagy bajba mindkét autó, a Toyota simán nyeri majd a 24 órást, mégsem mondhatjuk, hogy ellenfél nélkül indulnának, hiszen ezen a versenyen a legnagyobb ellenfél maga Le Mans.

DragonSpeed
BR Engineering BR1-Gibson

10-dragonspeed

#10 Henrik Hedman / Ben Hanley / Renger van der Zande

Intenzív éve van a tavaly még csak egy LMP2-es egységet indító DragonSpeednek, hiszen egy P1-es és egy P2-es prototípust is futtatnak a világbajnokságban, mellette pedig az ELMS-ben is jelen vannak – érdekesség, hogy az európai sorozatban velük versenyző Lapierre a WEC-ben a rivális SignaTechet erősíti. Az LMP1-es bemutatkozás Spában Fittipaldi hatalmas balesete miatt elmaradt, így hogy mire képes a BR1 a Gibson-motorral, az csak Le Mans-ban derül ki – egy olyan versenyzőhármas kezei között, akik még várnak az igazán nagy dobásra. Hármójuk közül talán van der Zande a legmagasabban jegyzett pilóta jelenleg, hiszen a WeatherTech SCC-ben a bajnoki címvédő Taylor Racingnél versenyez, tavalyelőtt pedig az azóta megszűnt Prototype Challenge kategóriát nyerte meg.

SMP Racing
BR Engineering BR1-AER

11-smp

#11 Mihail Aljosin / Jenson Button / Vitalij Petrov
#17 Matevosz Iszaakjan / Jegor Orudzsev / Stephane Sarrazin

Az évek óta tudatosan építkező orosz alakulat az LMP1 kategória átalakulásával lépett feljebb a „másodosztályból”, s ígéretes felállással mutatkozik be Le Mans-ban a nagyok között. Az SMP célkitűzésének megfelelően elsősorban orosz tehetségek közül válogat, Aljosint és Petrovot aligha kell bárkinek is bemutatni, míg Orudzsev és a Spában óriási balesetet szenvedő Iszaakjan elsősorban a Formula V8-ban és az ELMS-ben bizonyította rátermettségét. A párosokat egy-egy nagymenővel támogatta meg az SMP: a négy összetett Le Mans-i második helyet szerző Sarrazin, és az F1-es világbajnok Button jelenléte a privát P1-es mezőny erősebbik triói közé sorolja az orosz alakulat két egységét.

p2

United Autosports
Ligier JS P217-Gibson

22-united

#22 Phil Hanson / Filipe Albuquerque / Paul di Resta
#32 Hugo de Sadeleer / Will Owen / Juan Pablo Montoya

Egy összetett ötödik helyet gyűjtött be tavaly a United Autosports mindössze egyetlen körrel lemaradva a dobogóról, amivel valószínűleg idén is kiegyeznének, de a jóval bővebb P1-es mezőny miatt erre jóval kisebb az esély. Mindkét autóban találunk egy-egy nagy nevet Montoya és di Resta személyében, ők a csapat két újonca, a többiek több-kevesebb rutinnal már rendelkeznek az egynaposon. Tavaly a legjobb Ligier-egység volt az amerikai alakulaté, az Oreca óriási fölénye az ELMS-ben (és a Le Mans-i edzéseken) pedig arra enged következtetni, hogy idén is ezért a címért harcolhatnak elsősorban.

Panis Barthez Competition
Ligier JS P217-Gibson

23-panis

#23 Thimothé Buret / Julien Canal / Will Stevens

Canal karrierje első három Le Mans-ján egyaránt kategóriagyőztes lett és kétszeres bajnok a WEC LMP2-es kategóriájában, míg Stevens tavaly a GTE Am-ben ért csúcsra, s emellett Buret sem nevezhető éppen egy fakezű pilótának. Ám ahogy a Unitednek, úgy az ő számukra is hátrányt jelenthet a Ligier-karosszéria, amivel az idei két ELMS-futamon az első hatba sem tudott beférni senki. A hangolás mindenesetre jól sikerült, hiszen az egykori F1-es pilóta és a világbajnok kapus csapata a legjobb Ligier-egységként zárta az időmérőt.

Algarve Pro Racing
Ligier JS P217-Gibson

25-algarve

#25 Mark Patterson / Ate de Jong / Tacksung Kim

A sorozatban hatodik Le Mans-ján induló 66 esztendős Patterson két új – hozzá hasonlóan amatőr, azaz bronz kategóriás – társat kapott maga mellé idénre, de mivel az ELMS-ben is a vert mezőnyben kullognak, s eddigi két Le Mans-i indulásukon sem zavartak sok vizet, igazi szenzáció lenne, ha oda tudnának férkőzni akár csak a kategória első felébe. Az időmérőt mindenesetre a kategória utolsó helyén zárták.

G-Drive Racing
ORECA 07-Gibson

40-gdrive

#26 Jean-Eric Vergne / Roman Ruszinov / Andrea Pizzitola
#40 James Allen / Enzo Guibbert / Jose Gutierrez

Évek óta az LMP2 legerősebbjei közé tartozik az orosz alakulat, 2015-ben bajnoki címet is szereztek a WEC-ben, de a Le Mans-i kategóriagyőzelemre eddig hiába vágytak. Idén két egységgel vágnak neki a küzdelemnek, melyek közül a TDS-szel együtt nevezett #26-os összeállítása az erősebb, amit az is igazol, hogy „beugróként” nyerték meg kategóriájukat Spában – tudniillik a csapat egyébként az ELMS-ben szerepel idén. A Graff-fal együttműködésben nevezett #40-es egyelőre a középmezőnybe tartozik az ELMS-ben, a #26-os viszont vezeti a bajnokságot, és spái győzelme arra utal, hogy Le Mans-ban is ott lehet a legjobbak között.

TDS Racing
ORECA 07-Gibson

28-tds

#28 Loic Duval / Matthieu Vaxiviere / Francois Perrodo

A G-Drive színeiben futtatott egység mellett idén is van egy „saját” autója a TDS-nek, méghozzá egy igazi nagyágyúval, a platina kategóriás Loic Duvallal a fedélzeten, aki 2013-ban McNish és Kristensen partnereként már megtapasztalhatta az összetett Le Mans-győzelem ízét. Vaxiviere és Perrodo már tavaly is a Spában a középmezőnyhöz tartozó csapat tagja volt, akiktől összességében a jó időmérős tempó ellenére is meglepetésnek számítana egy kategóriadobogó.

Racing Team Nederland
Dallara P217-Gibson

29-nederland

#29 Jan Lammers / Giedo van der Garde / Frits van Eerd

Tavaly Barrichellóval a kategória középső harmadába voltak jók, idén azonban többre vágyik a veterán Lammersszel, az ex-F1-es van der Gardével és az amatőr van Eerddel felálló színholland egység, s a Dallara egészen erősnek tűnt Spában. A Le Mans azonban teljesen más tészta, és Lammers minden rutinja is kevésnek bizonyulhat az igazán nagy dobáshoz e roppant sűrű mezőnyben.

DragonSpeed
Oreca 07-Gibson

31-dragonspeed

#31 Roberto Gonzalez / Pastor Maldonado / Nathanael Berthon

Egy F1-es futamgyőztes, egy jó néhány sorozatot megjárt francia, és egy a versenyzést hosszú évekre felhagyó, majd pár éve újrakezdő mexikói versenyző alkotja a DragonSpeed felállását, mely inkább kiegyensúlyozottnak, mintsem különösen erősnek tűnik. A WEC-ben induló alakulat Spában nem brillírozott, a tempójuk viszont rendben van Le Mans-ban, amiről az időmérőn elért második hely tanúskodik.

Jackie Chan DC Racing (OAK)
Ligier JSP217-Gibson

33-jackie-oak

#33 David Cheng / Pierre Nicolet / Nicholas Boulle
#34 Ricky Taylor / Come Ledogar / David Heinemeier Hansson

Látszólag négy autóval vesz részt az idei küzdelmekben a tavaly világraszóló sikert, kettős összetett dobogót elérő alakulat, ám itt valójában két külön csapatról van szó: az ALMS-egységet immár az OAK Racing készíti fel, ennek megfelelően Ligier-vel indulnak, míg a lentebb ismertetett másik alakulat maradt az Orecánál. A #34-es autóban igazi nagyágyúk ülnek, hiszen Ricky Taylor a WeatherTech címvédője, Come Ledogar Blancpain-bajnok és a McLaren gyári pilótáka, a civilben programozó David Heinemeier Hansson pedig az egyik legjobb ezüst besorolású pilóta, amit eddigi hat Le Mans-ján szerzett három kategóriadobogója fényesen igazol. A másik egység tagjai inkább úrvezetőnek nevezhetők: bár mindhárman Silver minősítésűek, elsősorban pozíciójuknak, illetve rokoni kapcsolataiknak köszönhetik, hogy helyet foglalhatnak a Ligier-ben.

SMP Racing
Dallara P217-Gibson

35-smp

#35 Viktor Sajtar / Harrison Newey / Norman Nato

Az LMP1-be való fellépés mellett azért idénre is maradt egy P2-es egysége is az SMP Racingnek, melyet a csapat régi tagja, az orosz Sajtar mellett két újonc terelget majd: Adrian Newey formulaautókról a tavalyi év végén endurance-ra váltó fia, Harrison, valamint a GP2/F2-ben is futamokat nyerő Norman Nato. Az ELMS-ben egyébként ez az autó színorosz felállással versenyez, csakhogy Sajtar két csapattársa Le Mans-ban P1-essel indul. A szezon igen rémesen kezdődött az európai sorozatban a számukra, így nagy kérdés, mire lehetnek képesek ezzel a felállással (és a Dallarával) Le Mans-ban – az élmezőny játékába mindenesetre aligha szólhatnak majd bele.

Signatech Alpine Matmut
Alpine A470-Gibson

36-signatech

#36 Nicolas Lapierre / Andre Negrao / Pierre Thiriet

Az elnevezés senkit ne tévesszen meg, a tavalyelőtti WEC-bajnok idén is Orecával indul, csak éppen a francia márka nevét viselve. Az egység Spában is igazolta, hogy nagy esélyekkel pályázik az áhított Le Mans-győzelemre, ráadásul a mezőny egyik legerősebb összeállítása az övék: Lapierre a Toyota gyári versenyzőjeként összetett dobogót, az LMP2-ben pedig két kategóriagyőzelmet szerzett, Thiriet-t az egyik legjobb úrvezetőként tartják számon, bár többször is hibázott kritikus helyzetben (de így is van két kategóriaezüstje), Negrao pedig tavaly remekül helytállt bemutatkozását követően.

Jackie Chan DC Racing (Jota)
ORECA 07-Gibson

38-jackie-jota

#37 Jazeman Jaafar / Nabil Jeffri / Weiron Tan
#38 Ho-Pin Tung / Gabriel Aubry / Stephane Richelmi

A tavalyi Le Mans meglepetéscsapata, mely kettős győzelmet ért el az LMP2-es kategóriában, és az összetett sikerhez is közelebb került, mint P2-es egység valaha. A felállás teljesen átalakult, a két autó pilótái közül csak az immár ötévnyi Le Mans-i tapasztalattal rendelkező Tung maradt meg, míg mellé a GP3-ban is induló Aubry érkezett „kötelező” ezüst kategóriás pilótaként, valamint a 2016-ban WEC- és Le Mans-i kategóriagyőzelmet szerző monacói Richelmi. Első pillantásra ez tűnik az erősebb autónak, de a színmalajziai #37-est sem szabad leírni. A szezont ráadásul kettős dobogóval kezdték a WEC-ben, így minden esély megvan rá, hogy ott legyenek a legjobbak között.

Graff-S024
ORECA 07-Gibson

39-graff

#39 Tristan Gommendy / Jonathan Hirschi / Vincent Capillaire

Közel negyedszázad után tavaly egy erős ötödik hellyel tért vissza a francia alakulat, mely egy autót idén is saját neve alatt futtat – másik egységük a #40-es G-Drive. A versenyzők mindegyike rendelkezik már több-kevesebb Le Mans-i rutinnal, bár az ezüst kategóriás Vincent Capillaire neve elsősorban csak onnan lehet ismerős, hogy tavaly ő tévesztette meg Kamui Kobayashit a bokszban, ami feltételezések szerint a Toyota kieséséhez vezetett. Az ELMS-szezont rémesen kezdte a csapat, a tíz közül a leggyengébb Orecának bizonyult egyelőre, így nem kell velük a potenciális győztesek között számolni.

Eurasia Motorsport
Ligier JSP217-Gibson

44-eurasia

#44 Andrea Bertolini / Niclas Jönsson / Tracy Krohn

A rekordot jelentő 13. közös Le Mans-jukra készülő Krohn és Jönsson a tavalyi év után ismét nem az amerikai olajmágnás saját nevét viselő egységgel indulnak Le Mans-ban, hanem a tavaly francia úrvezetőkkel szereplő Fülöp-szigeteki alakulattal kötötték össze sorsukat, legalábbis átmenetileg. Az egység harmadik tagja a Ferrari GT-it hosszú idő (valamint egy Le Mans-i és egy WEC-kategóriagyőzelem) után elhagyó Bertolini lesz, ám Krohn jelenléte és a Ligier formája nem sok jóval kecsegtet…

Cetilar Villorba Corse
Dallara P217-Gibson

47-villorba

#47 Felipe Nasr / Roberto Lacorte / Giorgio Sernagiotto

A tavaly újoncként tisztesen helytálló olasz alakulat idén is visszatér, méghozzá két amatőrrel, köztük Lacorte a kategória kevés bronz kategóriás versenyzője közé tartozik. Az egészségi állapota miatt visszalépő Belicchi helyére az ex-F1-es Nasr érkezett, de nem valószínű, hogy túl sok öröme lesz majd a debütálásban a ELMS-középcsapat színeiben.

IDEC Sport
ORECA 07-Gibson

48-idec

#48 Paul-Loup Chatin / Memo Rojas / Paul Lafargue

Paul Lafargue édesapja a tavalyitól eltérő módon immár kizárólag csapatvezetőként, s nem versenyzőként vesz részt az alakulat életében, az érkező Memo Rojas pedig három daytonai és egy sebringi sikerével a kategória legerősebb pilótái közé tartozik. Az IDEC igazán nagy sikert még nem ért el, most Le Mans-ban nagy dobásra készülnek, amire az ELMS monzai futamának harmadik helyével, majd a kategória Le Mans-i pole-jának megszerzésével hangoltak.

Larbre Competition
Ligier JSP217-Gibson

50-larbre

#50 Romano Ricci / Erwin Creed / Thomas Dagoneau

Az Algarve mellett a kategória másik alakulata, mely három bronz besorolású pilótát indít. Az ötszörös Le Mans-i kategóriagyőztes francia csapat idén teljes szezont fut a WEC-ben, de Spában – aligha meglepő módon – az LMP2 leggyengébb teljesítményét nyújtották. A három pilóta összesen két Le Mans-i indulással rendelkezik, az egyik még 2000-ből, így a rutinra sem építhetik a jó eredmény reményét – ahogy istenigazából semmi másra sem.

gtpro

AF Corse
Ferrari 488 GTE Evo

51-afcorse

#51 James Calado / Alessandro Pier Guidi / Daniel Serra
#52 Toni Vilander / Antonio Giovinazzi / Pipo Derani
#71 Sam Bird / Davide Rigon / Miguel Molina

Immáron négy éve, hogy az AF Corse, a Ferrari „félgyári” csapata győzni tudott a GTE kategóriában, s a Fisichella, Bruni, Vilander trióból már csak utóbbi tagja az alakulatnak – ő is az #52-es autóban, mely az idei Le Mans egyetlen olyan egysége lesz, mely egyetlen bajnokságban sem vesz részt, csak a 24 órásra nevezték. Ez azt is jelenti, hogy a tavaly WEC-bajnoki címet szerző AF Corse idén először indít három autót a Pro kategóriában. A #71-es autó legénysége változatlan maradt, míg az #51-esbe a bajnoki címvédő Calado és Pier Guidi mellé a tavaly az Aston színeiben egyből kategóriagyőzelemmel debütáló brazil Serra érkezett. Az #52-es autó ásza az elmúlt éveket a Risinél töltő kétszeres kategóriagyőztes és ötszörös dobogós Vilander lesz, mellé a Ferrari F1-es csapatához tartozó Antonio Giovinazzi, valamint a Fordtól távozó Pipo Derani érkezett. Az edzéseken úgy tűnt, hogy a Ferrari hátrányban van – legalább – a Porschéval szemben, de a legkiegyensúlyozottabbnak ígérkező GTE Pro kategóriában felelőtlenség lenne bárkit is előre leírni.

Corvette Racing
Chevrolet Corvette C7.R

64-corvette

#63 Jan Magnussen / Antonio Garcia / Mike Rockenfeller
#64 Oliver Gavin / Tommy Milner / Marcel Fässler

A Chevrolet egy híján huszadik Le Mans-jára készül a Corvette-tel, s a pilóták közül is többen az állandóságot képviselik, hiszen Gavin 2002, Magnussen 2004, Garcia 2009, Milner pedig 2011 óta tér vissza évről évre az amerikai csapat színeiben a La Sarthe versenypályára, s ez idő alatt 5, 4, 3, illetve 2 kategóriagyőzelem jutott nekik. A csapatban van továbbá egy háromszoros és egy egyszeres összetett győztes Fässler és Rockenfeller személyében, a felállás tehát aligha lehetne erősebb, a Corvette tavaly győzött a WeatherTech-ben és kis híján Le Mans-ban is, s a rutin az autó látszólagos tempóhátrányát 24 óra alatt bőséggel kompenzálhatja.

Ford Chip Ganassi
Ford GT

68-ford

#66 Stefan Mücke / Olivier Pla / Billy Johnson
#67 Andy Priaulx / Harry Tincknell / Tony Kanaan
#68 Joey Hand / Dirk Muller / Sebastien Bourdais
#69 Ryan Briscoe / Richard Westbrook / Scott Dixon

Akárcsak az elmúlt években, a Ford ismét négy autóval veszi célba Le Mans-t, kettő az óceán egyik, kettő pedig a másik partjáról, azaz a WEC-ből, illetve a WeatherTech-ből érkezik. Daytona és Spa megnyerésével a két csapat(rész) nagyon erősen hangolt Le Mans-ra, a felállás pedig szinte változatlan tavaly óta – egyedül Derani került ki, akinek a helyére a tavaly a sérült Bourdais-t helyettesítő Kanaan ült. Remek forma, erős autó, 12 platina besorolású pilóta – valószínűleg a Ford fogja legjobban megnehezíteni a szintén nagyon erősnek tűnő Porsche dolgát Le Mans-ban.

BMW Team MTEK
BMW M8 GTE

81-bmw

#81 Martin Tomczyk / Nicky Catsburg / Philipp Eng
#82 Augusto Farfus / Antonio Felix da Costa / Alexander Sims

Hét év szünet után tér vissza Le Mans-ba a Spában inkább a mezőny második felébe tartozó német gyártó, akik nagyrészt jelenlegi és korábbi DTM-pilótáikra építik csapatukat. A szintén a DTM-ból érkező istálló, a Team MTEK reményei egyelőre korlátozottak lehetnek, az idei inkább csak tanulóévként szolgál számukra, de a sebringi második hely arra inti a riválisokat, hogy nem szabad teljesen leírni az M8-asokat.

Porsche GT Team
Porsche 911 RSR

91-porsche

92-porsche

93-porsche

A két európai Porsche retró, a két amerikai a megszokott festést viseli

#91 Gianmaria Bruni / Richard Lietz / Frederic Makowiecki
#92 Kevin Estre / Michael Christensen / Laurens Vanthoor
#93 Nick Tandy / Patrick Pilet / Earl Bamber
#94 Romain Dumas / Timo Bernhard / Sven Muller

Ha feltétlenül meg kellene nevezni a GTE Pro kategória esélyesét, valószínűleg a Porschéra eshetne legnagyobb eséllyel a választásunk. Amerikában négyből két futamot nyert az alakulat idén, Spában egy 2. és egy 4. hellyel hangoltak Le Mans-ra, az első edzéseken ők mutatták a legbiztatóbb formát, tizenkét versenyzőjükből pedig a Porsche Szuperkupa-bajnok Sven Müller „lóg ki”, ő ugyanis „csak” Gold-kategóriás. A többiek: Tandy és Bamber 2015-ben összetett Le Mans-t nyert, amihez utóbbi tavaly is hozzátett egyet és egy WEC-bajnoki címet, Dumas és Bernhard szintén kétszer nyert és egyszer GT-ben is, Bruni háromszoros GT-kategóriagyőztes és kétszeres WEC-bajnok, Lietz szintén háromszor nyert GT-ben, Makowiecki kategóriamásodik és kétszeres WEC-ezüstérmes, Pilet szintén kategóriamásodik, Estre Porsche Szuperkupa-ezüstérmes, Christensen háromszoros WEC-futamgyőztes, Vanthoor pedig FIA GT-bajnok és 11 Blancpain-futamot nyert. Igazi álomcsapatot rakott össze tehát a Porsche, akik feladata egyértelmű: 2013 után újra a csúcsra juttatni a német gyárat a GT-k közt – azóta ugyanis a Ferrari, a Corvette, a Ford és az Aston is nyert egy-egy Le Mans-t, ők viszont nem.

Aston Martin Racing
Aston Martin Vantage AMR

95-aston

#95 Darren Turner / Nicki Thiim / Marco Sorensen
#97 Alex Lynn / Maxime Martin / Jonathan Adam

Vadonatúj autóval vágott neki az idei évnek az Aston Martin, a réginek gyakorlatilag egyedül a nevét tartva meg. A V8-as ikerturbó által hajtott versenygépet több mint 30 ezer kilométeren át tesztelték a télen, bízva abban, hogy fel tudják venni a versenyt a többiekkel – ez az idénynyitón egyáltalán nem sikerült, az edzéseken pedig az amatőr kategória mezőnyébe süllyedtek. A britek a felállást is megkavarták tavaly óta: az Aston régi motorosa, Turner beült a #95-ösbe, azaz a „dán autóba”, míg Adam a Le Mans-ban tavaly debütáló Lynn és a DTM-es kalandja után 2013 óta először visszatérő Martin partnere lesz.

gtam

Spirit of Race (AF Corse)
Ferrari 488 GTE

54-spirit

#54 Giancarlo Fisichella / Francesco Castellacci / Thomas Flohr

Az AF Corse korábbi versenyzője, Giancarlo Fisichella négy Risivel töltött szezon után visszatért a WEC-be, méghozzá az olasz istálló amatőr kategóriás ügyfélcsapatához, a Spirit of Race-hez. Partnerei a GT3-as Európa-bajnok Castellacci, valamint a bronzkategóriásként egyre szebb eredményeket elérő Flohr lesznek – a Spirit of Race tavalyhoz hasonlóan ott lehet a kategória legjobbjai között.

Team Project 1
Porsche 911 RSR

56-teamproject1

#56 Jörg Bergmeister / Patrick Lindsey / Egidio Perfetti

A Porsche Szuperkupából érkező német alakulat a négyszeres kategóriadobogós, gyári Porsche-pilóta Bergmeisterrel és két újonccal veszi célba Le Mans trónját – legalábbis az amatőrök közt. Lindsey számára jó ajánlólevél a WeatherTech GTD kategóriájának tavalyi harmadik helye, míg Perfetti karrierje nagy részét Porschékkel töltötte, így elsősorban nem is a vezetési tudás lehet kérdéses az esetükben, hanem az, hogy milyen gyorsan tudnak alkalmazkodni a Le Mans-i viszonyokhoz.

Clearwater Racing
Ferrari 488 GTE

61-clearwater

#61 Matt Griffin / Keita Sawa / Mok Weng Sun

A tavalyi év egyik meglepetéscsapata, az AF Corse-szal partneri viszonyban lévő maláj istálló idén győzelmi reményekkel tér vissza Le Mans-ba, ahol 2017-ben a kategória ötödik helyét szerezték meg. A hármas változatlan: a Ferrari-specialista Griffin, a kétszeres Makaó GT-győztes Sawa és a csapattulajdonos Mok igyekeznek a lehető legtöbbet kihozni az egészen szenzációs festést viselő 488-asból.

MR Racing (AF Corse)
Ferrari 488 GTE

70-mr

#70 Olivier Beretta / Eddie Cheever III / Motoaki Ishikawa

Egy újabb AF Corse Ferrari, melyet a japán Ishikawa és felesége nevének kezdőbetűit viselő csapat neve alatt futtatnak: Ishikawa nagy álmát teljesíti be azzal, hogy rajthoz állhat a 24 óráson, míg mellé az 1996 óta csak egy versenyt kihagyó hatszoros kategóriagyőztes Beretta, és az egykori F1-es Cheever hasonnevű fia érkezett – ő eddig az olasz F3 ezüstérmét és az olasz GT3 bajnoki címét tudja legnagyobb eredményeként felmutatni. Az időmérő utolsó helye nem sok jóval kecsegtet…

Dempsey-Proton Racing
Porsche 911 RSR

88-dempsey

#77 Julien Andlauer / Matt Campbell / Christian Ried
#88 Matteo Cairoli / Giorgio Roda / Khaled Al Qubaisi

Az egyik autóban két nemzeti Porsche-márkakupa győztese és a több mint két évtizede GT-ző, korábbi kategóriadobogós csapatfőnök Ried, a másikban a kétszeres kategóriadobogós Al Qubaisi mellett a Porsche ifjú reménysége, Matteo Cairoli és a GT-kkel egy-két szép eredményt már szintén elérő Giorgio Roda foglal helyet. Ilyen felállással a Dempsey-Proton két tavalyi 911-ese a kategóriagyőzelemért küzdhet, amit mindeddig még nem sikerült elérniük.

Ebimotors
Porsche 911 RSR

80-ebimotors

#80 Fabio Babini / Christina Nielsen / Erik Maris

A Proton partnereként debütál Le Mans-ban az évtizedek óta GT-ző olasz alakulat, mely a GT3-as Michelin Le Mans Cup megnyerésével biztosította helyét a 24 óráson. Itt indul a mezőny egyetlen hölgyversenyzője, Christina Nielsen, aki az előző két szezonban bajnoki címet szerzett a WeatherTech GTD kategóriájában. Partnerei az amatőr Maris és a rutinos Babini lesznek, utóbbi 2009-es kategóriamásodik helye óta először tér vissza Le Mans-ba.

JMW Motorsport
Ferrari 488 GTE

84-jmw

#84 Jeff Segal / Cooper Macneil / Liam Griffin

A címvédő egység felállása teljesen átalakult: Stevens az LMP2-ben folytatja, Dries Vanthoor és Rob Smith pedig idén nem indul Le Mans-ban. A borzalmasan nehéz küldetésnek ígérkező címvédést egy brit és két amerikai pilótával kísérli meg a JMW: Liam Griffin a számára kevés sikert hozó BTCC-ből és a valamivel többet hozó brit GT-sorozatból érkezett az ELMS-be, MacNeil és Segal pedig a Scuderia Corsa versenyzői a WeatherTech-ben.

Keating Motorsports (Risi)
Ferrari 488 GTE

85-keating

#85 Jeroen Bleekemolen / Luca Stolz / Ben Keating

Az amerikai versenyző-üzletember, Ben Keating negyedik Le Mans-i indulásához a saját néven ezúttal nem induló Risit kérte fel partnerként, miután megkapta az IMSA számára fenntartott helyek egyikét. Partnerei az idén Bathurstben kategóriagyőzelmet és összetett dobogót szerző Bleekemolen és Stolz lesznek – előbbi már Le Mans-ban is megtapasztalhatta a siker ízét, amikor 2008-ban az LMP2-ben győzött, míg a 22 éves német idén mutatkozik be a legendás versenyen.

Gulf Racing
Porsche 911 RSR

86-gulf

#86 Alex Davison / Ben Barker / Michael Wainwright

A tulajdonos Wainwright társaként Ben Barker megmaradt a Gulf-Porschében, míg harmadikként a Le Mans-on korábban egyszer, pontosan tíz éve induló Alex Davison érkezett – a Silver kategóriás versenyző eddigi legnagyobb sikereit az ausztrál Carrera-kupában érte el, ahol öt összetett dobogót, közte egy bajnoki címet szerzett. A Gulf ott lehet az amatőrkategória legjobbjai között.

TF Sport
Aston Martin Vantage GTE

90-tf

#90 Euan Hankey / Charlie Eastwood / Salih Yoluc

A mezőny egyetlen privát Astonja jó eséllyel pályázik egy kiugró eredményre a kategóriában, hiszen a tavaly az ELMS-ben remeklő Hanley, Yoluc kettős mellé harmadikként a brit Porsche Carrera-kupa címvédője, az ír Eastwood csatlakozott. A spái szezonnyitón csak a címvédő gyári Aston győzte le Tom Ferrier korábban brit GT-t, Blancpaint és Le Mans Cupot is nyert csapatának #90-es autóját, így mindenképpen számolnunk kell velük Le Mans-ban is.

Aston Martin Racing
Aston Martin Vantage GTE

98-aston

#98 Pedro Lamy / Mathias Lauda / Paul Dalla Lana

A hosszú évek óta együtt versenyző LaLaLa trió az elmúlt három évben kétszer is csak Dalla Lana balesetei miatt bukta el a kategóriagyőzelmet, 2015-ben ráadásul a legutolsó órában. Az egység az előző 27 futamából 13-at megnyert, tavaly a bajnokok is ők lettek, nem is lehet hát más céljuk, mint végre valahára behúzni a Le Mans-győzelmet. Előzetesen a Dempsey-Proton mellett ők tűnnek a kategória legnagyobb esélyesének az időmérőn mutatott gyenge tempó ellenére is.

Proton Competition
Porsche 911 RSR

99-proton

#99 Patrick Long / Spencer Pumpelly / Tim Pappas

A két Dempsey-autó mellett a Proton önállóan is benevezett egy egységet, de hiába a 15. indulására készülő Long minden tapasztalata, Pumpelly erős tengerentúli eredményei, s hiába tartozik Pappas a legjobb bronzkategóriás versenyzők közé, a tavalyelőtti specifikációjú Porsche komoly hátrányban lehet a kategória 2017-es, középmotoros 911-eseivel szemben.

A sorozat eddigi részei:

1. Visszatérnek a szörnyetegek

2. Az igazi legendák

3. A csúcsok

4. Ex-F1-es minden harmadik autóban

5. Csodálatos versenygépek

6. Akik életüket adták álmaikért

Beharangozó sorozatunk a szombaton 15 órakor rajtoló Le Mans-i 24 órásra, melyről folyamatos élő szöveges közvetítést olvashattok a Formula.hu-n, szombaton egy rövid szabályismertetővel zárul.

mezony

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal:
Olvastad már?