A JÚNIUS 16–17. KÖZÖTT RENDEZETT LE MANS-I 24 ÓRÁS VERSENYRŐL FOLYAMATOS ÉLŐ SZÖVEGES KÖZVETÍTÉST OLVASHATTOK A FORMULA.HU-N!
Miután a három évvel ezelőtti Le Mans-i 24 órás versenyen még négy gyártó összesen 11 gyári prototípusa indult, az idei futamra a Toyota egyedül maradt két autójával, s jó eséllyel ez jövőre sem lesz máshogy, ezért az FIA-nak, valamint a promóternek, az Automobile Club de l'Ouestnek lépnie kellett, hogy valahogy vonzóbbá tegyék Le Mans, és ezzel együtt az endurance-világbajnokság csúcskategóriáját a gyártók számára. A döntés pedig megszületett: a jelenlegi futurisztikus prototípusok helyét 2020-tól a hiperautók vehetik át.
További részleteket a hírek szerint a Le Mans-t megelőző pénteken árulnak el a GTP munkacímen futó tervről, ám annyit már most is tudni lehet, hogy a cél hármas: a költségvetés nagyjából negyedére csökkentése és a hibridrendszerek visszaszorítása mellett Le Mans legerősebb autóit közelebb hoznák a gyártók „utcai” hiperautóinak kinézetéhez. Mindenképpen biztatónak tűnik, hogy a szabályokról zajló egyeztetésen a jelenlegi egyetlen LMP1-es gyártó, a Toyota mellett a GT-kategóriában induló Aston Martin, Ford és Ferrari is részt vett, ahogy a Le Mans-ba visszavágyó McLaren is – akik, halkan jegyezzük meg, ezzel a döntéssel végleg magukhoz láncolhatnák Fernando Alonsót.
S hogy kik lehetnek a résztvevők? Erről természetesen csak feltételezések vannak, de a Ferrari FXX-K Evo, a McLaren Senna vagy épp az Aston Martin Valkyrie felbukkanására éppúgy jó esély van, mint a Ford jelenleg is futó GT változatára alapuló hiperautó feltűnésére. A koncepció pedig azt sugallja, hogy a gyártók szabadjára engedhetik a fantáziájukat a tervezésnél: kevés kötöttség, több közúti relevancia, mi kell még?
A GTP, azaz „GT prototípus” kategória utoljára 2003-ban volt tényező Le Mans-ban, amikor az Audi támogatásával épült Bentley Speed 8 kettős győzelmet aratott a privát R8-as Audik ellen, azóta mindig az LMP1 kategóriából került ki a győztes. És persze azt is hozzá kell tennünk, hogy kinézetében a Bentley sem igazán hasonlított egy „közúti” GT-re, az utolsó ilyen győztesért 1998-ig kell visszamennünk, amikor egy GT1-es specifikációjú Porsche 911-es nyert, míg 1995-ben a McLaren F1 GTR győzte le a Courage prototípusát.
Ami az idei Le Mans-t illeti, a GT-kategóriás autóknak természetesen esélye sincs az összetett győzelemre a prototípusokkal szemben, saját kategóriájukban viszont az Aston Martin, a Corvette, a Ferrari, a Ford és a Porsche minden bizonnyal ádáz harcot vív majd a győzelemért. Az említett gyártók közül összetett győzelemmel a rekorder Porsche mellett a Ferrari (9), a Ford (4) és az Aston Martin (1) is rendelkezik – utóbbi három gyár minden sikere az 1949 és 1969 közötti időszakból származik, amikor a klasszikus sportautók uralták a 24 órás mezőnyét.
Beharangozó sorozatunk a jövő hétvégi Le Mans-i 24 órásra, melyről folyamatos élő szöveges közvetítést olvashattok a Formula.hu-n, vasárnap Le Mans történetének legnagyobb alakjaival folytatódik.