DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. december 22. vasárnap
WEC

Le Mans: A csúcsok

A Le Mans-i 24 órásra készülve a számok szerelmesei izgatottan várják, milyen rekordok dőlnek majd meg az idei versenyen - megnézzük, melyekre van esély, melyekre nincs, és melyekre nem lesz soha.

Folytatódik a Le Mans-i 24 órásra készülő sorozatunk: áttekintjük a verseny történetének legfontosabb rekordjait, külön kiemelve azokat, melyek veszélyben forognak. A versenyről a Formula.hu-n 24 órán át FOLYAMATOS ÉLŐ SZÖVEGES KÖZVETÍTÉST olvashattok majd, benne képekkel, videókkal, érdekességekkel, s mindennel, amire érdemes odafigyelni.

Rekordok, melyeket megdönthetnek, vagy legalább beállíthatnak idén.

1. Mario Andretti, Yojio Terada és Jan Lammers első és utolsó Le Mans-i indulása között 34 év telt el.

Miután a tervek szerint az 1988-as győztes Lammers idén is részt vesz a legendás versenyen, a Racing Team Nederland pilótája immár egyedüli csúcstartóvá válhat.

2. Tracy Krohn és Niclas Jönsson már 12 Le Mans-on szerepeltek csapattársként.

Idén következik az amerikai és a svéd pilóta 13. közös szereplése, ismét az LMP2 kategóriában, miután tavaly a GT-k közt indultak.

krohn

A dúsgazdag Krohn háromszor volt kategóriadobogós Jönsson oldalán


3. Az 1950-es, 1951-es, 1953-as, 1955-ös, a 2016-os és a 2017-es Le Mans-on 60 autó indult.

Ezt a rekordot ismét beállítja a mezőny, ha mindenki el tud rajtolni.

4. A 2013-as futamon összesen 12 alkalommal járt bent a safety car, három perc híján öt és fél órát töltve a pályán.

Esély sajnos mindig van e rekord megdöntésére...

5. A legnagyobb teljesített versenytáv 5410,7 kilométer, azaz 397 kör volt a 2010-es versenyen.

E rekord megdöntése legnagyobb részben az időjáráson és a safety car-szakaszok számán múlik.

lemans_2010

6. A legtöbb célba érő 48 versenyző volt 2017-ben, a legkevesebb pedig 6, 1931-ben.

Utóbbi rekord már bizonyosan az örökkévalóságé, előbbi akkor dőlhet meg, ha legfeljebb 11 autó esik ki a futamon.

7. Az 1923-as Le Mans-on a résztvevők 90,9 százaléka célba ért.

A rekord megdöntésére nagyon kicsi az esély: ez akkor történhetne meg, ha legfeljebb 5 autó kényszerül feladni a futamot, ami a modern időkben példátlan lenne.

8. A legtöbb autó, amely körön belül tudott maradni a győzteshez képest: 1 (és ez is ritkán fordult elő: 1933, 1935, 1966, 1969, 1983, 1987, 1988, 2004, 2008, 2011).

Erre akkor lehet reális esély, ha esetleg mindkét gyári Toyota kiesik - a privát LMP1-esek között akár ilyen kicsi különbség is elképzelhető.

9. Eddig 24 versenyző tudott győzni az első Le Mans-i 24 órás versenyén, utoljára Nico Hülkenberg és Earl Bamber 2015-ben.

A 8-as számú Toyotával élete első Le Mans-ján indul Fernando Alonso, így jó esély van rá, hogy három év elteltével ismét egy aktív F1-es pilóta ünnepelhet győzelmet a 24 óráson.

10. A versenyben futott leggyorsabb kört 3:17,475-tel Andre Lotterer teljesítette 2015-ben, megdöntve Jackie Oliver 1971-es rekordját.

A Toyotának nincs igazán ellenfele, amely ekkora tempó diktálására ösztökélné, de teljességgel mégsem zárhatjuk ki a rekorddöntést.

lotterer_lemans

11. A leggyorsabb pole-pozíciós kört a Mulsanne-sikánok beépítése óta Kamui Kobayashi teljesítette tavaly a Toyotával, 3:14,791 az érvényben lévő csúcs – az abszolút rekord 3:13,9 az 1971-es kvalifikációról, ezt Pedro Rodriguez futotta egy Porschével.

Kobayashi tavaly nagyon közel került az abszolút rekordhoz, óriásit szólna, ha sikerülne ezt megdöntenie valakinek.

12. Végül egy rekord, melynek megdöntésére minimális esély van: a Toyota ötször szerzett második helyet Le Mans-ban úgy, hogy egyszer sem győzött.

Az új rekordot jelentő hatodik ilyen esemény akkor fordulhatna elő idén, ha mindkét Toyota bajba kerülne a versenyen, de az egyik csak akkorába, hogy a privát LMP1-esek közül pontosan egy tudja csak megelőzni a leintéskor. Hát erre tényleg csekély esély van.

Most pedig nézzünk néhány (idén legalábbis) megdönthetetlen rekordot:

A gyártók közül a Porsche aratta a legtöbb győzelmet, összesen 19-et - ez biztosan nem fog idén megdőlni, hiszen egy GT-győzelemhez az kellene, hogy mind a 30 prototípus komoly bajba kerüljön...

A legtöbb győzelem rekordját Tom Kristensen tartja, aki egyszer Porschével, nyolcszor pedig Audival ért a csúcsra – 2000 és 2005 közt pedig zsinórban hat győzelmet aratott.

Négy olyan versenyzőpáros, illetve -hármas van, akik háromszor is azonos felállásban nyerték meg a 24 órás versenyt, legutóbb Lotterer, Treluyer, Fässler trió.

Yannick Dalmas négy különböző gyártóval tudott Le Mans-t nyerni.

A legfiatalabb versenyző, aki győzni tudott a Le Mans-on, Alexander Wurz volt 1996-ban: 22 évesen és 91 naposan.

A legidősebb versenyző, aki győzni tudott a Le Mans-on, Luigi Chinetti volt 1949-ben: 47 évesen és 343 naposan.

A legfiatalabb rajthoz álló versenyző az amerikai Matt McMurry volt 2014-ben: 16 évesen és 202 naposan.

A legidősebb rajthoz álló versenyző a dél-afrikai Jack Gerber volt 2013-ban: 68 évesen és 110 naposan.

Henri Pescarolo zsinórban 30, összesen 33 Le Mans-on vett részt.

pescarolo

Bob Wollek 1975 és 1990 közt húsz Le Mans-on indult Porschével, ez a legtöbb futam, amelyen valaki egyazon gyártóval részt vett.

Hans Heyer 14 Le Mans-on állt rajthoz úgy, hogy egyetlen alkalommal sem ért célba.

Francois Migault 17 különböző konstruktőrrel szerepelt a Le Mans-on.

Louis Rosier 1950-ben 23 óránál is többet vezetve nyerte meg a versenyt fiával.

Derek Bell mindenki másnál többször, 19 alkalommal ért célba a versenyen.

Emanuele Pirro 1999 és 2007 közt zsinórban kilencszer állhatott fel a Le Mans-i dobogóra.

A Porsche 1981 és 1987 közt zsinórban hétszer nyerte meg a versenyt.

lemans_1985

A győztes és a második közt a legkisebb különbség mintegy 20 méter, a legnagyobb pedig közel 350 kilométer volt.

Az 1971-es futamon a 49 autóból 33 Porsche volt.

A legnagyobb végsebesség, melyet a sikán nélküli Mulsanne-egyenesben elértek, 407 kilométer per óra volt.

A sorozat eddigi részei:

1. Visszatérnek a szörnyetegek

2. Az igazi legendák

Beharangozó sorozatunk a hétvégi Le Mans-i 24 órásra, melyről folyamatos élő szöveges közvetítést olvashattok a Formula.hu-n, kedden a mezőny egykori F1-es pilótáinak bemutatásával folytatódik.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: