DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. december 23. hétfő
Retro

F1-Archív: Button császár lett Montrealban

Jenson Button - ha 2009-es bajnoki címe nem lett volna elég - örökre beírta magát az F1 történetébe Montrealban aratott elképesztő győzelmével - ez, és még sok minden más is történt az elmúlt 20 évben, június 12-én.

2014: Marco Mattiacci, a Ferrari csapatvezetője cáfolta azokat az értesüléseket, melyek szerint megpróbálták megszerezni Adrian Neweyt a Red Bulltól. A brit tervező azonban a Kanadai Nagydíj hétvégéjén meghosszabbította szerződését a Milton Keynes-iekkel, noha az F1-es projektre kevesebb kapacitást fog szánni.

2013: Jean-Eric Vergne nagyszerű teljesítményt mutatott Monacóban és Kanadában, de a Red Bullnál azt mondták, hogy nem ez fog dönteni arról, hogy őt, vagy Daniel Ricciardót választják Sebastian Vettel társául a 2014-es szezonra.

2012: Sebastian Vettel kapott elsőként lehetőséget arra az F1-es pilóták közül, hogy kipróbálja a New Jersey utcáin kialakított pályát. A kétszeres világbajnok egy Infiniti IPL G Coupe volánja mögött autózhatott az alig több, mint öt kilométeres pályán, ahová 2013-tól fog ellátogatni a mezőny.



2011: Jenson Button karrierje egyik, ha nem a legemlékezetesebb győzelmét aratta a Kanadai Nagydíjon, miután a mezőny 4 óra és 4 perc után tudta befejezni a 70 körös versenyt. A futamon ötször kellett beküldeni a biztonsági autót, és két órára pedig fel is kellett függeszteni a versenyt a szakadó eső miatt. A McLaren britje öt bokszkiállással is az élre tudott vágni, igaz kellett hozzá Sebastian Vettel hibája, fél körrel a leintés előtt. A harmadik helyen Mark Webber végzett, noha sokáig Michael Schumacher is esélyes volt a pódiumra.

2010: Lewis Hamilton szerezte meg a pole-pozíciót Montrealban, a Q3 végén azonban nem tudott visszatérni a bokszba, mert túl kevés üzemanyag maradt az autójában. A brit megszakította a Red Bull egész évben tartó, győztes időmérős sorozatát – Mark Webber a második, Sebastian Vettel a harmadik helyről várhatja a rajtlámpák kialvását.

2009: Az FIA közzétette a 2010-es nevezési listát, melyen három új csapat is helyet kapott: az Adrian Campos vezetette Campos Racing, a John Booth által irányított Manor Grand Prix, valamint az amerikai USF1 – ez utóbbi projektet a paddockban mindenkit ismerő, régi motoros újságíró, Peter Windsor társalapítóként vezeti. A Cosworth szintén örömét fejezte ki amiatt, hogy mindhárom gárda a motorjaikat fogja használni.

2008: A Kanadai Nagydíj hétvégéjén komoly problémát jelentettek az aszfaltcsík hibái, melyet szombat éjszaka külön aszfaltozó brigádnak kellett biztonságossá varázsolni a vasárnapi versenyre. A montreali pálya főnöke elmondta, hogy ennek megismétlődése nem valószínű a következő évi versenyen, hiszen módosításokat fognak elvégezni rajta.

2007: Fernando Alonso felfedte, hogy sose érezte magát 100%-ban kényelmesen a McLarennél, amire ráerősített Lewis Hamilton zseniális első diadala Montrealban. A spanyol pilóta új kihívás és újabb világbajnoki cím reményében igazolt el a Renault-tól, de úgy tűnik, hogy újonc társa igencsak fejfájást okoz neki.

2006: A McLaren vezérigazgatója, Martin Whitmarsh szerint GP2-es protezsáltjuk, Lewis Hamilton hamarabb fog futamot nyerni, mint Jenson Button, aki hetedik éve űzi első diadalát. A brit nagyszerű teljesítményt nyújt az F1 előszobájában, amivel felhívta magára a paddock figyelmét – többek úgy látják, hogy a wokingiak őt fogják Alonso csapattársának választani 2007-re.

2005: Tiago Monteiro örömmel konstatálta, hogy a Forma-1 történetének első olyan újonc pilótája lett, aki első nyolc versenyét be tudta fejezni. A jordanes a 10. helyen végzett Montrealban, és nem tartja valószínűnek, hogy az indianapolisi versenyen is sikerül hasonló produkciót nyújtania.

2004: Meglepetésszerű rajtelsőséget szerzett Ralf Schumacher a szezonban addig jobbára csak szenvedő Williamsszel. A német pilóta mögé Jenson Button szúrta be autóját, Michael Schumacher pedig nagy meglepetésre csak a hatodik helyen zárt.

2003: A McLaren erre az évre tervezett autója, az MP4-18A még a szezon felénél sem mutatkozott be, a csapat a júliusi Brit Nagydíjra tolta el a modell első bevetését. Korábban a Nürburgringen szerették volna bemutatni, de Adrian Newey inkább nemet mondott rá, mivel a gép a barcelonai teszten nem tudott egy versenyszimulációt sem futni.

2002: Adrian Newey vissza szeretne lépni az F1-es autók szervezésétől, hogy átalakítsa a McLaren struktúráját. A dizájnerzseni 1997-ben érkezett a wokingiakhoz, és már első autójával, az MP4-13-assal elhódította mindkét világbajnoki címet.

2001: Frank Williams szerint pilótája, Ralf Schumacher van olyan jó, mint háromszoros világbajnok bátyja. Az „öcsi” második F1-es győzelmét szerezte meg Montrealban, és a csapatfőnök azt is elmondta, hogy meg lennének lepve, hogy ha még egyszer nem diadalmaskodnának a szezon során.

1999: Michael Schumacher szerezte meg a pole-pozíciót a Kanadai Nagydíjra – a német pilóta ebben az évben az első rajtelsőségét gyűjtötte be, karrierje során pedig a huszonegyediket. A Ferrari és a McLaren szép sormintát rajzolt, hiszen Schumacher mögé Hakkinen, a második sorba pedig Irivne és Coulthard kvalifikáltak.

1998: Tony George, az Indianapolis Motors Speedway elnöke 50-50% esélyt adott annak, hogy a száguldó cirkusz 2000-ben visszatérjen a Brickyardra, méghozzá részben az ovált, részben egy újonnan kialakított belső vonalvezetést használva. Az amerikai azért tartaná nagy ötletnek az F1 visszacsábítását, mert reményei szerint akár 150 ezren is kilátogathatnak a futamra vasárnap.

1997: Gerhard Berger orvosi tanácsra kénytelen kihagyni az Kanadai Nagydíjat, mivel arcüreggyulladása olyannyira súlyosbodott, hogy meg kellett műteni. Helyére Alex Wurz szállhat be a Benettonba, aki a korábbi teszteken már lenyűgözte Flavio Briatorét és csapatát.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: