DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. május 2. csütörtök
Hírösszefoglaló

Csonka edzésnap, közelebb a Ferrari – pénteki F1-es hírek

Egyetlen értékelhető szabadedzés, fejlesztési csomag a Red Bullnál, Hamilton egy motor mínuszban, Wolff számol Vettellel – ezeket a híreket hoztuk ma a Japán Nagydíjról.

Max Verstappen kezdett az élen Suzukában: Logan Sargeant hibája miatt piros zászlót is láthattunk az első szabadedzésen, az élen viszont elvitte az első két helyet a Red Bull. Megint Sainz lett a best of the rest – így számoltunk be a hétvége első szabadedzéséről.

Amely az egyetlen igazi gyakorlásnak bizonyult pénteken: a második tréningen az eső miatt senki nem akart érdemi kört megtenni, a csapatok úgy döntöttek, hogy kiülik az edzést. Az eseménytelenség egyik okozója egy új gumiszabály volt. Négy helyett öt szett köztes abroncs használható fel 2024-ben egy nagydíjhétvégén, de a korábbi pénteki engedmény nélkül – ami takarékoskodásra ösztönzi az F1-es csapatokat. Ebben a cikkben foglalkoztunk vele.

Áprilisra tették át a Japán Nagydíjat, az éppen aktuális cseresznyevirágzás megmozgatta a fotósokat


Milyen erősorrend olvasható ki a csonka edzésnapból? A Red Bull áll legelöl, de előnyük korántsem akkora, mint a dominált 2023-as Japán Nagydíjon. A Ferrari hátránya egy körön mindössze egy tizedmásodperc az adatok alapján, a McLaren a harmadik erő, a Mercedes végre jó beállításokat talált – a Formula Plusz rovatunkban felállítottuk az erősorrendet az eddigi információk alapján.

Két csapat is nagyobb fejlesztésekkel érkezett meg Japánba: ez az első hétvége, amikor komolyabb csomagokat láthatunk, és az élen ezúttal a Red Bull, valamint az Aston Martin jár. A mezőny műszaki újításairól itt írtunk.

Így értékeltek pénteken a versenyzők

Max Verstappen: „Szerintem összességében az egész évben azt láthatjuk, hogy egy körön egyértelműen közelebb kerültek a többiek. Természetesen a hosszú etapos tempók kapcsán lövésem sincs, hogyan fognak kinézni, de nem számítok akkora különbségekre, mint tavaly ezen a pályán.” (Teljes nyilatkozata ide kattintva olvasható.)

Carlos Sainz: „Hogy őszinte legyek, kicsit közelebb vagyunk a Red Bullhoz, mint azt vártam. Úgyhogy ezek biztató jelek annak kapcsán, milyen fejlődést mutattunk az öt hónappal ezelőtti helyzethez képest mostanáig.”

Charles Leclerc: „Jelenleg úgy érzem, még mindig hiányzik egy kis tempó ahhoz, hogy a pole-pozícióért harcoljunk, mert erősnek tűnik egyelőre a Red Bull és különösen Max. Úgyhogy még vár ránk némi munka – de ha láthatunk különleges kört, akkor remélem, hogy én fogom azt teljesíteni!” (A Ferrarival foglalkozó cikkünk.)

Lewis Hamilton: „Jó edzés volt, tényleg jó edzés volt, a legjobb eddig idén, és ez a legjobbnak érződő autónk eddig idén. Nehéz megmondani, hogy ez mire lesz elég, egyszerűen most jobb alapokról indulunk, és amíg nem változtatunk rajta úgy, hogy elrontsuk… kár, hogy nem mehettünk a második edzésen, mert megváltoztatták a gumiszabályt, így senki sem akarta tönkretenni az átmeneti gumikat, aminek semmi értelme, de ez van…” (A Mercedes-pilóták nyilatkozata bővebben itt található.)

A hétszeres világbajnok kapcsán egy másik mai hír, hogy menthetetlen a Melbourne-ben megálló erőforrás, azt elvesztette 2024-re a Mercedes, így Hamiltonnak három motorja maradt 21 versenyhétvégére.

Lando Norris: „Úgy gondolom, jó pozícióban vagyunk, talán a harmadik leggyorsabb csapat körül, de nagyon-nagyon szoros a Mercedesszel és az Astonnal. Nagyjából ahogy arra számítottunk is, míg a Red Bull és a Ferrari túlságosan is előttünk van. Biztos vagyok benne, hogy holnap csökkenhet a különbség, de úgy gondolom, egyelőre úgy fest a helyzet, mint idén a legtöbbször és ahogy azt vártuk is.” (Nyilatkozat.)

Vettellel is számol Wolff, Ricciardo új karosszériát kap

Téma Japánban a szezon végén felszabaduló Mercedes-ülés is. Toto Wolff szavai alapján Max Verstappen, Fernando Alonso, Carlos Sainz és Andrea Kimi Antonelli lehet igazán esélyes erre a pozícióra, de most úgy fogalmazott, hogy gyorsan változik a helyzet – ezt mondta a csapatfőnök. Arról is beszélt, Antonelli először a 2021-es Mercedesbe ülhet be, hogy „megérezze, milyen egy jó F1-es autó”, mielőtt a 2022-est kipróbálná.

Két japán teljesítette az első 60 percet a VCARB-nál, a Super Formulában szereplő Ayumu Iwasa kapott edzéslehetőséget

Két hét múlva, a Kínai Nagydíjon Daniel Ricciardo új karosszériát fog kapni. Ám mint azt Alan Permane, a Visa RB nemrég kinevezett sportigazgatója Suzukában elmondta: ennek nem a többszörös nagydíjgyőztes küszködése az oka, amúgy is elkészültek egy plusz karosszériával.

Felröppentek olyan sajtóértesülések, hogy az Aston Martin és annak elnök-vezérigazgatója, Lawrence Stroll állítólag nagy pénzzel csábíthatja a Red Bull sztártervezőjét, Adrian Newey-t. Sőt, olyan találgatások is napvilágot láttak, hogy a világbajnok konstrukciókat tervező szakember átigazolása és a Honda 2026-tól érkező gyári támogatása akár ahhoz is vezethet, hogy Max Verstappen is megérkezhet az Astonhoz. Mike Krack csapatfőnök egyetlen szóval cáfolta ezt a pletykát.

A MotoGP-ben a Portugál és Amerikai Nagydíjak közti, két hétvégét érintő szünet zajlik, de történt egy fontos bejelentés: Fabio Quartararo újabb két szezonra, azaz 2026-ig aláírt a Yamahával, annak ellenére, hogy csapatváltását pletykálták.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: