Sétagalopp üzemmódban nyerte meg a 38. Magyar Nagydíjat Max Verstappen: ugyan „csak” a második helyről rajtolt a világbajnok, de már az első kanyarban az élen fordult el, miután kifékezte a pole-t megszerző Lewis Hamiltont, ezt követően pedig állva hagyta a teljes mezőnyt.
Senki nem tudta megközelíteni a hollandot ezen a délutánon, a futam közepén már bőven beoszthatta az autóját és a gumikat, a leggyorsabb körért járó extra pontért eleresztett „támadása” pedig másfél másodperccel volt gyorsabb abban az időben bárki másnál – végül fél perccel (!) nyert, nyomasztó fölénnyel folytatta egészen elképesztő győzelmi sorozatát, és újabb lépést tett zsinórban harmadik világbajnoki címe felé – összefoglalónk a futamról itt olvasható.
Red Bull-rekord és az összetört trófea
„Végre jól sikerült rajtolni, ennek nagyon örülök!” – beszélt futama kulcspillanatáról Verstappen. „Egy ideje már dolgoztunk ezen, a rajt után pedig tudtam, hogy a kanyar belső íve az enyém. Későn kellett fékezni nehéz autóval, de szerencsére működött, onnantól pedig a saját versenyem futottam, egy igazán gyors autóval.”
A dobogó harmadik fokára álló Sergio Perez a második helyhez is közel került. Számára önbizalomépítés volt a rajtpozícióhoz viszonyított hathelyes felzárkózás. „Az ilyen teljesítmény, az ilyen napok segítenek. Mostantól a várakozás, hogy minden hétvégén dobogón végezzek” – mondta a mexikói. A két Red Bull-os bővebb nyilatkozata itt olvasható.
Max Verstappen győzelme egy különleges mérföldkő volt a Red Bull számára: a 2023-ban továbbra is hibátlan csapat a tavalyi szezonzárót is beleszámítva sorozatban a 12. győzelemnél tart, ezzel pedig új rekordot állított fel. Az éppen második helyet megszerző korábbi csúcstartót, a McLarent előzte meg: a wokingiak a sokáig megismételhetetlennek tűnt 1988-as szezonban érték el a csúcsot, Ayrton Senna és Alain Prost párosával. A 35 évvel ezelőtti eseményeket Christian Horner még fiatal rajongóként követte.
Egyetlen hiba csúszott a gépezetbe a Red Bullnál, de az is a Verstappenék társaságában dobogóra álló Lando Norris jóvoltából. A brit miatt tört két darabra a futamgyőztes herendi porcelán trófeája – mutatjuk videón:
— McLaren (@McLarenF1) July 23, 2023
We are so, so sorry... @redbullracing and @Max33Verstappen! #HungarianGP pic.twitter.com/eXTC4dLdMO
Exkluzív interjú az FIA elnökével
A Hungaroringen Mohammed ben Sulayem adott hosszabb interjút a Formula.hu-nak, amiben több fontos F1-es témát is érintett. Változhatnak-e a 2026-os motorszabályok? Lesznek-e új csapatok az F1-ben? Mi a helyzet a Concorde-szerződéssel? Ezek voltak a fő kérdések – a válaszokat itt találjátok.
Nem volt kivételezés a McLarennél
Visszatérve a futam eseményeire: sorozatban második dobogója után örül a McLaren fejlődésének Lando Norris, de a Red Bullt még mindig túl gyorsnak érzi. „Kemény verseny volt, egyáltalán nem könnyű, főleg hogy a végén Checo zárkózott, de végül nem volt elég tempója ahhoz, hogy utolérjen, úgyhogy örülök” – mondta Norris az autóból kiszállva.
Volt egy megkérdőjelezhető pillanata a csapatnak a verseny során: az első etap végén Norrist hívták először kerékcserére, nem az előrébb haladó Piastrit, ahogy általában megszokott. Az egy kör előny friss gumikon épp elég volt a britnek, hogy átvegye a második helyet a csapattárstól. Andrea Stella leszögezte: nem volt szó kivételezésről, a kiállással eleve a két autó mögötti Hamiltonra reagáltak, és értelemszerűen Norrisszal kellett hamarabb lépni, hogy védjék a harmadik helyet. Az ő kiváló kivezető köre is kellett ahhoz, hogy átlépje Piastrit. Ilyenkor mindig a csapat az első, hangsúlyozta Stella.
A csapatfőnök arról is beszélt, a végül csak ötödikként végző Piastri miért veszített látványosan tempót a végén. A McLaren padlója megsérült, valószínűleg egy rázókövön, emiatt hátsó leszorítóerőt veszített, ami fokozottabb gumikopást eredményezett.
Wolff Hamilton szerződéséről súgott
Lewis Hamilton nem tudta dobogóra váltani a szombati pole-pozíciót a Magyar Nagydíjon, de csak a pozitívumokat viszi magával a Hungaroringről. „Aztán ahogy haladtunk előre, az autó lépésről lépésre vezethetőbbé vált, az utolsó etap pedig egyértelműen sokkal jobb volt. Ha meglett volna az a tempónk korábban is, akkor jobbak lettünk volna a nap során” – összegezte a brit.
Toto Wolff szerint második erő volt vasárnap a Mercedes, amit Russell 12 helyes felzárkózása is mutat a hatodik pozícióig, de ezt nem tudták megfelelő eredményre váltani. Ám nem ez volt az osztrák legérdekesebb megjegyzése ma.
A Magyar Nagydíj egy különleges F1-es közvetítés színhelye volt, angol és német nyelven is készült egy gyerekeknek szóló adás gyerekriporterek részvételével. Egyikük a német verzióból interjút készített Wolff-fal: mikor a szerződés hossza iránt érdeklődött, a csapatfőnök úgy reagált, nem mondhatja el nyilvánosan, de megsúgja neki. A fiú fülébe suttogta, a fiatal riporter azonban hangosan visszamondta: két évre szól a szerződés.
Kettétört Ocon Alpine-jának ülése
A Brit Nagydíjhoz hasonlóan nullázott mindkét Alpine, ráadásul már az első körben. Guanyu Zhou indította el a láncreakciót, a rajtnál történt visszafulladása után az első kanyarban eltalálta hátulról Daniel Ricciardót, aki megütötte és levegőbe repítette a csapattársát, Pierre Gaslyt is elsodró Esteban Ocont.
„Találat ért minket az 1-es kanyarba menet. Zhou hibázott hátul, aminek az eredménye egy masszív ütés lett. Felemelkedtem, nem is tudom, három-négy méterre a hátsó kerekeken. Amikor földet értem, egy nagy ütést kaptam. Két darabra tört az ülésem, ami jelzi, mekkora volt a becsapódás” – mondta Ocon.
Zhou így látta az esetet: „Igyekeztem a lehető legkésőbb fékezni, hogy visszanyerjek pár pozíciót, de aztán részben az előttem levő autóktól származó piszkos levegő miatt blokkoltak a kerekek és nekik mentem. Nem akartam ezt, de a futam lényegében már a vonalnál véget ért számomra” – mondta a kínai, aki szárnycserére kényszerült és öt másodperces büntetést is kapott a baleset okozásáért. Pályafutása legjobb rajthelyét, az ötödik pozíciót a futam utolsó előtti helyezésére fordította. A rajtra nincsen magyarázata, beszámolója szerint a negyedik lámpa után egyszerűen nem reagált a gázadásra az autó.
Problémák a Ferrarinál, lassú az Aston Martin
Három verseny óta rossz úton járnak – jelentette ki kaotikus Magyar Nagydíja után Charles Leclerc. Kilenc másodperces kiállás, 80,7 km/h-s minimális bokszutcai gyorshajtás miatt kapott öt másodperces időbüntetés hátráltatta, és még a csapatrádióval is gondok vannak: „Négyből egy szót nem ért meg a mérnököm, három-négy verseny óta nem stimmel a rádiónk. Ezt ki kell javítani, azért emelem fel a hangom, hogy biztosan megértsenek” – magyarázta a monacói.
Silverstone-ban számított a küszködésre az Aston Martin, a Hungaroringtől többet várt – ehhez képest még hátrébb, az utolsó két pontszerző helyen végeztek. Alonso szerint a kilencedik hely volt a maximum. Részletek.
Doohan és O’Sullivan sikere a betétfutamokon
Magabiztos rajt-cél győzelmet aratott az Alpine-akadémista Jack Doohan az F2-esek hungaroringi főfutamán, megelőzve a bajnoki előnyét visszaépítő Frederic Vestit. Összefoglaló itt található.
A Formula-3-asok főfutamán a pole-ból Zak O’Sullivan várhatta a piros lámpák kialvását, s a Williams akadémiáját erősítő Prema-versenyző az elsőtől az utolsó pillanatig kontrollálta is a futamot, így rajt-cél győzelmet aratva zsebelte be idei negyedik diadalát (így már neki van 2023-ban a legtöbb első helye) – amellyel ráadásul öt pozíciót ugorva az összetett tabellán is feljött másodiknak a brit! Bővebben.
Törölték a WRX hétvégéjét
Leégett egy komplett csapat a Ralikrossz-világbajnokság Lydden Hill-i versenyének előestéjén: a péntek éjszakai tűzben megsemmisült a Special ONE Racing csapat szinte teljes felszerelése, beleértve egy kamiont és a két Lancia Delta Evo-e RX versenygépet, melyekkel Sebastien Loeb és Guerlain Chicherit szerepeltek volna. Személyi sérülés nem történt, viszont a biztonsági kamerák felvétele szerint az egyik, töltés alatt levő autó akkumulátora okozta a tüzet – a 2022-es elektromos átállás óta először történt ilyen baleset.
Az ebből fakadó biztonsági aggályok miatt vizsgálat indult, a WRX szombati programját pedig elővigyázatosságból felfüggesztették. Szombaton éjjel született csak meg a döntés: a világbajnokság vasárnapi programját is törlik, azaz a szezon negyedik versenyhétvégéje elmarad – úgy, hogy naptár szerint kezdetét is vette, de a gyakorlatban nem futottak belőle egyetlen kilométert sem. A vizsgálat továbbra sem jutott eredményre a tűz kiváltó okát illetően, a hajtásláncot biztosító Kreisel Electric pedig nem tudott biztosítékot adni, hogy a baleset nem ismétlődik meg. A versenyt a nézők, csapattagok és versenyzők biztonságára hivatkozva fújták le.