DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. október 30. szerda
F1

Exkluzív: heteken belül jöhet a bejelentés az új F1-es csapatokról

Az FIA elnöke, Mohammed ben Sulayem adott hosszabb interjút a Formula.hu-nak, amiben több fontos F1-es témát is érintett.

A Magyar Nagydíj hétvégéjén az Autósport és Formula Magazin tudósítója, Mészáros Sándor különleges lehetőséget kapott. Mohammed ben Sulayem, a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) elnöke az irodájában fogadta kollégánkat és egy exkluzív interjú keretein belül több fontos kérdéskörről is beszéltek.

A beszélgetés első időszakában még zajlott a háttérben a Porsche Szuperkupa egyik futama – az elnök pedig tett is megjegyzést az autók hangjára: „Keressük a jó motorhangot, és úgy tűnik, hogy most a Porsche Szuperkupa autóinak jobb hangja van, mint a többinek, úgyhogy talán az F1 esetében is érdemes lenne megvizsgálni a hanggal kapcsolatos lehetőségeket. Itt tudni, hogy verseny van” – mondta Ben Sulayem.

DSC_4643



Hozzátette: szorgalmazza azt is, hogy az F1-es autók hangja sokkal vonzóbb legyen a jelenleginél.

„Az FIA-nak kell látnia, hogy mi előnyös a sport számára, és ezt meg is fogjuk csinálni. Exversenyzőként és a korábbi vezetői tapasztalataim alapján is hiszem, hogy minden, ami bevonzza a szurkolókat, és ami előnyös a sport számára, azt hajszolni, szorgalmazni kell, de úgy, hogy közben nem feledkezünk meg a sport szelleméről” – magyarázta.

 

Változhatnak-e a 2026-os motorszabályok?

Az elmúlt időszakban az F1-es paddockban napirendre került a téma, mely szerint egyes csapatok mégis elégedetlenek azzal a 2026-os motorszabályzattal, amelyet korábban már minden szereplő elfogadott (és amelyek alapján az Audi, a Honda vagy a Ford is a beszállást, vagy a visszatérést választotta) – olyan vádak is felmerültek, hogy egyes csapatok, gyártók a saját érdeküket szeretnék inkább érvényesíteni, és ennek érdekében hallatják a hangjukat. 

Az FIA-elnök erről már részletesebben fejtette ki a véleményét.

„Igen, de miért írták alá a megállapodást? Egyszerű és világos vagyok ebben… A motorsportok nagyon egyértelműek, nincsenek szürke zónák, csak igenek és nemek. A tárgyalások már sokkal korábban elkezdődtek, még az én időszakom előtt, az érintettek megegyeztek, voltak egyeztetések, találkozók, volt sok minden. Az FIA végül tavaly augusztusban elfogadta a szabályokat, az év végéig pedig mindenki aláírta. Szóval ha bárkinek van bármilyen ötlete arra, hogy hogyan javítsunk a sporton, azt nagy örömmel meghallgatjuk, de az FIA senkit sem favorizál, mi a sport érdekeit nézzük, senkinek az oldalán nem állunk, és nagyon világossá tettük, hogy mindenkit egyenlőként kezelünk.” 

DSC_4651

„Vajon az Audi csatlakozott volna, ha ugyanazok maradnak a szabályok? Ha mindig bezárjuk az ajtókat és nem engedünk be senkit, az talán jó a mostani csapatoknak és gyártóknak, de akkor nem jutunk előrébb, csak ugyanitt maradunk. Egy fenntartható üzletbe be kell szállniuk az új gyártóknak. Az Audi egy nagy cég, és kinyitottuk neki az ajtót, de ha nem nyitunk, akkor nem jött volna. A csapatoknak és a gyártóknak minden idejük megvolt arra, hogy döntsenek, igent vagy nemet mondjanak, most pedig már keresztülment a szabály. Az FIA mindig ahhoz ragaszkodik, ami jobbá teszi a jövőt, de nagyon szívesen meghallgatjuk a csapatokat: ha vannak ötleteik, boldogan megtesszük ezt, nem mondunk nemet. Irányító testületként teljes felelősséggel tartozunk a szabályozási döntések meghozataláért, a 2026-os motorszabály pedig szabályozói döntés. Természetesen minden érdekelt féllel egyeztetünk, de végső soron ez az FIA felelőssége.”

Ben Sulayem szerint az egyeztetések már másfél évvel a tavaly augusztusi határidő előtt is zajlottak, és bizonyos csapatok már el is kezdtek dolgozni a 2026-os projekten az akkori megállapodás értelmében. Mint mondta, változnak a körülmények, változnak a kihívások, beszélnek bioüzemanyagról, az autók súlyáról, a külsejéről, mindenről, amivel jobbá tehetik az F1-et, törekednek a megfelelő egyensúlyra a belsőégésű motor és az akkumulátor között, de nem mondhatják most azt, hogy „oké, ezek a változtatások” – hiszen mindenkit egyformán kell kezelni, és többen már elkezdték a munkát. A nagy gyártók ötleteire ugyanakkor oda kell figyelni, és hasznosítani őket a jövőben.”

 

Lesznek-e új csapatok az F1-ben?

Az FIA elnöke elmondta: zajlik a kiválasztási procedúra az F1-be jelentkező új csapatok kapcsán, és hamarosan végleges döntés születik majd a kérdéskörben.

„Remélem, hogy a következő hónapban megtehetjük a bejelentést. Komoly emberekről van szó, és nem akarunk senkit sem kizárni anélkül, hogy alaposan átvizsgáltuk volna a beadott pályázatokat. Nagy nevekről és nagy pénzekről van szó. Szerintem a szándéknyilatkozat (ötlete) a helyes döntés volt, a szerződésben pedig ott van, hogy lehet 12 csapat az F1-es mezőnyben. Persze nem akárkiket akarunk, hanem A csapatokat, vagy A csapatot, illetve kellene egy autógyártó: én előnyben részesítem a gyártókat, mert az jót tenne a sportnak. Az időt rászántuk, az FIA csapata nagyon keményen dolgozott a szándéknyilatkozaton, voltak megbeszéléseink a csapatokkal, ahol áttekintettük a pályázataikat, és szerintem négy-hat héten belül meglesz a végleges döntés” – magyarázta Ben Sulayem.

DSC_4555

Az elnök tisztázta: ha valaki megfelel a követelményeknek, mindent teljesít, és jönni akar, akkor a szabályok keretein belül erre meg kell adni a lehetőséget.

„Ez nyilvánvalóan politikai és anyagi téma is, de számomra világos, hogy az FIA-nak tisztelnie kell a szerződéseket, és az EU is szabályoz minket. Nem manipulálhatunk semmit. Ha egy csapat érdeklődik, és a mi szabályaink azt mondják, hogy lehet ennyi istálló, akkor hogyan mondhatunk nemet? Megértem a többi csapat aggodalmát, főleg az anyagi részét, annak elosztását, de én nem azért vagyok itt, hogy bárkit felbosszantsak, hanem azért, hogy a sport számára helyes dolgot tegyem. Mi örömmel leülünk mindenkivel és adunk tanácsot, de nem mondhatjuk azt egy nagy csapatnak, amelyik jönni akar az F1-be, hogy menj és vegyél meg egy istállót, különben nem jöhetsz. Ez szerintem helytelen.” 

DSC_4832

A szurkolók, a közvélemény örülne a bővülésnek, a több autónak és több pilótának, az F1-es paddockban viszont a csapatok részéről rendszeresen hangoztatják, hogy nem érzik ennek szükségét – többek között a biztonságra, sportszerűségre, hozzáadott értékre alapozva a véleményüket.

„’Nem szükséges’, ezt nem értem. A biztonság az FIA számára mindennél fontosabb. Amikor a biztonságról van szó, a biztonsági részlegünk azt mondja, hogy a 11-12 csapat is biztonságos. De megvárjuk, amíg lezárul a csapatok értékelése, aztán meglátjuk. Nyilván megvan ennek a kereskedelmi oldala is, de én korábban is kimondtam, és most is ezt mondom: hogyan utasíthatnánk vissza egy olyan érdeklődőt, mint a General Motors? Nem értem a negativitást, az okokat ezzel kapcsolatban. Hallottam és olvastam korábban, hogy a Liberty Media is szívesen látna 11. csapatot, ezt Greg Maffei vezérigazgató mondta. Úgy tűnik, hogy mindketten a sport érdekeit nézzük és annak fenntarthatóságát, mert így több lesz az üzlet a promóter számára is” – magyarázta.

 

Mi a helyzet a Concorde-szerződéssel?

Az elmúlt hetekben az F1 részéről fogalmazódott meg az, hogy ideje lenne aláírni az új Concorde-egyezményt annak ellenére, hogy a jelenlegi 2026-ig érvényben van. Az FIA nem szeretné elsietni ezt a rendkívül fontos megállapodást.

„Ezt a FOM erőlteti, én pedig világosan fejeztem ki magam abban, hogy szívesen beszélünk erről, de még 2,5 év hátra van a jelenlegi szerződésből. Egy jó Concorde-egyezményt szeretnék minden érintett számára, az FIA, a FOM és a csapatok számára is. Most vannak más fontos dolgaink is, amikkel foglalkozni kell, és bár ezt is fontosnak tartom, de a jelenlegi egyezmény csak 2025 végén jár majd le. Nem kapkodunk. Rá fogjuk szánni a szükséges időt arra, hogy jól csináljuk. Jó megbeszélésem volt Stefano Domenicalival, ami arról szólt, hogy hogyan legyen majd a folytatás: gyümölcsöző és pozitív egyeztetést folytattunk.”

 

Erős FIA-t épít az elnök

Ben Sulayem kifejtette: az a cél, hogy erős, stabil, egyértelmű, átlátható legyen a szövetség, mert minden érintett érdeke ezt kívánja.

„Az FIA a kormányzó szerv, a háziúr. Ki lenne benne a sportban, vagy bármilyen sportágban a nagy gyártók közül, ha nem lenne kormányzó szerv? Például erősebb, képzettebb, felkészültebb felügyelőkkel, versenyigazgatókkal a FOM, a Liberty Media és a csapatok is csak profitálnak, mert biztonságban érezhetik magukat, ha az FIA erős és mindig, mindenkivel szemben fair.”

--------------------- 

A Mohammed ben Sulayemmel folytatott exkluzív beszélgetés folytatásával hamarosan jelentkezünk!

DSC_4907

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: