DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. szeptember 16. hétfő

F3: Williamses sikerrel indult a versenynap a Hungaroringen

A Formula-3-asok sprintfutama nyitotta a programot a 38. F1-es Magyar Nagydíj vasárnapi versenynapján. A pole-ból Zak O’Sullivan várhatta a piros lámpák kialvását, s a Williams akadémiáját erősítő Prema-versenyző az elsőtől az utolsó pillanatig kontrollálta is a futamot, így rajt-cél győzelmet aratva zsebelte be idei negyedik diadalát (így már neki van 2023-ban a legtöbb első helye) – amellyel ráadásul öt pozíciót ugorva az összetett tabellán is feljött másodiknak a brit! A Ferrari-neveldéhez tartozó Dino Beganovic is senkitől nem zavartatva jött be másodiknak, a dobogó alsó fokáért azonban volt csata: nagyjából a táv felénél ment el Franco Colapinto Leonardo Fornaroli mellett, így egy másik Williams-növendék is felállhatott a pódiumra.

Oliver Goethe lett a negyedik, Paul Aron pedig az ötödik, de a verseny embere a hatodikként befutó Pepe Martí volt: szép előzéseket bemutatva – többek között a bajnokságot vezető Gabriel Bortoleto mellett is elment –, hét pozíciót javítva zárkózott fel a spanyol, aki egy ponttal így is elveszítette az összetettbeli második helyet O’Sullivannel szemben. Bortoleto hetedikként látta meg a kockás zászlót, ezzel továbbra is magabiztosan vezet: előnye 43 egység a mai győztessel, 44 Martíval szemben. A versenyt megelőzően harmadik Gabriele Mini csupán 16. lett, így ő hátrébb csúszott a pontversenyben: Aron, Beganovic és Colapinto is átlépte az olaszt.

f3-osullivan-hun

fotó: DPPI

Schumacher rajta van a Sauber listáján

Bár Valtteri Bottas a minap úgy nyilatkozott, hogy 99 százalékig biztos abban, hogy ő kapja a 2025 végén Audivá alakuló Sauber szabad ülését a következő szezonra, s az esélylatolgatások szerint a finn vagy esetleg az F2 listavezetője, Gabriel Bortoleto lehet a befutó, Mattia Binotto a Sky Deutschland kamerái előtt olyan nyilatkozatot tett, ami bizakodással töltheti el Mick Schumacher rajongót.

Amikor a csapathoz nemrég kinevezett olasz szakembert arról kérdezték, szóba jöhet-e a fiatal német náluk 2025-re, Binotto úgy felelt, hogy rajta van a listájukon – igaz, korántsem egyedül: „Nagyon jól ismerem őt, hiszen a Ferrari akadémiájáról jött. Tudom, milyen erős tud lenni, s hogy mire képes. Rajta van a listánkon, ahogy sokan mások is” – mondta, majd hozzátette:

mick-schumacher-2024-2

„Nem kell igazán sietnünk, de úgy lenne korrekt, ha hamar döntenénk, egyrészt a csapattal szemben, hogy legyen egy világos perspektíva előttük, másrészt az érintett versenyzőkkel szemben is. Szóval remélhetőleg még szeptember vége előtt megszületik a döntés.”

Mivel a VCARB a Szingapúri Nagydíj utánra ígérte a 2025-ös felállás bejelentését, könnyen lehet, hogy még ebben a hónapban helyére kerül minden kirakósdarab a jövő évet illetően.

mick-schumacher-2024

Colapintót megpróbálják bejuttatni az Audihoz!

A Holland Nagydíj után kiakolbólított Logan Sargeant helyére ülő Franco Colapinto két F1-es hétvége alatt többet mutatott és több pontot szerzett, mint a Williams második számú autójának tulajdonosai az elmúlt három évben összeadva, így aztán a közvéleményt elkezdte foglalkoztatni, mi lesz az argentin jövője, akinek csak a szezon végéig szól a szerződése, hiszen a Williams 2025-ös párosa már megvan.

colapinto-baku-1

James Vowles csapatfőnök gyorsan leszögezte, hogy természetesen nem változatnak a terveiken: „Úgy gondolom, hogy így is Albon és Sainz a megfelelő felállás a Williams számára, továbbra is fejlődünk, és hamarosan a bajnoki címért akarunk harcolni. Mindazonáltal hihetetlenül büszke vagyok arra, amit Franco elért” – mondta Vowles, s a holland Formule 1 Magazine számára azt is elárulta, hogy megpróbálnak helyet szerezni számára a Saubernél, azaz a leendő Audinál:

„Természetesen továbbra is a Williams-család tagja marad, de remélem, hogy ezután is versenyezni tud valahol. Szeretnék Colapintónak egy ülést adni 2025-re, ideális esetben a Formula–1-ben. Reálisan nézve csak egy csapat maradt, majd meglátjuk, hogy ott mit tudunk intézni. Colapinto két verseny alatt megmutatta a világnak, hogy megérdemel egy helyet az F1-ben. Meglátjuk, milyen lehetőségeink vannak az Audinál, és hogy megtaláljuk-e a módját, hogy együtt tudjunk dolgozni.”

colapinto-baku-2

Formula1.5 – Alonso és a Williamsek

Az F1 történetében egyetlenegy szezonban, 1987-ben rendeztek egy „másodosztályú” bajnokságot is – méghozzá a turbómotorok nélkül induló csapatok számára. Játsszunk el a gondolattal, hogy nézne ki a 2024-es szezon, ha ezúttal is kiírnának egy alternatív bajnokságot, kiemelve a képletből azt a négy csapatot, mely az összes idei győzelmet és dobogót megszerezte, s rendre elhoz hat-hét helyet az első nyolc közül?

Újabb rajtelsőség és újabb győzelem a másodosztályból kiemelkedő Fernando Alonso számára, a bakui hétvége legnagyobb nyertese természetesen az előnyét tovább növelő spanyol volt, rajta kívül pedig a Williamsnek volt különösen jó futama,hiszen Alex Albon újabb remeklésével felvette a harcot Ricciardóval és Gaslyval, de akár a négy futam alatt négy pontot szerző Tsunoda is elérhető lehet a számára – Colapinto újabb remeklése pedig azt eredményezte, hogy a második számú Williams két versenyzőjének pontjait összeadva máris felülmúlták Bottast, és közelítenek Zhoura.

pf-bliga17

A pole-t félkövér, a leggyorsabb kört dőlt betű jelöli, az utóbbiért járó pont a táblázatban a helyezésért járó ponthoz hozzáadva szerepel.

Erősorrend: Zárul az olló az élen

A Formula Podcast futamértékelő adásainak állandó eleme a pontozás: a műsor két szereplője, Mészáros Sándor, az egyetlen állandó F1-es akkreditációval rendelkező magyar újságíró, valamint Gellérfi Gergő, az Autósport évkönyv szerkesztője a mezőny minden tagjának hétvégi teljesítményét 1 és 10 pont között értékelik. A pontozás során az elért eredmény mellett a körülmények, az autóban rejlő lehetőségek, a csapattárshoz viszonyított teljesítmény, az elkövetett hibák mennyisége és az összbenyomás is szerepet játszanak. Kerek 10-est csak a tökéletes vagy ahhoz nagyon közeli versenyhétvége érdemelhet, a 6-os az átlagos teljesítmény, míg 3-tól lefelé már az F1-ben évente csak néhány alkalommal látható botrányos produkciókat értékeljük.

Max Verstappen idei leggyengébb hétvégéje nyomán tovább zárult az olló a lista első négy helyezettje között, miután Oscar Piastri a tavalyi Brit Nagydíj után másodszor kapott kerek tízest tőlünk. A legalacsonyabb pontszám ezúttal Bottasé lett, így ennek, valamint saját remeklésének köszönhetően Perez elmozdult az utolsó hármasból.

Itt látható az F1-es versenyzők erősorrendje az eddigi 17 nagydíj alapján – az összesítésbe csak azok kerültek be, akik legalább négy futamon rajthoz álltak.

podcast-rankings_17

A Formula Podcast Olasz Nagydíjat értékelő adását – benne a pontszámokkal – itt tudjátok meghallgatni:

 

Marko elárulta, mikor jelentik be a Visa RB második 2025-ös F1-es pilótáját

A 2026-tól az Audi gyári csapatává váló Sauber második ülése mellett hivatalosan egyetlen kérdőjel akad még a Formula-1 2025-ös rajtrácsát illetően: hogy ki lesz Yuki Tsunoda csapattársa a Visa Cash App RB-nél. A két fő jelölt természetesen az ülést jelenleg birtokló Daniel Ricciardo, valamint a Red Bull hivatalos tartalékja, a tavaly már néhány futamra beugró Liam Lawson – bár érintőlegesen az F2-es bajnoki címért harcoló Isack Hadjart is meg kell említeni. Hivatalos bejelentés még nem történt, viszont Helmut Marko szerint már nem kell sokáig várnunk rá:

„Van elképzelésünk, csak várjatok Szingapúrig. Az még mindig szeptember, és akkor majd tisztább lesz a kép. Ott világossá fog válni, mi lesz a sorsa a második ülésnek a Visa RB-nél” – nyilatkozta a Viaplay kamerái előtt. Marko később a Motorsportnak megerősítette, hogy a bejelentésre valamikor a Szingapúri Nagydíj után, de még az októberi USA Nagydíj előtt fog sor kerülni.

f1-ricciardo-lawson

A legjobb esélye egyébként Lawsonnak van az ülésre, már csak azért is, mert Marko néhány hete úgy fogalmazott, hogy az egyik autójukban fog ülni az új-zélandi – jóllehet, Christian Horner csapatfőnök utána igyekezett finomítani a tanácsadó szavait azzal, hogy szerinte a szakember csak annyit mondott, hogy F1-es ülése lesz a pilótának, és akár kölcsön is adhatják (kizárásos alapon a Saubernek/Audinak, ahol korábban állítólag fel is merült a neve). Lawson viszont olyannyira favorit, hogy utazó tudósítónk, Mészáros Sándor szerint arra is van esély, hogy már Szingapúr után leváltja Ricciardót az idény hátralévő futamaira – erről a Formula Podcast friss bakui futamértékelő adásában is szó esett:

Magyar második hely az FIA gokart világkupán

Kovács Zsombor a fantasztikus második helyet szerezte meg a hétvégén Angliában rendezett FIA gokart világkupán az OK-N kategóriában – adta hírül az MNASZ Facebook-oldala a KMS Europe fiatal versenyzőjének eredményét.

Stella: Félig Lando nyerte meg ezt a futamot Oscarnak

Az Azerbajdzsáni Nagydíj első etapjában Charles Leclerc vezetett, a végül győzelmet szerző Oscar Piastri pedig második helyen haladt, viszont az ausztrálnak hátrafelé is kellett figyelnie: Sergio Perezre, aki a 14. körben tett egy elévágási kísérletet. Piastri csak a 16.-ban reagált, a kétkörös különbség pedig magában hordozta a kockázatot, hogy a Red Bull mögé tér vissza a bokszkiállás után.

Itt jött a képbe a másik McLaren segítsége: Perez a hozzá képest egy kiállás mínuszban levő Lando Norris mögé esett vissza, aki a csapat kérésére – nem kifejezetten a fair play szabályai szerint – lassította a mexikóit, éppen annyira, hogy Piastri kiautózhassa a kellő különbséget. Ez a fél győzelmet jelentette az ausztrál számára Andrea Stella csapatfőnök megfogalmazása szerint:

„Perez elévágása hatékony volt, Lando segítsége nélkül Oscar elé kerülhetett volna a kiállással, akkor pedig egészen más futam bontakozott volna ki” – mondta a sajtónak Bakuban Stella. „Ezért úgy gondolom, Oscar győzelmének az ötven százalékán Lando osztozik. Ez is azt mutatja, hogy a versenyzéshez csapatként állunk hozzá.”

„Voltak beszélgetések a hétvége előtt, hogy milyen esetekben lennénk részlehajlók ilyen vagy olyan irányba. De minden hétvégét úgy közelítünk meg, hogy igyekszünk a csapat eredményét maximalizálni, és ha egyik versenyzőnek segítségre van szüksége, akkor a másik versenyző megteszi neki” – mondta a konstruktőri világbajnokság vezetését átvevő McLaren csapatfőnöke.

Power biztonsági öve korán eldöntötte: Palou háromszoros IndyCar-bajnok!

A hétvégén rendezték az IndyCar 2024-es szezonzárójának fináléját Nashville-ben, amelyre hárman érkeztek meg matematikai eséllyel a bajnoki címre, ám a start pillanatában Scott McLaughlin már ki is szállt a küzdelemből, hiszen a rajthoz állás legalább öt pontot már garantált Alex Palounak. A 33 egységnyi hátrányban lévő Will Powernek azonban lehetett volna némi sansza a fordításra, főleg azok után, hogy ő a negyedik, míg a spanyol éllovas egy motorcsere után csupán a 24. helyről vághatott neki az oválversenynek.

Az összetett elsőség sorsa azonban gyorsan eldőlt, ugyanis alig néhány kör után Powernek ki kellett állnia a bokszba: mint kiderült, a biztonsági övével adódtak gondok – elmondása szerint nem is csak meglazult, hanem egyszerűen kicsatolt –, és mire azt megoldották, már ötkörös hátrányba került. Innentől pedig Palounak már semmi extrát nem kellett csinálnia, a 11. helyen befutva is kényelmesen bebiztosította karrierje harmadik bajnoki címét az IndyCarban – mindezt négy évad leforgása alatt, 27 évesen!

indycar-palou-nashville

A versenyt eközben Colton Herta nyerte, akinek egyfelől ez volt az első győzelme oválon, másfelől ezzel Powert és McLaughlint átugorva ő végzett a bajnokság második helyén. Az amerikai pilóta a hajrában Pato O’Wardot utasította maga mögé, míg a harmadik helyen Josef Newgarden ért célba. A futamon több baleset is történt amúgy: Felix Rosenqvist, Katherine Legge és Marcus Ericsson is közelebbi kapcsolatba került a fallal. A verseny videós összefoglalója az alábbiakban tekinthető meg:

Hat versenyzőt is vizsgálnak a bakui futam után – a McLarent külön is berendelték

Nem tekinthető véglegesnek az Azerbajdzsáni Nagydíj eredménye, miután a stewardok tömegesen küldtek ki meghívókat a mezőny tagjainak. Az ötödik helyezett Max Verstappent, valamint a pontzónán kívül végző Nico Hülkenberget, Pierre Gaslyt és Esteban Ocont azonos indoklással, a VSC-szabályok megszegésével rendelték be. A négy versenyző előzhetett az utolsó körökben, a virtuális biztonsági autó hatálya alatt – Lewis Hamilton jelentette is, hogy Hülkenberg megelőzte őt a tilalom ellenére.

Carlos Sainznak és Sergio Pereznek is jelenése lesz, őket az utolsó előtti körben történt ütközésük miatt hívták be. Meghallgatásukra közép-európai idő szerint 15:30-kor kerül sor.

Csapatként a McLarent is berendelték a stewardok: az FIA oldalára feltöltött dokumentumok alapján a gyanú szerint a csapat személyzete és felszerelése a bokszutcában volt, amikor nem lehetett volna – az előírások szerint a csapattagok csak közvetlenül a bokszkiállás előtt tartózkodhatnak a bokszutca területén, ahonnan a munka befejeztével rögtön távozniuk kell.

Videó: Óriási balesettel indult az F2-es bakui főverseny

Rendkívül látványos rajtbalesettel indult az F2-es főverseny Bakuban: Kush Maini tulajdonképpen a rajtrácson ragadt a piros lámpák kialvását követően, Oliver Goethe és Josep Maria ’Pepe’ Marti pedig nem tudta elkerülni az ütközést Maini autójával.

Pepe Marti autója egy ideig fejtetőn csúszott – a balesetben azonban szerencsére senki nem sérült meg. Az incidenst követően piros zászlóval meg kellett szakítani a versenyt, melyet az újraindítást követően Richard Verschoor nyert Victor Martins és Andrea Kimi Antonelli előtt.
 

A bokszutcából rajtolhat Hamilton

Lewis Hamilton autójában erőforrás-elemeket cseréltek a Mercedesnél az időmérő edzést követően. Mivel Hamiltonnak ez már az idei ötödik erőforrása lesz, így a szabályok értelmében büntetésben részesült, és csak a bokszutcából vághat neki a bakui futamnak.

Az Azerbajdzsáni Nagydíj frissített rajtrácsa ide kattintva érhető el.

Bírságot kapott a Williams a bizarr Albon-eset miatt, Russellt megrótták

Furcsa jelenetet hozott a Q3 hajrája a Williamsnél, Alexander Albon autóján ugyanis fent maradt a légbeömlőt hűtő eszköz. Mint azt a thai-brit pilóta elmondta: mindezt a sietség okozta, mivel nem akartak lemaradni a többiekről, hogy szélárnyékot vehessenek a többiekről. A RaceFans.net által közzétett videón látszik is, hogy a Williams úgy engedte ki az autót a garázsból, hogy még az egyik szerelő dolgozott rajta, akinek szerencséje is volt, hogy nem esett baja az incidensben:

 

A felügyelők veszélyes kiengedés miatt vizsgálták a grove-i istállót, amely végül 5000 eurós bírságban részesült a történtek miatt. A stewardok indoklása szerint Albon az első lehetőségnél, a bokszkijáratnál meg is állt, az az azonban már „nem szokványos”, hogy ledobta az autójáról az eszközt. Ugyanakkor elfogadták a Williams azon érvelését, hogy ez volt a „legkisebb rossz” opció annak érdekében, hogy megzavarják a többiek időmérőjét – és ki is hangsúlyozták, hogy ha ez további veszélyhelyzetet teremtett volna, további szankciót is foganatosítottak volna.

Albon és a végül kizárt Pierre Gasly mellett a harmadik utólagos vizsgálat George Russellt érintette, akit azért idéztek be, mert nem lassított eléggé sárga zászlós jelzésnél a Q1-ben. Ez akkor történt, amikor Carlos Sainz meglátogatta a 2-es kanyar bukóterét. A felügyelők megrovásban részesítették a Mercedes-pilótát, aki így megtarthatja az ötödik helyét a rajtrácson. A stewardok úgy ítélték meg, hogy Russell már épp kanyarodott be, amikor megjelent a sárga jelzés, így nem tudott volna észszerűen reagálni rá vagy megváltoztatni a féktávját. A megrovásra azért volt szükség, mert a kanyar után viszont normál módon gyorsított ki a brit, noha a sárga szakasz végét jelző zöld LED csak későbbi részen villogott.

Gaslyra kizárás várhat, Albont és Russellt is vizsgálják

Bajban lehet a Formula-1-es Azerbajdzsáni Nagydíj időmérőjét a 13. helyen záró Pierre Gasly: az FIA által közzétett dokumentum szerint ugyanis a francia Alpine-jában átlépte a megengedett értéket a pillanatnyi üzemanyag-átfolyás mértéke. Márpedig ez a technikai szabályokba ütközik, így az esetet jelentették a felügyelőknek. Rendszerint az ilyesfajta kihágás a pilóta kizárásával szokott járni, így alighanem ez várhat Gaslyra is.

Ilyen súlyos szankcióra aligha számíthat, de vizsgálat alá vonták Alexander Albonékat is: a Williams a Q3 végén engedte ki úgy a thai-brit pilóta autóját, hogy azon rajta maradt a légbeömlőt hűtő alkatrészt, és ezt „nem biztonságos kiengedésnek” ítélhetik meg a stewardok.

FRISSÍTÉS: Az időmérő vége után két órával az FIA jelezte, hogy George Russellt is beidézik, mivel állítólag a Mercedes britje nem lassított eléggé sárga zászlók hatálya alatt a Q1 során.

f1-gasly-alpine-baku-1

Megbüntették a Saubert, Zhou a rajtrács végéről rajtol

A rajtrács végéről vághat neki az F1-es Azerbajdzsáni Nagydíjnak Guanyu Zhou: több motorelemet is kicserélt a kínai autójában a Stake, amelyekkel már túllépte az egy szezon alatt felhasználható darabszámokat.

Az új akkumulátor és vezérlő elektronika húsz rajthelyes büntetést eredményezne, így biztosan a rajtrács végére szorul.

zhou_2

„Valtteri az egyik a listánk tetején, de van más opciónk is” – Sauber

A Red Bullnál várható mozgolódásokat és Liam Lawson potenciális érkezését leszámítva már csak a Sauber/Stake második ülése kiadó a 2025-ös F1-es rajtrácson, a döntést viszont komplikálja, hogy a hinwili alakulat 2026-tól már az Audi gyári partnere lesz, így ebből a szempontból is vizsgálják a választást a vezetők, mindenekelőtt a projekt élére nemrég kinevezett Mattia Binottót. Az ülést jelenleg birtokló Valtteri Bottas csütörtökön Bakuban roppant optimistán nyilatkozott a jövője és az esélyei kapcsán, miközben sajtóértesülések szerint egyre jobb a sansza a Formula-2-ben vitézkedő McLaren-junior Gabriel Bortoletónak is.

A csapatvezetők pénteki sajtótájékoztatón Alessandro Alunni Bravi, a Sauber csapatképviselője nem is kerülhette ki a pilótaválasztást érintő kérdést, de szerinte Binotto már vizsgálja a lehetőségeket: „Monzában is mondtuk, hogy ő veszi át az ilyen döntések irányítását, és az egyik legfontosabb a versenyzők kérdése. Megvizsgálunk minden lehetőséget, hogy mi a legjobb egyensúly a rövid távot illetően, ami a tapasztalatot jelenti, és a közép- és hosszú táv kapcsán, ami talán egy fiatal tehetséget. Mindkét oldalon vannak potenciális jelöltek. Valtteri erős versenyző a csapatunk számára, nagyon jól ismerjük őt, már három éve velünk. Természetesen ő az egyik a listánk élén, de vannak más lehetőségek is. Megnézzük a pro és kontra érveket. Mattia nemcsak 2025-öt, hanem az Audi F1-es projektjének közép- és hosszú távú stratégiáját is szem előtt tartva fog döntést hozni” – fogalmazott Bravi, hozzátéve: nem kell sietniük, hiszen az utolsó elérhető ülésről van szó, de a „következő hetekben” meg fog születni a döntésük.

f1-bottas-sauber-baku

Döntöttek a felügyelők a Sainz–Perez incidensben – videó

Már pénteken is sort kellett keríteni egy vizsgálatra a Formula-1-es Azerbajdzsáni Nagydíjon: a második szabadedzésen Sergio Perez érte utol a lelassító Carlos Sainzt a 13-as kanyarban, akit el kellett kerülnie a mexikóinak. A stewardok beidézték magukhoz a két pilótát, a Ferrari versenyzője azonban megúszta egy figyelmeztetéssel a lentebbi videón is látható esetet.

Mint a felügyelők az indoklásukban fogalmaznak: alapesetben a szabadedzéseken történő feltartásokat nem is szokták vizsgálni, hacsak nem veszélyes az eset, márpedig most Pereznek most bele kellett emelnie a gázba és jobbra kellett mozdulnia a pálya egy gyors szakaszán. A meghallgatáson Sainz elismerte, hogy látta a tükörben a Red Bullt és a csapata is értesítette róla, de túlságosan el volt foglalva a műszerfalán megjelenő figyelmeztető jelzésekkel, így rosszul mérte fel a rivális autó közeledését. Perez elmondta: bár el kellett vennie a gázt, de végig jól látta az előtte zajló eseményeket, ezért az nem vált különösebben veszélyessé – ahogy azt is számításba vették a stewardok, hogy bár későn, de Sainz megkezdte a félreállást a mexikói útjából.

„Az átlagos versenyzők szenvednek Newey autóival”

Az 1997-ben Adrian Newey autójával világbajnoki címet szerző Jacques Villeneuve figyelmeztette az Aston Martin versenyzőit – a sorok között olvasva elsősorban Lance Strollt – arra, hogy jellemzően igen nehéz vezetni a brit mérnökzseni autóit: „Tapasztalataim szerint Adrian mindig is nagyon precízen vezethető autókat tervezett. Mindig egy szűk ablak állt rendelkezésre az autó felkészítéséhez, de szuperül teljesítettek, ha sikerült eltalálni ezt az ablakot.”

villeneuve-redbull

„Ez az autó nem való mindenkinek. Kivételes versenyzőknek tervez autókat, és ezek a versenyzők hatalmas előnyre tudnak szert tenni, az átlagos versenyzők viszont szenvedni fognak” – mondta Villeneuve, aki arra is kitért, milyen hatással van egy csapat, esetünkben a Red Bull számára Newey távozása:

„Newey távozása nagyon káros. Könnyű kívülre kerülni azon az ablakon, amiről beszéltem, és soha többé nem lehet visszajutni. Ez egy nagyon vékony mezsgye. Amikor Newey 1997-ben a szezon felénél elhagyta a Williamst, a csapat szenvedett. Teljesen eltévedtek, és eltartott egy darabig, mire sikerült visszatalálni. Könnyen lehet, hogy ez történt a Red Bullnál is” – fejtette ki 1997 világbajnoka.

newey-2024-2

Négy csapat osztozik egyetlen tartalékpilótán!

Különös helyzet állt elő a bakui F1-es hétvégén: nem kevesebb, mint négy csapat készül ugyanazzal az egy szem tartalékversenyzővel az Azerbajdzsáni Nagydíjra. Miután Kevin Magnussent eltiltották, a Haas a Ferrari tartalékját, Oliver Bearmant ültette az autóba – de mi történik, ha a Ferrari visszahívja Bearmant, mert be kell ugrania valamelyik autóba? (amire idén ugye volt már példa…)

Mint kiderült, a Haasnak a különböző versenynaptárak ütközése miatt nem maradt tartalékja, ahogy azt Ayao Komatsu felvázolta: „WEC-hétvége van. A Ferrari tartalékjai számunkra is elérhetőek, de Antonio Giovinazzi és Robert Shwartzman Japánban van más tartalékokhoz hasonlóan. A másik tartalékunk, Pietro Fittipaldi az IndyCar szezonzáróját teljesíti.”

„De szerencsére megegyeztünk a Mercedesszel, hogy megosztozunk Freden” – árulta el Komatsu arra a Frederik Vestire utalva, aki a Mercedes tartalékjaként ezen a hétvégén a McLarennél és a Williamsnél is beugró szerepet tölt be a Haas mellett. „A legrosszabb esetben elfogynak a tartalékok, de ez nagyon-nagyon valószínűtlen” – mondta Komatsu mosolyogva.

vesti-1

„Fernando azt mondta, még a fizetése egy részét is állja Adriannak”

Néhány napja vált hivatalossá, hogy Adrian Newey jövőre az Aston Martinhoz csatlakozik technikai ügyvezető partnerként és részvényesként. Ez azt is jelenti, hogy a szakember együtt fog majd dolgozni Fernando Alonsóval, akivel kölcsönösen tiszteletteljes szavakat mondtak egymásról a keddi bejelentés alkalmával. Mike Krack, az Aston Martin F1-es csapatfőnöke pedig félig viccesen azt is elárulta Bakuban, hogy Alonso még azt is felajánlotta, hogy ő fizeti ki Newey bérének egy részét, csak hogy megszerezzék a tervezőgurut:

„Szerintem világos, hogy Fernandónak hosszú távú jövője van ebben a csapatban. Rendkívül izgatott volt, amikor zajlottak az egyeztetések. Még azt is mondta, hogy a bére egy részét állja, hogy kifizessük Adriant. 10-20 százalékról esett szó, szóval később megtudom, valójában mennyi is ez. Látható az a hatalmas tisztelet, amellyel egymás iránt viseltetnek. Úgy vélem, el akarnak érni valamit. Adrian mindig együtt akart dolgozni Fernandóval, és fordítva. Úgyhogy úgy gondolom, meg kell próbálnunk mindent a helyére rakni és jó együttműködést kialakítanunk kettejük között.”

f1-newey-alonso-aston

Ebéd előtt kezdődik az F1-es hétvége – a mai program

A motorsporthétvége e sorok írásakor már el is kezdődött, hiszen hajnalban rendezték az endurance-világbajnokság japán fordulójának első edzését. Az F1-es motorok először magyar idő szerint fél tizenkettőkor bőgnek fel, hiszen ekkor rendezik az első szabadedzést, a másodikat pedig délután háromtól – a kettő között pedig az F2 időmérőjét is végigizgulhatjuk. A mai motorsportprogram:

4:00-5:30 WEC, első szabadedzés
8:30-10:00 WEC, második szabadedzés
9:00-9:45 Formula-2, szabadedzés
11:30-12:30 Formula-1, első szabadedzés (M4 Sport)
13:00-13:30 Formula-2, időmérő (M4 Sport)
15:00-16:00 Formula-1, második szabadedzés (M4 Sport)

baku-2016