DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2025. július 16. szerda
Formula+

Kedvez Kanada a Mercedesnek, de hol a McLaren? – elemzés

A hűvös idő akár favorittá is teheti Russelléket, miközben mögöttük-mellettük szoros a verseny – a Williams pedig ismét Ferrari-verővé léphet elő. Ez derült ki az F1-es Kanadai Nagydíj első napján.

A Mercedes zárta az élen az első napot a Formula-1-es Kanadai Nagydíjon, és az adatok alapján ez nem véletlen: nagyon úgy fest, hogy a W16-os továbbra is sokkal jobban képes felmelegíteni az abroncsokat hűvösebb időben, mint az ellenfelek autói, így a hidegebb hőmérsékletek idén is kedveznek az Ezüst Nyilaknak.

Ráadásul nemcsak egy körön, hanem a The Race szaklap által összesített, mindenki által a C5-ös gumin teljesített hosszú etapok alapján is vitte a prímet George Russell pénteken, sőt ami igazán beszédes, hogy Andrea Kimi Antonelli sem volt túl messze a brittől:

George Russell Mercedes 1:16,506 13 kör
Max Verstappen Red Bull 1:16,613 7 kör
Oscar Piastri McLaren 1:16,615 8 kör
Andrea Kimi Antonelli Mercedes 1:16,705 13 kör
Lando Norris McLaren 1:16,764 11 kör
Alexander Albon Williams 1:16,869 8 kör
Carlos Sainz Williams 1:17,070 10 kör
Lewis Hamilton Ferrari 1:17,164 10 kör

f1-mercedes-montreal-1



Nem okoz ez persze túl nagy meglepetést, a Mercedes tavaly is remekül muzsikált Kanadában, ahogy a többi hűvös futamon, így például Silverstone-ban, Spában és Las Vegasban is – utóbbi két helyszínen kettős győzelmet is arattak 2024-ben, bár a Belga Nagydíjon ezt utólag elveszítették Russell kizárásának köszönhetően.

Szintén örömteli fejlemény lehet számukra, hogy úgy tűnik, az Imolában bevetett új specifikációjú hátsó felfüggesztés csak egy rossz beállításnak betudhatóan nem működött az Emilia-romagnai Nagydíjon, így azok után, hogy ott visszatértek a korábbi verzióhoz, Montrealban újra elővették az újítást (Russell csak a második edzéstől).

A Mercedesnél tehát bizakodhatnak, bár Russell azért óvatos, és nyilván nem tudhatjuk pontosan, ki milyen üzemanyagszinttel és motormóddal teljesítette a pénteki etapokat – plusz tegyük hozzá, hogy pár fokot emelkedni is fog a hőmérséklet szombatra és vasárnapra, ami némileg faraghat az előnyükből.

 

Kiélezett a küzdelem a McLaren és a Red Bull között

f1-redbull-mclaren-montreal

A Mercedestől nem volt messze pénteken versenytempóban az idei világbajnoki versenyfutás két főszereplője sem, nem véletlen, hogy a köridőlistán elfoglalt haloványabb helyezés ellenére sem Max Verstappen, sem a McLaren-duó nem pánikolt a nap végén.

A Red Bull regnáló világbajnoka és a vb-éllovas Oscar Piastri konkrétan majdnem azonos hosszú etapot teljesített az FP2-n, és Lando Norris sem sokkal maradt el tőlük – sőt, ez volt az egyetlen mutató, amiben amúgy a brit hátrébb szerepelt ausztrál kollégájánál, egy körön ő volt a legmeggyőzőbb a három vb-aspiráns közül.

A McLarennél amúgy fejlesztéseket is teszteltek pénteken: az új első szárnnyal konkrétan csak pár kört teljesítettek az első tréningen, de élesben nem fogják bevetni Kanadában, míg az új geometriájú első futóművet csak Norris használta, amellyel a cél, hogy javítsák a kormányzás és a fékek kapcsán érkező visszajelzéseket. A pályaspecifikus, közepes leszorítóerejű hátsó szárny persze marad szombatra is.

f1-mclaren-kanada-1

Az MCL39-es egyébként kissé izgágának tűnt Montrealban, de ez nem szokatlan 2025-ben, miközben Verstappen is panaszkodott a második szabadedzésén. Figyelembe véve azonban, hogy az időmérőre rendre össze szokták kapni magukat, kiélezett küzdelem várható – és a Mercedes sem dőlhet hátra miattuk, sőt.

 

Ismét Ferrari-verő lehet a Williams?

A montreali nyitónap pozitív meglepetése egyértelműen a Williams volt: a Spanyol Nagydíjon látott küszködés a múlté, bebizonyosodott, hogy nem a szárnyszigorítás miatt estek vissza két hete, hanem tényleg a barcelonai nyomvonal nem kedvezett az autóiknak. A kanadai viszont nagyon is passzol hozzájuk: még ha bele is kalkuláljuk, hogy esetleg könnyebb autóval és feljebb tekert motorral mentek, a hosszú etapon látott háromtizedes hátrány így is biztató.

Olyannyira, hogy ezzel arra is újfent esélyük nyílhat, hogy a Ferrarit akár el is kapják a hétvégén. Szögezzük le rögtön az elején: Charles Leclerc FP1-es autótörése révén vélhetően az erősebb Ferrari-versenyzőről nincsenek érdemi adataink, Lewis Hamilton köreiből viszont az volt kiolvasható, hogy bár jól kezdte a versenyszimulációját, a gumik hamar megadták magukat, ez pedig sebezhetővé teheti a vörösöket a Williamsszel szemben.

f1-williams-montreal

A nagy kérdés: C5 vagy C6?

És ha már szóba kerültek: a szombati nap egyik nagy kérdése lehet, melyik keverék a jobb választás az időmérőre. Az idén újonnan bevetett C6-os leglágyabb opció ugyanis a várakozásoknak megfelelően, Imolához hasonlóan nem feltétlenül jobb a közepes C5-ös keveréknél egy gyorskörön sem: Russell és Antonelli például egyaránt utóbbival futották meg legjobb idejüket a második gyakorláson.

Imolában az Aston Martinok, majd a Q3-ban Russell rizikózott a C5-ös gumikkal, és a Mercedes britje a pénteken látottak alapján most is arra számít, hogy elgondolkodhat sok csapat ezen a stratégián. Ez pedig még egy plusz csavart adhat majd a történetnek.

Az F1-es Kanadai Nagydíj programja itthoni idő szerint 18:30-tól folytatódik a harmadik, egyben utolsó szabadedzéssel, majd 22 órától jön az időmérő, a vasárnapi futam pedig 20 órakor startol majd.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: