DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2025. május 23. péntek
Formula+

Öt dolog, amit megtudtunk az F1-es Miami Nagydíjon

A McLaren valódi ereje, Verstappen halványuló vb-esélye, Antonelli villanása, a Ferrari mélypontja, a Williams tündöklése: összeszedtük öt pontban a hétvége fő tanulságait.

A McLaren tényleg domináns – de „csak” versenytávon

Az eddig sem volt kérdés, hogy a McLarené egyelőre a legjobb konstrukció 2025-ben a Formula-1-ben, a vasárnapi Miami Nagydíjon azonban minden eddiginél keményebben a földbe döngölték az ellenfeleket. Úgy adott a győztes Oscar Piastri 37 másodpercet a harmadik George Russellnek, hogy az ausztrál csak a 14. körben vette át a vezetést, és valós biztonsági autós fázis nem is volt a futamon.

f1-miami-mclaren



Egyre egyértelműbben kirajzolódik, hogy az MCL39-es versenytávon különösen jó, mivel főleg a gumikezelésben emelkedik ki a mezőny többi autója közül – ahogy már tavaly is láthattunk hasonló trendet a wokingiaknál. A Red Bull persze trükkre gyanakszik, de valószínűleg egyszerűen ennyivel jobb az autó balansza a riválisokénál.

Egy körön sebezhető és esetenként verhető is a csomag, köszönhetően az olykor kiszámíthatatlan viselkedésnek, ami hibába hajszolja néha Piastrit és Lando Norrist, de a pontokat a versenyeken osztják, ahol egyelőre csak akkor lehet legyőzni a McLarent, ha minden körülmény összeáll az ellenfelek számára. Erre pedig nem lehet egy egész szezonon át támaszkodni: ha nem lesz fordulat a fejlesztésekkel, a McLarenek házi csatájává válhat a világbajnokság.

 

Az egykörös varázslat nem lesz elég Verstappennek

A fentiekből következik, hogy ebből a vb-küzdelemből előbb-utóbb kiszállhat a címvédő Max Verstappen is. Miamiban nagy lépést tett ebbe az irányba, hiszen a csapata hibája miatti sprintes nullázásával és a versenyen elért negyedik helyével 32 pontra távolodott Piastritól, azaz már több mint egy győzelemnyi a hátránya az éllovassal szemben.

f1-miami-verstappen

Reménysugarat adhatna a Red Bull számára, hogy Verstappen a legutóbbi négy nagydíjból háromszor is pole-t szerzett, ami részben a McLaren fentebb említett karakterének, részben pedig természetesen a holland egykörös varázslásának tudható be.

Suzukában ezt győzelemre is tudta váltani, Dzsiddában is akár megtehette volna, de látva az RB21-es szélsőségesen kilengő produkcióját hétről hétre, egy egész idényen át nem fenntartható így egy világbajnoki hadjárat. Csak abban bízhatnak Verstappenék, hogy rövidesen fordítani tudnak a fejlesztéseikkel – no meg persze az általuk sokszor emlegetett barcelonai elsőszárny-tesztelési szigorításban…

 

Antonelli bebizonyította, hogy jól döntött a Mercedes

Az első öt forduló után is pozitív lehetett Andrea Kimi Antonelli megítélése az F1-ben, hiszen épp az ellenkezőjét nyújtotta, amire talán sokan számítottunk előzetesen: egy-egy apró hibától eltekintve roppant stabilan vezetett, és bár tempóból elmaradt Russelltől házon belül, a differencia sem volt égbekiáltó a rutinos csapattárshoz képest.

f1-miami-antonelli

Miamiban aztán ténylegesen is megvillantotta tehetségét a 18 éves újonc azzal, hogy megszerezte a sprintpole-t – ezzel a legfiatalabb rajtelső lett az F1-ben, bármilyen formátumot figyelembe véve –, majd másnap mindössze 67 ezredmásodpercre volt attól, hogy a statisztikai anomália nélkül is rekordernek mondhassa magát.

Noha a sprint és a futam aztán már haloványabban alakult Antonelli számára, inkább a körülményeknek – a bokszutcai incidens Verstappennel és Russell szerencsés VSC-s kerékcseréje – volt betudható, hogy a jobb tempó ellenére is a brit mögött végzett. Toto Wolff Mercedes-vezér nem véletlenül nyilatkozta egyből péntek este, hogy kifizetődött a kockázatvállalásuk: most dőlhetett hátra igazán megkönnyebbülten, hogy valóban nem nyúlt mellé Lewis Hamilton utódjával.

 

Ez a Ferrari újra a régi – és nem jó értelemben

Hogy maga Hamilton nem nyúlt-e mellé, az már egy másik kérdés. A Ferrari új mélypontot ért el 2025-ben Miamiban, ahol csak az ötödik erőnek tűntek nyers tempóból, és ami legalább ennyire aggasztó volt, hogy ismét azokat a jeleket mutatták a futam során, amelyek a tifosit olyannyira frusztrálttá tették az elmúlt években is.

f1-miami-ferrari

Hiába mondja ugyanis Frederic Vasseur, hogy egyáltalán nem hoztak lassan döntést a helycseréről, amikor Hamilton lágyabb gumikon érkezett meg Charles Leclerc-re, inkább a hétszeres világbajnoknak volt igaza, aki a rádión egyre hevesebben sürgette őket. A leintés után persze a felek csitították a kedélyeket, de egyúttal az első apró törésvonal is megjelent a brit és a Scuderia kapcsolatában.

És azért is volt érthetetlen a Ferrari tökölése vasárnap, mert alig két hete Leclerc dobogójával bebizonyították, hogy képesek amúgy jó stratégiát összerakni. Úgy tűnik, előzetesen képesek jól taktikázni a vörösök, akkor bénulnak csak meg, amikor menet közben kellene gyors és határozott döntést hozni – és a frusztrációra persze rátesz még egy lapáttal, hogy mindezt a hetedik-nyolcadik helyeken kellett volna megtenniük.

 

Biztosan jól döntött a Williams a fejlesztések leállításával?

A Williams már Miami előtt is a középmezőny ura volt, a hétvégén azonban egy teljesen másik szintre léptek: már az élcsapatok levesébe is beleköptek. A Ferrarinál nyers tempóból gyorsabbak voltak, de Alexander Albon még Antonelli Mercedesét is maga mögé utasította. Nem lesz persze ez így minden helyszínen, de kalapemelést érdemel a grove-i istálló elmúlt évek legerősebb produkciója – és alighanem némi fejvakarást is előidézhet náluk.

f1-miami-williams

Ők voltak ugyanis az elsők, akik nemrég nyíltan felvállalták, hogy már nem fejlesztik tovább a 2025-ös autójukat a szélcsatornában, hanem teljesen a 2026-os új szabályrendszer szerint épülő versenygépre fókuszálnak. Hangsúlyozottan nem azt jelenti ez, hogy már nem fognak érkezni újítások az idei masinához, a korábban beütemezett és letesztelt csomagokat még bevethetik jóval később is, de új fejlesztésekre már nem fognak áldozni a limitált szélcsatornás időből.

A mostani formát elnézve viszont felmerülhet a kérdés, hogy jól döntöttek-e James Vowlesék. Nagy esély persze egy középcsapatnak a jövő évi új szabályrendszer, de korántsem garantált az, hogy valóban előreléphetnek majd 2026-ban, sőt az sem, hogy akár a konstruktőri ötödik helyért harcban lehetnek, amire idén jó esélyük lehet – és ami persze súlyos tízmillió eurókat jelent.

Az „mentheti meg” a Williams stratégiáját és 2025-ös teljesítményét, hogy jó eséllyel az alsóház náluk gyengébben szereplő alakulatai is rövidesen átállnak 2026-ra – ha nem tették meg már most ezt. Azok az istállók ugyanis, akik nem harcolnak a vb-címért, előbb-utóbb mind meg fogják ezt lépni, előbb-utóbb mindenkinél leállnak a fejlesztési munkálatok, s így kitarthat a Williams előnye a formát és a pontokat illetően is. Ha mégsem, akkor viszont lehet, hogy nemcsak vakarni fogják a fejüket, hanem a falba is verni…

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: