A legnagyobb botrányokkal folytatjuk hagyományos év végi F1-es értékelőnket: akárcsak a többi kategóriában, ezúttal is felállítottuk a saját top 3-as rangsorunkat, majd ezeket pontozva – az első helyezettek 3, a másodikak 2, a harmadikak 1 egységet kaptak – összeállt a szerkesztőség listája.
Gellérfi Gergő: A füstje és a lángja is nagy volt a szezon elején kirobbant Horner-ügynek (avagy Red Bull-ügynek), így nem lehet kérdés, hogy ezt teszem az első helyre. Másodiknak soroltam be a versenyzők és az FIA-elnök közötti konfliktust felszító káromkodásügyet, míg harmadiknak a szezon végén robbanó Verstappen vs. Russell viszályt, amely régóta az első ennyire kemény konfliktus két pilóta között, amit az érintettek kivisznek a nyilvánosság elé. Annyival egészíteném még ki, hogy bármilyen botrányos volt az Andretti-sztori, annak szerencsés elrendeződése miatt végül eltekintettem tőle, hogy felvegyem a listára.
1. Horner-ügy (avagy Red Bull-ügy)
2. Káromkodásügy
3. Verstappen vs. Russell balhé
Gobodics Tamás: Az egész éven átívelő, pilótaüléseket, sportági döntéseket, F1-piaci változásokat eldöntő sztori volt Christian Horner és a Red Bull balhéja, szerintem nem lehet kérdés, hogy az volt az év „ügye” ilyen szempontból – egy olyan vállalat legfelsőbb szintű belvillongását láthattuk, amely az F1 és az egyetemes motorsport legnagyobb súlyú szereplője. A dobogóra nálam még felfért Max Verstappen és George Russell szokatlanul éles hangvételű, meglepően indulatos, sok mindent a felszínre hozó szóváltása, illetve csak hogy legyen egy olyan is, ami a pályán zajlott: a McLaren mini-DRS-e kellően nagy port kavart ahhoz, hogy a legnagyobb horderejű technikai „vitának” válasszam.
1. Horner és a Red Bull ügye
2. Verstappen vs. Russell
3. McLaren mini-DRS-e
Strommer Benjamin: A balhék éve volt a 2024-es, és ezúttal a műszaki „csalásoknál” és pályán zajló konfliktusoknál nagyobb zajt csaptak a sportpolitikai összecsapások és belső botrányok. Nehéz hármat kiragadni, főleg sorrendben, de a választásom arra esett, ami az Andrettivel, a Red Bullnál és az FIA-elnök körül zajlott.
1. Andretti-ügy
2. Horner/Red Bull-ügy
3. Ben Sulayem ügyei
Horváth Dániel: Horneré az első hely – egy olyan botrány bontakozott ki a szezon elején, ami alapjaiban rengette meg az energiaitalos gárdánál lévő csapatdinamikát. Ezt követi nálam az Andretti-ügy, ami véleményem szerint egyes pontjain viszonylag nehezen volt követhető a rajongók számára. Harmadik helyen a Katarban kirobbant Verstappen-Russell csörte zárt – a kettejük közötti ellentét azóta sem csitult, sőt...
1. Horner-Red Bull
2. Andretti-ügy
3. Verstappen-Russell
Nagyházi Anna: A 2024-es év tele volt balhékkal, így nehéz volt csak hármat kiválasztani. Végül nálam az összes közül a legszórakoztatóbb, Verstappen és Russell oda-vissza beszólogatása került az első helyre, az év első felének legnagyobb sztorija, a Christian Horner ellen felhozott vádak a második helyre, míg a pilóták és az FIA sokadik összebalhézása a harmadikra.
1. Verstappen és Russell elszabadul
2. Horner-ügy
3. Káromkodás a szingapúri sajtótájékoztatón (és minden, ami utána jött)
Balogh Tamás: A Christian Horner személye körül kirobbant botrány főleg az idény elejére nyomta rá a bélyegét, de a közvetett-közvetlen hatásai jóval túlmutatnak az akkor látottakon. A Russell és Verstappen között Katar után kibontakozott verbális csörtéhez hasonló módon személyeskedésbe is átcsapó adok-kapokra nem is emlékszem az utóbbi évekből, míg a dobogóm alsó fokát a Verstappen trágárkodása körül kialakult ügy kapta – de csak azért nem az Andretti január elutasításának indoklása, mert végül mégis jöhet a 11. csapat.
1. Horner-ügy és tartozékai
2. Russell vs. Verstappen
3. Káromkodásügy
Angyal Zsófia: Első helyre a Horner körül kialakult perpatvart sorolnám, az üzenetváltós történet miatt: a csapatfőnök pozíciója is veszélybe került a vádaknak köszönhetően, ám végül tiszta kézzel zárhatta az ügyet. A listámon a második helyre a Russell és Verstappen közötti egyre durvább nyilatkozatok és szóváltások kerülnek a szezon végéről, míg a bronzérmet az FIA káromkodásellenes petíciója, és az erre született versenyzői válaszlevél kapja.
1. Horner-botrány
2. Russell-Verstappen szócsata
3. FIA káromkodás-ügy és GDPA-válasz
Bódog Balázs: A szezon első felében minden az osztrák gárda belső hatalmi harcáról szólt, olyannyira, hogy ez még a csapat teljesítményére is ki tudott hatni. A második helyezett balhéra még emlékezhetünk Katarból, amikor talán az év végi fáradtság miatt egy „apró” ügy következtében egy héten keresztül üzengetett egymásnak George Russell és Max Verstappen. A balhébronz a csapatvilágbajnok McLarené, akik a Magyar Nagydíjon hosszú körökön keresztül próbálták meggyőzni Lando Norrist arról, hogy engedje el csapattársát.
1. A Horner-ügy
2. Verstappen-Russell a Katari Nagydíjat követően
3. A McLaren koordinációja a Magyar Nagydíjon
Végeredmény: Az egyetlen botrány, amely mindannyiunknál említést kapott – a legtöbbször az első helyen –, a Horner körül a Red Bullnál kialakult helyzet volt, de a szezon végi Russell–Verstappen szócsata is hozott elsőségeket, ahogy emlékezetes maradt a Verstappen káromkodása körül kialakult balhé, s az év eleji felháborító Andretti-elutasítást csak bizonyos mértékig kompenzálta a végső fordulat.
1. Horner- és Red Bull-ügy 22 pont
2. Russell vs. Verstappen 13 pont
3. Káromkodásügy és Andretti-ügy 5-5 pont
5. McLaren mini-DRS-e, Magyar Nagydíja és Ben Sulayem ügyei 1-1 pont
A korábbi kategóriák eredményei:
Az év versenyzője: 1. Max Verstappen, 2. Charles Leclerc, 3. Lando Norris
Az év csapata: 1. McLaren, 2. Ferrari, 3. Alpine
Az év meglepetése: 1. McLaren, 2. Pierre Gasly, 3. Haas
Az év csalódása: 1. Sergio Perez, 2. Lewis Hamilton, 3. Aston Martin
Az év újonca: 1. Oliver Bearman, 2. Franco Colapinto, 3. Liam Lawson
Az év csapatvezetője: 1. Frederic Vasseur, 2. Andrea Stella, 3. Ayao Komatsu és Oliver Oakes
Az év versenye: 1. Sao Pauló-i Nagydíj, 2. Brit Nagydíj, 3. Kanadai Nagydíj
Az év előzése: 1. Albon dupla előzése Kanadában, 2. Piastri Norris ellen Monzában és Leclerc ellen Bakuban
Az év balesete: 1. Perez, Magnussen és Hülkenberg Monacóban, 2. Sargeant Zandvoortban és Russell Melbourne-ben