Lezajlott pénteken a két szabadedzés a Formula-1-es Szingapúri Nagydíjon, amelyek közül, mint mindig, a másodikból érdemesebb kiindulni a hétvége esélyeinek boncolgatása közben, elvégre azt futották villanyfényes, azaz az időmérővel és a futammal azonos körülmények között. A látottak pedig egyszerre okozhatnak is meglepetést, meg nem is.
Az aligha váratlan, hogy az immár hónapok óta minden helyszínen versenyképes McLaren, valamint a monacói és a bakui remeklés után a szingapúri utcákon is eleve a közvetlen élbolyba várt Ferrari tűnik a két esélyesnek. A másik két élcsapat, a Red Bull és a Mercedes viszont a várakozásokat is alulmúlja egyelőre.
A Ferrarinál vagy a McLarennél az előny?
Kezdjük előbb a McLaren és a Ferrari harcával. Egy körön nem is kérdés, hogy egyelőre Lando Norris és Charles Leclerc kiemelkedik a teljes mezőnyből, még a csapattársaikhoz képest is jelentős az előnyük. Amit ők maguk sem tagadtak: Carlos Sainznak mindkét edzésen meggyűlt a baja a fékbalansszal, ami miatt nem volt elég magabiztos, de ha ezt orvosolják, a tavalyi nagydíj győztese felzárkózhat, és a Bakuban diadalmaskodó Oscar Piastri is elismerte, hogy egyelőre nem találta a ritmust.
Egy körön tehát ez a helyzet, de mit mutatnak a hosszú etapok, amelyekből a versenyszimulációkra lehet következtetni? Nos, az összehasonlítást az átlagosnál is jobban megnehezíti, hogy a négy topistálló pilótái vegyesen használták a gumikeverékeket: Norris lágyakon, a Ferrari és a Mercedes duója, valamint Piastri közepeseken, a Red Bull párosa pedig keményeken futotta a maga hosszabb etapját.
A versenyszimulációk a The Race elemzése alapján:
Pilóta | Csapat | Körátlag | Gumi | Körszám |
Charles Leclerc | Ferrari | 1:37,369 | közepes | 10 kör |
Lando Norris | McLaren | 1:37,458 | lágy | 10 kör |
Oscar Piastri | McLaren | 1:37,658 | közepes | 10 kör |
Lewis Hamilton | Mercedes | 1:37,860 | közepes | 9 kör |
George Russell | Mercedes | 1:37,862 | közepes | 9 kör |
Max Verstappen | Red Bull | 1:37,868 | kemény | 7 kör |
Carlos Sainz | Ferrari | 1:37,913 | közepes | 11 kör |
Sergio Perez | Red Bull | 1:38,632 | kemény | 9 kör |
A közepes gumikon futók közül egyértelműen Leclerc-é volt a legjobb tempó, Piastrinál azonos körszám mellett három tizeddel futott jobb átlagot. Norris lágyas választása azonban lehetetlenné teszi a pontos összevetést: a brit nem sokkal maradt el a monacói ferraris teljesítményétől a másik keveréken. Ez és az a tény, hogy rendszerint azért versenytempóban még mindig erősebb Piastrinál, szoros küzdelmet ígér a maranellóiak és a wokingiak között vasárnapra.
Ami árulkodó lehet a két alakulat csatáját illetően, az a két érintett versenyző értékelése a nap végén. Norris ugyan elégedett volt, de jelezte, hogy ha Leclerc is az, akkor kevesli a különbséget, amellyel az élen végzett az FP2-en.
Márpedig Leclerc is úgy érezte, hogy bennük is maradt még tartalék, és a monacói kifejezetten az ilyen típusú pályák specialistájának számít, így ő tűnik talán egy hajszállal esélyesebbnek. Ha viszont azt nézzük, hogy a McLaren viszont rendszerint sokat lép előre a többiekhez képest szombatra és vasárnapra – emlékezzünk csak rá, hogy Bakuban nem kezdtek meggyőzően, mégis nyerni tudtak –, akkor Norriséknak is van okuk a bizakodásra.
Akárhogy is, az előző hetekben megszokotthoz hasonlóan szoros küzdelemre van kilátás a pole-ért és a győzelemért is – és ezen a McLaren szárnyügye sem változtat, elvégre ezen a helyszínen eleve nem az alacsony légellenállású konfigurációt használnák, amely kapcsán a „mini-DRS-ükön” módosítanak.
A top 10 is veszélyben a Red Bullnál és a Mercedesnél?
Ebben a szoros küzdelemben azonban szemlátomást távolról sem fog részt venni a Red Bull és a Mercedes, sőt inkább valójában az a kérdés, hogy melyikük szenved jobban. Favoritnak egyik istálló sem várta, de azt Max Verstappenék és Lewis Hamiltonék is elmondták a pénteki nap végén, hogy a hátrányuk mértéke váratlanul érte őket.
Azt szintén nehéz eldönteni, hogy melyik csapat áll jobban versenyszimuláció terén, hiszen mint írtuk, a Mercedesek közepesen, a Red Bullok keményen teljesítették a maguk hosszú etapját, és előbbiek csak századokkal múlták felül Verstappen átlagát.
A W15-ös és az RB20-as egyébként hasonló problémákkal küzd a látottakkal küzd: az autó elejével szenvednek, és rossz a kigyorsításuk és összességében a tapadásuk. A Red Bullnál előzetesen tartottak a kerékvetőktől és a hupliktól is, amely az autójuk Achilles-sarkának számít már jó ideje, ám a The Race elemzése és Verstappen elmondása szerint beállításokkal ezek javát sikerült kiküszöbölni – csakhogy azon az áron, hogy egyszerűen összességében nincs elég tapadása az autónak.
A Mercedes részéről Hamilton még azt is megjegyezte, hogy a Q3-ba jutást sem érzi biztosnak. Ez alapesetben talán túlzás lenne a négy nagycsapat általános előnyét figyelembe véve, de kétségtelen, hogy pénteken a Visa Cash App RB és a Williams autói kifejezetten ígéretesen mozogtak.
És ha akár Alexander Albon, akár Franco Colapinto, akár Yuki Tsunoda, akár a talán utolsó F1-es nagydíján szereplő Daniel Ricciardo odapakolja magát az időmérőn, akkor tényleg borsot törhetnek a nagyok orra alá – ahogy például tette azt épp az ausztrál helyére pályázó Liam Lawson tavaly Verstappennel a Q2-ben. Helmut Marko aggódva meg is jegyezte: megnézte, és ugyanolyan tempóra voltak csak képesek, mint Colapinto…
Az F1-es Szingapúri Nagydíj programja magyar idő szerint szombaton 11:30-kor folytatódik a harmadik szabadedzéssel, az időmérő 15 órakor, a futam pedig vasárnap 14 órakor rajtol.